Pony gekocht en problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:01


Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:01

Het is en blijft lastig qua gedrag.

Heb het zelf ook meegemaakt. Haflinger gekocht als zijnde bomproof maar ging met mij vandoor en steigeren aan de hand. Meeste zeiden ook gun het de tijd maar het ging niet beter. Uiteindelijk besloten om haar te verkopen aan de toenmalige bijrijdster want bij haar liep ze wel braaf.

Soms zijn ponys/paarden extreem gevoelig en mocht de ruiter/leider enigzins iets onzeker/bangig zijn dan maken ze er soms misbruik van.

Maar soms hebben ze ook tijd nodig om te wennen aan de omgeving en aan de nieuwe ruiters..
Succes en hoop voor je dat het met de tijd beter gaat.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 16:02

moretje schreef:
Wat vervelend dat er ook nog een blessure bij is gekomen!

Ik moet zeggen dat mijn pony in het begin ook nog tijd nodig had om te wennen en inmiddels heel wat jaren verder, na verhuizing naar een nieuwe stal mij verbaasde door ook gedragsverandering te laten zien. Ineens was alles spannend, bij de kudde weg was moeilijk en dit heeft echt wel een paar maanden (zo niet langer) geduurd... en lógisch ook. Het kan nogal een enorme inpact hebben. Ze doen het echt niet om je te pesten. Ik heb een gouden doodmakke pony, maar ze was toen ook gewoon wel heftig even soms. Heb na de laatste verhuizing alleen weer even naar de basis gemoeten en gewoon geduldig laten wennen. Nu is ze weer zichzelf :-)

Misschien kost het bij deze pony ook gewoon tijd en hebben jullie er straks een hele fijne pony aan. En is ze idd mak buiten zoals beloofd :)

Sterkte iig!


Fijn dat je deze ervaring met mij deelt.
En het is zeker geen pesten! Zo bekijk ik het ook absoluut niet.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 16:02


Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:08

MD -> TAO

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:07

Ik heb het met mijn eigen pony gehad, die verhuisde ik van 24/7 buiten naar 18/7 op stal met ander voer. Levensgevaarlijk werd ze terwijl ik altijd alles met haar kon. Voer en omgeving bepaalt (mijn inziens) al voor 80% hoe een paard zich gedraagt.

Jessix

Berichten: 16442
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:19

Ik heb vroeger op een pensionstal gewerkt en heb daar ook meerdere eigenaren gehad die verandering zagen in hun eigen paard. Ook hele brave werden ineens een stuk drukker in gedrag. Ik denk dat je dat echt wel de tijd moet geven. Met een ander paard naar buiten gaan en met een ruiter erop die het ook aan kan als het even niet vlekkeloos verloopt. Of je moet er echt helemaal niets meer in zien natuurlijk? Dan heeft het weinig zin om door te zetten.

Wat betreft de keuring. Is inderdaad een beetje gek verlopen, maar je had zelf i.m.o. het rapport ook moeten opvragen en inzien voor je akkoord gaat. De blessure is bij jou gebeurd dus om die reden kan hij neem ik aan niet terug.

Ik zou eerst bedenken wat je echt zelf wil. In je berichten proef ik wel een beetje dat je doorgaan niet zo ziet zitten. Overleg met de vorige eigenaar of hij terug mag dan. Maar of je er recht op hebt, durf ik je niet te zeggen.

Melzazu
Berichten: 1786
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:29

Eerst wil ik zeggen dat het heel vervelend is voor jullie.

Je hebt er nu niets meer aan maar het keuren op deze manier vind ik wel een beetje gek.
Dat je soms beslist om er niet “live” bij te zijn snap ik nog wel ivm eventuele afstand maar tegenwoordig zijn er toch zoveel mogelijkheden en kun je dan toch zo makkelijk iets van FaceTimen en zo de keuring zien en zelfs de DA nog “spreken”.

Zoals al gezegd heb je daar nu niets meer aan en lijkt vooral het gedrag je nu dwars te zitten.

Nu terug doen zal de verkopende partij vast niet voor open staan aangezien de pony nu ook geblesseerd staat.

Ik hoop voor jullie dat de blessure mee valt en dat dat snel weer beter gaat. Verder over het gedrag ben ik het met anderen eens dat ik denk dat dat deels toch ietwat in de spanning van de pony zit en dat dit deels komt door alle veranderingen.
Er is zoveel nieuw. Nieuwe eigenaar, nieuwe plek, nieuw voerbeleid, nieuwe manieren van met de pony omgaan.

Ik vind toch dat het vaak iets van een jaar duurt om een goed setje te worden. Je moet alle seizoenen een keer door zijn geweest met elkaar. En de ene heeft veel meer “last” van alle nieuwe dingen dan de ander.

Geef het de tijd. Stel je verwachtingen eventueel wat bij. Het komt vast goed hoor.

Mijn laatste aankoop is voor mij ook een enorme uitdaging geweest en soms nog maar als ik nu kijk waar we nu staan. En hoe leuk is het dat je dat dan ook samen bereiken kan.

Heel veel succes!

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 17:36

Ik heb Zonet mijn eigen dierenarts aan de telefoon gehad. Ik heb de vraag voor gelegd of een stijl hoefje ook als bemerking wordt gezien?
Hij gaf aan dat dat zeker als bemerking wordt gezien ivm vergrote kans op blessures. Vroeger graasvoetje of misschien stil heeft gestaan een poos ivm blessure dat kan.

De dierenarts die heeft gekeurd had ik vanmorgen aan de lijn en die was absoluut niet objectief. Werd al snel boos en vertelde mij nogal gepikeerd dat dat niet als bemerking wordt gezien en alles op papier een op of aanmerking is. De verkoper had voor mij contact met hem.

Mijn dierenarts vind dat een vreemde uitspraak omdat je toch afwijkend op papier aankruist.

Hij raadt mij aan een echo en foto te maken. Om te kijken of het chronisch is ja of nee.

Oh wat een gedoe zeg!

De pony wordt goed verzorgd hoor! Die mag niet de dupe worden.

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:40

Ontzettend vervelend zoiets,als de nieuwe pony tegenvalt! Hoe dan ook denk ik dat je hem in de huidige geblesseerde toestand niet kunt terugdoen. Dat zal een verkoper waarschijnlijk weigeren. Wat een pech.Als het paardje is hersteld kun je misschien wat met de hierboven gegeven gedragstips en les erbij kan ook veel problemen oplossen.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 17:42

Melzazu schreef:
Eerst wil ik zeggen dat het heel vervelend is voor jullie.

Je hebt er nu niets meer aan maar het keuren op deze manier vind ik wel een beetje gek.
Dat je soms beslist om er niet “live” bij te zijn snap ik nog wel ivm eventuele afstand maar tegenwoordig zijn er toch zoveel mogelijkheden en kun je dan toch zo makkelijk iets van FaceTimen en zo de keuring zien en zelfs de DA nog “spreken”.

Zoals al gezegd heb je daar nu niets meer aan en lijkt vooral het gedrag je nu dwars te zitten.

Nu terug doen zal de verkopende partij vast niet voor open staan aangezien de pony nu ook geblesseerd staat.

Ik hoop voor jullie dat de blessure mee valt en dat dat snel weer beter gaat. Verder over het gedrag ben ik het met anderen eens dat ik denk dat dat deels toch ietwat in de spanning van de pony zit en dat dit deels komt door alle veranderingen.
Er is zoveel nieuw. Nieuwe eigenaar, nieuwe plek, nieuw voerbeleid, nieuwe manieren van met de pony omgaan.

Ik vind toch dat het vaak iets van een jaar duurt om een goed setje te worden. Je moet alle seizoenen een keer door zijn geweest met elkaar. En de ene heeft veel meer “last” van alle nieuwe dingen dan de ander.

Geef het de tijd. Stel je verwachtingen eventueel wat bij. Het komt vast goed hoor.

Mijn laatste aankoop is voor mij ook een enorme uitdaging geweest en soms nog maar als ik nu kijk waar we nu staan. En hoe leuk is het dat je dat dan ook samen bereiken kan.

Heel veel succes!



Ik snap je gedachte over de keuring.. Ik heb wel de buigproeven laten filmen, al vond ik die nogal kort… de afstand van draven dan.

Ik zelf heb mijn paard ook laten keuren in opdracht van de koper. Zelf heb ik alles goed doorgevraagd aan de dierenarts en de dierenarts vertelde mij ook echt alle op/aanmerkingen en dat waren niet eens bemerkingen of afwijkingen! Ik heb de koper ook gebeld en de dierenarts heeft haar gesproken.
Ook met haar had ik de afspraak dat ze kon bellen als er iets te bespreken viel ik stond parraat.
Ik ging er hier dus in volle vertrouwen vanuit dat dit ook zou gebeuren.
Ik heb haar geappt zijn er op of aanmerkingen? Gezonde pony! Kreeg ik terug. Daarom de keus gemaakt niet te bellen. Ik was in de veronderstelling dat er dus geen afwijkingen waren aangekruist.
Naïef van mij! Ja achteraf gewoon dom

Melzazu
Berichten: 1786
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:48

Achteraf is het altijd makkelijker.
De situatie is nu zoals die is en daar zou ik dan het beste van proberen te maken. Eerst die blessure oplossen en van daaruit maar verder zien denk ik?

Of wat is je eigen idee er nu bij?

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 17:49

Afbeelding

En voor degene die mij erop wijzen dat ik het zelf maar had moeten zien…
Ben ik dan zo blind of kunnen jullie mij nu zo vertellen welke het stijle voetje is?

Ik loop al best lang mee maar ik had het dus niet gezien bij het bekijken van deze pony.

Melzazu
Berichten: 1786
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:56

Ik vroeg me eigenlijk nog af of het been waaraan de pony nu geblesseerd is dezelfde is als waar de steile voet zit?
Zoals ik het zie dus linksvoor.

Edit: taalfoutje

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:00

Zo van voren lijkt het verschil klein. Maar als jij voor aankoop interesse hebt in een dier, bekijk je dat ook van opzij en van onderen.

Die blessure hoeft in het geheel niet voort te komen uit het verschil in de voeten.

Ik denk eerlijk gezegd dat je kwa aankoop gewoon niets ongedaan kunt maken. Je kocht van een particulier en hebt zelf verzuimd goed onderzoek voorafgaand aan de koop te doen. Het dier is via een aankoopkeuring gezond verklaard. Oude peesblessures zouden opvallen bij de buigproeven en aangezien daar niets uitkwam, kan de blessure niet anders dan nieuw zijn. Tja, je kunt daar wel aan blijven twijfelen, maar feit is dat jij gewoon zelf bij die keuring had moeten zijn. En zelf de keuringsarts had moeten kiezen.

Ik zie niet hoe jij de verkopers kunt dwingen de pony terug te nemen. Als ze dat doen, is dat omdat ze hart voor het dier hebben en mogelijk ook van het gezeur af willen zijn. Niet omdat ze het juridisch verplicht zouden zijn

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 18:07

Melzazu schreef:
Achteraf is het altijd makkelijker.
De situatie is nu zoals die is en daar zou ik dan het beste van proberen te maken. Eerst die blessure oplossen en van daaruit maar verder zien denk ik?

Of wat is je eigen idee er nu bij?


Het allerbelangrijkste idd! Dat de pony weer gezond wordt. En daar gaan we alles aan doen.

Op dit moment weet ik het niet…..
De prijs die ik ervoor betaalde was al dat ik dacht hoeft niet duurder maar zeiden we thuis als hij verder braaf is en gezond (tot zover je kunt zien) dan is het dat ons wel waard.
Nu dus ff een hekel punt. Had ik mijn kop erbij gehouden en de papieren gevraagd dan had ik het niet betaald.

Anoniem

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:10

Neem ik het goed op uit jou tekst dat de verkopers een dierenarts hebben aangebracht/geadviseerd (hun eigen dierenarts?)

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:13

Zie ik het verkeerd, of heeft de pony witte littekens op zijn benen van peesbeschermers? De hoeven vind ik niet ernstig ongelijk zo te zien op de foto.

Rocamor

Berichten: 10879
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:16

Je hebt de pony wel gezien voor de aankoop? En heeft je dochter erop gereden?

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:17

Ik heb er een gekocht die ik al 5 jaar kende en die aan het begin (na verhuizing), de benen nam op buitenrit/wandelen. Dit was nieuw gedrag voor mij, terwijl ik hem al 5 jaar kende. Ik ben toen eerst weer stukjes gaan wandelen, rustig alles weer opgebouwd en steeds een stukje verder totdat het goed voelde. Nu ga ik overal en nergens heen en is het weer het paard dat ik gekocht heb :)

Dus dat wegstormen kan puur gewenning zijn.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 18:17

Moestuin schreef:
Neem ik het goed op uit jou tekst dat de verkopers een dierenarts hebben aangebracht/geadviseerd (hun eigen dierenarts?)


Ik wilde hem gekeurd hebben. Zij zouden de keuring regelen en de kosten 50/50.
Eigen dierenarts.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 18:18

anjali schreef:
Zie ik het verkeerd, of heeft de pony witte littekens op zijn benen van peesbeschermers? De hoeven vind ik niet ernstig ongelijk zo te zien op de foto.


Ja klopt dat hebben ze ook gemeld. Dat was bij de vorige eigenaar gebeurd.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 18:19

Rocamor schreef:
Je hebt de pony wel gezien voor de aankoop? En heeft je dochter erop gereden?


Jazeker! En de pony ook echt wel goed bekeken hoor. Maar de hoeven niet gezien, maar ik ben niet de enige denk ik die dat zou overkomen kijk foto. Daar ligt niet mijn expertise daarvoor schakel ik de dierenarts in.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 18:20

Dees schreef:
Zo van voren lijkt het verschil klein. Maar als jij voor aankoop interesse hebt in een dier, bekijk je dat ook van opzij en van onderen.

Die blessure hoeft in het geheel niet voort te komen uit het verschil in de voeten.

Ik denk eerlijk gezegd dat je kwa aankoop gewoon niets ongedaan kunt maken. Je kocht van een particulier en hebt zelf verzuimd goed onderzoek voorafgaand aan de koop te doen. Het dier is via een aankoopkeuring gezond verklaard. Oude peesblessures zouden opvallen bij de buigproeven en aangezien daar niets uitkwam, kan de blessure niet anders dan nieuw zijn. Tja, je kunt daar wel aan blijven twijfelen, maar feit is dat jij gewoon zelf bij die keuring had moeten zijn. En zelf de keuringsarts had moeten kiezen.

Ik zie niet hoe jij de verkopers kunt dwingen de pony terug te nemen. Als ze dat doen, is dat omdat ze hart voor het dier hebben en mogelijk ook van het gezeur af willen zijn. Niet omdat ze het juridisch verplicht zouden zijn



Pony heb ik goed bekeken en ook 1 meegenomen die verstand heeft van exterieur.
Maar ik ben geen dierenarts he! Ieder zijn ding.
Dus daarom ook een klinische keuring zodat de dingen die ik niet opmerk daar wel worden opgemerkt.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:23

Zo van voren lijkt het zwarte voetje een fractie steiler maar zo schrikbarend vind ik het (zo van voren niet) en lijkt dit me ook geen zwaarwegende risicofactor waarop het paard ongeschikt zal zijn voor jullie doel. (Waarbij ik bij een 15 jarige pony even uitga van recreatief of basissport). Ontzettend weinig paarden zijn precies gelijk op de voeten.

Een dierenarts noteert in principe alles wat van het "gemiddelde" afwijkt op het keuringsrapport, zo'n opmerking is dus niet meteen een negatief aankoopadvies.

Wat ik wel bijzonder vind ik dat je na afloop van de keuring geen contact hebt gehad met de dierenarts. Ik neem aan dat jij de keuring betaald hebt? Koper is in principe opdrachtgever en normaliter zal de dierenarts zijn bevindingen na afloop met je bespreken, telefonisch als je er niet bij bent. Dan had hij dit ook aan je kunnen uitleggen en had het waarschijnlijk minder als een verrassing achteraf gevoeld.

V.w.b.t het gedrag is dat ontzettend lastig uitspraken over te doen. Het blijft levende have en die eerste weken kunnen ze nog wel eens verrassend uit de hoek komen. Ik snap verkopende partij ook wel dat ze er niet meteen om staan te springen om hem terug te nemen nu hij ook nog eens geblesseerd is geraakt.