Pony gekocht en problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:58

Earth schreef:
Onali schreef:

Ja hoofdstel erin hangen, zweep erbij.
Maar in godsnaam niet gewoon lekker postief gaan werken.

Doet hij iets goed of ontspannen *click *snoepje erin.
Leert een paard veel sneller van dan met dwangmiddelen en vreemd genoeg staan ze daarna bijna te springen om met je aan de slag te gaan.


Of geen zweep en geen snoep gebruiken. Maar gewoon werken met druk erop, druk eraf. Zo ingewikkeld is dat allemaal niet.


Haha, ik wou hetzelfde schrijven :P en snoepjes ohz gebruiken is sowieso niet te doen, en al zeker niet met de juiste timing, dat gaat gewoon niet. Losgezien van het feit dat heel veel (warmbloed)paarden schijt hebben aan snoepjes :+ maar prima met wel/geen druk te trainen zijn.

IMO is de crux van deze situatie (en of de pony wel teruggebracht mag worden) in hoe die bij de verkoop geadverteerd is en wat de verkoper wel en niet bekend heeft gemaakt mbt karakter van de pony. Ik ben nog steeds van de mening dat een brave kinderpony niet gaat steigeren en niet zomaar ervandoor gaat, niet bij stress, niet als de wereld ineens vergaat, niet als de ruiter zo lomp en onzeker bezig is als het maar kan, nou gewoon niet :o maar als de pony geen kinderpony had moeten zijn en alleen geschikt voor een ervaren ruiter dan is het een ander verhaal.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:03

Snoep onder het zadel is prima te doen, ik doe het regelmatig :)

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:09

Ik kreeg een paard op pension die bij de vorige stalling de stal eigenaar over het erf sleurde :D
Halthouden of eigenlijk gewoon al tegen willen houden gaf een paard compleet in de stress.
Druk er af.... dat moment kwam niet eens.
Maar een snoepje?! Daar wilde meneer wel langzamer voor stappen. En ook voor halthouden.
En dan minderde vanzelf de druk.
Met heel veel goed zo braaf!!
Was het binnen een paar dagen een ander paard.
En waar hij de eerste paar dagen onderweg naar de wei meerdere snoepjes kreeg was het eind van de week alleen nog maar na het omdraaien in de wei en de gesp los klikken.
En dit was geen koudbloed maar gevoelig kwpn paard.

Uiteraard daarna geen snoepjes meer, ja heel soms. Met stormachtig weer. Dan werd hij ook weer druk.
En kon het dan zonder snoepje, zeker.
Maar liet ik dan weten dat ik er een bij had ging het ook relaxter. Dus ach waarom niet. :)

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:20

@Avalanche je moet je paard altijd wel stilzetten om snoepjes te geven (ofwel, ik kan geen snoepjes geven aan een dravend of galopperend paard en ken er geen een die dan aan snoepjes denkt :P ) wat je timing in 9 gevallen op 10 toch helemaal verpest? Ik vind wel/geen druk stuk handiger en makkelijker als ik een hitte petit wil belonen die de helft van de volte net niet op ontploffen staat en op de tweede helft de spanning wel keurig weg laat vloeien, om maar een voorbeeld te noemen. Idem met buitenrijden op een fris paard, dan ga ik er liever niet over lopen bukken met snoepjes als die wel ff ontspant.

Maar goed, iedereen zijn eigen werkwijze :) mijn punt was puur dat het geen zwart-witte keuze is tussen of altijd belonen met eten of met kracht en geweld door de stress heen meppen.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:34

Ik gebruik alles door elkaar idd. Niet of of, maar en en. Net wat past in die situatie. Sommige dingen kan ik juist beter met voer doen, andere dingen weer niet. Alleen meppen doen we niet :+ Maar zweep is hier ook aanwijsstok die ik weer gebruik tegelijk met leadrope en dus wijken voor druk en met lichaamstaal.

Dus idd Fly_high, er is geen 1 methode die perfect is voor iedereen en elk paard. Juist het combineren wanneer en wat is wel heel fijn dat dat kan.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:39

Hier is ho echt ho en dat begint al bij de eerste stap box verlaten. Vaak is dat een beetje het probleem, vergeten dat je de hele tijd leider bent en jij grenzen bepaald. Bij de een moet je nog consequenter zijn dan bij de andere. Mijn jaarling is brutaal en als ik die 1 vinger geef :+ m’n merrie is gevoelig en slim, die hoef ik niet elke keer overal aan te herinneren en die snapt dr eigen grenzen wel. Dus ook beiden een heel verschillende aanpak.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:59

Dat is inderdaad heel belangrijk altijd in het geheel, vanaf de eerste stap duidelijk zijn. Ook iets waar bv Rien vd Schaft heel erg op hamert. Als je opstijgt, vanaf het moment dat je in het zadel zit, is het aandacht bij jou en aan het been. Dus niet sloffend rondkijkend losstappen terwijl jijzelf nog met honderdduizend andere dingen bezig bent (jas uit, kletsen met anderen), maar meteen been is reactie en ho is ho. Ook gewoon bij losstappen aan de lange teugel, aandacht bij je paard en ervoor zorgen dat je paard's aandacht bij jou is.

En ik moet zeggen dat ik inderdaad vroeger de invloed van jouw eigen zekerheid echt wel onderschat heb. Ik ben helemaal geen wereldruiter, verre van zelfs. Maar ik ben niet onzeker als ik op een paard stap. Als ik op een paard stap neem ik de leiding, wil ik de aandacht en ben consequent. Ik stap eigenlijk nooit afwachtend op. Ik had een tijd een paard te rijden had wat in mijn beleving echt kuikenmak was, die had nog nooit een bokje of iets van protest had gegeven, braaf, meewerkend, vriendelijk. Toen ik een keer niet lekker was iemand gevraagd, wil jij hem vandaag rijden? Die meid kon zeker niet minder rijden als dat ik doe, maar wel onzekerder en wel afwachtender op een vreemd dier. Als ik het niet met eigen ogen gezien had, had ik het niet geloofd, maar bij het eerste aandraven bokken als een kanon en vloog zij eraf. Terwijl als je me daarvoor had gevraagd is dit paard geschikt voor beginners dan had ik echt volmondig JA gezegd. Was voor mij weer een enorm leermoment.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:59

Fly_high schreef:
@Avalanche je moet je paard altijd wel stilzetten om snoepjes te geven (ofwel, ik kan geen snoepjes geven aan een dravend of galopperend paard en ken er geen een die dan aan snoepjes denkt :P ) wat je timing in 9 gevallen op 10 toch helemaal verpest? Ik vind wel/geen druk stuk handiger en makkelijker als ik een hitte petit wil belonen die de helft van de volte net niet op ontploffen staat en op de tweede helft de spanning wel keurig weg laat vloeien, om maar een voorbeeld te noemen. Idem met buitenrijden op een fris paard, dan ga ik er liever niet over lopen bukken met snoepjes als die wel ff ontspant.

Maar goed, iedereen zijn eigen werkwijze :) mijn punt was puur dat het geen zwart-witte keuze is tussen of altijd belonen met eten of met kracht en geweld door de stress heen meppen.

Dat eerste hebben we dan weer clicker training voor uitgevonden :) en dan het principe van uitgestelde beloning aanleren. Als je click dan goed getimed is, komt het snoepje erna :) Dat is een R+ principe waar je positief beloont.

Druk toevoegen en weghalen is ook een leerprincipe, maar werkt anders in de zin van dat je negatief beloont, namelijk druk weghalen, en paard leert dus vooral wat NIET moet, maar je hebt daarmee nog niet aangeleerd wat dan wel. In jouw voorbeeld heb je dus je paard geleerd dat spanning niet de oplossing is.

Met dat principe ben je ook afhankelijker van wat het paard zelf aanbiedt, terwijl je met R+ zelf wat meer sturing hebt.

Ik heb geen principes :+ en dus ook geen echte werkwijze. Ik doe gewoon wat werkt.
Er zijn paarden waarbij de clicker, ook onder het zadel, echt fantastisch werkt. Juist ook vaak bij warmbloeden, want slim en snel en leggen dus de link erg snel.
Bij koudbloeden ben ik er persoonlijk minder fan van, want die hebben wat de neiging om zich helemaal op het snoep te gaan focussen en vergeten wat je nu gevraagd hebt, al is dat ook een kwestie van goed timen en vooral erg consequent zijn.

Clicker training geeft je wel veel meer mogelijkheden dan druk/geen druk. Ik heb met clicker training mijn paard geleerd om zelf zijn bit in te happen. Dat was me met druk/geen druk nooit gelukt, want hij is 1.74, brengt zijn hoofd omhoog en dan kan ik er niet meer bij. En met een krukje is hij al weg voor ik goed en wel op het krukje sta.
Dat is ook het nadeel van druk/geen druk: op het moment dat je paard de mogelijkheid heeft zich aan de druk te onttrekken faalt de methode, en moet je óf zwaarder geschut gaan inzetten (en de vraag is of het dan nog wel ethisch verantwoord is).

Plus dat het niet leuk is voor ze. Druk is niet fijn. Dus ook emotioneel is het niet een heel positieve manier van leren.
De clicker vinden ze wel fijn, want niet alleen ben je je paard aan het belonen met de stem, ze krijgen er ook nog iets voor wat ze heel waardevol vinden, namelijk voedsel. En dan zie je idd wat DP ook aangeeft, ook een verandering in attitude, en krijg je een paard wat vrijwillig doet waar je om vraagt, zonder ze te hoeven dwingen.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 15:03

Avalanche schreef:
Misschien zelf dan even goed lezen, want bulck zegt dat hij nu in een kleine paddock of box staat.


“Als je de tijdlijn van ts er even bijneemt. Momenteel is de pony bijna een maand bij hen (aankoop begin november) dus nog geen 4weken! Dan het trainen gaat enkel op verplaatsing en verder staat hij dus veel stil (stal of klein paddockje ivm natte grond etc)”

Ik interpreteer deze zin anders. Want het stil staan is na de opgelopen blessure. En dat is niet ivm natte grond……
Hij staat nu in de box en mag niet in de paddock. En natte grond/voeten is dus niet de reden en ook nergens geschreven door mij.
Daaruit concludeer ik dat er niet goed is gelezen.
Wij rijden niet in het weiland door natte grond op kleigrond dat is wat anders.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:26

Onali schreef:
Elisa2 schreef:
Dat kan juist wel, tegenwoordig heb je ook goede hulpmiddelen om ze rustig te houden met stappen aan de hand zoals de Concord leader. En ga gewoon eens gehoorzaamheidsoefeningen doen. Iedere keer als hij iets harder gaat laat je hem halthouden en zorg jij ervoor dat hij het tempo niet overneemt. Gewoon hoofdstel in zodat je wat meer te zeggen hebt, zweepje er bij en je hebt de perfecte omstandigheden om grondwerk en leiderschap te oefenen.


Ja hoofdstel erin hangen, zweep erbij.
Maar in godsnaam niet gewoon lekker postief gaan werken.

Doet hij iets goed of ontspannen *click *snoepje erin.
Leert een paard veel sneller van dan met dwangmiddelen en vreemd genoeg staan ze daarna bijna te springen om met je aan de slag te gaan.


Hahahaha, daar krijg je juist vervelende paarden van. Gewoon een hoofdstel er in zodat hij te houden is, zweep er bij om hem voorwaarts te houden zodat hij niet omhoog kan komen. Duidelijkheid, daar gedijen paarden bij. Voorkomen dat je in heftige situaties komt. En degene die dat niet kunnen met vertrouwen, doen zelf iets verkeerds met deze hulpmiddelen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:31

Marus schreef:
Was het maar zo makkelijk als je aangeeft. Zweepje erbij wordt hij helemaal gestresst en gaat hij niet normaal stappen. Hou ik trouwens ook niet van met zweep werken. Leadrope is voldoende.
En het leiderschap overnemen moet je hem echt wel even flink terug Zetten maar dat ga ik nu niet doen met zn voetje. Weet nog van de buitenrit dat het dan dus pas echt explosie wordt want dat is hij niet gewend.
Hem stil zetten en pasje terug ben ik al mee bezig maar dat kan ik tig x doen zodra we wegstappen dendert hij weer door. Maar heb hem wel pas naar stal gebracht toen hij uit eindijk wat meer naast mij bleef.
Met doordenderen bedoel ik trouwens niet dat hij niet te houden is maar snel wil en als je hem daarin tegenhoudt gaat hij stressen.

Dat komt straks allemaal wel goed maar nu met de blessure ff een ding.


Hier gaat dus al veel mis, pony is bang voor de zweep..belangrijk is dat hij gedensibiliseerd wordt op de zweep en leert dat hij geen klappen krijgt ermee. En dat hij vertrouwen krijgt in jullie en de zweep. Deze angst zorgt dus al voor spanning. Flink terugzetten zou ik ook niet doen. Gewoon snel reageren op het moment dat hij het tempo wil overnemen halt laten houden of gewoon langzamer in jouw tempo.

Maar in ieder geval niet dat hij iniatief kan nemen/ het tempo over kan nemen. Natuurlijk gaat hij stressen als hij niet harder kan/ weg kan lopen. Hij heeft heel veel stress en spanning en ik denk dat je daar ook de kern van het probleem hebt wbt het omhoog komen.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 15:33

bribro schreef:
Jeetje TS, wat een verdrietige situatie voor jou en vooral ook voor je dochter. Dit is precies het scenario wat je niet wilt als je voor je dochter een pony gaat kopen.

In die zin vind ik dit topic voor mijzelf ook best confronterend. Wij hopen voor onze jongste dochter van nu 13 ergens volgend jaar een paard te gaan kopen. En ja, ook ik denk dan laten we verstandig zijn. Niet te jong dier zoeken, met ervaring, redelijk relaxed etc. Overigens bij de aankopen van mijn eigen paard ook ervaren dat, ook al kun je het wensenlijstje met proefrijden en keuren keurig afvinken (rationeel), dat nog niet zegt dat het goed komt. Je schrijft ook ergens iets van niet/onvoldoende naar m'n gevoel geluisterd. Dat heb ik bij de aankoop van m'n paard ook niet gedaan. En dat was precies wat ik achteraf wel had moeten doen. Mijn paard en ik passen niet bij elkaar en dat heb ik ergens ver weg wel aangevoeld ten tijde van de aankoop. Gelukkig is ze wel een hele goede match met onze oudste dochter, dus ze is nog steeds bij ons. Overigens heeft onze oudste dochter me er echt van moeten overtuigen dat ze wèl op mijn paard kon rijden (die op dat moment al een paar jaar grasmaaier was want ik wilde niet dat ze verkeerd terecht kwam). Ze wist dat het niet makkelijk zou zijn, maar ze was er ook zeker van dat het goed zou komen.

Maar nu terug naar jullie. Ik ben wel benieuwd hoe je dochters gevoel was bij het gaan kijken en proefrijden bij deze pony. Je geeft sowieso aan dat ze de pony graag wil houden. Heeft ze er zelf vertrouwen in dat het goed komt?

Misschien is het een idee om er een goede gedragstrainer bij te halen? Niet omdat je zelf de kennis en ervaring niet hebt. Maar om iemand met een frisse blik mee te laten kijken naar waar jullie nu staan en hoe je in de situatie waarin jullie nu zitten, een pony met een blessure en met een vrij hoog stressniveau, het beste met hem aan de slag kunt in het opbouwen van een vertrouwensrelatie en het stapwerk wat je om te beginnen straks met hem moet gaan doen.
Er zijn verder al best veel goede tips gegeven vind ik, dus die ga ik niet opnieuw noemen. Wel wil ook ik je een complimentje geven hoe netjes je steeds weer reageert, petje af.

Tot slot, die van mij ging niet stijgeren maar is de eerste maanden dat ze bij ons was een paar keer door haar benen gezakt van de stress. Ze werd echt twee keer zo klein en stortte nog net niet ter aarde. Dit gebeurde zowel bij het ernaast lopen als bij het erop rijden. Na die eerste maanden nooit meer voor gekomen in de bijna 10 jaar dat ik haar heb. Ik schrok me helemaal wezeloos als het gebeurde, want het kwam voor mij uit het niets. Achteraf gezien was inderdaad haar stresslevel al veel te hoog vlak voordat het gebeurde, maar pikten wij de signalen niet voldoende op die ze afgaf. Inmiddels weten we dat ze heel gevoelig is voor sommige dingen en zich (in eerste instantie) heel subtiel uit. Er zijn dingen waarvan mijn dochter zegt dat ga ik niet van haar vragen (want geeft te veel stress), maar ondertussen kunnen ze wel samen naar buiten, gaan ze af en toe naar crosstraining en zijn ze samen op ponykamp geweest. Bij dat laatste hebben ze alles mee gedaan, behalve de buitenrit met de hele groep (dat was too much, dat voelde mijn dochter en is daarom na een paar honderd meter teruggereden naar stal).
Wat ik wil zeggen, je dochter heeft het al een keer goed aangevoeld, dat gaat haar misschien ook juist helpen om samen met deze pony een fijne combinatie te worden....


Fijn dat je reageert vanuit je eigen gevoel en ervaring.

Het gevoel tijdens proefrijden was super goed.
Mijn dochter was meteen weg van deze pony.
Ja ze heeft er alle vertrouwen ik dat het goed komt.

Ja dat is zeker een idee hoor om er een gedragsdeskundige bij te halen. Ik heb mensen om mij heen die ik kan inschakelen. Maar voor nu moeten wij eerst werken aan herstel. De pony weer gezond krijgen.

Dan schrik je ook flink als ze door de benen zakken. Gelukkig was dat tijdelijk.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 15:34

anjali schreef:
Jouw dochter wil de pony wel houden.En hij staat nu kreupel dus terugbrengen kan nu toch niet. M.a.w. denk ik dat je maar de problemen moet gaan aanpakken, allereerst het gezondheidsprobleem.Heel erg vervelend zo'n deceptie na aankoop. Dat overkomt vrijwel elke paardenliefhebber vroeg of laat wel eens helaas.


Dat gaan we zeker doen! Als hij blijft dan zet ik alles in op de juiste begeleiding en ondersteuning.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 15:41

DuoPenotti schreef:
Ik lees dit topic al een poosje mee.
En ik heb het idee dat er nogal wat misscommunicatie is geweest tussen verkoper en ts.

Deze pony is geen kinderpony en zo heel braaf was hij ook bij de verkoper al niet.
Er werd al verteld dat hij in een boogje om iets heen kon gaan en met proefrijden stond hij ook al stil voor een hond achter de struiken.
Dat is dus al in de vertrouwde omgeving met de vertrouwde eigenaren er bij.
Dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het op een vreemde plek met vreemde mensen uit vergroot gaat worden.

Het is dus geen pony die wel even overal een braafje is en hoogstens een kijkt want hij deed bij de verkoper al meer dan dat.
Ik meen dat het ruitje was die zei ik sta daar anders in een pony die als braaf verkocht word moet dat ook zijn.
En met die stelling ben ik het eens. Maar ik krijg steeds meer het idee dat de pony helemaal niet zo verkocht is.
Maar ts wel dacht, ooh dat kunnen wij wel aan.
En ja als de pony zijn emmer dan overloopt maar hij moet dan ook nog over de weg, nog meer prikkels, iemand die hem streng vasthoud, dan is er ook maar 1 weg, omhoog.

Ik denk dat de pony bij verkoper ook echt niet meer gedaan heeft dan kijken.
Maar op een nieuwe plek met een ruiter die wellicht minder doortastend rijd dan vooraf gedacht.
Dan is dit al snel het resultaat.



Ja dan kom je op het punt wat is braaf? Lastig…
Ik vind dat zelfs een brave pony mag kijken naar dingen zoals een paaltje of bankje of iets wat verderop achter de struiken loopt.
Dan ben je bij mij niet per definitie niet braaf.
Maar als ik de meeste reacties hier lees dan is een brave kinderpony iets wat lijkt op een stokpaardje of robot :') ….
Want de omschrijving die ik geef : geschikt voor ruiter met ren beetje ervaring. Soms afwachtend bij iets spannends en kan wel kijken naar een bankje of paaltje.
Dan krijg ik als reacties dat ik dus moest inzien dat dit niet een brave kinderpony was.
Anderzijds krijg ik de reacties als tsja wat verwacht je van een pony? Het is geen robot.
Ik vind dit een beetje dubbel.. wellicht zie ik er nu vreemd tegenaan.

Ik heb in mijn kinderjaren tot nu nog nooit een pony of paard onder mijn kont gehad die niet ergens naar keek of eens opzij sprong! En er waren echt wel hele brave tussen………
Maar dit steiger gedrag nee daar heb ik niet veel van gehad. Gelukkig! Wel eens paarden gereden die omhoog kwamen maar dan stonden ze daar ook wel bekend om. Staakgedrag noemden wij dat dan.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 15:49

josien_m_ schreef:
Het lijkt mij, na alles gelezen te hebben, dat je vooral je eigen verwachtingen en normen over normaal gedrag een beetje bij moet stellen... Dit dier is een uniek individu met volstrekt eigen gedrag, interessant om je in zijn taal te gaan verdiepen! Hopelijk haalt die invalshoek bij jou wat stress weg! succes.


Dat is zeker interessant. En daar sta ik ook zeker voor open.
Als hij blijft dan gaan wij alle energie en tijd erin steken met de juiste hulp die nodig is!

Voor nu alleen bezig met dit gevecht in mijn hoofd en zijn gezondheid

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 15:53

Fly_high schreef:
Haha, ik wou hetzelfde schrijven :P en snoepjes ohz gebruiken is sowieso niet te doen, en al zeker niet met de juiste timing, dat gaat gewoon niet. Losgezien van het feit dat heel veel (warmbloed)paarden schijt hebben aan snoepjes :+ maar prima met wel/geen druk te trainen zijn.

IMO is de crux van deze situatie (en of de pony wel teruggebracht mag worden) in hoe die bij de verkoop geadverteerd is en wat de verkoper wel en niet bekend heeft gemaakt mbt karakter van de pony. Ik ben nog steeds van de mening dat een brave kinderpony niet gaat steigeren en niet zomaar ervandoor gaat, niet bij stress, niet als de wereld ineens vergaat, niet als de ruiter zo lomp en onzeker bezig is als het maar kan, nou gewoon niet :o maar als de pony geen kinderpony had moeten zijn en alleen geschikt voor een ervaren ruiter dan is het een ander verhaal.



Juist….
Dat is ook waar mijn verhaal omgaat.
Om inzicht te krijgen of mijn denkwijze wel reeel is. Dat de pony terug moet ja of nee.

Snoepjes en zweep nee daar werk ik niet mee.
Dit ruintje moet je zeker niet gaan voeden met snoep, hij beukt mij nou al aan de kant zodra ik in mn zak zit :D

En wij komen er met de juiste hulp tijd en energie vast wel uit.
Het is niet dat wij niks willen…. Het is voor nu eerst het gevecht in mijn hoofd over hoe te handelen richting verkoper.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 16:01

DuoPenotti schreef:
Ik kreeg een paard op pension die bij de vorige stalling de stal eigenaar over het erf sleurde :D
Halthouden of eigenlijk gewoon al tegen willen houden gaf een paard compleet in de stress.
Druk er af.... dat moment kwam niet eens.
Maar een snoepje?! Daar wilde meneer wel langzamer voor stappen. En ook voor halthouden.
En dan minderde vanzelf de druk.
Met heel veel goed zo braaf!!
Was het binnen een paar dagen een ander paard.
En waar hij de eerste paar dagen onderweg naar de wei meerdere snoepjes kreeg was het eind van de week alleen nog maar na het omdraaien in de wei en de gesp los klikken.
En dit was geen koudbloed maar gevoelig kwpn paard.

Uiteraard daarna geen snoepjes meer, ja heel soms. Met stormachtig weer. Dan werd hij ook weer druk.
En kon het dan zonder snoepje, zeker.
Maar liet ik dan weten dat ik er een bij had ging het ook relaxter. Dus ach waarom niet. :)



Ik vind dat het sterk afhangt van paard en probleem.
Ik heb in het verleden rillerige paarden met opstap problemen ook oke gekregen dmv een snoepje.
Maar deze pony heeft dat niet nodig met rijden. En bij deze ruin Zit het gevaar dat hij gaat schooien. Want hij beukt nu al in mijn buik of rug als hij denkt dat er iets te halen valt. Of zit tegen het stiekem happen aan.
En daarbij in stress situatie Ziet hij het snoepje niet denk ik. En met snoepjes moet je timing wel heeeeeel goed zijn! Wil je niet per ongeluk het verkeerde gedrag belonen.
Ben ik niet fijngevoelig genoeg voor.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 16:06

MarjanB schreef:
Hier is ho echt ho en dat begint al bij de eerste stap box verlaten. Vaak is dat een beetje het probleem, vergeten dat je de hele tijd leider bent en jij grenzen bepaald. Bij de een moet je nog consequenter zijn dan bij de andere. Mijn jaarling is brutaal en als ik die 1 vinger geef :+ m’n merrie is gevoelig en slim, die hoef ik niet elke keer overal aan te herinneren en die snapt dr eigen grenzen wel. Dus ook beiden een heel verschillende aanpak.


Klopt en bij mijn paarden of opgeleide paarden is ho ook ho en komen ze niet voorbij mijn schouder. Als ik achteruit loop gaan ze mee.

Maar in dit geval heb ik die stap thuis op eigen erf dus overgeslagen word ik mij nu bewust van. Niet ieder paard is zo opgevoed. En ik kan dat voor nu niet corrigeren want ben als de dood dat ie terug deinst en zn been belast… Want hij komt eerst in verzet dat heb ik al wel gemerkt.
Ik ben er van overtuigd dat hij deze basis niet mee heeft gekregen

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 16:10

oji schreef:
Dat is inderdaad heel belangrijk altijd in het geheel, vanaf de eerste stap duidelijk zijn. Ook iets waar bv Rien vd Schaft heel erg op hamert. Als je opstijgt, vanaf het moment dat je in het zadel zit, is het aandacht bij jou en aan het been. Dus niet sloffend rondkijkend losstappen terwijl jijzelf nog met honderdduizend andere dingen bezig bent (jas uit, kletsen met anderen), maar meteen been is reactie en ho is ho. Ook gewoon bij losstappen aan de lange teugel, aandacht bij je paard en ervoor zorgen dat je paard's aandacht bij jou is.

En ik moet zeggen dat ik inderdaad vroeger de invloed van jouw eigen zekerheid echt wel onderschat heb. Ik ben helemaal geen wereldruiter, verre van zelfs. Maar ik ben niet onzeker als ik op een paard stap. Als ik op een paard stap neem ik de leiding, wil ik de aandacht en ben consequent. Ik stap eigenlijk nooit afwachtend op. Ik had een tijd een paard te rijden had wat in mijn beleving echt kuikenmak was, die had nog nooit een bokje of iets van protest had gegeven, braaf, meewerkend, vriendelijk. Toen ik een keer niet lekker was iemand gevraagd, wil jij hem vandaag rijden? Die meid kon zeker niet minder rijden als dat ik doe, maar wel onzekerder en wel afwachtender op een vreemd dier. Als ik het niet met eigen ogen gezien had, had ik het niet geloofd, maar bij het eerste aandraven bokken als een kanon en vloog zij eraf. Terwijl als je me daarvoor had gevraagd is dit paard geschikt voor beginners dan had ik echt volmondig JA gezegd. Was voor mij weer een enorm leermoment.



De ruiter is absoluut van invloed. Daar hebben paarden geen woorden voor nodig om dat te weten….

En ik ontken zeker niet dat het een wisselwerking kan zijn!

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 16:16

Elisa2 schreef:
Marus schreef:
Was het maar zo makkelijk als je aangeeft. Zweepje erbij wordt hij helemaal gestresst en gaat hij niet normaal stappen. Hou ik trouwens ook niet van met zweep werken. Leadrope is voldoende.
En het leiderschap overnemen moet je hem echt wel even flink terug Zetten maar dat ga ik nu niet doen met zn voetje. Weet nog van de buitenrit dat het dan dus pas echt explosie wordt want dat is hij niet gewend.
Hem stil zetten en pasje terug ben ik al mee bezig maar dat kan ik tig x doen zodra we wegstappen dendert hij weer door. Maar heb hem wel pas naar stal gebracht toen hij uit eindijk wat meer naast mij bleef.
Met doordenderen bedoel ik trouwens niet dat hij niet te houden is maar snel wil en als je hem daarin tegenhoudt gaat hij stressen.

Dat komt straks allemaal wel goed maar nu met de blessure ff een ding.


Hier gaat dus al veel mis, pony is bang voor de zweep..belangrijk is dat hij gedensibiliseerd wordt op de zweep en leert dat hij geen klappen krijgt ermee. En dat hij vertrouwen krijgt in jullie en de zweep. Deze angst zorgt dus al voor spanning. Flink terugzetten zou ik ook niet doen. Gewoon snel reageren op het moment dat hij het tempo wil overnemen halt laten houden of gewoon langzamer in jouw tempo.

Maar in ieder geval niet dat hij iniatief kan nemen/ het tempo over kan nemen. Natuurlijk gaat hij stressen als hij niet harder kan/ weg kan lopen. Hij heeft heel veel stress en spanning en ik denk dat je daar ook de kern van het probleem hebt wbt het omhoog komen.



Of hij angst heeft voor de zweep weet ik niet. Maar met rijden hoeft de Zweep maar in de hand genomen en hij word speedy.
Dan kun je wel nagaan dat als je met lopen zweep gebruikt het helemaal erg wordt!

Hem stil zetten of langzamer lopen is op dat moment niet effectief. Een 15 jarige die niet gewend is dat jij als mens de leiding neemt moet je echt wel even duidelijk vertellen hoe het zit. Hij mag wel leren niet voorbij mijn schouder te komen. Maar die stap heb ik overgeslagen omdat ik dacht dat hij wel normaal zou doen.
Nu denk ik ohhhhh had eerst tijd gestoken in grondwerk.

rijpaarden
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:27

Citaat:
Wat ik in het verhaal mis. Hoe werd de pony vroeger gehouden bvb huisvesting(stal, weide, stapmolen etc), voeder, training, niveau van training, etc Hoelang heeft de pony 'stilgestaan' voor het eerste ritje bij TS?



Dat heeft ze wel verteld. Hij liep daar bij de vorige eigenaren de laatste tijd 24/7 buiten en kreeg daar alleen na het rijden brokken.

Maar ts vond hem dof en voelde ribben dus krijgt hij van alles extra gevoerd. En hij staat in de nachten op stal. Pony wordt daar dus lekker extra fris van.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:30

Nouja dat inzicht heb je nu! Ik denk als je hem op die manier straks oppakt en kan trainen dat het wel goed komt. Die zweep zou ik wel even op gaan oefenen met desensibiliseren, want als ze er spanning van krijgen dan hebben ze er slechte associaties mee.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:36

Marus schreef:
rijpaarden schreef:
Haal die pony af van al die brokken/vitamine/pulp/balancertroep. Ruwvoer is genoeg. En zodra het kan: lekker dag en nacht in de wei met ruwvoer. Wordt ie vanzelf weer rustig van. De eerste periode altijd samen /rijden op pad met een paard dat de omgeving kent en van nature relaxed is.


Hier verschillen wij van mening. De pony stond op alleen ruwvoer en een beetje brok na training.
Ribben voelde ik en dof in de vacht.
Mijn paarden staan er altijd glimmend en in goede conditie bij. En dat behaal ik niet met alleen onbeperkt hooi.


Om hier nog even op in te pikken, misschien is het toch niet onverstandig om die brok terug te schroeven.
Dof uitzien kan ook gewoon puur van de stress zijn in verband met wisselen omgeving. Ribben voelen is zelfs niet zo erg.

Het ding is, hij gaat nu weinig moeten doen ivm revalidatie, en elk brokje extra energie is echt teveel nu. En misschien heb je hem wel brok gegeven waar hij van aan de kletter gaat? Mijn doodbraaf paard word gek van Pavo, hij wordt er letterlijk figuurlijk rillig van. Ziet overal spoken en gaat schuren.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:41

Dat van het voer had ik gemist
Dat heeft een paard/pony die niet vol aan het werk in de sport staat zelden nodig.
Vitamine korrel zoals Marstall force volstaat dan prima.
Daar heb ik er hier diverse op gehad, van jonge paarden in de groei, tot grote paarden van 172 tot mijn huidige koudbloed paarden.
En alle prachtige glimmende spiegeltjes.
Dus ja dat kan zeker mee spelen.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:51

@Avalanche het klinkt het als een hartstikke mooie theorie, maar ik zie het nog steeds niet als een praktische manier van belonen als je wat fanatieker aan het rijden bent en je handen aardig vol hebt.

rijpaarden schreef:
Citaat:
Wat ik in het verhaal mis. Hoe werd de pony vroeger gehouden bvb huisvesting(stal, weide, stapmolen etc), voeder, training, niveau van training, etc Hoelang heeft de pony 'stilgestaan' voor het eerste ritje bij TS?



Dat heeft ze wel verteld. Hij liep daar bij de vorige eigenaren de laatste tijd 24/7 buiten en kreeg daar alleen na het rijden brokken.

Maar ts vond hem dof en voelde ribben dus krijgt hij van alles extra gevoerd. En hij staat in de nachten op stal. Pony wordt daar dus lekker extra fris van.


Ik lees dat de pony alleen bietenpulp met oerblans bijgevoerd krijgt naast hooi, daar worden ze echt niet zo spannend heet van hoor. Voor spannend heet moet je flink aan de slag gaan met sportbrok :+ Idem met nacht binnen vs nacht buiten zolang ze voor de rest wel gewoon los in de wei of paddock mogen om hun ei kwijt te kunnen.