Herroepingsrecht aankoop paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16922
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 00:02

Dat klinisch keuren niet zoveel meerwaarde heeft ben ik niet met je eens ts.
Want het is niet enkel alleen een buigproef bv, ze kijken verder dan dat.

Vriendin had een paardje gezien en wezen kijken. Gereden ( ook mijn dochter heeft erop gereden, en dat is een zeikerd haha, voelt alles heel snel).
Beestje was rad, nog wel wat onbelans maar was ook nog maar een maand onder het zadel.
Ondanks de prijs niet schrikbarend was, koos ze toch voor klinisch en röntgenologisch keuren. Je kan er gewoon niet inkijken.

Klinische keuring gedaan en toen zijn we maar gestopt.
Kwam uiteindelijk op 3 benen al niet door de buigproef. Met longeren op het harde en zachte nadien bleef je wat zien.
Bleek ook nog een flinke hartruis te hebben.
Tanden zouden gedaan zijn, daar zat flink achterstallig onderhoud aan.
Ook kwam daar duidelijk naar voren dat als hij iets spanning had last had van losse achterbenen (da een paar keer bijna getrapt).
Op advies van de kliniek gestopt en niet eens meer röntgenologisch gekeurd.
Voor de kosten zou ik dit zeker niet laten. Het kan je heel veel ellende besparen (en nog hogere kosten).

Ik zou zelf dit contract niet tekenen.
Ik zou zelf dan zwart op wit willen hebben wat hij volgens de verkoper zou mankeren, lichamelijk en in zijn doen en laten.
Nu is alles nogal vaag.
Kijk je voor bepaalde dingen indekken kan ik begrijpen.
Voorbeeld: ik verkocht een bijna 3 jarige tinker merrie. Ze staat bij ons aan de kust, en in de opfok ook redelijk richting de kust. De koper woonde in bos gebied. Bij ons geen enkel teken van eczeem getoond. Maar dat ik geen garantie erop kon geven dat ze dat nooit zou ontwikkelen ( ouders waren beide vrij hiervan). De koper vond dit begrijpelijk dat ik het erin gezet had en snapte het ook helemaal.

996981
Berichten: 9927
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 00:07

Babootje schreef:
996981 schreef:

Niks geks aan. Bepaalde type eigenaren zijn door rijstijl en management nog in staat een hersendood paard over kling te jagen. Daar kun je als verkoper nooit garant voor staan, dat een paard onder alle type omstandigheden en met alle type ruiters braaf zijn ding doet.


Wat ik gek vind, en ik denk Suzanne F ook bedoelt, is dat juist de verkoper dit in het koopcontract wil opnemen.
Gedrag is - zoals je terecht zegt 996981 - zo subjectief dat je daar nooit een koop op kunt ontbinden als je niet expliciet in een contract hebt gezet dat je een bomproof, verkeersmak, en handmak paard wil.
En dan nog - als je dat in een koopcontract hebt gezet - is het nog heel moeilijk om daarop de koop te ontbinden als het paard niet braaf blijkt te zijn. Dus vanuit de koperskant snap ik dat je zoiets in een koopcontract zou willen opnemen.

Vanuit de verkoper snap ik niet dat deze een dergelijke gedragsclausule in het contract wil opnemen. Het is namelijk helemaal niet nodig. Gedrag leidt zelden of nooit tot nonconformiteit, of het paard moet echt gevaarlijk zijn.
Daarom vind ik deze clausule zo raar en bijna een garantie op een niet braaf paard.

Los van het feit of het tot een non-conformiteit (wat het wel degelijk kan zijn. Ook zonder schriftelijke vastlegging in contract. Als koper kenbaar maakt een paard met bepaalde eigenschappen te zoeken of verkoper het paard bepaalde eigenschappen toedicht die niet met de werkelijkheid overeen komen) kan leiden kun je er als verkoper behoorlijk druk mee zijn als kopers gaan klagen over gedrag na de koop. Dat kan vervelend worden, als je veel paarden verkoopt. Door deze clausule op te nemen kun je voorkomen dat men überhaupt gaat zeuren over gedrag. Ik zou hem zelf niet opnemen in onze contracten, omdat het voor ons en onze klanten een no-brainer is. Maar ik kan me goed voorstellen als je veel particuliere verkopen doet dat je daar anders in kan staan. Hoeft niks te zeggen over gedrag van dit specifieke paard. Immers neem je in de meeste contracten niet enkel zaken op die specifiek op de situatie zijn toegespitst. Dat kunnen ook algemene clausules zijn.

Of dit specifieke paard gedragsproblemen zou hebben kun je wellicht ook aan de prijs toetsen. Als de prijs te mooi is om waar te zijn, is het dat misschien ook. Dwz: een gezond, braaf paard heeft een bepaalde marktprijs. Ligt de verkoopprijs daar duidelijk onder zal er wellicht op een van de twee fronten een haakje of oogje aan dit paard zitten.

Als koper doe je er hoe dan ook goed aan om onderzoek te doen naar gezondheid en gedrag. Dat ts geen ankoopkeuring doet vind ik onverstandig. Verder hebben we erg weinig info over wat ze heeft gedaan om het gedrag te toetsen, maar ik zou er niet per definitie vanuit uitgaan dat er iets mis moet zijn omdat het in een contract is opgenomen. Mocht er echt sprake zijn van een non-conformiteit is de clausule volgens mij zelfs nietig

Maraise
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 07:55

ruitje schreef:
Floortje heeft daar laatst heel uitgebreid over gepost, even kijken of ik het terug kan vinden. Het was in ieder geval niet zo zwart wit als: als jij niet keurt heb je pech. Ik ga even zoeken!

Edit:

Citaat:
Die 'je hebt pas recht van spreken als je bij de aankoop gekeurd hebt' is een van de hardnekkigste Bokt-mythes (en niet alleen op bokt). Al in 1968 (ofzo) is door de Hoge Raad bepaald dat de informatieplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de verkoper en dat de omvang van de onderzoeksplicht van de verkoper mede vorm wordt gegeven door wat de verkoper vertelt. Dus als de verkoper zegt 'hij is helemaal perfect', dan valt er weinig te onderzoeken en áls je dat dan toch doet, doe je dat vooral voor je eigen gemoedsrust.
Maar die grens is inderdaad niet altijd even scherp. Want (om het voorbeeld van dit paard te noemen) als de verkoper heeft gezegd 'hij is echt ontzettend traag, slecht aan het been en staat bij het minste of geringste te hijgen. ik heb er al twee jaar niks mee gedaan.' Is dat dan een waarschuwing 'het paard is uit conditie', of 'pas op, er kan veterinair iets niet in orde zijn' of 'ik sluit niet uit dat hij cornage heeft' of 'onderzoek waarom de conditie flut is'? Op zich is te begrijpen dat een paard dat al geruime tijd niks heeft gedaan, uit conditie is, maar zoals wel vaak met een paard 'met een verhaal', geldt dat je nooit weet welk probleem schuil gaat achter een probleem dat vrij oplosbaar lijkt. Een paard dat stil heeft gestaan en te dik is, hoe niet-hoefbevingen is die? Een jong paard waar nog weinig mee gedaan is, is dat omdat iemand geen tijd had, of omdat het niet echt wilde lukken. Uiteindelijk verkoop je als je een paard koopt, altijd een beest en een verwachting, en wat iemand mag verwachten, hangt af van wie wat zegt, wie wat op welke manier had kunnen of moeten begrijpen en dus ook van de deskundigheid van ieder der partijen. Je hebt natuurlijk ook eindeloos veel van die louche verkopers (let wel: ik heb het nu niet over ts he), die dan van die hele vage en ruime begrippen gebruiken waarvan het voor de naïeve koper lijkt alsof het een aanprijzing is, maar die achteraf gebruikt kunnen worden als inzet dat de verkoper 'echt wel aan zijn mededelingsplicht heeft voldaan', denk aan termen als 'het paard moet nog wel het nodig leren, maar is heel leergierig', of 'we zien hem sinds hij bij ons op stal is, enorm opknappen. Hij wordt steeds sterker en stoerder', of 'bij ons is hij altijd makkelijk te hanteren geweest'.


Uit dit topic:

Picopico @ [TAO] Paard verkocht, achteraf klachten


Kijk dit is super fijn! Dankjewel!
Ik begrijp de verschillende reacties op het al dan niet klinisch laten keuren.
Ondanks dat dit niet mijn vraag was in deze topic snap ik wel dat dit een hoop reacties omtrent dit onderwerp oproept.
En fijn dat de informatieplicht hoger staat dan onderzoeksplicht en ook goed om wat reacties inhoudelijk op de punten van het contract te krijgen.
Ik denk dat ik nog wel wat wijzigingen wil doorvoeren bijvoorbeeld dat de verkoper verklaart dat er geen gebreken oid aanwezig zijn op moment van de verkoop. Nu staat er dat ik op de hoogte ben van de medische staat, maar daaraan wil wel toevoegen gezonde medische staat.

Ik ben weer een stapje verder, bedankt!

DuoPenotti

Berichten: 30331
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 08:57

Klinisch keuren altijd doen.
Mijn vriendin heeft 2 weken terug een volgens verkoper zijnde gezond paard laten keuren en deze was niet goed.
Nu 2 weken later staat hij voor een veel lagere prijs te koop en volgens advertentie nog steeds gezond.
Maar die veel lagere prijs is voor een kapot paard nog flink een pak geld.

Elisa2

Berichten: 37844
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:10

Voor een goede medische staat en om dit op te kunnen nemen in het contract moet je echt klinisch keuren. Ik kan het ook alleen maar aanraden.

Maraise
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-10-22

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 09:15

Bedankt jongens, maar mijn vraag ging niet over de klinische keuring :)

Elisa2

Berichten: 37844
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:16

Maraise schreef:
Hi allemaal,

Op moment ben ik bezig met de aankoop van mijn paard, in principe is alles rond en zijn we eruit met de prijs en overige zaken.
Nu blijft het paard nog 3 weken bij de verkoper ivm mijn persoonlijke planning en dat is afgesproken.
De verkoper wil echter wel al een contract tekenen met daarin op papier dat ik vanaf nu wel al eigenaar word en dus ook financieel verantwoordelijk ben als er iets gebeurd medisch oid.
Ik wil daarmee akkoord gaan, al geeft zij ook het volgende o.a. aan in het contract:

'De koper koopt een paard met een eigen karakter en wil. De verkoper geeft
geen garantie op braafheid en gedrag. De koper koopt het paard zoals het is. Dit betekent
dat de verkoper geen garantie kan geven op verdere ontwikkeling van het paard. Het risico
hiervan komt geheel voor rekening van koper.

Indien koper de keuring achterwege laat dan komen de gevolgen daarvan, in de meest ruime
zin des woord, voor rekening en risico van de koper. Koper heeft de mogelijkheid gehad het
paard klinisch en röntgenologisch te laten keuren.

De koper is op de hoogte van de medische en fysieke toestand van het paard en de risico’s
van dien en gaat hiermee akkoord. De verkoper geeft in geen enkel geval garantie op fysieke
en medische klachten in de toekomst. De koper koopt het paard zoals het is.'


Hier zou ik echt veel duidelijker beschrijven wat de medische en fysieke toestand dan nu is, dat kan echt een hoop narigheid voorkomen later.

Moet ik dit erin laten staan? Of is dit in strijd met mijn wettelijke herroepingsrecht van 14 dagen?
Want ik wil dat het herroepingsrecht (zonder reden afzien van de koop binnen de bedenktijd) van 14 dagen pas ingaat op moment dat het paard op mijn stal aankomt. En heb ik hier sowieso recht op of moet dit ook in het contract staan?

Veel vragen, hopelijk kan iemand me op weg helpen. Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat ik hier gebruik van moet maken, maar wel belangrijk om onder de juiste tekst een handtekening te zetten!

Alvast bedankt, groetjes Maraise

996981
Berichten: 9927
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:19

Maraise schreef:
Bedankt jongens, maar mijn vraag ging niet over de klinische keuring :)

Maar wel over het contract. Gezien je daarin nu wil laten opnemen dat het paard gezond is, is de opmerking over keuren wel op zijn plaats. Dat is immers precies wat je met een keuring doet; kijken of het paard ten tijde van keuren c.q. verkoop gezond is. Ik geef je weinig kans dat de de verkoper garanties gaat geven op gezondheid zonder keuring.

Elisa2

Berichten: 37844
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:20

Alleen een DA kan dat rechtsgeldig bepalen en klinisch is altijd een momentopname.

Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:28

Lijkt me raar dat de verkoper het wil aanpassen naar ‘gezonde medische staat’. Hij wil zich net indekken met dit contract. Je wil zelf niet keuren maar de verkoper moet wel verklaren dat het dier gezond is, ook zonder dit te hebben laten nakijken door een dierenarts?

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:34

ik zie niks vreemds aan dit contract. Jij kiest ervoor om het paard daar nog 3 weken te laten staan. Lijkt me logisch dat verkoper niet de risico's wil dragen (Stel hij breekt zijn been daar op stal).
Verder: informatieplicht ja. Maar nu zo specifiek ook in het contract staat dat keuren etc. mag (Daar is dus op gewezen), zou je wel zwakker staan als er wel iets was. Dan kan verkoper bijv. ook zeggen: ik wist het niet. Iets wat niet gek zou zijn, aangezien jij zelf ook niks aan het paard gemerkt hebt. En de informatieplicht geld alleen bij bij de verkoper bekende gebreken. Als het paard iets blijkt te hebben wat bij een keuring sws naar voren was gekomen denk ik dat je alsnog aan het kortste eind trekt.

Aan de andere kant: als het voor jou goed voelt, why not? Ik heb mijn auto's ook nooit laten keuren. Meestal geluk, soms pech. En mijn paarden ook nooit (ok, ik heb er ook maar 1 gekocht en de rest gekregen, maar toch). Slechts in 1 geval bleek ik een recreatiepaard genomen te hebben die niet meer bleek te kunnen rijden. Die is hier lekker blijven staan. Heeft mijn vakantieoppas voor me geregeld (oude eigenaar kwam met haar gezin hier vakantie vieren als ik op vakantie was, zodat ze bij hem kon zijn) en was hartstikke lief. Verder altijd geluk (peesblessure die geheel herstelde, paard wat niet meer kon galopperen en op was, die na een nierkuurtje hier weer als nieuw was, eentje die gewoon geen zin meer had in manegelessen en ik kreeg om weer bij zijn vriend te zijn, eentje die elke keer kreupel was bij de keuring, eigenaresse was er klaar mee en heeft hem mij gegeven: geen stap kreupel meer sinds nu al 3 jaar). Dus ik zou zeggen: volg je gevoel als je de ervaring hebt dat dat meestal klopt en geniet lekker van je paard. Trouwens: ook de opmerking over gedrag snap ik wel. Je leest behoorlijk vaak van paarden die ineens ander gedrag vertonen en dat mensen hem dan terug willen doen. Dat een paard in andere omgeving zich anders gedraagt is vrij logisch. Mijn laatste paard was altijd superbraaf onder haar vorige eigenaar. Bij mij gaat ze ineens achteruit lopen en dat soort fratsen. Zet ik er iemand op die vol vertrouwen is, is ze weer gewoon braaf. Ligt dat dan aan paard of aan ruiter? En ik vind het juist goed dat verkoper dat erin zet, zodat er geen onduidelijkheid over kan ontstaan.

edit: ik lees nu ook dat jij wil toevoegen gezonde medische staat. Ik als verkoper zou denken: toedeledokie. Want zij zegt dat je het paard mag keuren op eigen kosten. En dit is heel standaard en normaal. Je vraagt nu van verkoper om iets te verklaren, wat je gewoon zelf kunt laten regelen door een dierenarts. Zij kan dit niet verklaren, want ze is geen dierenarts. Ze kan alleen vanuit haar eigen gevoel spreken en hoe ze haar paard kent dat ze niks aan hem ziet. Maar medisch gezond kan ze niet, want stel dat ie een tumor heeft die nog geen klachten geeft? Door haar dit te laten verklaren dwing je haar feitelijk om die keuring die jij zelf niet wilt laten uitvoeren, toch te laten uitvoeren. Kort gezegd: dit vind ik niet redelijk en zou hier als verkoper zeker niet mee akkoord gaan.
Laatst bijgewerkt door IHN op 02-11-22 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:35

Kalea schreef:
Lijkt me raar dat de verkoper het wil aanpassen naar ‘gezonde medische staat’. Hij wil zich net indekken met dit contract. Je wil zelf niet keuren maar de verkoper moet wel verklaren dat het dier gezond is, ook zonder dit te hebben laten nakijken door een dierenarts?


Precies. De verkoper zal nooit willen verklaren dat het dier ‘gezond’ is. De verkoper biedt jou de mogelijkheid dat te onderzoeken en je ziet er vanaf. Dan is dat risico dus voor jou.
Heel onverstandig trouwens maar goed. Zelfs met alleen een klinische keuring kan je zo het schip ingaan maar dat is wel het minste wat je zou moeten doen.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:57

Maraise schreef:
Ik denk dat ik nog wel wat wijzigingen wil doorvoeren bijvoorbeeld dat de verkoper verklaart dat er geen gebreken oid aanwezig zijn op moment van de verkoop. Nu staat er dat ik op de hoogte ben van de medische staat, maar daaraan wil wel toevoegen gezonde medische staat.


Dat is het juist, zonder keuring weet jij dat niet maar de verkoper ook niet.
Paard kan nu goed zijn maar je kan niet in het paard kijken.
Persoonlijk vind ik het erg onrealistisch om dit in een contract op te nemen simpel vanwege het feit dat je het gewoon niet zeker weet.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:58

Inmiddels kan ik wel zeggen dat ik wat ervaringen heb gehad met het kopen en verkopen van paarden. Mijn ervaring is daarin: laat het paard ALTIJD minimaal klinisch keuren. Dit om een hoop gezeik te voorkomen. Ik heb ooit mijn paard verkocht en godzijdank is hij klinisch gekeurd. Paard mankeerde niks, nooit ergens last van gehad en een halfjaar na aankoop kreeg ik ineens bericht dat hij niet goed zou zijn. Ik heb de dierenarts nog gebeld en die gaf ook aan, paard is klinisch goedgekeurd en er zijn geen gebreken gezien, in die halfjaar tijd kan er veel gebeuren. Dat is de andere kant van het verhaal.

Bij het kopen van mijn paarden heb ik ook altijd een klinische keuring gedaan waarbij gebreken gemeld moeten worden. Heb een keer gehad dat 1 na de buigproef heel erg kreupel liep. Achteraf was het maar goed ook dat ik die keuring heb gedaan want er kwamen niet echt goede verhalen na boven toen ik wat verder onderzoek heb gedaan.

Mijn vertrouwen in de mens in de paardenwereld is ook compleet weg. Dus ga altijd uit van jezelf en laat alsjeblieft minimaal een dierenarts het paard klinisch keuren.

Kanttekening ik heb nu een pony welke ik heb gekocht die een halfjaar oud was, die heb ik niet laten keuren. Gelukkig nu 5 jaar later nog even gezond en nooit een pas verkeerd gezet. Maar als ik een ouder paard koop, zou ik het altijd laten keuren.

3heathcliff5
Berichten: 489
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:02

Ik zou zulke bepalingen eerder lezen dat het paard bijvoorbeeld voorheen een luchtzuiger geweest kan zijn, maar dat hij dat gedrag bij de verkoper niet laat zien ivm huidig management. Omdat het paard het daar niet doet, is het ook niet meer koliekgevoelig. Verkoper wenst dan geen garantie te geven dat het paard dat ook niet gaat doen bij TS en dus ook geen garantie over de koliekgevoeligheid dat het paard heeft wanneer deze wel weer lucht gaan zuigen. Maar aangezien alleen TS de specifieke info heeft over wat het paard eventueel mankeert of in het verleden gemankeerd heeft, kan daar door ons niks zinnigs over gezegd worden.

Ik vind het in ieder geval geen raar contract. TS heeft alle ruimte om het paard voor aankoop binnenstebuiten te keren. Ik zou hooguit extra op laten nemen wat er tijdens die 3 weken voor jouw risico nog met het paard gedaan wordt.

Babootje

Berichten: 26536
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:09

ruitje schreef:
Floortje heeft daar laatst heel uitgebreid over gepost, even kijken of ik het terug kan vinden. Het was in ieder geval niet zo zwart wit als: als jij niet keurt heb je pech. Ik ga even zoeken!

Edit:

Citaat:
Die 'je hebt pas recht van spreken als je bij de aankoop gekeurd hebt' is een van de hardnekkigste Bokt-mythes (en niet alleen op bokt). Al in 1968 (ofzo) is door de Hoge Raad bepaald dat de informatieplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de verkoper en dat de omvang van de onderzoeksplicht van de verkoper mede vorm wordt gegeven door wat de verkoper vertelt. Dus als de verkoper zegt 'hij is helemaal perfect', dan valt er weinig te onderzoeken en áls je dat dan toch doet, doe je dat vooral voor je eigen gemoedsrust.
Maar die grens is inderdaad niet altijd even scherp. Want (om het voorbeeld van dit paard te noemen) als de verkoper heeft gezegd 'hij is echt ontzettend traag, slecht aan het been en staat bij het minste of geringste te hijgen. ik heb er al twee jaar niks mee gedaan.' Is dat dan een waarschuwing 'het paard is uit conditie', of 'pas op, er kan veterinair iets niet in orde zijn' of 'ik sluit niet uit dat hij cornage heeft' of 'onderzoek waarom de conditie flut is'? Op zich is te begrijpen dat een paard dat al geruime tijd niks heeft gedaan, uit conditie is, maar zoals wel vaak met een paard 'met een verhaal', geldt dat je nooit weet welk probleem schuil gaat achter een probleem dat vrij oplosbaar lijkt. Een paard dat stil heeft gestaan en te dik is, hoe niet-hoefbevingen is die? Een jong paard waar nog weinig mee gedaan is, is dat omdat iemand geen tijd had, of omdat het niet echt wilde lukken. Uiteindelijk verkoop je als je een paard koopt, altijd een beest en een verwachting, en wat iemand mag verwachten, hangt af van wie wat zegt, wie wat op welke manier had kunnen of moeten begrijpen en dus ook van de deskundigheid van ieder der partijen. Je hebt natuurlijk ook eindeloos veel van die louche verkopers (let wel: ik heb het nu niet over ts he), die dan van die hele vage en ruime begrippen gebruiken waarvan het voor de naïeve koper lijkt alsof het een aanprijzing is, maar die achteraf gebruikt kunnen worden als inzet dat de verkoper 'echt wel aan zijn mededelingsplicht heeft voldaan', denk aan termen als 'het paard moet nog wel het nodig leren, maar is heel leergierig', of 'we zien hem sinds hij bij ons op stal is, enorm opknappen. Hij wordt steeds sterker en stoerder', of 'bij ons is hij altijd makkelijk te hanteren geweest'.


Uit dit topic:

Picopico @ [TAO] Paard verkocht, achteraf klachten


Maraise schreef:
Kijk dit is super fijn! Dankjewel!
Ik begrijp de verschillende reacties op het al dan niet klinisch laten keuren.
Ondanks dat dit niet mijn vraag was in deze topic snap ik wel dat dit een hoop reacties omtrent dit onderwerp oproept.
En fijn dat de informatieplicht hoger staat dan onderzoeksplicht en ook goed om wat reacties inhoudelijk op de punten van het contract te krijgen.
Ik denk dat ik nog wel wat wijzigingen wil doorvoeren bijvoorbeeld dat de verkoper verklaart dat er geen gebreken oid aanwezig zijn op moment van de verkoop. Nu staat er dat ik op de hoogte ben van de medische staat, maar daaraan wil wel toevoegen gezonde medische staat.

Ik ben weer een stapje verder, bedankt!


Het is precies wat Floortje zegt: In verkoopkwesties prevaleert de onderzoeksplicht van de verkoper. Koop je bij een particulier dan ligt dat wat genuanceerder, maar koop je bij een handelaar dan gaat dat nog wat verder. De handelaar als professional moet weten wat hij verkoopt en mededeling doen van eventuele gebreken.
Bij zichtbare gebreken is dat niet zo moeilijk, maar bij verborgen gebreken natuurlijk wel. Een handelaar met paarden in de lagere prijsklasse keurt ook de paarden die hij inneemt niet. En kan er ook niet "in" kijken. Daarom geldt voor dat half jaar 'garantie'-termijn waarbinnen een omgekeerde bewijslast geldt. Als er een gebrek in die periode naar boven komt moet kort gezegd de verkoper bewijzen dat het paard het gebrek voordat het aan jou werd verkocht niet had)
In de lagere prijsklasse van pakweg 4 a 5 duizend euro is het risico dat een paard iets heeft heel erg groot, al hoeft dat niet altijd te betekenen dat een paard dan per definitie volledig ongeschikt is geworden als rijdier.
Soms gaat het om gebreken die voor jou meer (mn medische) kosten meebrengen, waar je ook niet op hebt gerekend.
Als het paard dan een (verborgen) gebrek heeft waarop je wel de koop kunt en wil ontbinden, dan is de kans nagenoeg 100% dat de verkoper dat niet doet. Als je de verkoop dan toch wil ontbinden moet je van rechtswege doen. De kosten daarvan zijn hoog, zeker als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt. Griffiekosten moet je in ieder geval wel altijd zelf betalen. Een rechtszaak voeren duurt lang, meestal 6 maanden of langer.
Al die tijd moet je het paard houden en verzorgen. Die kosten en de eventuele extra kosten van veeartsenzorg kun je niet zomaar verhalen op de tegenpartij.

Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen; zeker lagere rechters willen nog wel eens niet naar verwachting oordelen. In hoger beroep gaan duurt nog veel langer en kost weer extra geld. Zo kun je zomaar eens een jaar bezig zijn met je rechtszaak en al die tijd het paard moeten onderhouden.
De meeste kopers wegen in zo'n geval de financiële en emotionele minnen en plussen tegen elkaar af en nemen dan hun verlies. Het is maar zelden dat een koper voor dergelijke bedragen een rechtszaak gaat voeren en zo komen verkopers ook meestal weg met oneerlijke praktijken. Verkopers / handelaren weten dat precies: De kans dat ze een paard weer terug moeten nemen is niet heel groot.
Overkomt je dat een paar x (en die kans is groot in die lage prijsklasse) dan had je net zo goed een wat duurder paard kunnen kopen en goed laten keuren.

Dus vergeet de blauwe ogen van de verkoper. Je kunt in dit soort zaken gewoon niet van je eigen gevoel afgaan omdat je onvoldoende deskundig bent. Met (klinisch) onderzoek doe je vooral jezelf en plezier.

Maraise
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 10:17

Ja klopt die medische gezonde staat had ik anders moeten formuleren; maar misschien wel dat de verkoper op moment van verkoop geen gebreken kent van het paard.

En verder ben ik het eens hoor, ik begrijp ook dat de verkoper een contract opstelt en ben heel blij dat hij nog even een paar weken mag blijven :)

De meeste van jullie vinden het contract eerlijk en juist klinken, dat stelt mij gerust. Qua paard zit het gevoel goed en ik denk dat ik hier gewoon helemaal oké mee ben zo.

Babootje

Berichten: 26536
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:17

Maraise schreef:
Ik denk dat ik nog wel wat wijzigingen wil doorvoeren bijvoorbeeld dat de verkoper verklaart dat er geen gebreken oid aanwezig zijn op moment van de verkoop. Nu staat er dat ik op de hoogte ben van de medische staat, maar daaraan wil wel toevoegen gezonde medische staat.
Ik ben weer een stapje verder, bedankt!


Dat impliceert dat hij de medische staat van het paard hebt laten onderzoeken. Anders kun je er niet van op de hoogte zijn. Dat moet je echt niet in het contract zetten.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:23

Ik vind het tenenkrommend hoe TS meermaals aangeeft een bepaalde keuze gemaakt te hebben en daar overduidelijk niet echt van wilt afwijken, toch steeds weer naar een andere keuze toe gedwongen wordt. Je kan iets eenmaal adviseren, je kan iets tweemaal adviseren, maar daarna zijn we toch allemaal volwassen mensen met eigen keuzes en verantwoordelijkheden.

Moonlight17
Berichten: 2355
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:25

@TS waarom laat je een hippisch jurist het contract even doorlezen. Dan weet je meteen, wat wel en niet wettelijk kan van dit contract. Kost je wat, maar weet je ook echt wat.

Babootje

Berichten: 26536
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:36

Gini schreef:
Ik vind het tenenkrommend hoe TS meermaals aangeeft een bepaalde keuze gemaakt te hebben en daar overduidelijk niet echt van wilt afwijken, toch steeds weer naar een andere keuze toe gedwongen wordt. Je kan iets eenmaal adviseren, je kan iets tweemaal adviseren, maar daarna zijn we toch allemaal volwassen mensen met eigen keuzes en verantwoordelijkheden.


Ze vraagt advies, dan krijgt ze advies.
Het maakt echt wel uit hoe je iets formuleert in een koopcontract. Niet alleen wat je erin zet.

TS, hieronder een link naar een model koopcontract opgesteld door een paarden advocaat.
Er staat in welke bepalingen wettelijk bepaald zijn en welke een eigen invulling kunnen krijgen en waarom ze in een koopcontract staan. Misschien helpt je dat in het opstellen van jouw contract met de verkoper
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 7JbcpA1P1p

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:38

Gini schreef:
Ik vind het tenenkrommend hoe TS meermaals aangeeft een bepaalde keuze gemaakt te hebben en daar overduidelijk niet echt van wilt afwijken, toch steeds weer naar een andere keuze toe gedwongen wordt. Je kan iets eenmaal adviseren, je kan iets tweemaal adviseren, maar daarna zijn we toch allemaal volwassen mensen met eigen keuzes en verantwoordelijkheden.


Omdat vele hier jarenlang ervaring hebben in de paarden en mensen willen behoeden voor ellende.
Dit is bijna een recept voor ellende over een aantal maanden/klein jaar. En achteraf roepen Told you so heeft niemand wat aan.

Charmaine
Berichten: 1422
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:40

Verkoper heeft geen onderzoeksplicht maar informatieplicht, dus datgene wat hem bekend is moet hij melden als hij daarom gevraagd wordt. Hij hoeft niks te onderzoeken.

Verder eens, ts wil niet laten keuren. Prima, haar keus. Daar hoeven we niet nog 3 pagina's langer op door te hameren. Dat is ook niet het punt waar ze advies op vraagt. Dat het niet keuren consequenties voor het contract in dit geval heeft is helder. Verkoper verwoordt het prima in het contract. En kan niet verlangd worden daar 'gezond' aan toe te voegen. Ook voor verkoper geldt de op dat moment bekende 'staat'.

BigOne
Berichten: 38556
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:43

Gini schreef:
Ik vind het tenenkrommend hoe TS meermaals aangeeft een bepaalde keuze gemaakt te hebben en daar overduidelijk niet echt van wilt afwijken, toch steeds weer naar een andere keuze toe gedwongen wordt. Je kan iets eenmaal adviseren, je kan iets tweemaal adviseren, maar daarna zijn we toch allemaal volwassen mensen met eigen keuzes en verantwoordelijkheden.

Ook volwassenen zoals ts blijken vaak hun gevoel voor hun verstand te laten spreken.

DuoPenotti

Berichten: 30331
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:50

Charmaine schreef:
Verkoper heeft geen onderzoeksplicht maar informatieplicht, dus datgene wat hem bekend is moet hij melden als hij daarom gevraagd wordt. Hij hoeft niks te onderzoeken.

Verder eens, ts wil niet laten keuren. Prima, haar keus. Daar hoeven we niet nog 3 pagina's langer op door te hameren. Dat is ook niet het punt waar ze advies op vraagt. Dat het niet keuren consequenties voor het contract in dit geval heeft is helder. Verkoper verwoordt het prima in het contract. En kan niet verlangd worden daar 'gezond' aan toe te voegen. Ook voor verkoper geldt de op dat moment bekende 'staat'.

Maar juist omdat ts niet wil keuren is in deze van belang voor dat contract.
Je haalt er duidelijk uit dat de verkoper duidelijk wil maken dat keuren dus van hem/haar mocht en ts er van af ziet maar hij daar later geen gevolgen van wil.

Dat ze nu niet wil keuren, ja zelf weten, maar niet later, had ik maar.... en de verkoper is een oplichter kijk maar naar het contract.