Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 19:20

StalNollie schreef:
Pony is aangekocht met doel voor verkoop.
Te verkopen is hij altijd weliswaar niet voor wat je voor ogen had maar doel is hetzelfde. Verkoop

Voor handel aankopen heb je andere rechten als consumenten.

En Droes tjaa, ik denk dat je geen poot hebt om op te staan.
Drager van Droes kun je overigens vaststellen middels de Eliza(als ik het goed schrijf) test


Ik weet niet of dat zo is. Een koop blijft een koop. En het consumentrecht is ook wel toegepast als een handelsstal een paard koopt van een fokker. En het is natuurlijk ook nog een verschil of TS een professionele handelaar is of af en toe een pony verkoopt.
Maar het kan geen kwaad om daarnaar te informeren natuurlijk.

Spaansepony
Berichten: 994
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 19:46

Enigste wat ik mij afvraag is dat je aangeeft dat het versteent is in de luchtwegen. Hoe kan het dan tot uiting komen? Normaal is het vloeistof en besmetten ze elkaar omdat de pony op dat moment wat verkouden oid raakt. Nu is het versteent dus geen vloeistof.

juval

Berichten: 13229
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 19:49

heeft de pony het door de verstening dan niet ook heel benauwd?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110745
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:10

Oei, dit is ook de reden dat het verstandig is om een pony in quarantaine te zetten..
Ik vraag me ook af of de pony het niet heel benauwd heeft. En het lijkt me ook handig om uit te sluiten of jouw eigen dieren nu ook wel of niet drager zijn van het virus.
Anders kunnen zij straks ook weer andere paarden/pony's besmetten en is het cirkeltje weer rond..

tengeltje11
Berichten: 7153
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:24

Maar wel of niet quarantaine had hier toch geen verschil gemaakt? Pony is drager, dus zelfs na 6 maanden quarantaine, had pony nadien ook de rest besmet en was mss helemaal niet zelf ziek geworden.

Heel moeilijk verhaal, want mss was pony niet of amper ziek toen hij droes doormaakte, want voor een lichte snotneus worden weinig paarden gespoeld….

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:27

Babootje schreef:
StalNollie schreef:
Pony is aangekocht met doel voor verkoop.
Te verkopen is hij altijd weliswaar niet voor wat je voor ogen had maar doel is hetzelfde. Verkoop

Voor handel aankopen heb je andere rechten als consumenten.

En Droes tjaa, ik denk dat je geen poot hebt om op te staan.
Drager van Droes kun je overigens vaststellen middels de Eliza(als ik het goed schrijf) test


Ik weet niet of dat zo is. Een koop blijft een koop. En het consumentrecht is ook wel toegepast als een handelsstal een paard koopt van een fokker. En het is natuurlijk ook nog een verschil of TS een professionele handelaar is of af en toe een pony verkoopt.
Maar het kan geen kwaad om daarnaar te informeren natuurlijk.


Doel blijft verkoop daar is de pony alsnog geschikt voor

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:28

Die stenen, zijn die niet te vergruizen, net als je bij galwegstenen kan doen? Ik heb geen idee hoe groot die dingen zijn, hoe ze eruit zien en door wat voor gaatje ze eruit moeten komen, overigens, dus dit is maar een leken-suggestie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110745
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:29

tengeltje11 schreef:
Maar wel of niet quarantaine had hier toch geen verschil gemaakt? Pony is drager, dus zelfs na 6 maanden quarantaine, had pony nadien ook de rest besmet en was mss helemaal niet zelf ziek geworden.

Heel moeilijk verhaal, want mss was pony niet of amper ziek toen hij droes doormaakte, want voor een lichte snotneus worden weinig paarden gespoeld….


Het is idd hoe dan ook een lastig verhaal.
Heel sneu voor zowel TS als pony, want er zijn alleen maar verliezers -O-
Wat een geld trouwens voor een operatie :oo

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:32

StalNollie schreef:
Doel blijft verkoop daar is de pony alsnog geschikt voor


Hoe zie je het voor je dit dier ethisch te verkopen?
Daar moet je geld bij geven zoals het er nu bij staat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:40

tengeltje11 schreef:
Maar wel of niet quarantaine had hier toch geen verschil gemaakt? Pony is drager, dus zelfs na 6 maanden quarantaine, had pony nadien ook de rest besmet en was mss helemaal niet zelf ziek geworden.

Heel moeilijk verhaal, want mss was pony niet of amper ziek toen hij droes doormaakte, want voor een lichte snotneus worden weinig paarden gespoeld….
Quarantaine + testen, dan maakt het wel degelijk verschil.

Sky_As

Berichten: 4764
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:51

Weeg kosten en de baten tegen elkaar af, dan is je beslissing zo gemaakt denk ik.
Je gelijk gaan halen gaat veel tijd en geld kosten, en dan? Voor die paar 1000 euro, als je die al krijgt. En dan daarbij, moet je het dier bij je houden zolang de zaak loopt.

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen...

tengeltje11
Berichten: 7153
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:53

Maar hoeveel dieren worden in quarantaine getest op het drager zijn van droes?
Achteraf is het altijd makkelijk praten….

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:55

tengeltje11 schreef:
Maar hoeveel dieren worden in quarantaine getest op het drager zijn van droes?
Achteraf is het altijd makkelijk praten….
Misschien wordt het eens tijd dat dat gaat inburgeren dan? Zeker als ze niet in hun eentje in een box komen te staan, maar in een kudde, lijkt het me geen overbodige luxe.

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 21:31

Hoe kan je aantonen dat de pony al drager was voordat je hem kocht?

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 21:53

onpaard schreef:
Hoe kan je aantonen dat de pony al drager was voordat je hem kocht?



Omdat ze bij mij geen droes heeft gehad? Dat is allemaal niet zo ingewikkeld

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 21:56

Sky_As schreef:
Weeg kosten en de baten tegen elkaar af, dan is je beslissing zo gemaakt denk ik.
Je gelijk gaan halen gaat veel tijd en geld kosten, en dan? Voor die paar 1000 euro, als je die al krijgt. En dan daarbij, moet je het dier bij je houden zolang de zaak loopt.

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen...



Daar neig ik ook naar hoor…maar een paar duizend euro is voor een 20-jarige student wel veel…

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 21:57

Azmay schreef:
StalNollie schreef:
Doel blijft verkoop daar is de pony alsnog geschikt voor


Hoe zie je het voor je dit dier ethisch te verkopen?
Daar moet je geld bij geven zoals het er nu bij staat..


Doel is verkoop dat er geen winst opzit doet niet af dat dier nog steeds te verkopen is. En dus nog steeds geschikt is voor het doel bij aanschaf

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 21:58

Ik zou FloortjeM hier op bokt een berichtje sturen.
Zij heeft verstand van dit soort juridische zaken en niet blind geloven van alles wat hier in het topic word beweerd. Want lang niet alles klopt.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 22:09

kiki1976 schreef:
Ik zou FloortjeM hier op bokt een berichtje sturen.
Zij heeft verstand van dit soort juridische zaken en niet blind geloven van alles wat hier in het topic word beweerd. Want lang niet alles klopt.

Vertel, wat klopt er niet? Ik vind dat altijd weer interessant, en leer graag :j

fransje23

Berichten: 15401
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 23:11

StalNollie schreef:
Azmay schreef:


Hoe zie je het voor je dit dier ethisch te verkopen?
Daar moet je geld bij geven zoals het er nu bij staat..


Doel is verkoop dat er geen winst opzit doet niet af dat dier nog steeds te verkopen is. En dus nog steeds geschikt is voor het doel bij aanschaf


Het gaat niet om winst of verlies maar om ethiek.
Deze pony verspreid een ziekte met vrij ernstig gevolgen en zou alleen daarom niet verkocht moeten worden.

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 23:34

Maar de verkopende partij heeft niet gelogen of informatie achter gehouden.
En droes kan na 2 weken de kop opsteken. Nu blijkt pony drager te zijn wat verkopende partij niet wist.

Waarom is de verkopende partij dan verplicht de pony terug te nemen?

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 00:07


_Mar3
Berichten: 471
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 00:14

Wat een nare situatie TS. Dit gun je niemand.

kiki1976 schreef:
Ik zou FloortjeM hier op bokt een berichtje sturen.
Zij heeft verstand van dit soort juridische zaken en niet blind geloven van alles wat hier in het topic word beweerd. Want lang niet alles klopt.

Ik ga hierin mee. Floortje had laatst in een ander topic een zeer interessante post over een soortgelijke situatie. Was voor mij erg leerzaam.

Oh ik zie hem nu hierboven staan. :') Die bedoel ik.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30657
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:42

Ik verplaats dit topic van MD naar TAO omdat het hier beter past qua onderwerp.

Elisa2

Berichten: 37434
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:50

BrechtCarlos schreef:
Hoi Bokkers,


In juli bij pony van vage kennissen gekeken om te kopen. Leuke pony, welsh A. Gezondheid uitgevraagd, dit was in orde volgens verkoper. Wij hebben verteld voor welk doel we de pony hebben gekocht (= voor de hobbymatige verkoop). We hebben de pony opgehaald. Twee weken later wordt de kudde ziekig. Meteen gevraagd aan verkoper of er een virusje op hun stal heerste wat de pony mee zou kunnen hebben genomen. Dit werd ontkend. Een paar dagen later de kudde (behalve desbetreffende pony) zeer ziek, was ook best spannend bij eentje, die had 2 weken lang 40 graden koorts. Dierenarts erbij, diagnose: droes. Medicijnen voorgeschreven. Kosten ca. 300 euro. Gevraagd aan verkoper of de pony ooit droes heeft gehad. Dit was zo, twee jaar geleden. Dit doorgegeven aan de dierenarts die ons toen vertelde dat deze pony waarschijnlijk drager van droes is. Meteen hebben wij toen aangegeven de pony terug te willen brengen. Verkoper wilde dit niet, vond het wel vervelend voor ons maar zegt zelf ook niet op de hoogte geweest te zijn. We moesten de hele quarantaine afwachten totdat we met haar naar de kliniek konden om het dragerschap officieel vast te laten stellen. Afgelopen donderdag was het zover. We hebben röntgenfoto's laten maken en een scopie laten doen. Helaas, de pony is drager van droes, maar het wordt nog erger. Normaal zit er wat slijm/pus met droes erin in de luchtzakken wat je er uit kunt laten spoelen. Echter is de pus hard geworden en heeft de pony luchtzak stenen. Deze zijn te zien op de foto's en ik heb een filmpje van de scopie. De enige manier om hier vanaf te komen is opereren. Dit is een zeer risicovolle operatie gezien het gebied en de kans van slagen is klein. Kosten zo'n 5000 euro. Daar ga ik dus niet aan beginnen. Donderdag hebben we meteen de verkoper benaderd met dit verhaal. Hij wil haar na meerdere malen aandringen nog steeds niet terugnemen. Zegt dat we de pony ook kunnen verkopen aan iemand die hem bij een geit wil zetten.... :(
Je snapt wel dat ik dat niet ga doen. Daarnaast blijft ze besmettelijk en zullen de hoefsmid, dierenarts en alle mensen die met haar in aanraking komen zich steeds moeten desinfecteren. Dit is ook de reden dat ze niet bij mij kan blijven. Ik heb veel mensen over het erf en ook vaker nieuwe pony's.
Ohja, goed om erbij te vermelden, de pony heeft zelf ook echt last van het dragerschap. Had een behooriljk geïrriteerde keel en veel slijm in de luchtwegen.


Wat nu....? We hebben de rechtsbijstand ingeschakeld maar de vraag is of zij de juridische hulp willen vergoeden. Een advocaat erop vind ik ook weer zover gaan, maar ik ben naast de aankoopprijs van de pony ookal zo'n 1000 euro aan dierenartskosten kwijt...

En wat de pony betreft.... Die kan nergens heen want zal overal besmetten. Maar hier kan ze ook niet blijven....

Heeft bokt misschien goede raad of ideeën?


Ik geloof niet dat de verkoper niet op de hoogte was van het droes verhaal, zoals ik het lees is de pony nooit meer beter geworden na de droes infectie en zal die bij hun ook op en af last moeten hebben gehad en hebben zij hem de medische zorg die nodig was onthouden.

Hoe het juridisch zit weet ik niet precies, maar ik zou toch kijken of je de pony terug kan brengen en als dat heel lastig wordt anders een deal sluiten. Deel van het aankoopbedrag terug en pony in laten slapen oid. Ik denk dat niemand een operatie gaat doen voor e5000,- bij een pony van die prijsklasse.