Wie betaald de schade?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
demixandra1
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 14:11

Poekkie schreef:
demixandra1 schreef:
Poekkie: daarom plaats ik het niet, ik plaats het alleen maar om uitleg te geven waarom er bijvoorbeeld niet is gesproken met de stalhouder. En waarom ik boos was des tijds


Wel zo eerlijk dat je je post nu hebt aangepast en de beste man niet meer probeert zwart te maken.

Boos of niet, als je paard uit de sloot is getrokken kan ik niet begrijpen dat je niet eens bent gaan praten. Ik denk dat je de verwijten vooral bij jezelf mag leggen en hier een wijze les uit mag trekken voor volgende keer.



Wacht maar tot het eens bij jezelf gebeurd. Volgensmij vat je mijn bericht helemaal verkeerd op. Met de stalhouder was geen gesprek mee te voeren. Meneer werd boos en wilde bepaalde vragen niet beantwoorden. En nogmaals! Iben niet boos meer.

Rocamor

Berichten: 10920
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:23

Wat is nou eigenlijk het doel van je topic? Ik vind dat je veel dingen zegt, maar steeds iets anders bedoelt. Dus onduidelijke communicatie.

In 1 van je berichten staat ook dat je ex-stalhouder en jij niet echt fijn door 1 deur konden, maar dat je ex-stalgenoten daar zelf geen last van hadden.

Judgemental, ik weet het, maar als je met de ex-stalhouder net zo communiceert als hier, kan ik me voorstellen dat het niet lekker liep. Want je zegt / schrijft iets, maar bedoelt iets heel anders, maar toch ook weer niet, of wellicht toch weer wel.

Dus wat is nou echt je vraag?

Gitana

Berichten: 2710
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:24

Wat vervelend inderdaad dat je ergens met je paard hebt gestaan waar het niet is gelopen zoals je wilt.. en dan ook nog zo'n incident met kosten, ik snap dat je het van je af wilt schrijven of meningen wilt horen.. Beste is om het toen direct te bespreken of het te accepteren en er weg te gaan, en dat ben je nu ook

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132137
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:24

De vraag is eigenlijk: wat wil je verder nog? :)
Je hebt je hart kunnen luchten. De kosten zijn al gemaakt en betaald en zijn niet te verhalen. Met je paard gaat het gelukkig weer goed. Ik zou denken: eind goed, al goed? :)

Autumnn

Berichten: 8061
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:33

Oscar schreef:
De vraag is eigenlijk: wat wil je verder nog? :)
Je hebt je hart kunnen luchten. De kosten zijn al gemaakt en betaald en zijn niet te verhalen. Met je paard gaat het gelukkig weer goed. Ik zou denken: eind goed, al goed? :)


Ik begrijp het ook niet helemaal. Je OP is helemaal gericht op de kosten, met specificaties en al en de vraag of je dit kan gaan verhalen op de staleigenaar en nu zeg je dat de kosten je niks uitmaken. Wat wil je dan bereiken met dit topic?

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:48

sunshines1 schreef:
Hoe heeft jou paard in eerste instantie in de sloot kunnen belanden? Was er geen draad of omheining aanwezig? Anders vind ik dit wel verwijtbaar gedrag van de stalhouder. Wat er daarna is gebeurd of gedaan een gevolg hiervan.


Of je nou zo blij moet worden van draad voor de sloot langs weet ik niet. Welsh A-tje was 's nachts in de sloot terecht gekomen. Het draad lag om zijn hoofd. diertje kreeg elke x seconde een klap van het draad en is daardoor blind geworden en uiteindelijk ingeslapen omdat hij niet kon omgaan met het blind zijn.

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:50

Autumnn schreef:
Oscar schreef:
De vraag is eigenlijk: wat wil je verder nog? :)
Je hebt je hart kunnen luchten. De kosten zijn al gemaakt en betaald en zijn niet te verhalen. Met je paard gaat het gelukkig weer goed. Ik zou denken: eind goed, al goed? :)


Ik begrijp het ook niet helemaal. Je OP is helemaal gericht op de kosten, met specificaties en al en de vraag of je dit kan gaan verhalen op de staleigenaar en nu zeg je dat de kosten je niks uitmaken. Wat wil je dan bereiken met dit topic?


Simpel, het doel van 't topic was wel degelijk hoe geld te halen bij stalbaas.. Maar vanwege flink tegengas wordt 't verhaal verdraaid..

Sorry TS.. Maar zo kom je echt over.

Padoertje
Berichten: 1555
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:57

Vrijwel alle landjes zijn niet rondom voorzien van een hekwerk of draadje. Meeste paarden drinken ook liever uit de sloot dan uit een ton met lauw water. Dus ja, dat een paard in de sloot kan raken is een risico van de eigenaar. Dit wist je voordat je je paard in de weide zette. Hoort helaas bij het houden van paarden….

Eef_Bam

Berichten: 4115
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:55

Citaat:
Nu je dit hele verhaal gelezen hebt, mag ik dan een aantal vragen stellen?
1- Wat vinden jullie van het handelen van de staleigenaar, is het oké om 600kg te trekken aan 1 voorbeen?
2- Wie is de schuldige? Het paard vanwege gedrag, of de stalhouder die de trekker heeft gepakt?
3- Wie is verantwoordelijk voor alle kosten? De stalhouder of ik?
4- Als de stalhouder verantwoordelijk is, hoe kan ik dat nu nog aanpakken? Het is inmiddels al een poos geleden en ik ben vanwege de hele situatie verhuisd met mijn paard.

1- Handelen van de staleigenaar was oke en met goede intenties, 1 been pakken misschien niet meest handig, maar ligt er ook net aan waar de staleigenaar bij kan op dat moment
2- Het paard is "schuldig", die is in de sloot beland, uit het verhaal blijkt niet dat de staleigenaar iets gedaan heeft om dat te veroorzaken
3- De eigenaar is verantwoordelijk voor alle schade van het paard
4- nvt

Ik vind de OP ook erg beschuldigend overkomen, onterecht naar mijn mening. Het enige wat je de staleigenaar kan verwijten is dat hij jou niet eerder gebeld heeft. Dat hij eerst je paard uit de sloot haalt snap ik, maar daarna had hij jou beter meteen kunnen bellen zodat jij hem kon laten nakijken. Maar dat maakt hem zeker niet verantwoordelijk voor de kosten.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:10

Misschien is het de interpretatie van tekst schrijven en lezen, want volgens mij kan dit net zo goed een manier zijn van de hele situatie een plekje geven.. Iedereen zou geschokt, gestresst en verontwaardig reageren op zo'n situatie. En met die kennis kan het ook niet anders dat TS het zo beschrijft. Dat was haar wereld op dat moment..

Ik krijg het gevoel uit TS haar tweede aanvulling, dat ze zeker wil weten dat ze alles in haar macht gedaan heeft en goed gedaan heeft. (Net als de beste stalhouder ook deed op dat moment, zo blijkt.) Als blijkt dat ze het wel had kunnen verhalen, dan weet ze dat. Dat het goed is dat ze dat niet heeft gedaan, want welke reden dan ook, dat weet ze nu ook.

Soms helpt het uitschrijven van je gevoelens en lezen van andermans reacties daarop om niet te vervreemden van de situatie.

demixandra1
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 16:15

Canon schreef:
Misschien is het de interpretatie van tekst schrijven en lezen, want volgens mij kan dit net zo goed een manier zijn van de hele situatie een plekje geven.. Iedereen zou geschokt, gestresst en verontwaardig reageren op zo'n situatie. En met die kennis kan het ook niet anders dat TS het zo beschrijft. Dat was haar wereld op dat moment..

Ik krijg het gevoel uit TS haar tweede aanvulling, dat ze zeker wil weten dat ze alles in haar macht gedaan heeft en goed gedaan heeft. (Net als de beste stalhouder ook deed op dat moment, zo blijkt.) Als blijkt dat ze het wel had kunnen verhalen, dan weet ze dat. Dat het goed is dat ze dat niet heeft gedaan, want welke reden dan ook, dat weet ze nu ook.

Soms helpt het uitschrijven van je gevoelens en lezen van andermans reacties daarop om niet te vervreemden van de situatie.


Bedankt voor uw bericht. Dit is precies hoe ik het bedoeld heb. U weet het alleen beter te verwoorden :j

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:17

Canon schreef:
Misschien is het de interpretatie van tekst schrijven en lezen, want volgens mij kan dit net zo goed een manier zijn van de hele situatie een plekje geven.. Iedereen zou geschokt, gestresst en verontwaardig reageren op zo'n situatie. En met die kennis kan het ook niet anders dat TS het zo beschrijft. Dat was haar wereld op dat moment..

Ik krijg het gevoel uit TS haar tweede aanvulling, dat ze zeker wil weten dat ze alles in haar macht gedaan heeft en goed gedaan heeft. (Net als de beste stalhouder ook deed op dat moment, zo blijkt.) Als blijkt dat ze het wel had kunnen verhalen, dan weet ze dat. Dat het goed is dat ze dat niet heeft gedaan, want welke reden dan ook, dat weet ze nu ook.

Soms helpt het uitschrijven van je gevoelens en lezen van andermans reacties daarop om niet te vervreemden van de situatie.


Zal allemaal wel hoor, maar wat ik het meest aparte vind: dit is meer dan een jaar geleden gebeurd
september 2021!. En dan dit bijzondere verhaal op Bokt zetten, snap werkelijk niet wat hier het nut van is.
Hoopt TS steun te krijgen ivm kosten verhalen op stalhouder? En dan nog, wat wil je een jaar later nog
'bewijzen/aantonen'?
Bokt als therapeutisch forum is niet altijd een succes

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132137
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:20

Nah, het kan ook best fijn zijn om je hart wat te luchten als je wat dingen van je af wil schrijven. Vandaar ook de vraag wat TS wil bereiken. Als het te doen is om iets te verwerken, dan kan het best fijn zijn om je verhaal op papier te zetten en het van je af te schrijven. Maar dan is het wel handig als de insteek ook duidelijk is en dan krijg je ook een andere openingspost met bijbehorende titel, want daar gaat het weldegelijk om de kosten/betaling/aansprakelijkheid.

Tieneke

Berichten: 21693
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:05

De titel is letterlijk "wie betaalt* de schade?!", lijkt me vrij duidelijk dat het dus wel om geld gaat.

LWDaisy

Berichten: 4799
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:52

CharleyT schreef:
Zal allemaal wel hoor, maar wat ik het meest aparte vind: dit is meer dan een jaar geleden gebeurd
september 2021!. En dan dit bijzondere verhaal op Bokt zetten, snap werkelijk niet wat hier het nut van is.
Hoopt TS steun te krijgen ivm kosten verhalen op stalhouder? En dan nog, wat wil je een jaar later nog
'bewijzen/aantonen'?
Bokt als therapeutisch forum is niet altijd een succes


Akkoord.

Ik vind de OP "warrig" in de zin van "er blijven veel vragen open staan". We weten niet hoeveel tijd er tussen de reddingsactie en het appje zat, we weten niet waarom het paard aan 1 been uit de sloot werd getrokken, we weten niet waarom die stalgenoot niets heeft laten weten en op eigen houtje heeft gehandeld, enzoverder.

Ik snap het nut ook niet zo goed van dit verhaal nu, zoveel later, op bokt te delen.
Ik snap het wel als men iets van zich wilt afschrijven! Maar in combinatie met de titel komt het toch echt wel over alsof TS nu alle bedragen bij elkaar heeft opgeteld en die kosten alsnog op de staleigenaar zou willen verhalen. Wat me terug brengt bij de vraag: waarom kom je hier nu pas mee aanzetten, TS? Als je het echt benadert vanuit interesse, zou een titel als "wat vinden jullie hier nou van" gepaster zijn geweest, en minder de vibe van "ik vind denk ik toch dat persoon x voor de kosten had moeten opdraaien" afgeven.
Mocht TS toch echt oprecht van mening zijn dat de staleigenaar mag delen in de rekening - TS, waarom dan nu pas? Je kan nu echt niets meer bewijzen, zelfs toen zou dat al vrij moeilijk zijn geweest denk ik. Hoe kan je in godsnaam gaan bewijzen dat de schade aan het been van ofwel de val, ofwel de reddingsactie komt? Evengoed komt het door de stalgenoot die op eigen houtje ging handelen, of zat die schade er wel al van voor het ongeval.

Ivm de weien en de afzetting daarvan: ik passeer onderweg naar mijn eigen stal een wei waar op 1 stuk ook een sloot ligt. Korte paaltjes en een enkel draadje op kniehoogte zouden ervoor moeten zorgen dat de paarden niet in de sloot belanden. Haha dikke doei, daar zou ik persoonlijk mijn paard NOOIT stallen. Als het verder een fijne stal is en de omheining/sloot is het enige minpunt, zou ik heel graag zelf investeren in hogere palen en 3 rijen schrikdraad, geen enkel probleem!
Maar jij bent als eigenaar ook zeker zelf verantwoordelijk - jij kiest voor die stal, en gaat akkoord met die optie van "omheining". Sorry, maar dan kan je achteraf niet gaan huilen als het mis gaat. Ik zou om dezelfde reden ook nooit voor een wei met prikkeldraad kiezen, ik zie het in gedachten al mis lopen, en dat risico neem ik gewoon bewust niet. Als eigenaar maak ik die beslissing, want dat vind ik gewoon bij mijn verantwoordelijkheid horen.

TS, je hebt ook niet geantwoord op de vraag "hoe had jij het dan graag zien verlopen?"
Wat had er juist wel en juist niet moeten gebeuren volgens jou? Hoe had jij het aangepakt, of willen zien aangepakt worden?
Wat had er anders moeten lopen, waardoor jij je nu niet zo benadeeld zou voelen?

En het kan best dat het niet klikt tussen jou en de staleigenaar, dat kan en dat mag. Niet iedereen past door 1 deur. Maar dan kan je nog steeds wel het belang van je paard op de eerste plaats zetten en om die reden alleen al een doos chocolaatjes kopen en daarmee gaan aanbellen bij de staleigenaar. "Hoi, ik wilde je even bedanken voor de reddingsactie! Ik zit wel met een paar vraagjes, ik hoop dat je dat niet erg vind?" Blablabla. Als het echt een ... van een vent is, had hij je paard ten eerste waarschijnlijk niet eens uit de sloot gevist. Het is maar hoe jij je daarna opstelt naar hem toe, daar zal zijn bereidwilligheid om op je vragen te antwoorden vanaf hangen. Als je dat op dezelfde manier hebt gedaan als hoe je hier nu overkomt, kan ik me voorstellen dat hij er het geduld niet voor heeft kunnen opbrengen, sorry. En als het echt zo'n kwaaie vent is als jij doet uitschijnen, snap ik sowieso niet dat je je paard aan zijn zorgen toevertrouwt. Opnieuw: ook hier komt een stuk eigen verantwoordelijkheid kijken. Jij kiest voor die stal, met die eigenaar. Of die nu wel of geen verstand heeft van paarden - jij kiest ervoor je paard daar te stallen. Het is aan jou als eigenaar om door te vragen als je naar een stal gaat kijken, en op die manier uit te vogelen of de beste man nu wel of geen verstand heeft van paarden, en hoeveel verstand hij er juist van heeft, en of dat voor jou dan genoeg is om je paard daar met een gerust hart te stallen.

Toekomstgericht zou ik je aanraden om bij akkefietjes met jouw paard meteen doortastender te handelen en meteen verhaal te halen. Niet een jaar later. Neem je verantwoordelijkheid op als eigenaar, en denk goed na voor je je paard ergens stalt. Bepaal op voorhand eventuele duidelijke risico's, neem op basis daarvan een beslissing, praat met de staleigenaar, loop een rondje door het land, ... Als je op voorhand al enkele dingen ziet waarover je twijfelt, leg die dan niet zomaar naast je neer - tenzij je bereid bent om te beseffen dat jij dit risico had kunnen incalculeren en niet achteraf nog proberen te wijzen naar een ander. Jij hebt toegelaten dat je paard op een wei met zulke omheining kwam te staan, en daarbij kan je echt alleen maar in de spiegel kijken.

Ik zeg niét dat het jouw schuld. Ik zeg wél dat jij ook een verantwoordelijkheid hebt, en dat je die niét zomaar op de staleigenaar kan afschuiven. En al zéker niet een jaar later :)

Eef_Bam

Berichten: 4115
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:17

Tieneke schreef:
De titel is letterlijk "wie betaalt* de schade?!", lijkt me vrij duidelijk dat het dus wel om geld gaat.


Dit :+

cinniz123

Berichten: 4402
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:23

Ik vind dat je dankbaar moet zijn dat de stalhouder je paard uit de sloot heeft gehaald voor je.
Misschien dat jouw paard de blessure wel heeft opgelopen toen hij de sloot inviel.

Dus wie betaald de schade…de eigenaar.
Zou toch wat zijn als je iemand zn paard wilt redden en je een flinke rekening op je deurmat krijgt.
Brandweer die bij onze oude stal al eerder was geweest gaf aan dat ze een rekening mogen sturen als het vaker voorvalt.

demixandra1
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 19:30

Een stalhouder heeft als plicht goed voor de paarden te zorgen, ook al zijn dit niet zijn eigen. Dat staat in het wetboek. Mij lijkt het , dat hij een paard in nood hoort te helpen, wat voor situatie dan ook.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:31

Maar dat heeft hij gedaan.

Cinnepin

Berichten: 8941
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:33

maar waarom begin je een jaar na data erover?

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:34

Dat heeft de stalhouder idd gedaan. Hij had ook je paard niet kunnen helpen.
Om nu nog te vragen wie de schade betaalt vind ik een beetje triest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:34

demixandra1 schreef:
Een stalhouder heeft als plicht goed voor de paarden te zorgen, ook al zijn dit niet zijn eigen. Dat staat in het wetboek. Mij lijkt het , dat hij een paard in nood hoort te helpen, wat voor situatie dan ook.


En dat heeft meneer ook gelijk gedaan toen hij je paard zag, dus mij ontgaat echt even wat nu precies je vraag is.

cobiie

Berichten: 7311
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:47

demixandra1 schreef:
Een stalhouder heeft als plicht goed voor de paarden te zorgen, ook al zijn dit niet zijn eigen. Dat staat in het wetboek. Mij lijkt het , dat hij een paard in nood hoort te helpen, wat voor situatie dan ook.

Hoe bepaal jij dat hij niet naar eer en geweten heeft gehandeld?

Als jij hem niet (meer) vertrouwd en een gesprek niet werkt zou ik een andere stal gaan zoeken.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:36

demixandra1 schreef:
Een stalhouder heeft als plicht goed voor de paarden te zorgen, ook al zijn dit niet zijn eigen. Dat staat in het wetboek. Mij lijkt het , dat hij een paard in nood hoort te helpen, wat voor situatie dan ook.


Brandweer bellen en ondertussen paard nog een uur laten steken zou daar ook onder vallen…
Zo vanzelfsprekend is het allemaal niet. Beetje dankbaarheid is zeker op zijn plaats.

Punz

Berichten: 8578
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:33

Hij heeft je paard geholpen. Dat is het enige wat zeker is. Hij heeft het paard uit de sloot gehaald
Al het andere weet je niet. Niemand heeft kennelijk gezien hóe hij het gedaan heeft, dat "aan 1 been" is speculatie nav slechts wonden op 1 been. Maar aangezien niemand heeft gezien hoe die wonden daar zijn gekomen, kan het ook van de val in de sloot zelf geweest zijn..


En dat gedoe met het wetboek:
Hou toch op, je hebt geen poot om op te staan...