Hoe houden we de rijvereniging financieel gezond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sa80
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Brabant

Hoe houden we de rijvereniging financieel gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 21:54

Net als veel andere verenigingen merken we dat het ledenaantal wat terugloopt.
Maar de kosten gaan juist omhoog. (onderhoud, vernieuwing, g/w/l betalingen, etc.)

Hoe gaan jullie hier in de club mee om? Wat organiseren of ondernemen jullie wat zorgt voor extra (grotere) inkomsten voor de vereniging?

Waardoor je financieel gezond blijft?

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:56

sa80 schreef:
Net als veel andere verenigingen merken we dat het ledenaantal wat terugloopt.
Maar de kosten gaan juist omhoog. (onderhoud, vernieuwing, g/w/l betalingen, etc.)

Hoe gaan jullie hier in de club mee om? Wat organiseren of ondernemen jullie wat zorgt voor extra (grotere) inkomsten voor de vereniging?

Waardoor je financieel gezond blijft?

Waarom lopen je leden weg?
Wat doe je om dat te voorkomen of ervoor te zorgen dat je nieuwe leden aantrekt?

Hoe groot is je budget om aan werving te doen?

cobiie

Berichten: 7311
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Hoe houden we de rijvereniging financieel gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:00

Wat bieden jullie nu als vereniging?

Waarom lopen de leden weg?
Verkopen ze hun paarden?
Stoppen ze met wedstrijd rijden/met lessen?
Lopen ze over naar een andere locale vereniging?

sa80
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 22:34

ikke schreef:
sa80 schreef:
Net als veel andere verenigingen merken we dat het ledenaantal wat terugloopt.
Maar de kosten gaan juist omhoog. (onderhoud, vernieuwing, g/w/l betalingen, etc.)

Hoe gaan jullie hier in de club mee om? Wat organiseren of ondernemen jullie wat zorgt voor extra (grotere) inkomsten voor de vereniging?

Waardoor je financieel gezond blijft?

Waarom lopen je leden weg?
Wat doe je om dat te voorkomen of ervoor te zorgen dat je nieuwe leden aantrekt?

Hoe groot is je budget om aan werving te doen?



Diverse redenen: verkoop/overlijden paard, verhuizen leden, etc.

Eigenlijk geen tot zeer minimaal budget om te werven.

sa80
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 22:36

cobiie schreef:
Wat bieden jullie nu als vereniging?

Waarom lopen de leden weg?
Verkopen ze hun paarden?
Stoppen ze met wedstrijd rijden/met lessen?
Lopen ze over naar een andere locale vereniging?


We hebben een binnen een buitenbak wat eigenijk altijd gereden kan worden.
Leden mogen 1x per week deelnemen aan een rijles.

Ledenaantal loopt terug omdat paard verkocht wordt of omdat ruiters verhuizen buiten de regio

Sintara

Berichten: 7430
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe houden we de rijvereniging financieel gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:38

Is er in de omgeving bekend wat het toevoegd lid te worden? Misschien eens flyeren ofzo, bij kleinere privestallingen, de welkoop, Facebook /insta (online flyeren is dat dan :p)

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Re: Hoe houden we de rijvereniging financieel gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:05

Interessant topic! Ik heb het idee dat verenigingslessen niet zo populair meer zijn als vroeger. Wij hebben ook best een terugloop, mensen nemen veel sneller privéles.
We doen wel veel dingen om de club gezond te houden, met name de wedstrijden zijn wel een fijne aanvulling. Clinics kosten veel tijd om te organiseren maar leveren niet veel extra op.
Voor promotie heb je niet veel budget nodig denk ik, wel een goed verhaal en insta/fb

Wat doen jullie als ledenbinders?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132137
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Hoe houden we de rijvereniging financieel gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:14

Wat doen jullie om de club echt gezellig te houden? Het gaat nu vooral over faciliteiten, maar het gaat voor een groot deel ook over sfeer. Wat gezelligheid in de kantine, af en toe een keer een drankje pakken, een keer wat leuks organiseren, elkaar helpen als het nodig is. Tegenwoordig zijn mensen vaak heel individueel ingesteld en je zou kunnen proberen om wat terug naar af te gaan.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:23

Oscar schreef:
Wat doen jullie om de club echt gezellig te houden? Het gaat nu vooral over faciliteiten, maar het gaat voor een groot deel ook over sfeer. Wat gezelligheid in de kantine, af en toe een keer een drankje pakken, een keer wat leuks organiseren, elkaar helpen als het nodig is. Tegenwoordig zijn mensen vaak heel individueel ingesteld en je zou kunnen proberen om wat terug naar af te gaan.

Exact.
Daarnaast een vereniging die online/via social media actief is trekt/houdt ook leden. Regelmatig een berichtje over de prestaties die leden hebben bereikt houd de vereniging levendig en de leden betrokken.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:26

De ponyclub hier heeft ook terugloop, terwijl er meer paarden dan ooit op t dorp zijn. Maar iedereen heeft tegenwoordig z'n eigen rijbak en veel pensions zelfs een eigen binnenbak. Groepsles is zo jaren '90 , mensen hebben genoeg geld voor priveles en dan zit je ook niet aan kantine diensten vast etc.

Ik ben op dit moment alleen baklid vanwege de winter en ik heb niks met dressuur en springen maar het zou zonde zijn als de boel over de kop gaat.

Vroegah waren er veel menners lid die na de les nog gezellig aan de bar hingen. Maar de menners zijn nu oud of dood, en veel aanwas is er niet meer qua mennen.

fransje23

Berichten: 15399
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:33

Bij ons is het ook een probleem :j
De accommodatie is prachtig, mensen starten er graag maar lid worden is een tweede.
Aantal stallen in de buurt hebben hun eigen binnenbakken dus daarvoor hoeven mensen geen lid te worden. Groepslessen zijn tegenwoordig ook niet meer in trek tenzij het spring- of balkjesles is.

Anoniem

Re: Hoe houden we de rijvereniging financieel gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:37

Ik zit bij een vrijetijdsvereniging vanwege de verplichtingen die er bij de echte sport vereniging bij komen. Dat hoor ik ook veel om me heen, betalen is niet zo zeer het probleem maar regelmatig op komen draven om mee te helpen bij evenementen meer.

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:41

Oscar schreef:
Wat doen jullie om de club echt gezellig te houden? Het gaat nu vooral over faciliteiten, maar het gaat voor een groot deel ook over sfeer. Wat gezelligheid in de kantine, af en toe een keer een drankje pakken, een keer wat leuks organiseren, elkaar helpen als het nodig is. Tegenwoordig zijn mensen vaak heel individueel ingesteld en je zou kunnen proberen om wat terug naar af te gaan.


Precies dit! Het is zo’n individualistische sport geworden! Mensen willen hier best een keer helpen, en als het dan gezellig is vaak nog wel eens, maar de echte club mentaliteit van vroeger is wel een beetje weg.. maar verenigingen hebben wel vaak een mooie accomodatie, dat trekt ook wel weer.
Wij proberen voor iedereen wat te organiseren en als een lid een leuk idee heeft mogen ze dat meteen uitvoeren. Dat geeft wel steeds meer een “wij doen het samen” sfeer

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:43

Mensen willen tegenwoordig alleen consumeren en niets meer bijdragen aan de vereniging. Als kleine vereniging is het gewoon heel lastig leden te vinden en binden als ze voor een paar tientjes bij de manege een startkaart kunnen krijgen zonder verplichtingen.

We hebben gemerkt dat het helpt om jezelf zichtbaar te maken, veel te organiseren en te zorgen voor een fijne sfeer tijdens de activiteiten. Ook de activiteiten vooral open te zetten voor mensen die niet lid zijn zodat ze kunnen proeven aan de club en als ze ooit ergens lid willen worden denken ze hopelijk aan ons.

We hebben vooral succes met onze clinics, deze zijn laagdrempelig en focussen op prijs, een bekende ruiter is leuk maar ook heel duur, wij vragen een lokale favoriet en kunnen voor dezelfde prijs als een bekende ruiter drie clinics bieden. Daarnaast organiseren we ook dingen voor de recreatieruiter, gek genoeg is bijvoorbeeld onze jaarlijkse puzzeltocht door het bos erg populair.

Qua prijs betalen lesleden kostprijs, startkaartleden iets meer en mensen van buiten nog wat meer, maar het blijft wel leuk.
Daarnaast houden we onze ogen en oren open voor allerhande acties van supermarkten en doen meer met de raboclubactie. Met name dingen waarbij we niet hoeven te leuren met loten, maar waar je makkelijk aan mee kan doen.

Maar ook wij hebben het moeilijk, de keus van de KNHS om mensen via de manege startkaarten te verstrekken helpt daar totaal niet bij, je moet nu concurreren met bedrijven die de wedstrijden erbij doen maar wel mensen bij je wegtrekken.

Dee_Es

Berichten: 3668
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoe houden we de rijvereniging financieel gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 07:51

Zichtbaar zijn op facebook/insta doet veel.
Ik ben net overgestapt, oa vanwege de sfeer maar ook omdat ik niet standaard voor verenigingsles wil betalen want ik heb wekelijks privéles. Nu betaal ik de verenigingsles gewoon per x.

Mogelijkheden om geld binnen te halen:
Bak en of kantine verhuren (hoeft niet aan ruiters te zijn, voor lezingen of misschien een hondenclub kan het ook een goede locatie zijn). Concoursen organiseren waarbij er een reden is om in de kantine te blijven hangen ;). Onderzoeken welke andere mogelijkheden er zijn in de gemeente. Hier in de regio worden bv grote feesten gegeven, leden kunnen dan bardiensten draaien en daarmee geld binnen halen voor de vereniging. Ook worden er bv ponyritjes aangeboden op een fair of kermis voor de vereniging. Ik heb ook met een vereniging jaarlijks geholpen op een csi wedstrijd. Wij verzorgden de parcourshulpen, runners, copyshop etc en de vereniging kreeg daarvoor een leuk zakcentje. Een andere vereniging haalt oud papier op (ieder lid 1x per jaar). Zit er een scoutinggroep in de buurt? Wat doen die om geld binnen te halen en kunnen jullie elkaar misschien helpen?

Voorwaarde voor alles is denk ik wel dat je betrokken leden hebt.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe houden we de rijvereniging financieel gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:04

Heel veel verenigingen zijn gericht op sport en wedstrijdsport terwijl meer en meer mensen alleen nog recreatief onderweg zijn of alternatieve wedstrijdsport bedrijven (working equitation, boog schieten, trail, etc).
Voor mij is een vereniging enkel aantrekkelijk als er ook dingen georganiseerd worden als: val training, behendigheids parcoursen, puzzle ritten etc.
Ik denk niet dat ik de enige ben daarin.

fransje23

Berichten: 15399
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:18

Onze vereniging is best actief op social media,dat is het probleem niet.

Bij ons kun je de diensten afkopen en er zijn best mensen die dat doen.
Maar dan blijf je wel zitten met een steeds kleinere groep mensen die de boel draaiende moeten houden.
De diensten moeten namelijk wel gedaan worden door iemand.


Je ziet qua activiteiten dat dingen als Trec-trainingen, schriktraining en balkjeslessen het goed doen.
Inderdaad omdat het de grote groep recreatieruiters aanspreekt.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe houden we de rijvereniging financieel gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:25

Balkjes les doe ik ook actief aan mee :j
Ik vind het thuis altijd een heel gedoe om voor mezelf voor dat half uurtje met 30 balken te gaan slepen.
Die verenigings lessen zijn voor mij echt een motivatie om actief met hindernissen en balken in de weer te blijven.

De vereniging waar ik lid van ga worden als mijn paard uit de blessure tijd is, biedt alle activiteiten ook aan voor niet-leden voor een best wel aanzienlijk hoger bedrag. Dat trekt toch ook mensen aan die invidenteel eens mee willen doen en het geeft extra inkomsten.

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:38

Vraag het aan je leden en via fb aan ruiters in de omgeving. Maak een vragenlijst en zet daar dingen in sls: wat zijn de 3 leukste dingen aan het lid zijn en wat zijn de 3 minst leuke dingen aan lid zijn. Waarom zijn ze lid, of gestopt. Tops en tips. Etc.

Dat zijn de mensen waarvoor je het doet

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Hoe houden we de rijvereniging financieel gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:04

Wij zijn de enige vereniging in onze kring die geen eigen binnenbak heeft. Daardoor trekken veel ruiters uit onze plaats naast naastgelegen verenigingen. Maar wij hebben wel een groot ledenbestand. Dat komt omdat wij, in tegenstelling tot de andere verenigingen, ook niet-rijdend lidmaatschap aanbieden. Vaak kan dat alleen voor niet startende leden, maar bij ons kan iedereen dat. Je betaalt alleen voor de lessen of gebruik van de bak als je dat ook doet.
Wij hebben dus veel leden die inderdaad op een pensionstal staan met binnenbak en eigen privéles. Veel leden heb ik ook nooit gezien. Verplichtingen zijn er niet, maar ik vraag iedereen altijd wel of ze bereid zijn een dagdeel te helpen op onze dressuurwedstrijden (2 weekenden per jaar). Gelukkig hebben we nog wel een aantal leden die wel in de lessen meerijden en daardoor meer betrokken zijn. Die helpen ook altijd actief mee op de wedstrijden (de 1 wat meer dan de andere...)

Wat zijn bij jullie de lidmaatschapskosten en wat hou je daar als vereniging aan over?
Wij hebben nu geflyerd op social media voor nieuwe leden.
Aankomend jaar willen we de bodem van de rijbak vernieuwen, wij zoeken daarvoor ook nog wat activiteiten (naast de wedstrijden) om de kas te spekken. Elke 100 euro is meegenomen.
Als de bodem weer goed is, trekt dit ook weer meer mensen naar de wedstrijden toe.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Hoe houden we de rijvereniging financieel gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:15

Als ik lid zou worden van een vereniging, zou ik kijken naar een vereniging waar je een apart tarief hebt zonder lessen erbij. Zodat je ook lid kunt worden als je bijvoorbeeld geen lessen wilt maar wel wedstrijden wilt rijden. Ook voor oud-leden zou je dan een constructie kunnen maken met een soort donateurschap, zodat ze voor een klein bedrag wellicht nog wel wat betrokken blijven bij de vereniging.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:18

miccamaaike schreef:
Als ik lid zou worden van een vereniging, zou ik kijken naar een vereniging waar je een apart tarief hebt zonder lessen erbij. Zodat je ook lid kunt worden als je bijvoorbeeld geen lessen wilt maar wel wedstrijden wilt rijden. Ook voor oud-leden zou je dan een constructie kunnen maken met een soort donateurschap, zodat ze voor een klein bedrag wellicht nog wel wat betrokken blijven bij de vereniging.


Klopt, dat hebben wij ook en daardoor krijgen we nog best veel leden en daaruit inkomsten.
Bij ons betalen ze € 40,00 per jaar naast het lidmaatschap van de KNHS.

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe houden we de rijvereniging financieel gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:12

Ik betaal 47,50 per jaar naast KNHS. Hierbij zitten wekelijks GRATIS clublessen waarvoor je je iedere week kan aanmelden. Verder organiseert onze vereniging echt heel veel activiteiten. Frontriemen maken (met een flinke bijdrage vanuit de club), EHBO bij paarden, droneshoot, clinics etc. Ben pas sinds kort lid omdat ik met m'n paard in de buurt ben komen staan. Maar zelfs zonder die clublessen was ik al aan t overwegen om lid te worden.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:24

HarmanyL schreef:
Ik betaal 47,50 per jaar naast KNHS. Hierbij zitten wekelijks GRATIS clublessen waarvoor je je iedere week kan aanmelden. Verder organiseert onze vereniging echt heel veel activiteiten. Frontriemen maken (met een flinke bijdrage vanuit de club), EHBO bij paarden, droneshoot, clinics etc. Ben pas sinds kort lid omdat ik met m'n paard in de buurt ben komen staan. Maar zelfs zonder die clublessen was ik al aan t overwegen om lid te worden.


47,50 en dan inclusief clublessen? Waar betalen ze de instructie en de locatie dan van? Lijkt mij onrealistisch.

Wij groeien de laatste jaren als vereniging. Mede door de gezellige sfeer en fijne instructie!
Om geld in te zamelen hebben we elk jaar een kerstbakjesactie waarbij wij kerststukjes maken en verkopen. Daarnaast verkopen wij met moederdag plantjes en helpen bij evenementen achter de bar.
1x per jaar concours waar je verplicht bij helpt. Bardiensten worden gedraaid door oudere leden die niet meer rijden.
Daarnaast organiseren wij ponykamp, strandweekend, buitenrit, clinics, sinterklaasviering, oliebolspringen, 4 en 6 tallen. In de winter zijn er 40+ lessen op zondagochtend met elke keer andere instructie. En op dinsdagavond is er een mama les met moeders waarvan de kinderen op de ponyclub rijden. Tijdens de lessen is de bar altijd goed gevuld. Ook veel oud leden komen gezellig langs om wat te drinken. Onze vereniging heeft ook veel familie’s die al meerdere generaties lid zijn.

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:29

We merken het hier ook inderdaad. Zijn een relatief dure vereniging omdat we een van de weinige verenigingen zijn die een eigen terrein inclusief buitenbak, binnenbak, longeercirkel en grasterrein om te rijden zijn.
Daarnaast organiseren we veel onderlinge activiteiten en 2x per jaar een outdoor wedstrijd. Deze is op gras en trekt daarom ook wat minder mensen.
We bieden opties voor lidmaatschappen met alleen gebruik accommodatie, met lessen er bij of zelfs startkaartleden. Vrijwilligerstaken kunnen afgekocht worden, maar het valt mee hoe vaak dat gedaan wordt.
Toch is het wel altijd hetzelfde clubje wat iets organiseert helaas en nu gaat het nog goed, maar ik ben wel bang dat als de oudere garde er niet meer bij is dat de vereniging dan stil valt..