Herroepingsrecht aankoop paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30331
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:34

Toch zou ik een verkocht paard niet nog 3 weken willen houden. Verkocht is verkocht en alle kosten voor nieuwe eigenaar. Dat die dag overdracht is, of hij nu letterlijk verhuisd of niet maakt niet uit.

Het komt mij over dat ts zelf kiest niet te keuren en verkoper denkt maar ik wil ook niet voor die keuze risico lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:35

Babootje schreef:
Wettelijk gezien is het paard pas gekocht als het is geleverd. Het gaat om 3 weken. Niet om een half jaar.
Goed verhaal, maar daarop zijn dus ook uitzonderingen: https://www.vantoornhippisch.nl/nl/blog ... een-paard/ Niet elk paard verandert immers van stal bij verkoop.

ruitje

Berichten: 12401
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:35


Maraise
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 20:36

Hoi allen,

super bedankt voor jullie reacties.
Ik heb iemand mee laten kijken die zelf veel verstand heeft van paarden en ik heb mijn gezonde verstand meegenomen en het paard meerdere keren zien lopen en ook heb ik gereden.
Ik heb niet gekozen voor een klinische keuring, omdat ik denk dat je hier niet alle info uit haalt die je zou willen hebben en daarnaast heb ik geen ambitie voor sport of iets dergelijks.

Ik vind het ergens ook logisch dat we iets op papier zetten als het gaat om een paard van zoveel duizend euro, maar ik vroeg me inderdaad af of ik niet teken voor 'onhandige' dingen.

bedankt verder Seventeen voor de uitleg over herroepingsrecht, ik dacht dat ik hier wel recht op zou hebben. Maar alsnog blijft het er volgens mij bij dat je als koper altijd de ruimte moet krijgen om (klinisch) onderzoek te doen en de verkoper verplicht is gebreken te melden. Dus bij blessures of andere ernstige gebreken in de eerste paar weken na aankoop heb je altijd nog 'recht' dacht ik om de koop terug te draaien. Wellicht is dit geen herroepingsrecht, maar wel omdat verkoper verplicht was dit te melden.

Nogmaals, ik heb een heel goed gevoel bij dit paard en denk ook dat ik dit allemaal niet nodig ga hebben, ik wilde vooral even checken of ik niet teken voor iets wat erg onhandig is.

Daar zijn de meningen over verdeeld en dat begrijp ik, want dat is precies een beetje wat er allemaal door mijn hoofd gaat. Al zegt mijn gevoel ; no worries.

Tiggs

Berichten: 7544
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:40

ruitje schreef:
Babootje schreef:
Wettelijk gezien is het paard pas gekocht als het is geleverd. Het gaat om 3 weken. Niet om een half jaar.



Dat is niet waar.

https://langelaarklinkhamer.com/leverin ... flevering/


En, ook als aanvulling op mijn eerdere post: koop en levering zijn twee aparte rechtshandelingen. Levering is de uitvoering van de koop. Soms valt het samen (als je brood in de AH koopt), soms niet (als je een huis koopt, is de levering vaak ook pas een aantal weken later).

Edit: en levering kan ook een andere 'titel' hebben, bijvoorbeeld een schenkingsovereenkomst. Dan wordt er geleverd ter uitvoering van de schenkingsovereenkomst. *einde college*
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 01-11-22 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26536
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:40

Op zijn minst klinisch keuren zou ik verstandig vinden, al zou ik zelf altijd RX laten keuren.
Je koopt geen fiets of auto. Maar je moet er wel vanuit gaan dat je niet zomaar iedereen vertrouwen in de paardenwereld. Het zijn net autohandelaren.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:41

Als je gevoel zegt “no worries” dan is er geen enkel bezwaar om dat contract te tekenen.

Mensen die elkaar geloven op hun mooie blauwe ogen, het bestaat nog. :j

belle_boef

Berichten: 10775
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:44

Je haalt niet alles uit een klinische keuring maar problemen aan de benen komen sneller naar voren. En icm. Rontgen is je beeld nog completer. Kost je paar honderd euro maar dan heb je meer zekerheid. Als je daar vanaf ziet snap ik dat de koper dat expliciet hierin benoemd. Als je paard toch al sluimerend iets mankeert dat door verandering van omgeving naar boven komt is dat zuur voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:45

Maraise schreef:
Hoi allen,

super bedankt voor jullie reacties.
Ik heb iemand mee laten kijken die zelf veel verstand heeft van paarden en ik heb mijn gezonde verstand meegenomen en het paard meerdere keren zien lopen en ook heb ik gereden.
Ik heb niet gekozen voor een klinische keuring, omdat ik denk dat je hier niet alle info uit haalt die je zou willen hebben en daarnaast heb ik geen ambitie voor sport of iets dergelijks.

Ik vind het ergens ook logisch dat we iets op papier zetten als het gaat om een paard van zoveel duizend euro, maar ik vroeg me inderdaad af of ik niet teken voor 'onhandige' dingen.

bedankt verder Seventeen voor de uitleg over herroepingsrecht, ik dacht dat ik hier wel recht op zou hebben. Maar alsnog blijft het er volgens mij bij dat je als koper altijd de ruimte moet krijgen om (klinisch) onderzoek te doen en de verkoper verplicht is gebreken te melden. Dus bij blessures of andere ernstige gebreken in de eerste paar weken na aankoop heb je altijd nog 'recht' dacht ik om de koop terug te draaien. Wellicht is dit geen herroepingsrecht, maar wel omdat verkoper verplicht was dit te melden.

Nogmaals, ik heb een heel goed gevoel bij dit paard en denk ook dat ik dit allemaal niet nodig ga hebben, ik wilde vooral even checken of ik niet teken voor iets wat erg onhandig is.

Daar zijn de meningen over verdeeld en dat begrijp ik, want dat is precies een beetje wat er allemaal door mijn hoofd gaat. Al zegt mijn gevoel ; no worries.
Wat ik eruit begrijp is dat je gewoon de mogelijkheid hebt tot keuren, dat de verkoper je op de hoogte heeft gesteld van eventuele blessures e.d. ("De koper is op de hoogte van de medische en fysieke toestand van het paard en de risico’s van dien en gaat hiermee akkoord. De verkoper geeft in geen enkel geval garantie op fysieke en medische klachten in de toekomst."), en dat je niet bij de verkoper aan kunt kloppen als hij volgende week ineens een been breekt. Lijkt mij prima. :D

Als ik me niet vergis, maar dan moet ik even Tiggs digitaal aankijken, want ik ben geen jurist, staat een contract nooit boven de wet, dus wat dat aangaat hoef je je ook geen zorgen te maken.

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:47

Jeetje, gelukkig nog nooit meegemaakt. Ik vind het heftig aangezien het maar om een periode van 3 weken gaat.
Ik heb wel vaker paarden gekocht, en het is nooit een probleem geweest om een paard pas aan het begin van de nieuwe maand op te halen, ook niet als het nog een paar weken duurde. En dat allemaal zonder contracten.

Ik zou juist absoluut niet verantwoordelijk willen zijn voor een paard als koper en het staat nog niet bij mij op stal. Weet jij veel wat zij er de komende 3 weken nog mee kunnen gaan doen.

Persoonlijk zou ik of een ander paard zoeken, of je plannen omgooien en het paard zsm ophalen. Met een grote neiging naar optie 1 ipv 2…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:49

_suus19_ schreef:
Jeetje, gelukkig nog nooit meegemaakt. Ik vind het heftig aangezien het maar om een periode van 3 weken gaat.
Ik heb wel vaker paarden gekocht, en het is nooit een probleem geweest om een paard pas aan het begin van de nieuwe maand op te halen, ook niet als het nog een paar weken duurde. En dat allemaal zonder contracten.

Ik zou juist absoluut niet verantwoordelijk willen zijn voor een paard als koper en het staat nog niet bij mij op stal. Weet jij veel wat zij er de komende 3 weken nog mee kunnen gaan doen.

Persoonlijk zou ik of een ander paard zoeken, of je plannen omgooien en het paard zsm ophalen. Met een grote neiging naar optie 1 ipv 2…
Maar zet jij je paard dan ook niet op een pensionstal neer?

Babootje

Berichten: 26536
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:49

Babootje schreef:
Wettelijk gezien is het paard pas gekocht als het is geleverd. Het gaat om 3 weken. Niet om een half jaar.


ruitje schreef:


Ik had er even bij moeten zeggen "tenzij anders wordt overeengekomen". En daarbij gezet: "Het gaat om 3 weken, niet om een half jaar".
Door nu de koper een directe levering op te dringen, terwijl er slechts sprake is van 3 weken, waarbij TS ook een optie had kunnen vragen geeft mij echt het gevoel dat er flink druk wordt gelegd op de TS.
TS ziet af van keuren. Heel onverstandig. Je kunt pas een paard goed beoordelen op het moment dat het paard bij jou op stal staat (of het nu een pensionstal is of niet).
Laatst bijgewerkt door Babootje op 01-11-22 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Berichten: 7544
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:50

Mkango schreef:
Als ik me niet vergis, maar dan moet ik even Tiggs digitaal aankijken, want ik ben geen jurist, staat een contract nooit boven de wet, dus wat dat aangaat hoef je je ook geen zorgen te maken.


Dat klopt in zoverre dat je van wetsartikelen die van dwingend recht zijn inderdaad niet kun afwijken, maar van wetsartikelen die van regelend recht zijn wel.

Maraise
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 20:51

Klopt, ik vind de paardenwereld ook niet de leukste! Paarden wel ;)

En ik ben het met je eens Babootje dat je hierin niet naief moet zijn, al denk ik dat een klinische keuring gewoon niet de informatie geeft die je krijgt als je het paard zelf een aantal weken meemaakt in zijn dagelijks gedrag. Dus in die zin blijft het altijd afwachten.

Ik was vooral benieuwd naar jullie mening over de inhoud van het contract; gewoon standaard en feiten of richting een 'wurgcontract' ?
En dankje Ineke, jouw mening is hierin helder.

Maraise
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-10-22

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 20:52

En wel super fijn dat jullie allemaal zo meedenken! Dat waardeer ik heel erg!

ruitje

Berichten: 12401
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:52

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Wettelijk gezien is het paard pas gekocht als het is geleverd. Het gaat om 3 weken. Niet om een half jaar.


ruitje schreef:


Ik had er even bij moeten zeggen "tenzij anders wordt overeengekomen". En daarbij gezet: "Het gaat om 3 weken, niet om een half jaar".
Door nu de koper een directe levering op te dringen, terwijl er slechts sprake is van 3 weken, waarbij TS ook een optie had kunnen vragen geeft mij echt het gevoel dat er flink druk wordt gelegd op de TS.
TS ziet af van keuren. Heel onverstandig.


Je schrijft: ' Sorry, ik gaf fout juridisch advies. ' verkeerd :+

En het 2e deel is gewoon jouw gevoel. TS kan ook gewoon morgen het paard ophalen, waarom zou de verkoper het risico volledig dragen?

Babootje

Berichten: 26536
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:54

Bij een klinische keuring kijkt er een arts naar. Die doet buigproeven, voelt pezen af, luistert haar hart en longen, kijkt naar de rug (of die voldoende beweeglijk is en niet pijnlijk).
Een goede dierenarts kan aan de pezen voelen of of een paard een blessure heeft of heeft gehad.
Dat kun je allemaal niet als je geen veearts bent. Een klinische keuring, mits goed uitgevoerd, geeft heel veel informatie. Dus een klinische keuring is super belangrijk, kost niet heel veel en kan je veel verdriet besparen.

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:55

Ik laat liever altijd keuren omdat ik zoveel ellende heb gezien van mensen die dit hebben nagelaten en nu met de ellende zitten, dit zijn overigens allemaal recreatiepaarden. Maar goed, het is een keuze. Als je goed heb doorgevraagd is dit in feite al voldoen aan je informatieplicht.

Maar met de clausule dat je geen rechten hebt als niet laat keuren zou ik dus problemen hebben, je wil je rechten immers niet weggooien en dat doe je in feite wel.
Ik zou voorstellen dat consumenten recht van toepassing is.

Babootje

Berichten: 26536
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:01

ruitje schreef:
Je schrijft: ' Sorry, ik gaf fout juridisch advies. ' verkeerd :+

En het 2e deel is gewoon jouw gevoel. TS kan ook gewoon morgen het paard ophalen, waarom zou de verkoper het risico volledig dragen?

Als jij dat zo wil is dat prima :+
En ik moet ook eerlijk zijn dat ik het ook echt niet anders zou willen. Kopen en leveren, bij mij op stal, zodat ik het paard direct goed kan bekijken, belasten, etc.
Als je een koop sluit dan heb je hem meestal niet meteen gekocht. Dan moet je nog een afspraak maken met je veearts voor keuring, die heeft meestal ook niet direct tijd. Dus daar gaan dan vaak toch al wel 2 weken voordat het paard überhaupt geleverd kan worden. Wat maakt dan die ene week nog uit voor de verkoper?
Het is druk zetten op de verkoop, er zijn vast nog heel veel andere kopers in de rij, blabla. Leer mij de verkooppraatjes..

betadine

Berichten: 3244
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:01

Geen klinische keuring vind ik wel echt overmoedig. Indien dit paard spat, hoefkatrol, hartfalen of wat dan ook heeft heb je geen poot om op te staan want je hebt het paard zo gekocht. Een degelijk contract zonder klinische en rontgenkeuring zou ik niet aandurven tenzij het over een goedkoop dier gaat en het een gok is.
Veel suc6 met je nieuwe paard, hopelijk klopt mijn ondergevoel niet en koop je geen gebrekkig dier voor een volwaardig bedrag.
Laatst bijgewerkt door betadine op 01-11-22 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:04

Babootje schreef:
ruitje schreef:
Je schrijft: ' Sorry, ik gaf fout juridisch advies. ' verkeerd :+

En het 2e deel is gewoon jouw gevoel. TS kan ook gewoon morgen het paard ophalen, waarom zou de verkoper het risico volledig dragen?

Als jij dat zo wil is dat prima :+
En ik moet ook eerlijk zijn dat ik het ook echt niet anders zou willen. Kopen en leveren, bij mij op stal, zodat ik het paard direct goed kan bekijken, belasten, etc.
Als je een koop sluit dan heb je hem meestal niet meteen gekocht. Dan moet je nog een afspraak maken met je veearts voor keuring, die heeft meestal ook niet direct tijd. Dus daar gaan dan vaak toch al wel 2 weken voordat het paard überhaupt geleverd kan worden. Wat maakt dan die ene week nog uit voor de verkoper?
Het is druk zetten op de verkoop, er zijn vast nog heel veel andere kopers in de rij, blabla. Leer mij de verkooppraatjes..
Ik lees vooral een hoop dingen die jij nu invult, maar waar TS met geen woord over gerept heeft. :')

Babootje

Berichten: 26536
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:05

ingvdh schreef:
Ik laat liever altijd keuren omdat ik zoveel ellende heb gezien van mensen die dit hebben nagelaten en nu met de ellende zitten, dit zijn overigens allemaal recreatiepaarden. Maar goed, het is een keuze. Als je goed heb doorgevraagd is dit in feite al voldoen aan je informatieplicht.

Maar met de clausule dat je geen rechten hebt als niet laat keuren zou ik dus problemen hebben, je wil je rechten immers niet weggooien en dat doe je in feite wel.
Ik zou voorstellen dat consumenten recht van toepassing is.


Dat is wel zo, maar wat gebeurt er dan als het paard dat je hebt gekocht een weidemaatje blijkt te zijn.
Dan ben je al bij de veearts geweest, geld uitgegeven aan onderzoek en een diagnose.
En dan zegt de oude eigenaar, sorry ik wil hem niet terug. En ook als blijkt dat het echt een oud gebrek is: Sorry ik wil hem niet terug. Ga je dan voor heel veel geld een rechtszaak beginnen?
Meestal niet, want dat kost veel geld en de uitkomst is nooit zeker. De meeste handelaren weten dat heel goed.

TS je bent een droom voor iedere louche handelaar. Meteen kopen en niet keuren.

Anoniem

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:06

Ze is al weken met dat dier in de weer, Babootje. Je vult weer van alles in waar je echt 0 weet van hebt.

Babootje

Berichten: 26536
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:07

Babootje schreef:
ruitje schreef:
Je schrijft: ' Sorry, ik gaf fout juridisch advies. ' verkeerd :+

En het 2e deel is gewoon jouw gevoel. TS kan ook gewoon morgen het paard ophalen, waarom zou de verkoper het risico volledig dragen?

Als jij dat zo wil is dat prima :+
En ik moet ook eerlijk zijn dat ik het ook echt niet anders zou willen. Kopen en leveren, bij mij op stal, zodat ik het paard direct goed kan bekijken, belasten, etc.
Als je een koop sluit dan heb je hem meestal niet meteen gekocht. Dan moet je nog een afspraak maken met je veearts voor keuring, die heeft meestal ook niet direct tijd. Dus daar gaan dan vaak toch al wel 2 weken voordat het paard überhaupt geleverd kan worden. Wat maakt dan die ene week nog uit voor de verkoper?
Het is druk zetten op de verkoop, er zijn vast nog heel veel andere kopers in de rij, blabla. Leer mij de verkooppraatjes..


Mkango schreef:
Ik lees vooral een hoop dingen die jij nu invult, maar waar TS met geen woord over gerept heeft. :')


Ervaring. Beter voorkomen dan genezen zeggen ze altijd toch?

Babootje

Berichten: 26536
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:08

Mkango schreef:
Ze is al weken met dat dier in de weer, Babootje. Je vult weer van alles in waar je echt 0 weet van hebt.


Zolang ze zelf geen veearts is en ik heb niet die indruk dan maak ik me oprecht zorgen (voor de TS).
Maar ze moet natuurlijk doen wat ze zelf wil.
Mijn eerste aankoop was ook niet de beste keuze.