Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5830
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:17

Ik denk dat sowieso weinig mensen doorhebben hoeveel droesdragers er op de wereld lopen. Ik weet dat je het kan testen maar ik weet even niet precies hoe en wat. Wij hebben dit toen op een stal gedaan. Alle paarden getest en daar kwamen van de 27 geteste paarden 2 dragers uit.
Opzich valt hiermee te leven als je er secuur mee omgaat.

Deze pony heeft wel al een heleboel ellende als ik het zo lees vergeleken met de simpele droesdrager.

Ik ga ervanuit dat je dit wel kan regelen met een goede advocaat. Ik ga hier verder geen uitspraken over doen omdat ik het in deze vorm een te lastig iets vind.

10% van de paardeb is namelijk droesdrager met weinig problemen. Dit betekent dat er niet echt iets is waardoor je een koop zou moeten afketsen. Dat deze pony bijv versteningen heeft vind ikzelf vrij heftig.

Het paard is alleen niet onverkoopbaar en dat is wat ik een beetje lastig vind aan dit verhaal. Je koopt hemnon te verkopen maar dit kan nog steeds als je hem inderdaad oplapt en weer verkoopt. Het enige zure hieraan is de investering die he moet leveren om hem te verkopen

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:39

Meldplicht is er niet, veeartsen melden ook niet op hun eigen meldpunt. Hierdoor krijg je dit soort problemen.
Op Facebook hebben we het enige meldpunt voor paardenhouders,
Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes. Ook hier wordt momenteel niks gemeld, omdat de stallen het stil houden, of bij geluk het alleen in hun omgeving melden.

Ik denk dat de verkoper ook zieke paarden moet hebben gehad, als ik dit verhaal lees. Financieel gezien is het makkelijker om zo'n pony te verkopen, en een ander met dit probleem op te zadelen. Juridisch gezien staat de koper zwak, verkoper zal ontkennen, en koper weet dat het nu een drager is. Kosten behandeling zijn erg hoog, niet alleen voor de eigenaar, maar ook voor de andere die door zo'n pony besmet raken. Momenteel is het eieren voor je geld kiezen, omdat er niks geregeld is door onze paardensector.

Liannetje86
Berichten: 786
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:40

Valt dit ook niet onder het risico van hobbymatig handelen?

Heel bot gezegd... Je handelt hobbymatig, de kans dat er een keer iets komt door constante wisselingen is er gewoon. Wat stress, verminderde weerstand en dan vergroot dat de kans.

(Deze mening is gebaseerd op mijn ervaring; ik ga er op bokt niet te veel op in, genoeg gezeik hierover gehad, maar in mijn ogen is het gewoon wachten tot het een keer fout gaat; zelfs nu ik eraan denk alweer chagrijnig :'))

GabberGill

Berichten: 5830
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:10

Liannetje86 schreef:
Valt dit ook niet onder het risico van hobbymatig handelen?

Heel bot gezegd... Je handelt hobbymatig, de kans dat er een keer iets komt door constante wisselingen is er gewoon. Wat stress, verminderde weerstand en dan vergroot dat de kans.

(Deze mening is gebaseerd op mijn ervaring; ik ga er op bokt niet te veel op in, genoeg gezeik hierover gehad, maar in mijn ogen is het gewoon wachten tot het een keer fout gaat; zelfs nu ik eraan denk alweer chagrijnig :'))


Ik hield dit expres weg :')

Je wilt eigenlijk iets goedkoopste met zoveel mogelijk winst en zo min mogelijk kosten. Logisch ook!

Alleen zitten daar ook risico's aan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:11

Ik zou mijn kansen op juridisch gebied nagaan en dan de financiële gevolgen afwegen. Aan de hand daarvan verdere beslissingen nemen.

fransje23

Berichten: 15402
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 12:40

Wat ik lees over dragers zijn dit paarden die toch blijven kwakkelen qua gezondheid. Dus pony heeft er last van en dat staat nog los van het feit dat ze andere paarden kan blijven besmetten.

Pony is nu alleen verkoopbaar voor de slacht of na een dure risicovolle operatie.

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 12:45

fransje23 schreef:
Wat ik lees over dragers zijn dit paarden die toch blijven kwakkelen qua gezondheid. Dus pony heeft er last van en dat staat nog los van het feit dat ze andere paarden kan blijven besmetten.

Pony is nu alleen verkoopbaar voor de slacht of na een dure risicovolle operatie.

10% van de paarden is drager van droes.. en die blijven echt niet allemaal kwakkelen met hun gezondheid.

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:10

Brainless schreef:
fransje23 schreef:
Wat ik lees over dragers zijn dit paarden die toch blijven kwakkelen qua gezondheid. Dus pony heeft er last van en dat staat nog los van het feit dat ze andere paarden kan blijven besmetten.

Pony is nu alleen verkoopbaar voor de slacht of na een dure risicovolle operatie.

10% van de paarden is drager van droes.. en die blijven echt niet allemaal kwakkelen met hun gezondheid.


Maar bij die 10% is het niet altijd versteend.
De meeste dragers zijn na een of meerdere spoelingen gewoon schoon.

Probleem hier is dat het versteend is en dat dat operatief verwijderd moet worden.

fransje23

Berichten: 15402
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:13

Brainless schreef:
fransje23 schreef:
Wat ik lees over dragers zijn dit paarden die toch blijven kwakkelen qua gezondheid. Dus pony heeft er last van en dat staat nog los van het feit dat ze andere paarden kan blijven besmetten.

Pony is nu alleen verkoopbaar voor de slacht of na een dure risicovolle operatie.

10% van de paarden is drager van droes.. en die blijven echt niet allemaal kwakkelen met hun gezondheid.


Nee, 10% van de paarden die ooit droes hebben gehad worden dragers.
Dat is minder dan 10% van de populatie omdat niet alle paarden droes krijgen.

fransje23

Berichten: 15402
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:04

En zo een beetje 50% van de dragers hoest regelmatig en heeft zo nu een dan een snotneus.
Dat is toch best kwakkelen?

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:05

Wat een ellende voor deze pony :( . Is een kostenplaatje, berekening geworden. Ik ben bang dat het bij het risico van "iets voor de handel kopen" hoort. Maar wens je wel veel succes

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 14:05

fransje23 schreef:
En zo een beetje 50% van de dragers hoest regelmatig en heeft zo nu een dan een snotneus.
Dat is toch best kwakkelen?


Deze pony is bij tijd en wijle ook gewoon echt benauwd. Op de beelden van de scopie zag je ook echt geïrriteerde luchtwegen en slijm op plekken waar het niet hoorde.

Elisa2

Berichten: 37436
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:08

Je zou nog kunnen informeren bij Den Hoek oid of er een alternatieve aanpak/ behandeling is ipv een operatie. Maar goed, dan moet je er wel in willen investeren natuurlijk.

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:09

[/quote]
10% van de paarden is drager van droes.. en die blijven echt niet allemaal kwakkelen met hun gezondheid.[/quote]

Nee, 10% van de paarden die ooit droes hebben gehad worden dragers.
Dat is minder dan 10% van de populatie omdat niet alle paarden droes krijgen.[/quote]

10% is natte vinger werk. Aangezien er geen enkele veearts/ kliniek onderzoek naar doet, komen we hier niet verder mee. Onderzoek kost geld!

fransje23

Berichten: 15402
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:21

Dat haal ik wel uit een artikel met een verwijzing naar het wetenschappelijke onderzoek.
Maar het is uiteraard geen exacte gegeven.

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:35

Slik het verlies en neem afscheid (slager).

Het is onmogelijk om te bewijzen, dat de verkoper op de hoogte was van de verstening. De verstening zou de reden zijn van het terugsturen van de pony naar de verkoper.

Nyaleti

Berichten: 6267
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:46

Ik heb hier geen verstand van dus hoe het juridisch zit kan ik niks over zeggen.
Maar deze pony heeft dus op het eerste zicht geen klachten? Kan me dat bijna niet voorstellen joh als het zo erg is.
Hoest niet? Niet benauwd met lichte inspanning? Of deed de vorige eigenaar er niks mee?

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 16:30

Nyaleti schreef:
Ik heb hier geen verstand van dus hoe het juridisch zit kan ik niks over zeggen.
Maar deze pony heeft dus op het eerste zicht geen klachten? Kan me dat bijna niet voorstellen joh als het zo erg is.
Hoest niet? Niet benauwd met lichte inspanning? Of deed de vorige eigenaar er niks mee?



Vorige eigenaar deed er niks mee. Was ook zo’n 100 kg te dik dus vond t niet vreemd dat ze moe werd na wat inspanning.

Nyaleti

Berichten: 6267
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 16:49

Hmm jammer in dit geval. Maar met longen luisteren hoor je dus geen afwijkingen? Ik kan me dat gewoon niet voorstellen eigenlijk..

Ineke2

Berichten: 33157
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:00

Nyaleti schreef:
Hmm jammer in dit geval. Maar met longen luisteren hoor je dus geen afwijkingen? Ik kan me dat gewoon niet voorstellen eigenlijk..

Is klinisch gekeurd, dus blijkbaar niet hoewel ik dat ook wel eigenaardig vind.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:05

Ineke2 schreef:
Nyaleti schreef:
Hmm jammer in dit geval. Maar met longen luisteren hoor je dus geen afwijkingen? Ik kan me dat gewoon niet voorstellen eigenlijk..

Is klinisch gekeurd, dus blijkbaar niet hoewel ik dat ook wel eigenaardig vind.


Pony is niet gekeurd, ook niet klinisch.

Ineke2

Berichten: 33157
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:18

O stom, ts schrijft inderdaad dat een veearts zei dat de diagnose niet naar voren was gekomen met een klinische keuring.

Maar ik betwijfel of de longen daadwerkelijk schoon hadden geklonken, dat merk je wel op met een klinische keuring.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:18

nikkel schreef:
Slik het verlies en neem afscheid (slager).

Het is onmogelijk om te bewijzen, dat de verkoper op de hoogte was van de verstening. De verstening zou de reden zijn van het terugsturen van de pony naar de verkoper.


Ik ben absoluut geen jurist, maar heb wel wat berichten van FloortjeM gelezen die hierboven ergens genoemd worden. En daar haal ik uit dat het ook een verborgen gebrek kan zijn als de verkoper van niets wist en dat het dan nog steeds door de verkoper opgelost moet worden. Alleen gebreken die een verkoper eerlijk heeft gemeld en die je dus bij aankoop op de koop toe hebt genomen daar mag je later niet meer over komen klagen.

Nielojram

Berichten: 7823
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:54

Ineke2 schreef:
O stom, ts schrijft inderdaad dat een veearts zei dat de diagnose niet naar voren was gekomen met een klinische keuring.

Maar ik betwijfel of de longen daadwerkelijk schoon hadden geklonken, dat merk je wel op met een klinische keuring.

Je haalt de woorden uit mijn mond.
Als dat slijm al stenen zijn, zou dat een ander geluid op moeten leveren, waar een VA wat van zou moeten vinden, toch?

Of maakt de VA het rooskleuriger voor de TS?
Of de TS zelf?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110745
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:58

BrechtCarlos schreef:
Sky_As schreef:
Weeg kosten en de baten tegen elkaar af, dan is je beslissing zo gemaakt denk ik.
Je gelijk gaan halen gaat veel tijd en geld kosten, en dan? Voor die paar 1000 euro, als je die al krijgt. En dan daarbij, moet je het dier bij je houden zolang de zaak loopt.

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen...



Daar neig ik ook naar hoor…maar een paar duizend euro is voor een 20-jarige student wel veel…


Hou er wel rekening bij dat jij voor de proceskosten op moet draaien wanneer je de zaak verliest.
Dat is ook een flink risico dat je neemt.