Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 15 [ 373 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony gekocht en problemen

 
Profiel   

Je hebt "een band" natuurlijk in verschillende gradaties :=

Ik mag aannemen dat er maar heel weinig mensen zijn die een nieuw voor hen eigenlijk totaal onbekend paard uit de trailer trekken, er meteen een zadel op gooien en er de openbare weg mee op gaan.

Je wilt zo'n dier toch eerst het gevoel geven dat je te vertrouwen bent (= een band opbouwen :)* ) en zelf ook even zien dat het beestje open staat voor jouw leidinggevende capaciteiten. Hoe lang je daar over doet dat is voor iedere situatie anders, kan gerust al vrij snel zijn als de situatie daar naar is.

Maargoed dit wordt nu een heel ander topic dan de originele vraag van TS.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:00 



 
Profiel   

:D Ik vind het interessant en lees rustig mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:05 



 
Profiel   

oji schreef
Voor verkeer moet een dier idd verkeersmak zijn. Maar ik pak wel altijd heel vroeg het buiten uitstappen mee en in mijn ogen kan dat zodra een stuur, gas en rem op zit. En buiten is dan bos (als dat op de stalling meteen van het erf af beschikbaar is) of een akkerpad, waar geen "ongepland" verkeer komt. Juist goed voor jonge dieren (of voor elk dier maar zeker de jonkies) om lange einden rechtuit te kunnen stappen en drafje ipv alleen maar draaien in de bak.


Ik vind het ook goed als buiten rijden, verkeer etc. allemaal meegepakt wordt. Maar wel liever eerst met een ervaren dier en niet naast sloten, prikkeldraad, 80 km wegen met groot verkeer etc. Heb echt al teveel ongelukken gehad in het verkeer door het toedoen van datzelfde verkeer en wat minder intelligente paarden.
Het is tegenwoordig ook zo druk, 25 jaar geleden reden wij altijd buiten en via de weg naar de manege etc. Maar toen was het echt veel rustiger op de weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:11 



 
Profiel   

Een band opbouwen = het paard het gevoel geven dat je te vertrouwen bent?

Iedereen kijkt vanuit zijn eigen referentiekader he. In de draf&rensport vliegen Jockeys en Pikeurs de hele wereld over, om op een wedstrijd een paard 10 minuten warm te rijden en 'm dan op wedstrijd uit te brengen. Of jij een paard leidinggevende sturing kan geven hangt ook maar net af van de opvoeding en het karakter van het paard en de kunde van de eigenaar.

Opzich is de discussie wel relevant voor de TS toch, aangezien het advies enkele pagina's achter elkaar was dat je dat eerst moet doen( een paard de tijd geven/een band opbouwen) :o Daarnaast ontstaat de visie dat je een paard niet kan/mag beoordelen op wat je dus ziet in de periode als 'de band' er nog niet is?

Teruggrijpen dan op de situatie van de TS: naar mijn mening zegt hoe een dier reageert in nieuwe situaties wel iets over het karakter of de opvoeding van het paard. Kan dat nog verbeteren als jij 'm langer hebt: jazeker.

Maar 't zegt wel wat over het werk wat je er in moet stoppen toch? Kan zijn dat het meevalt, maar kan ook goed tegen vallen. En als je bewust een paard heb gekocht waarbij je dat niet wilde... ja.. Dan baal je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:48 



 
Profiel   

pmarena schreef
Je hebt "een band" natuurlijk in verschillende gradaties :=

Ik mag aannemen dat er maar heel weinig mensen zijn die een nieuw voor hen eigenlijk totaal onbekend paard uit de trailer trekken, er meteen een zadel op gooien en er de openbare weg mee op gaan.

Je wilt zo'n dier toch eerst het gevoel geven dat je te vertrouwen bent (= een band opbouwen :)* ) en zelf ook even zien dat het beestje open staat voor jouw leidinggevende capaciteiten. Hoe lang je daar over doet dat is voor iedere situatie anders, kan gerust al vrij snel zijn als de situatie daar naar is.

Maargoed dit wordt nu een heel ander topic dan de originele vraag van TS.


Ik heb mijn nieuwe paard uit de trailer gehaald, 1x op gezeten, en dan weer op de trailer gezet en naar een andere stal voor een springles gegaan :j Band hadden we zeker niet, want waar in godsnaam vandaan, ik kende dat beest toen nog geen week :+ maar hij liet zich makkelijk overhalen dat ik te vertrouwen was en dat het oke was. Met veel plezier gesprongen in ieder geval ;)

Ik geloof wel in het bestaan in een emotionele band met je paard, geen zorgen, maar denk dat niet ieder paard zoiets nodig heeft om leiding van de ruiter te durven te volgen. Geen openbare weg met een onbekend paard op gaan heeft IMO weer meer te maken met behoefte om af te tasten in hoeverre betreffend paard betrouwbaar is en wat hij in stressvolle situaties wel en niet gaar flikken, niet zozeer opbouwen van een band.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 18:08 



 
Profiel   

Oh ik geloof zeker in een emotionele band met je paard. Ik heb een enorme band met mijn merrie, ben stapelgek op haar en zij trekt ook heel erg naar mij. Voel mij enorm verbonden met haar. En hoewel ik mijn puppie ruintje nog maar 3 keer gezien heb, voel ik ook met hem al een band en merk ik dat hij ook in de wei onmiddellijk naar mij trekt (ha ha heb iedere keer vriendinnen mee als ik ga) dus kennelijk sta ik hem ook wel aan <3

Maar ik geloof niet dat je die band nodig hebt om een dier fijn te kunnen rijden en het dier vertrouwen in jou als ruiter te geven. Ik denk dat vertrouwen van een paard in de ruiter echt in het eerste ritje al daar kan zijn, als het dier voelt dat die ruiter weet wat ie doet, geduld heeft, eerlijke dingen vraagt en overtuiging in het rijden heeft. Sterker, ik denk dat een paard dat al voelt in de eerste 5 minuten.

Daarentegen denk ik ook dat je een enorme (liefdes)band met een paard kunt hebben, maar dat het dier van jou als ruiter niet de zekerheid en stabiliteit krijgt om hem het (zelf) vertrouwen met rijden te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 19:38 



 
Profiel   

Ik denk eerlijk gezegd dat die band pas echt komt als paard heeft gemerkt dat hij je kan vertrouwen. Andersom ben ik niet zeker van. Paarden zoeken ook gewoon naar leiderschap en duidelijkheid van de mens die met ze bezig is, en ik heb paarden ook meegemaakt die een persoon best heel leuk vonden, maar nul vertrouwen in ze hadden en dus ook weinig respect.

Maar nee, een handige, zelfzekere ruiter kan bijna ieder paard gewoon prima rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 21:07 



 
Profiel   

ruitje schreef
Een band opbouwen = het paard het gevoel geven dat je te vertrouwen bent?

Iedereen kijkt vanuit zijn eigen referentiekader he. In de draf&rensport vliegen Jockeys en Pikeurs de hele wereld over, om op een wedstrijd een paard 10 minuten warm te rijden en 'm dan op wedstrijd uit te brengen. Of jij een paard leidinggevende sturing kan geven hangt ook maar net af van de opvoeding en het karakter van het paard en de kunde van de eigenaar.

Opzich is de discussie wel relevant voor de TS toch, aangezien het advies enkele pagina's achter elkaar was dat je dat eerst moet doen( een paard de tijd geven/een band opbouwen) :o Daarnaast ontstaat de visie dat je een paard niet kan/mag beoordelen op wat je dus ziet in de periode als 'de band' er nog niet is?

Teruggrijpen dan op de situatie van de TS: naar mijn mening zegt hoe een dier reageert in nieuwe situaties wel iets over het karakter of de opvoeding van het paard. Kan dat nog verbeteren als jij 'm langer hebt: jazeker.

Maar 't zegt wel wat over het werk wat je er in moet stoppen toch? Kan zijn dat het meevalt, maar kan ook goed tegen vallen. En als je bewust een paard heb gekocht waarbij je dat niet wilde... ja.. Dan baal je.


Volgens mij is dat niet helemaal wat er gezegd werd, er werd gezegd dat paarden soms totaal zichzelf niet zijn na een verhuizing en tijd nodig hebben om te wennen. En dat het belangrijk is om de juiste stappen in de juiste volgorde te doen en dat er hier wat stappen overgeslagen zijn waardoor het paard "overreacted" kan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 09:00 



 
Profiel   

Daar kan ik mij wel in vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 09:48 



 
Profiel   

Ik lees hier al een tijdje mee, maar waar naar mijn idee wat overheen wordt gekeken is dat de pony al 15 is.
Die zou wel wat moeten kennen en niet in paniek raken als hij van een terrein wordt meegenomen naar buiten.
Nu zit TS met een heel drukke en heftige pony die ook nog eens op box rust staat te ontploffen. Dat is eventjes wat anders dan een kinderpony vind ik.
Als het nou een jonge pony was, maar dat is het niet. Ik vraag me af of hij voorheen dan wel zo rustig was?
Zo ja dan zou ik ook voerbeleid als eerste bekijken. Dieren kunnen soms heel simpel zijn in het veranderen door wat je voert. Maar ook die boxrust.. staat ‘ie nou niet de hele dag te hippen in de stal? Zou rustig grazen in de wei met af en toe een sprintje niet vergelijkbaar zijn qua belasting en beter zijn voor het gemoed van die pony?

Misschien heb ik het gemist maar welk ras is het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 10:11 



 
Profiel   

Hier ook, op vrijdag mijn laatste paard gekocht en gelijk meegenomen, kwamen laat in de middag bij (tijdelijke stal) aan, volgende morgen weer opgehaald met de trailer en een enjoy de ride rit meegedaan.

Maar geef niet de pony 100% de schuld van dit gedrag, ruiter heeft ook veel ermee te maken, ene dier is nu eenmaal gevoeliger voor signalen van ruiter en/of geleider dan de ander. Grote kans wanneer men deze pony bv bij iemand anders neer zet die gelijk de dag erna mee op pad gaat dat er niets gebeurt. Dus zou ook eens aandacht aan andere ruiter geven. Jammer dat ie nu blessure staat. Maar een paard hoeft niet uit zijn pantynaad te gaan om zoiets op te lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 12:14 



 
Profiel   

Marigold schreef
Ik lees hier al een tijdje mee, maar waar naar mijn idee wat overheen wordt gekeken is dat de pony al 15 is.
Die zou wel wat moeten kennen en niet in paniek raken als hij van een terrein wordt meegenomen naar buiten.
Nu zit TS met een heel drukke en heftige pony die ook nog eens op box rust staat te ontploffen. Dat is eventjes wat anders dan een kinderpony vind ik.
Als het nou een jonge pony was, maar dat is het niet. Ik vraag me af of hij voorheen dan wel zo rustig was?
Zo ja dan zou ik ook voerbeleid als eerste bekijken. Dieren kunnen soms heel simpel zijn in het veranderen door wat je voert. Maar ook die boxrust.. staat ‘ie nou niet de hele dag te hippen in de stal? Zou rustig grazen in de wei met af en toe een sprintje niet vergelijkbaar zijn qua belasting en beter zijn voor het gemoed van die pony?

Misschien heb ik het gemist maar welk ras is het?


In mijn beleving hoort een pony van deze leeftijd met ervaring die basis en opvoeding te bezitten.
Ik geef liever een 3 jarige deze basis mee dan dat ik evt een 15 jarige moet corrigeren. Een pak lastiger.
Wel ben ik het ermee eens dat het een wisselwerking kan zijn tussen mens en paard.

Welsh is het

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 20:38 



 
Profiel   

Wat hoort en wat hij echt bezit, kan mijlen uit elkaar liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 21:23 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Wat hoort en wat hij echt bezit, kan mijlen uit elkaar liggen.


Ja en daar had ik een inschattingsfout

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 21:28 



 
Profiel   

Ik heb ooit een 15-jarige nog ingereden...... nooit meer.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 22:18 



 
Profiel   

Leeftijd zegt mij niks, genoeg paarden die gewoon als 4 jarige al poepiebraaf en mak geboren zijn en 15 jarigen die ondanks dat ze de halve wereld gezien hebben overal bang voor zijn/ blijven.

Welshjes kunnen wel pittige karaktertjes hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 08:38 



 
Profiel   

Mijn dochter heeft een tijd les gehad op een manege met alleen welsh cobs. Best pittige pony’s ook al waren ze op zich braaf, ze kunnen best theatraal doen. Dus koppie erop, wakker.

Weet je verder niks van de achtergrond van je pony TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 08:55 



 
Profiel   

Als je nu iets wil geven dat echt goed werkt, probeer dit eens:
https://www.naf-equine.eu/nl/gedrag/magic
Een paar dressuurpaarden bij mij op stal die moeten stappen wegens een blessure staan hierop en zijn echt poepie braaf. Ze worden er niet suf van ofzo. Ze reageren met een weersomslag wel weer even heftiger, maar de dag erna waren ze weer Zen.

Welsh kunnen erg pittig en vlug zijn. Het zijn per definitie niet echt kinderpony's vind ik altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 12:05 



 
Profiel   

Ik ken ook welsh pony’s die wel gewoon oke zijn en kinderpony. Dus daar houd ik mij nooit zo angstvallig aan vast. Vroeger zelf ook wel welsh gehad. En ja ze zijn over het algemeen wat pittiger maar dat is ook niet het probleem waar ik over schrijf.
Steigeren vind ik nooit oke ook niet als het om een welsh pony gaat.

En dat sommige 3 jarige braver zijn dan ouderen. Absoluut, dat heb in zelf ook wel mogen ervaren. Maar nogmaals van een 15 jarige pony met ervaring verwacht ik niet op de achterbenen explosief gedrag.
En die mening hou ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 16:27 



 
Profiel   

Ben verder wel benieuwd hoe het dan nu gaat met de pony en of het al lukt om “normaal” met hem te stappen aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 16:29 



 
Profiel   

Marus schreef
Ik ken ook welsh pony’s die wel gewoon oke zijn en kinderpony. Dus daar houd ik mij nooit zo angstvallig aan vast. Vroeger zelf ook wel welsh gehad. En ja ze zijn over het algemeen wat pittiger maar dat is ook niet het probleem waar ik over schrijf.
Steigeren vind ik nooit oke ook niet als het om een welsh pony gaat.

En dat sommige 3 jarige braver zijn dan ouderen. Absoluut, dat heb in zelf ook wel mogen ervaren. Maar nogmaals van een 15 jarige pony met ervaring verwacht ik niet op de achterbenen explosief gedrag.
En die mening hou ik.

Joh, het verschilt echt per paard.
Ik heb een merrie van 22.

Ze heeft de wereld aan ervaring, is zo nuchter als iets en je kan er gerust mee naar buiten, want ze is nergens bang voor. Ze is echt het perfecte recreatiepaard, ze is slim, kan prima zelf dingen oplossen, sociaal mega intelligent, het enige paard wat ik zo bij een kudde in durf te gooien omdat ik bij haar gewoon weet dat het goed gaat.

En toch, als je dit grapje bij deze merrie had uitgehaald, was ze ook op haar achterbenen gaan staan, en ik neem het ze niet kwalijk ook nog. Want met iemand die ze niet vertrouwt gaat ze niet. Dat heb ik niet bedacht, dat heeft ze zelf bedacht.
En die merrie is echt lief, super zacht met kinderen ook, en je kan er een kind van 5 wat nooit heeft gereden opzetten en ze zet geen stap verkeerd. Ze is dan ook erg serieus <3

We hebben hier ook een 6-jarige, die jong is en zeer onervaren en die is zo braaf als iets. Zal hij ook altijd blijven, want zo is hij gewoon.

Mijn 8-jarige wordt niet braaf. Zit er gewoon niet in. Heerlijk paard, super fijn voor dressuurwerk, longeren en werken vindt hij heerlijk en hij doet erg zijn best, maar die is gewoon ril en sensibel en heet, en zal never nooit braaf worden.
Ik moest ook wel grinniken om "een ervaren ruiter van 14" want dat zou met mijn merrie prima gaan, maar voor die zwarte moet je toch echt wel handiger zijn dan dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 16:41 



 
Profiel   

Melzazu schreef
Ben verder wel benieuwd hoe het dan nu gaat met de pony en of het al lukt om “normaal” met hem te stappen aan de hand.


Nee :')
Hij zit natuurlijk bom vol energie!! Dus aan de hand steeds schrikken en dat is dus zoooo niet bevorderlijk voor zijn voetje. Mag proberen voorzichtig te longeren maar Gegarandeerd dat ie ontploft.. Deed ie voor de blessure al, laat staan nu.

Ik ga mij verdiepen in de supplementen om toch te proberen zijn heftigheid iets te onder drukken . Anders wordt revalideren echt wel een ding….

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 16:49 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Marus schreef
Ik ken ook welsh pony’s die wel gewoon oke zijn en kinderpony. Dus daar houd ik mij nooit zo angstvallig aan vast. Vroeger zelf ook wel welsh gehad. En ja ze zijn over het algemeen wat pittiger maar dat is ook niet het probleem waar ik over schrijf.
Steigeren vind ik nooit oke ook niet als het om een welsh pony gaat.

En dat sommige 3 jarige braver zijn dan ouderen. Absoluut, dat heb in zelf ook wel mogen ervaren. Maar nogmaals van een 15 jarige pony met ervaring verwacht ik niet op de achterbenen explosief gedrag.
En die mening hou ik.

Joh, het verschilt echt per paard.
Ik heb een merrie van 22.

Ze heeft de wereld aan ervaring, is zo nuchter als iets en je kan er gerust mee naar buiten, want ze is nergens bang voor. Ze is echt het perfecte recreatiepaard, ze is slim, kan prima zelf dingen oplossen, sociaal mega intelligent, het enige paard wat ik zo bij een kudde in durf te gooien omdat ik bij haar gewoon weet dat het goed gaat.

En toch, als je dit grapje bij deze merrie had uitgehaald, was ze ook op haar achterbenen gaan staan, en ik neem het ze niet kwalijk ook nog. Want met iemand die ze niet vertrouwt gaat ze niet. Dat heb ik niet bedacht, dat heeft ze zelf bedacht.
En die merrie is echt lief, super zacht met kinderen ook, en je kan er een kind van 5 wat nooit heeft gereden opzetten en ze zet geen stap verkeerd. Ze is dan ook erg serieus <3

We hebben hier ook een 6-jarige, die jong is en zeer onervaren en die is zo braaf als iets. Zal hij ook altijd blijven, want zo is hij gewoon.

Mijn 8-jarige wordt niet braaf. Zit er gewoon niet in. Heerlijk paard, super fijn voor dressuurwerk, longeren en werken vindt hij heerlijk en hij doet erg zijn best, maar die is gewoon ril en sensibel en heet, en zal never nooit braaf worden.
Ik moest ook wel grinniken om "een ervaren ruiter van 14" want dat zou met mijn merrie prima gaan, maar voor die zwarte moet je toch echt wel handiger zijn dan dat.


Daarom koop ik ook niet een paard voor mijn 14 jarige maar een D pony.
Ze is ervaren maar je moet wel realistisch blijven. Ervaren in haar leeftijd en kunnen. Ze start met paarden tussen de paarden maar op een aantal paarden van stal zou ik haar niet zetten. Daarvoor nog niet handig genoeg.
En de pony’s die ze rijd zijn niet makkelijk, en daarmee gaat ze ook wel eens heeeeeel snel door de baan of langs de weg :D of als een banaan! En nee geen welsh maar new forest.

Blijf er bij dat ik deze pony niet schaal onder pony voor een ruiter met een beetje ervaring………. Gevaarlijke situaties creëer je dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 16:56 



 
Profiel   

Marus schreef
Melzazu schreef
Ben verder wel benieuwd hoe het dan nu gaat met de pony en of het al lukt om “normaal” met hem te stappen aan de hand.


Nee :')
Hij zit natuurlijk bom vol energie!! Dus aan de hand steeds schrikken en dat is dus zoooo niet bevorderlijk voor zijn voetje. Mag proberen voorzichtig te longeren maar Gegarandeerd dat ie ontploft.. Deed ie voor de blessure al, laat staan nu.

Ik ga mij verdiepen in de supplementen om toch te proberen zijn heftigheid iets te onder drukken . Anders wordt revalideren echt wel een ding….


Pfff ja daar zou ik dan echt wel naar gaan kijken.
Eventueel dit als tip:
https://heltieanimal.com/nl-nl/product/ ... se-stress/

Is wel wat prijzig maar schijnt echt heel erg goed te werken.

Veel succes weer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 16:57 



 
Profiel   

Marus schreef
Daarom koop ik ook niet een paard voor mijn 14 jarige maar een D pony.
Ze is ervaren maar je moet wel realistisch blijven. Ervaren in haar leeftijd en kunnen. Ze start met paarden tussen de paarden maar op een aantal paarden van stal zou ik haar niet zetten. Daarvoor nog niet handig genoeg.
En de pony’s die ze rijd zijn niet makkelijk, en daarmee gaat ze ook wel eens heeeeeel snel door de baan of langs de weg of als een banaan! En nee geen welsh maar new forest.

Blijf er bij dat ik deze pony niet schaal onder pony voor een ruiter met een beetje ervaring………. Gevaarlijke situaties creëer je dan

Ik vind soms paarden nog wel braver dan ponies :=
Maar ja, ik snap wat je bedoelt hoor.

Voor nu, gewoon leren van wat er gebeurd is, en verder, laat je dochter op haar gevoel afgaan met hem. Ik zag in een ander topic nog een supplement wat goed schijnt te helpen voor ponies die alleen maar willen racen maar rustig moeten revalideren :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 17:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 15 [ 373 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen