Herroepingsrecht aankoop paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37434
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:23

Babootje schreef:
Maraise schreef:
Begrijp dat de keuring invloed heeft met het contract en dat daardoor de adviezen ook deels daarover gingen hoor, maar inderdaad ik heb mijn keuze daarin gemaakt. En nu helemaal weloverwogen met al jullie fijne tips!

Ik koop het paard voor 5.500 euro. De vraagprijs was 6.500. Ze heeft de appaloosa fries van 12 jaar destijds gekocht voor 9.000. Hij western beleerd, maar heeft twee jaar stil gestaan omdat de verkoper een ongeluk had gehad destijds (met ander paard) en bang was geworden. Hij is braaf in de bak, maar buiten is de verkoper zelf heel bang geworden en dat is zich gaan weerspiegelen in het paard. Ik ga heel rustig aan met grondwerk beginnen en wil ook als hij een beetje bij mij geacclimatiseerd is wil ik hem ook door een dierenarts die ik ken helemaal laten checken en ook direct laten behandelen zodat we zeker weten pijn vrij starten met grondwerk oefeningen.

Verzekering fijne tip! Ik had al even gekeken naar mijn WA verzekering; die dekt een paard. Wellicht een aanvullende verzekering voor eventuele ziektes in de eerste periode is geen slecht idee. Ik zal daar naar kijken.


Uit dit verhaal begrijp ik de "gedrags" clausule van de verkoper wat beter. Het kan natuurlijk zijn dat het verhaal wat mild is gesteld en het paard buiten niet te rijden is of zelfs gevaarlijk.


Dat was ook mijn idee, ik hoop natuurlijk dat het verhaal gewoon klopt. Vraag me af of je dit dier wel hebt kunnen uitproberen TS? is het voorgereden? En heeft er iemand meegekeken met verstand van zaken? (een instructeur of oude rot in het vak oid)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:32

IHN schreef:
ja, en ze geeft ook aan dat ze haar beslissing al genomen had.Haar vraag ging helemaal niet over keuren namelijk.


Dat staat helemaal niet los van elkaar, als je naar het contract kijkt en haar reacties leest.

Dan moet je zeggen; ik heb wat vraagtekens, maar ga toch niks doen met het advies. Door haar vraagtekens gaan mensen lezen en komt het wel of niet keuren naar boven.

Ik denk dat er een symbooltje bij een topic moet komen als je mensen alleen naar de mond mag praten........

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:20

Maar ts, ik begrijp dat je hem later wilt keuren. Ik begrijp alleen niet waarom je het niet nu doet.
Want wat als hij straks dan verschillende gebreken blijkt te hebben? Met het koopcontract en de punten die erin staan word het allemaal erg lastig om daarmee terug te gaan naar de verkoper.

Ik lees ook dat je hem wilt verzekeren, boven een X bedrag moet het dier ook door de verzekering gekeurd worden.

Maar stel je koopt hem nu voor € 5500 en er blijkt als je hem zelf tzt laat keuren van alles met hem mis te zijn wat je misschien nog bakken met geld gaat kosten.
Als je dat op voorhand zou weten: 5500 aanschaf kosten en nog bakken met geld ivm medische kosten, zou je hem dan kopen?

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:27

Samenvattend:
TS koopt een -duur- project met een mooi kleurtje voor volledig eigen risico.
Een twaalfjarige komt niet zomaar in de verzekering. Dat geld kun je beter gaan opsparen.
Oprecht veel geluk gewenst!

SjonnieZ

Berichten: 2361
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:34

Maraise schreef:
Bedankt jongens, maar mijn vraag ging niet over de klinische keuring :)


Klopt maar de vraag is of jij niet te kort schiet wanneer je het paard vooraf niet keurt terwijl je wel de mogelijkheid krijgt.
Hoe zit het dan juridisch indien de verkoper het echt niet wist maar jij het wel had kunnen weten wanneer je gekeurd zou hebben.
De vraag is dus of je dan juist nog meer last hebt van het contract in jouw zaak tegen de verkoper.
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 02-11-22 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:36

Volgens mij heeft ts niet om een mening over wel of niet keuren gevraagd, maar over iets wat er in het contract staat.

Kunnen mensen hier een grote mond gaan geven dat ts bij haar topic een emotion moet gaan zetten dat er alleen naar haar mond gepraat moet worden, maar je kan ook gewoon goed lezen, eventueel advies geven over wat ts vraagt, of lekker je mond houden wat betreft keuren.

Is haar eigen keuze toch, en wie weet blijkt het achteraf een keuze die veel geld/ellende kan gaan kosten, wie weet niet, tsja niet jou probleem maar die van ts.

SjonnieZ

Berichten: 2361
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:36

senna21 schreef:
Samenvattend:
TS koopt een -duur- project met een mooi kleurtje voor volledig eigen risico.
Een twaalfjarige komt niet zomaar in de verzekering. Dat geld kun je beter gaan opsparen.
Oprecht veel geluk gewenst!


En voor een ziektekosten verzekering is een klinische en röntgenologische keuring verplicht.
Daarbij als het paard 12 is is het maar de vraag of ie er nog inkomt.

996981
Berichten: 9804
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:11

Romy1234 schreef:
Volgens mij heeft ts niet om een mening over wel of niet keuren gevraagd, maar over iets wat er in het contract staat.

Kunnen mensen hier een grote mond gaan geven dat ts bij haar topic een emotion moet gaan zetten dat er alleen naar haar mond gepraat moet worden, maar je kan ook gewoon goed lezen, eventueel advies geven over wat ts vraagt, of lekker je mond houden wat betreft keuren.

Is haar eigen keuze toch, en wie weet blijkt het achteraf een keuze die veel geld/ellende kan gaan kosten, wie weet niet, tsja niet jou probleem maar die van ts.

Sinds wanneer is het verboden mensen te wijzen op dingen die ze misschien over het hoofd hebben gezien? Zeker als het gaat om juridische kwesties?

Zou jammer zijn als niemand haar op de risico’s wijst waardoor ze wellicht geen goede afweging maakt. Juist omdat de vraagstelling erop wijst dat ze zich wil indekken voor eventuele risico’s naar aanleiding van het contract.

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:59

996981 schreef:
anjali schreef:
Ik kocht er een die ten tijde van proberen braaf was en de eerste 3 weken bij mij ook en toen begon te slaan.Zo erg en zonder te waarschuwen dat ik hem niet eens meer durfde te poetsen.Die heb ik met zeer veel moeite kunnen terugbrengen maar slechts een fractie van het aankoopbedrag teruggekregen.Ik was al lang blij dat ik op een nette manier van hem af was. Ik had een koopcontract,gekocht zoals hij is...

En je punt is?

Ik had een post gequoot van iemand die zei dat als een paard goed gedrag vertoont tijdens het uitproberen,dat dat gedrag dan ook goed zou blijven.Mijn post reageert daarop dat dat niet zo hoeft te zijn.Het vervelende is ook dat je daar moeilijk op kunt laten keuren.

996981
Berichten: 9804
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:21

anjali schreef:
996981 schreef:

En je punt is?

Ik had een post gequoot van iemand die zei dat als een paard goed gedrag vertoont tijdens het uitproberen,dat dat gedrag dan ook goed zou blijven.Mijn post reageert daarop dat dat niet zo hoeft te zijn.Het vervelende is ook dat je daar moeilijk op kunt laten keuren.

Dat heeft volgens mij niemand hier geschreven? Juist niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:22

996981 schreef:
Romy1234 schreef:
Volgens mij heeft ts niet om een mening over wel of niet keuren gevraagd, maar over iets wat er in het contract staat.

Kunnen mensen hier een grote mond gaan geven dat ts bij haar topic een emotion moet gaan zetten dat er alleen naar haar mond gepraat moet worden, maar je kan ook gewoon goed lezen, eventueel advies geven over wat ts vraagt, of lekker je mond houden wat betreft keuren.

Is haar eigen keuze toch, en wie weet blijkt het achteraf een keuze die veel geld/ellende kan gaan kosten, wie weet niet, tsja niet jou probleem maar die van ts.

Sinds wanneer is het verboden mensen te wijzen op dingen die ze misschien over het hoofd hebben gezien? Zeker als het gaat om juridische kwesties?

Zou jammer zijn als niemand haar op de risico’s wijst waardoor ze wellicht geen goede afweging maakt. Juist omdat de vraagstelling erop wijst dat ze zich wil indekken voor eventuele risico’s naar aanleiding van het contract.


Je hoort mij niet zeggen dat het verboden is, maar als er het hele topic al gedramd word over keuren en bijna geen antwoord gegeven word op haar werkelijke vraag, dan is het toch een keer klaar en lekker ts haar eigen risico?

Wij weten niks over ts haar kunde en ervaring, goed dat er een keer op gewezen word dat het misschien verstandig is om te keuren, maar daarna is het wel klaar.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:54

996981 schreef:
Romy1234 schreef:
Volgens mij heeft ts niet om een mening over wel of niet keuren gevraagd, maar over iets wat er in het contract staat.

Kunnen mensen hier een grote mond gaan geven dat ts bij haar topic een emotion moet gaan zetten dat er alleen naar haar mond gepraat moet worden, maar je kan ook gewoon goed lezen, eventueel advies geven over wat ts vraagt, of lekker je mond houden wat betreft keuren.

Is haar eigen keuze toch, en wie weet blijkt het achteraf een keuze die veel geld/ellende kan gaan kosten, wie weet niet, tsja niet jou probleem maar die van ts.

Sinds wanneer is het verboden mensen te wijzen op dingen die ze misschien over het hoofd hebben gezien? Zeker als het gaat om juridische kwesties?

Zou jammer zijn als niemand haar op de risico’s wijst waardoor ze wellicht geen goede afweging maakt. Juist omdat de vraagstelling erop wijst dat ze zich wil indekken voor eventuele risico’s naar aanleiding van het contract.


Romy1234 schreef:
Je hoort mij niet zeggen dat het verboden is, maar als er het hele topic al gedramd word over keuren en bijna geen antwoord gegeven word op haar werkelijke vraag, dan is het toch een keer klaar en lekker ts haar eigen risico?
Wij weten niks over ts haar kunde en ervaring, goed dat er een keer op gewezen word dat het misschien verstandig is om te keuren, maar daarna is het wel klaar.


TS krijgt antwoord op al haar vragen. En die vragen houden nu eenmaal ook verband met wel of niet keuren. Dat is niet helemaal met eens schaartje te knippen. Dus je moet even ophouden met het "drammen" dat er gedramd wordt. Daarmee bepaal je nogal de sfeer. Je moet gewoon het topic beter lezen.

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:00

TS, Het is gewoon je eigen risico en niet anders. Bij elke aankoop geldt dat en zeker bij levende have.

Anoniem

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:04

Babootje, maak je niet zo druk joh!
Kan prima lezen, en nog steeds neemt de opmerking over keuren de overhand in dit topic, dat is gewoon een feit.
Ts heeft daar al lang antwoord op gegeven dus degene die de sfeer zo verpesten zijn diegene die over dat keuren blijven drammen.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:08

Romy1234 schreef:
Babootje, maak je niet zo druk joh!
Kan prima lezen, en nog steeds neemt de opmerking over keuren de overhand in dit topic, dat is gewoon een feit.
Ts heeft daar al lang antwoord op gegeven dus degene die de sfeer zo verpesten zijn diegene die over dat keuren blijven drammen.


Houd nou eens op met dat drammen joh. Ik lees geen drammen, wel advies dat misschien al door anderen gegeven is, maar dat geeft toch niet. Ze krijgt advies. Dan krijgt ze dat misschien in 20 of 30 -voud. Wat geeft dat nou? Misschien is dat dan wel nuttig advies. Als iedereen hetzelfde zegt, dan kun je ook bedenken dat dat wel eens goed advies kan zijn.

Nielojram

Berichten: 7823
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:50

Ik denk dat de verkoper genoeg vertrouwen heeft in het paard wat verkocht wordt, maar niet in de eigenaar, gezien de regeltjes.

De red flags geven, mijn idee, meer inzicht in de koper, dan het paard..

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:56

TS heeft haar eigen mening over keuren. Alle ongetwijfeld goedbedoelde adviezen over keuren wordt nu al pagina's lang herhaald. Wat wil je er nu nog mee bereiken door dat te blijven herhalen? Ts heeft al in meerdere berichten aangegeven dat ze het advies heeft gehoord en ter zijde legt.

De hele constructie omtrent dit aankoopproces klinkt voor veel ervaren mensen hier niet logisch. En heel slim is het ook allemaal niet áls er na aankoop problemen blijken te zijn. TS denkt te makkelijk over een eventuele ontbinding van de verkoop mochten er in de komende weken/maanden tóch gebreken blijken te zijn. Feit is dat ts niet voor aankoop gaat keuren. Punt uit, einde discussie. Daar kunnen jullie haar voor proberen te behoeden, maar afdwingen kun je het niet. Dus beperk het advies dan tot de andere van belang zijnde punten.

Ts succes met de aankoop en het verdere proces!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:10

Babootje schreef:
Romy1234 schreef:
Babootje, maak je niet zo druk joh!
Kan prima lezen, en nog steeds neemt de opmerking over keuren de overhand in dit topic, dat is gewoon een feit.
Ts heeft daar al lang antwoord op gegeven dus degene die de sfeer zo verpesten zijn diegene die over dat keuren blijven drammen.


Houd nou eens op met dat drammen joh. Ik lees geen drammen, wel advies dat misschien al door anderen gegeven is, maar dat geeft toch niet. Ze krijgt advies. Dan krijgt ze dat misschien in 20 of 30 -voud. Wat geeft dat nou? Misschien is dat dan wel nuttig advies. Als iedereen hetzelfde zegt, dan kun je ook bedenken dat dat wel eens goed advies kan zijn.


Denk om je hart ;)
Je houd het ‘drammen’ zelf in stand door op mij te blijven reageren hè :+
Maar goed, ik zal zelf wel het goede voorbeeld geven NA deze post, blijkbaar mag iedereen wel z’n mening geven over keuren maar mag er door mij niet over geklaagd worden, jij hebt een mening, dat is helemaal prima, maar laat mij dan ook mijn mening hebben.

Laten we nu gewoon weer om topic gaan

SjonnieZ

Berichten: 2361
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:15

Charmaine schreef:
TS heeft haar eigen mening over keuren. Alle ongetwijfeld goedbedoelde adviezen over keuren wordt nu al pagina's lang herhaald. Wat wil je er nu nog mee bereiken door dat te blijven herhalen? Ts heeft al in meerdere berichten aangegeven dat ze het advies heeft gehoord en ter zijde legt.

De hele constructie omtrent dit aankoopproces klinkt voor veel ervaren mensen hier niet logisch. En heel slim is het ook allemaal niet áls er na aankoop problemen blijken te zijn. TS denkt te makkelijk over een eventuele ontbinding van de verkoop mochten er in de komende weken/maanden tóch gebreken blijken te zijn. Feit is dat ts niet voor aankoop gaat keuren. Punt uit, einde discussie. Daar kunnen jullie haar voor proberen te behoeden, maar afdwingen kun je het niet. Dus beperk het advies dan tot de andere van belang zijnde punten.

Ts succes met de aankoop en het verdere proces!



De vraag is of het meerwaarde heeft om TS hierover te adviseren als ze alle slimme adviezen toch naast zich neerlegt.

TS succes met de aankoop.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:36

Romy1234 schreef:
Volgens mij heeft ts niet om een mening over wel of niet keuren gevraagd, maar over iets wat er in het contract staat.

Kunnen mensen hier een grote mond gaan geven dat ts bij haar topic een emotion moet gaan zetten dat er alleen naar haar mond gepraat moet worden, maar je kan ook gewoon goed lezen, eventueel advies geven over wat ts vraagt, of lekker je mond houden wat betreft keuren.

Is haar eigen keuze toch, en wie weet blijkt het achteraf een keuze die veel geld/ellende kan gaan kosten, wie weet niet, tsja niet jou probleem maar die van ts.


Ik weet niet bij wie jij in de klas heb gezeten, maar bij mij was het niet, dus praat gewoon normaal. Je staat hier niet aan het hoofd van dit topic of Bokt die de boel gaat bepalen met een grote mond en andere mensen terecht wijzen.

Bokt staat vol met paarden ellende wat soms voorkomen had kunnen worden als mensen eens luisteren naar wijze oude mensen met kennis en ervaring ipv teveel op internet te zitten.

Het keuren verhaal is puur gebasseerd op wat TS zelf verteld.

Maar ze koopt het paard en dan lezen we van zelf wel hoe het gaat..........of niet. Verkopers blij, die zijn er vanaf.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:39

Maar het is haar keuze.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 00:15

je vraagt 3 dingen in je OP. ik heb ze even gekopieerd en zet daarna wat ik er van vind.
Als je echt wilt weten hoe het zit, moet je eigenlijk een jurist vragen ipv bokt :-)

'De koper koopt een paard met een eigen karakter en wil. De verkoper geeft
geen garantie op braafheid en gedrag. De koper koopt het paard zoals het is. Dit betekent
dat de verkoper geen garantie kan geven op verdere ontwikkeling van het paard. Het risico
hiervan komt geheel voor rekening van koper.

ik zou verder specificeren hoe het paard is zoals ie is. Wat voor gedrag vertoont deze nu? Hoe braaf is het paard? Of wat is er mee gedaan? Het paard heeft, geloof ik 2 jaar stil gestaan. Hoe was het paard voorheen. Wanneer is een paard braaf en wanneer niet. Het is nogal vaag waar je hier voor tekent.
Als elk gedrag voor jou prima is, dan is dit stuk uit de overeenkomst geen probleem en hoef je het verder niet te specificeren.
----

Indien koper de keuring achterwege laat dan komen de gevolgen daarvan, in de meest ruime
zin des woord, voor rekening en risico van de koper. Koper heeft de mogelijkheid gehad het
paard klinisch en röntgenologisch te laten keuren.

Door niet te keuren geef je niet alle rechten meteen op. In een ander topic heeft iemand met veel juridisch kennis daar wat over geschreven. Ik weet alleen niet meer welk topic dat was. De verkoper heeft ook de plicht om informatie te verstrekken. Ik denk daarom dat het belangrijk is dat de verstrekte informatie die je gekregen hebt, op papier staat. Mondeling is zo lastig aantonen.
Aan de andere kant, als de verkoper netjes alles verteld heeft wat hij of zij wist, en dan dit opneemt en er blijkt iets te zijn, zal het stuk je niet helpen.
-----

De koper is op de hoogte van de medische en fysieke toestand van het paard en de risico’s
van dien en gaat hiermee akkoord. De verkoper geeft in geen enkel geval garantie op fysieke
en medische klachten in de toekomst. De koper koopt het paard zoals het is.'

Hieraan zou ik toe laten voegen hoe de fysieke en medische toestand nu is. En welke risico's er zitten aan de huidige toestand van het paard. Dat zou ik overigens als verkoper ook doen. Paard weegt xx kilo, is goed doorvoed (of juist mager), conditie is onvoldoende want heeft 2 jaar stilgestaan, heeft in het verleden deze blessures gehad. Heeft geen stalondeugden als weven....
---

Sorry dik of schuindrukken doet het niet. dus maar even streepjes tussen de onderdelen.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 00:58

Maraise schreef:
Begrijp dat de keuring invloed heeft met het contract en dat daardoor de adviezen ook deels daarover gingen hoor, maar inderdaad ik heb mijn keuze daarin gemaakt. En nu helemaal weloverwogen met al jullie fijne tips!

Ik koop het paard voor 5.500 euro. De vraagprijs was 6.500. Ze heeft de appaloosa fries van 12 jaar destijds gekocht voor 9.000. Hij western beleerd, maar heeft twee jaar stil gestaan omdat de verkoper een ongeluk had gehad destijds (met ander paard) en bang was geworden. Hij is braaf in de bak, maar buiten is de verkoper zelf heel bang geworden en dat is zich gaan weerspiegelen in het paard. Ik ga heel rustig aan met grondwerk beginnen en wil ook als hij een beetje bij mij geacclimatiseerd is wil ik hem ook door een dierenarts die ik ken helemaal laten checken en ook direct laten behandelen zodat we zeker weten pijn vrij starten met grondwerk oefeningen.

Verzekering fijne tip! Ik had al even gekeken naar mijn WA verzekering; die dekt een paard. Wellicht een aanvullende verzekering voor eventuele ziektes in de eerste periode is geen slecht idee. Ik zal daar naar kijken.


Huh, dus je wil wel laten keuren, maar niet nu, maar dat ga je pas doen als je het paard al te lang hebt om er nog iets mee te kunnen? Wat een grappig idee….
Als je twijfelt of je pijn vrij kan grondwerken, dan laat je dat dier toch vandaag nog nakijken?! En al helemaal voordat je je handtekening zet onder een contract waar dit soort eisen in staan?
Paard staat al een tijd stil. Er zijn er zoveel die in het werk dan direct weer door de mand vallen. En het antedateren van letsel is enorm lastig, dus vaak heb je als koper dan geen poot om op te staan als je x aantal weken of maanden zelfs wacht.
Wat is er mis met nu een arts laten kijken. Wat kost een klinische keuring nou eenmaal op zo’n aankoopbedrag? Dat is echt een kleine investering in een hoop minder onzekerheid.

Lynn_Nikita

Berichten: 25505
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 08:42

Dat je betaald en eigenaar bent op moment van aankoop, ongeacht of die blijft staan is logisch

Ook vind ik het niet echt rode vlaggen, meer een verkoper die zich ontzettend ruim indekt, misschien wel gebaseerd op ervaringen uit het verleden.
Die denkt beter alles uitsluiten dan achteraf gezeik

SjonnieZ

Berichten: 2361
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 08:44

Flower033 schreef:
je vraagt 3 dingen in je OP. ik heb ze even gekopieerd en zet daarna wat ik er van vind.
Als je echt wilt weten hoe het zit, moet je eigenlijk een jurist vragen ipv bokt :-)

'De koper koopt een paard met een eigen karakter en wil. De verkoper geeft
geen garantie op braafheid en gedrag. De koper koopt het paard zoals het is. Dit betekent
dat de verkoper geen garantie kan geven op verdere ontwikkeling van het paard. Het risico
hiervan komt geheel voor rekening van koper.

ik zou verder specificeren hoe het paard is zoals ie is. Wat voor gedrag vertoont deze nu? Hoe braaf is het paard? Of wat is er mee gedaan? Het paard heeft, geloof ik 2 jaar stil gestaan. Hoe was het paard voorheen. Wanneer is een paard braaf en wanneer niet. Het is nogal vaag waar je hier voor tekent.
Als elk gedrag voor jou prima is, dan is dit stuk uit de overeenkomst geen probleem en hoef je het verder niet te specificeren.
----

Indien koper de keuring achterwege laat dan komen de gevolgen daarvan, in de meest ruime
zin des woord, voor rekening en risico van de koper. Koper heeft de mogelijkheid gehad het
paard klinisch en röntgenologisch te laten keuren.

Door niet te keuren geef je niet alle rechten meteen op. In een ander topic heeft iemand met veel juridisch kennis daar wat over geschreven. Ik weet alleen niet meer welk topic dat was. De verkoper heeft ook de plicht om informatie te verstrekken. Ik denk daarom dat het belangrijk is dat de verstrekte informatie die je gekregen hebt, op papier staat. Mondeling is zo lastig aantonen.
Aan de andere kant, als de verkoper netjes alles verteld heeft wat hij of zij wist, en dan dit opneemt en er blijkt iets te zijn, zal het stuk je niet helpen.
-----

De koper is op de hoogte van de medische en fysieke toestand van het paard en de risico’s
van dien en gaat hiermee akkoord. De verkoper geeft in geen enkel geval garantie op fysieke
en medische klachten in de toekomst. De koper koopt het paard zoals het is.'

Hieraan zou ik toe laten voegen hoe de fysieke en medische toestand nu is. En welke risico's er zitten aan de huidige toestand van het paard. Dat zou ik overigens als verkoper ook doen. Paard weegt xx kilo, is goed doorvoed (of juist mager), conditie is onvoldoende want heeft 2 jaar stilgestaan, heeft in het verleden deze blessures gehad. Heeft geen stalondeugden als weven....
---

Sorry dik of schuindrukken doet het niet. dus maar even streepjes tussen de onderdelen.


De door jou voorgestelde uitbreidingen ga je echter nooit goed op papier krijgen omdat deze begrippen moeilijk te objectieveren zijn en bovendien afhankelijk van de omstandigheden.
Neem braaf. Wat braaf voor mij is hoeft het niet voor jou te zijn.
Dan moet je al beginnen met hij loopt mee aan het touw zonder hap bewegingen in het touw te maken en altijd ter hoogte van de schouder met een maximum afwijking van 10 cm naar voren en naar achteren.

En dan.. hij doet dat bij de verkoper maar de energie en/of de kennis van de koper is anders en dus reageert het paard anders.. en hoe ga je dat dan als verkoper uitsluiten?