Wie betaald de schade?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:03

cobiie schreef:
demixandra1 schreef:
Een stalhouder heeft als plicht goed voor de paarden te zorgen, ook al zijn dit niet zijn eigen. Dat staat in het wetboek. Mij lijkt het , dat hij een paard in nood hoort te helpen, wat voor situatie dan ook.

Hoe bepaal jij dat hij niet naar eer en geweten heeft gehandeld?

Als jij hem niet (meer) vertrouwd en een gesprek niet werkt zou ik een andere stal gaan zoeken.


Dit inderdaad. Als je wilt dat je paard 24/7 in de gaten wordt gehouden moet je het zelf doen of wordt het onbetaalbaar. De stalhouder had het alsnog op tijd door en heeft toen meteen gehandeld. Dat hij of zij niet meteen contact heeft opgenomen is vervelend. Maar ook dat kan een reden hebben, dat is in dit verhaal niet bekend.

Even als voorbeeld; bij mij op stal lag het veulen van een vriendin in de sloot. Toevalig was ik twee landjes verder toen de staleigenaar om hulp riep. Ze zat al in de sloot om het hoofd omhoog te houden. Ik heb toen 2 slootjes gesprongen, eerste ging goed, 2e een nat pak :') Natte telefoon ergens heen gegooid zodat ik het hoofd omhoog kon houden zodat de stalhouder de trekker en banden kon halen. Bij nood handel je gewoon instinctief zo snel mogelijk. En onze mobieltjes houden niet zo van water en bagger :')

Dat er iemand was die alles heeft gezien en niet heeft geholpen... Juist dat snap ik dan weer niet.

Padoertje
Berichten: 1555
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:08

Stalhouders zijn er nu eenmaal niet 24/7 om toezicht te houden. Die moeten toch ook slapen, een boodschap doen, voeren, les geven etc. Dus ja het is sneu dat het dier misschien langer in de sloot heeft gelegen, maar precies hoe lang is niet bekend en de stalhouder heeft direct gehandeld toen hij het zag. Meer kun je ook niet verwachten.

Artimes

Berichten: 496
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:12

Ik denk voor jou persoonlijk dat het tijd is om het los te laten. Mij is je vraag ook niet helemaal duidelijk, maar ik denk ook je paard is gered, je bent geïnformeerd, de kosten maken je niet uit, je bent verhuisd met je paard, dus ik zou als ik jou was gewoon op de toekomst focussen.

Wel wil ik een toevoeging doen aan dit topic mbt tot het bellen/informeren van eigenaren op het moment dat er bloedspoed is met een pensionpaard.
Wij hebben de afspraak op stal dat wij de dierenarts bellen bij spoed en daarna zo snel mogelijk de eigenaar. Ik heb wel eens gehad dat ik alleen was, mijn handen meer dan vol had aan het paard, ik al blij was dat ik de dierenarts had kunnen bellen.
Ik kon pas bellen nadat de dierenarts en assistent gearriveerd waren, paard is er boven op gekomen, eigenaar was overigens heel blij dat ik het paard op 1 had gezet en daar eerst zorg voor heb gedragen. Los daarvan zijn mensen vaak aan het werk, niet in één keer bereikbaar.
Als we met meer zijn kan er natuurlijk wel altijd iemand gaan bellen!
Heb ook wel eens gehad dat een paard (achteraf een eleptische) aanval kreeg in de paddock, best even paniek en gedoe, vraagt de eigenaar of ik het gefilmd heb, nou nee :')

demixandra1
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 09:26

Punz schreef:
Hij heeft je paard geholpen. Dat is het enige wat zeker is. Hij heeft het paard uit de sloot gehaald
Al het andere weet je niet. Niemand heeft kennelijk gezien hóe hij het gedaan heeft, dat "aan 1 been" is speculatie nav slechts wonden op 1 been. Maar aangezien niemand heeft gezien hoe die wonden daar zijn gekomen, kan het ook van de val in de sloot zelf geweest zijn..


En dat gedoe met het wetboek:
Hou toch op, je hebt geen poot om op te staan...



Volgens mij heb je niet goed gelezen

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:37

Ik heb wat geschreven over het wetboek. Juist omdat dit soort zaken over emoties gaan. En er dan allerlei meningen komen over of iemand aardig is of zo.
Dat doet er allemaal niet toe.

Als je vindt dat iemand jouw schade moet vergoeden, kun je het vragen. Wie weet helpt het.

Betaalt iemand niet? Dan moet je naar het wetboek kijken of je iemand aansprakelijk kunt stellen. Dat gaat volgens regels. Emoties doen er niet toe.

Je moet gewoon het rijtje van de voorwaarden om iemand aansprakelijk te laten zijn, aflopen.
In dit geval kom je niet ver.

Dus lekker laten rusten.

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:42

demixandra1 schreef:
Punz schreef:
Hij heeft je paard geholpen. Dat is het enige wat zeker is. Hij heeft het paard uit de sloot gehaald
Al het andere weet je niet. Niemand heeft kennelijk gezien hóe hij het gedaan heeft, dat "aan 1 been" is speculatie nav slechts wonden op 1 been. Maar aangezien niemand heeft gezien hoe die wonden daar zijn gekomen, kan het ook van de val in de sloot zelf geweest zijn..


En dat gedoe met het wetboek:
Hou toch op, je hebt geen poot om op te staan...



Volgens mij heb je niet goed gelezen


Ik denk dat Punz best een post goed kan lezen, dat haar reactie niet in jouw straatje past kan natuurlijk.
We zijn ruim een jaar verder, ik zou denken laat het los ga verder. Of als je er anders overdenkt volg de regels van de nederlandse wet omtrent dit soort zaken, meer is er niet.

LWDaisy

Berichten: 4799
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:41

CharleyT schreef:
Ik denk dat Punz best een post goed kan lezen, dat haar reactie niet in jouw straatje past kan natuurlijk.
We zijn ruim een jaar verder, ik zou denken laat het los ga verder. Of als je er anders overdenkt volg de regels van de nederlandse wet omtrent dit soort zaken, meer is er niet.


Ik gok dat TS struikelt over het enige wat Punz niet helemaal goed gelezen heeft - dat stalgenootje de reddingsactie gezien heeft, het verhaal (en de "zekerheid' omtrent het verhaal) van "1 been" komt daar vandaan.

Blijft mijn vraag, die anderen en ikzelf ook al eerder stelden: waarom heeft die stalgenoot de staleigenaar niet geholpen? Of TS meteen gebeld? Waarom heeft die stalgenoot na de reddingsactie op eigen houtje gehandeld en het paard uit de paddock gehaald en op stal gezet?

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:48

Je spreekt jezelf aardig tegen. Het gaat je niet om
Kosten maar in de OP vraag je toch duidelijk hoe je het aan kan pakken ondanks dat je verhuist ben.

In jouw eerste topic lees ik ook dat je er gewoon bleef staan want het kwam je beter uit. Als ik zo ongerust zou zijn of mijn paard goede zorg kreeg was ik de volgende dag al vertrokken.

Punz

Berichten: 8578
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:05

Ik heb het stukje dat de stalgenote gezegd heeft alles gezien te hebben (zonder kennelijk op het idee te komen de stalhouder even te helpen, bij wat best een lastige klus is) inderdaad over het hoofd gezien.

Dus bij deze mijn aangepaste reactie:

Hij heeft je paard geholpen. Dat is het enige wat zeker is. Hij heeft het paard uit de sloot gehaald.
Maar aangezien niemand heeft gezien hoe de blessures zijn ontstaan, kan het ook van de val in de sloot zelf geweest zijn..


En dat gedoe met het wetboek:
Hou toch op, je hebt geen poot om op te staan.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:13

We weten niet of de stalgenote toen in staat was te helpen. Misschien is ze gehandicapt, is het een meisje van 12 of stond ze met haar eigen paard iets te doen wat niet kon wachten. Het kan ook prima zijn dat de stalhouder het onder controle had, anders had hij wellicht wel gevraagd om hulp. We weten het niet ;-)

Maar die stalgenote is geen partij in de vraag wie schade zou moeten betalen.

prugelpiet

Berichten: 12580
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:17

beert schreef:
We weten niet of de stalgenote toen in staat was te helpen. Misschien is ze gehandicapt, is het een meisje van 12 of stond ze met haar eigen paard iets te doen wat niet kon wachten. Het kan ook prima zijn dat de stalhouder het onder controle had, anders had hij wellicht wel gevraagd om hulp. We weten het niet ;-)

Maar die stalgenote is geen partij in de vraag wie schade zou moeten betalen.


Stalgenoot was wel in staat betreffende paard uit de paddock te halen, af te spuiten en op stal te zetten. Dan kan je ook heen lopen en even vragen ‘joh kan ik wat doen’. Al is het meedenken en kijken.

Er zijn vrij weinig excuses te bedenken voor het niet helpen bij een reddingsactie hoor.

LWDaisy

Berichten: 4799
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:19

beert schreef:
We weten niet of de stalgenote toen in staat was te helpen. Misschien is ze gehandicapt, is het een meisje van 12 of stond ze met haar eigen paard iets te doen wat niet kon wachten. Het kan ook prima zijn dat de stalhouder het onder controle had, anders had hij wellicht wel gevraagd om hulp. We weten het niet ;-)

Maar die stalgenote is geen partij in de vraag wie schade zou moeten betalen.


Je hebt gelijk, maar wat Prugelpiet zegt is ook waar. Stel dat de stalgenoot op het moment van de reddingsactie idd de handen vol had - dat kan. Ik zou persoonlijk wel alles uit handen laten vallen op zo'n moment, of toch zoveel als mogelijk is - en dat neemt niet weg dat de stalgenoot TS had kunnen verwittigen. Tenzij ze geen telefoon heeft natuurlijk.

Ik bedoel maar - TS lijkt op meerdere punten naar de staleigenaar te wijzen, zowel qua nalatigheid als qua manier van handelen - dan vind ik dat er op de stalgenoot ook wel enkele punten aan te merken zijn.

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:33

Als ik al de reacties lees, denk ik stalhouder had het dier lekker in de sloot laten staan. waar gehakt wordt vallen spaanders, maw wees blij dat de stalhouder heeft gehandeld.

De kosten lekker zelf dragen als eigenaar.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:37

Maar we weten niet wat de stalgenoot zag. Ik weet niet hoe groot een weiland is en waar het paard in de sloot lag. Het kan ook zijn dat ze de tractor in de verte zag en dat de stalhouder bezig was, maar niet precies wat er gebeurde. Dat de stalhouder met het paard naar de paddock liep en daar vertelde wat er gebeurd was. Dan heeft ze achteraf de tractor wel gezien en de actie. Maar ze wist toen hoe en wat. Het paard lag blijkbaar ook niet echt in het zicht, anders had hij geen 4 uur in het water gelegen.

En nogmaals, andersom zou een stalhouder waarschijnlijk wel hulp gevraagd hebben als ze vlakbij stond te kijken. Dat is ook niet gebeurd.

En er zijn nu eenmaal ook mensen die sociaal wat minder handig zijn of niet durven aan te bieden te helpen. Een paard afspuiten is toch wat anders en is bij sommige mensen meer in de comfort zone.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:40

Artimes schreef:
Ik denk voor jou persoonlijk dat het tijd is om het los te laten. Mij is je vraag ook niet helemaal duidelijk, maar ik denk ook je paard is gered, je bent geïnformeerd, de kosten maken je niet uit, je bent verhuisd met je paard, dus ik zou als ik jou was gewoon op de toekomst focussen.
:j