Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 15 [ 373 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony gekocht en problemen

 
Profiel   

Op dit moment loopt ik vast vandaar dit bericht.

Begin november een 15 jarige pony gekocht. De pony klinisch laten keuren op mijn verzoek. Ivm reistijd en beperkte tijd dierenarts heb ik besloten er niet bij te zijn.
Heb met de verkopende partij afgesproken dat zij mij zou bellen mochten er op of aanmerkingen zijn. Ik kreeg een app dat hij was goedgekeurd! Ik heb toen geappt waren er op of aanmerkingen. Kreeg terug een gezonde pony!
Met het brengen van de pony nooit aan het keuringsrapport gedacht. Dit weekend geappt of ze mij die nog willen sturen. Maar die bleek verstopt te zitten in het paspoort. Maar daarin staat dat er verschil is in de hoeven (ene stijler).
Ik vind dat zij dit wel had horen te melden… Maar zij en de keurende dierenarts vinden van niet. Het rapport had toen besproken moeten worden maar ik heb er niet naar gevraagd dus mijn fout. ( oke dom en te goed van vertrouwen!).

Ik heb zelf mijn eigen paard afgelopen zomer laten keuren in opdracht van koper. Maar dat was een stuk strenger en echt alle kleine dingen werden benoemd en zelf contact opgenomen met koper om te overleggen over die punten. Dus ik was anders gewend……

Nu is het ook nog eens zo dat de pony 2 weken na aankoop een blessure heeft opgelopen aan het voorbeen.
En om het nog ingewikkelder te maken dit is gekomen doordat de pony niet zo braaf was langs de weg (fietspad) aan de hand. steigeren en weg spurten.
Dat is dus ook iets ik heb daar heel duidelijk aangegeven dat hij braaf moet zijn op buitenrit want mijn dochter moet straks alleen naar de rijbak kunnen ( kilometer verderop ).
Hij moest braaf zijn op buitenrit.
Maar toen wij naar de rijbak zouden ging hij halverwege steigeren. Dag 2 heb ik hem aan de hand meegenomen, steigeren weg sprinten en er vandoor willen . Ik heb veel ervaring maar vond dit absoluut niet een prettige situatie.
Hij moet wennen en dat mag ook maar hij gaat bij stress situatie steigeren en uit zijn plaat.


Bedankt voor het lezen van mijn verhaal!
Ik loop voor nu vast.. Ik vind dat zij hem terug moeten nemen. Maar zij vinden van niet.

Wees maar eerlijk want ik weet het zelf ook niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:23 



 
Profiel   

Het stukje over het keuren en de voetjes, dat had je zelf als het goed is met kijken al gezien en lijkt mij daarom logisch dat het niet achteraf nog is overlegd. Je hebt de pony gezien en besloten te laten keuren, inclusief ongelijke voeten. Als hij er klinisch niet goed op was geweest is het een ander verhaal, maar dat lijkt me niet aan de orde.

Het gedrag vind ik, zeker voor een 15 jarige echt wel een ding. Is de verkoper particulier of bedrijf? Is er voor de pony veel veranderd qua huisvesting en management? Heb je specifiek gevraagd of hij ook gewend is om alleen op pad te gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:32 



 
Profiel   

Een pony kan heel braaf zijn op eigen terrein.
Maar bij jou moet hij nog wennen, dus dan heeft hij ook tijd voor nodig.

Komt je pony bij een handelsstal vandaan, wisten ze veel over de pony te vertellen?
Of als het een particulier was, hoe was de pony toen op eigen terrein?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:32 



 
Profiel   

0000 schreef
Het stukje over het keuren en de voetjes, dat had je zelf als het goed is met kijken al gezien en lijkt mij daarom logisch dat het niet achteraf nog is overlegd. Je hebt de pony gezien en besloten te laten keuren, inclusief ongelijke voeten. Als hij er klinisch niet goed op was geweest is het een ander verhaal, maar dat lijkt me niet aan de orde.

Het gedrag vind ik, zeker voor een 15 jarige echt wel een ding. Is de verkoper particulier of bedrijf? Is er voor de pony veel veranderd qua huisvesting en management? Heb je specifiek gevraagd of hij ook gewend is om alleen op pad te gaan?



Van de hoeven was mij niet opgevallen. Exterieur is niet mijn expertise en daarom schakel ik een dierenarts in.

Nee niet specifiek de vraag gesteld of hij alleen op pad kan. Wel of hij braaf op buitenrit is omdat mijn dochter alleen de weg uit moet.
Nu achteraf zegt ze dat zij altijd met een ander paard gingen.

Hij liep daar de laatste tijd 24/7 buiten met de mogelijkheid in de stal. Heb gevraagd of hij op stal kon en dat kon prima was hij voorheen ook gewend maar nu box tekort.
Hier alleen snachts op stal.

Hij kreeg daar alleen na rijden brok.

Hier onbeperkt hooi en bietenpulp waar ik oerbalans doorheen meng. Hij is mag wat voller want kreeg hem wat aan de schrale kant.


Laatst bijgewerkt door Marus op 28-11-22 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:34 



 
Profiel   

Barbet schreef
Een pony kan heel braaf zijn op eigen terrein.
Maar bij jou moet hij nog wennen, dus dan heeft hij ook tijd voor nodig.

Komt je pony bij een handelsstal vandaan, wisten ze veel over de pony te vertellen?
Of als het een particulier was, hoe was de pony toen op eigen terrein?


Particulier, ja ze wisten wel over hem te vertellen. Op eigen terrein braaf soms als hij wat spannend vind afwachtend.

Hij mag zeker wennen en dat is ook logisch.
Maar het zo uitten vind ik wel een ding….

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:36 



 
Profiel   

Is het dan niet een optie om tijdelijk samen te gaan, totdat hij de weg kent, vertrouwd is met jullie en op zijn nieuwe plek en wel voldoende zelfvertrouwen heeft om alleen te gaan? Dan heb je er misschien nog jarenlang een gouden pony aan...

En van de voetjes, heel jammer dat je het niet gezien hebt, ik zou dan zeker een volgende keer iemand meenemen met kijken want daar hoef je echt geen expert voor te zijn... Rechte voeten en benen is echt wel heel standaard (en essentieel) om te bekijken bij een bezichtiging. Maar ik snap heel goed dat zowel verkoper als DA er vanuit zijn gegaan dat je daar akkoord mee was omdat je de pony wilde laten keuren/wilde aanschaffen. En gezien de pony 15 jaar is en klinisch goed, zou ik me daar ook verder geen zorgen over maken trouwens. Wel zorgen voor een goede smid en op tijd naar de smid maar dat wil je eigenlijk altijd...Reden om hem terug te brengen is het echter absoluut niet, dat zou net zoiets zijn als een paard terugbrengen omdat hij zwart/bruin/te groot/te klein/ruin is, kortom je kan niet terugbrengen op basis van uiterlijke kenmerken die je achteraf toch niet bevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:40 



 
Profiel   

Op welke reden wil je nu eigenlijk dat de pony terug gaat? Vanwege de hoeven of vanwege het gedrag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:43 



 
Profiel   

Er wordt wel vaker verteld dat paarden braaf buiten zijn en dat in de werkelijkheid niet zijn. Zo ook mijn paard, die is echt geen makkelijke buiten :+

Misschien dat de pony nog erg moet wennen? Bouwt hij veel spanning op buiten wat zich uiteindelijk resulteert in dat gedrag? Hoe is hij op stal (bak en erf)? Laat hij daar ook spanning zien of is hij daar relaxed?

Als hij bijvoorbeeld al spanning heeft op stal/erf en je gaat naar buiten kan misschien net z'n emmer overlopen waardoor hij zo doet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:45 



 
Profiel   

Wat vervelend dat hij zijn spanning uit in steigeren.. Dit is iets wat er snel in kan slijten, dus ik zou aanraden daarvoor iemand in te schakelen die weet hoe dit aangepakt moet worden om te voorkomen dat het uit de hand loopt. Dit gedrag kan verschillende redenen hebben waarin de ruiter ook een rol speelt. Niet teveel mee verder klungelen dus.

Wat betreft de ongelijke voeten, dit is niet iets waarop een paard afgekeurd wordt of wat een dierenarts naar jou moet benoemen, vooral niet als ze klinisch goed lopen. Ook had je de ongelijke voeten tijdens het bezichtigen ook zelf kunnen opmerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:46 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Op welke reden wil je nu eigenlijk dat de pony terug gaat? Vanwege de hoeven of vanwege het gedrag?


Terug nemen gedrag.
De hoeven vind ik vervelend want dan had ik niet de prijs ervoor over gehad die ik er voor heb betaald. Want brengt altijd meer risico…

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:47 



 
Profiel   

0000 schreef
Is het dan niet een optie om tijdelijk samen te gaan, totdat hij de weg kent, vertrouwd is met jullie en op zijn nieuwe plek en wel voldoende zelfvertrouwen heeft om alleen te gaan? Dan heb je er misschien nog jarenlang een gouden pony aan...

En van de voetjes, heel jammer dat je het niet gezien hebt, ik zou dan zeker een volgende keer iemand meenemen met kijken want daar hoef je echt geen expert voor te zijn... Rechte voeten en benen is echt wel heel standaard (en essentieel) om te bekijken bij een bezichtiging. Maar ik snap heel goed dat zowel verkoper als DA er vanuit zijn gegaan dat je daar akkoord mee was omdat je de pony wilde laten keuren/wilde aanschaffen. En gezien de pony 15 jaar is en klinisch goed, zou ik me daar ook verder geen zorgen over maken trouwens. Wel zorgen voor een goede smid en op tijd naar de smid maar dat wil je eigenlijk altijd...Reden om hem terug te brengen is het echter absoluut niet, dat zou net zoiets zijn als een paard terugbrengen omdat hij zwart/bruin/te groot/te klein/ruin is, kortom je kan niet terugbrengen op basis van uiterlijke kenmerken die je achteraf toch niet bevallen.


Ik heb helaas op dit moment geen paard die mee kan. Een oude shet van 30 maar die kan niet zo ver meer lopen. Anders deden we dat zeker! En als hij blijft gaan wij absoluut alle tijd en energie erin steken met de juiste hulp.

Verschil in hoeven is altijd meer risico. Hij staat nu met een blessure. Waarschijnlijk pees, maar dat is afwachten. Heeft nu een week boxrust gehad en metacam. Dierenarts belt mij vandaag weer voor overleg.

Wat je zegt zit wat in. Maar 5 jaar geleden verkocht ik een paard en die haar voorhoeven waren licht verschillend versleten op dat moment. De dierenarts constateerde dit tijdens de keuring en gaf kopers negatief aankoop advies. Zij hebben haar niet gekocht.
Dan zou de dierenarts dan ook moeten hebben zeggen tsja kun jezelf zien….

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:52 



 
Profiel   

Hoe was de pony daar toen je met hem naar buiten ging (ga er vanuit dat je dat geprobeerd hebt, gezien het een belangrijk criterium is)?

En hij is nu bijna een maand bij jullie, is hij al goed gewend aan de plek en andere paarden? Vaak heeft dat behoorlijk wat tijd nodig, misschien gaat het wat snel voor hem. Tip hierboven om evt eerst met een van z'n maatjes te gaan is een goede

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:53 



 
Profiel   

Change3x schreef
Wat vervelend dat hij zijn spanning uit in steigeren.. Dit is iets wat er snel in kan slijten, dus ik zou aanraden daarvoor iemand in te schakelen die weet hoe dit aangepakt moet worden om te voorkomen dat het uit de hand loopt. Dit gedrag kan verschillende redenen hebben waarin de ruiter ook een rol speelt. Niet teveel mee verder klungelen dus.

Wat betreft de ongelijke voeten, dit is niet iets waarop een paard afgekeurd wordt of wat een dierenarts naar jou moet benoemen, vooral niet als ze klinisch goed lopen. Ook had je de ongelijke voeten tijdens het bezichtigen ook zelf kunnen opmerken.



Gaan we zeker doen! Maar voor nu heeft hij boxrust en moeten wij afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:53 



 
Profiel   

Kaatje_S schreef
Hoe was de pony daar toen je met hem naar buiten ging (ga er vanuit dat je dat geprobeerd hebt, gezien het een belangrijk criterium is)?

En hij is nu bijna een maand bij jullie, is hij al goed gewend aan de plek en andere paarden? Vaak heeft dat behoorlijk wat tijd nodig, misschien gaat het wat snel voor hem. Tip hierboven om evt eerst met een van z'n maatjes te gaan is een goede


Ze woonden aan het bos. Paar meter over de weg en toen bos in. Hij vond dingen wel spannend en hij zou ook omkeren maar zij verzekerden ons dat hij niks geks doet. Dus toen rustig doorgereden. Wij liepen met ons allen mee.En zijn bekende route.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:55 



 
Profiel   

Een paard dat lang op 1 plek gestaan heeft kan er soms wel 6 maanden over doen om ontspannen op een nieuwe plek te zijn. Om dan binnen 2 weken alleen naar buiten te gaan kan best wel eens te snel zijn. Daarnaast hoeft een paard wat bij de ene ruiter relaxed is dat bij een ander niet te zijn. Wat zegt jullie instructeur ervan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:56 



 
Profiel   

Laat dat dier ook even wennen zeg. Na twee dagen al naar buiten? Daar zou die van mij ook onrustig en angstig van worden. Een verhuizing is een grote stap voor het paard. Lekker mee aan de hand gaan werken in de bak en onder het zadel, en dan over een tijdje het naar buiten gaan opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:57 



 
Profiel   

Lastig verhaal dit. Heb je het gevoel dat je door de verkopers oneerlijk bent behandeld of is dit iets waar zij zelf hun pony ook niet in herkennen?

De pony is in elk geval nog niet echt lekker op zijn/haar plek bij jullie. Dat is voor alle partijen vervelend en dan ook nog die blessure.

Ik denk wel dat jullie misschien te veel van een pony verwachten. Nieuwe plek, ander soort huisvesting, langs de weg, alleen, naar vreemde locatie, binnen 2 weken na verhuizing. Dat kan ook bij brave pony's de emmer doen overlopen. Dus zelfs als jullie deze pony terug kunnen brengen of verkopen, dat is iets waar je nu van kunt leren voor een volgende keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:58 



 
Profiel   

Marus schreef
Kaatje_S schreef
Hoe was de pony daar toen je met hem naar buiten ging (ga er vanuit dat je dat geprobeerd hebt, gezien het een belangrijk criterium is)?

En hij is nu bijna een maand bij jullie, is hij al goed gewend aan de plek en andere paarden? Vaak heeft dat behoorlijk wat tijd nodig, misschien gaat het wat snel voor hem. Tip hierboven om evt eerst met een van z'n maatjes te gaan is een goede


Ze woonden aan het bos. Paar meter over de weg en toen bos in. Hij vond dingen wel spannend en hij zou ook omkeren maar zij verzekerden ons dat hij niks geks doet. Dus toen rustig doorgereden. Wij liepen met ons allen mee.En zijn bekende route.


Ik vind dit wel veel zeggen. Pony was dus zelfs in zijn vertrouwde omgeving gespannen op buitenrit. Daar had bij jullie dan ook wel het inzicht moeten liggen dat deze pony op nieuw terrein, langs een weg, met kind op de rug zich nog gespannener gaat gedragen. Jullie hebben pony niet gekocht als doodmakke brave 100% bomproof pony begrijp ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 13:00 



 
Profiel   

Captain schreef
Laat dat dier ook even wennen zeg. Na twee dagen al naar buiten? Daar zou die van mij ook onrustig en angstig van worden. Een verhuizing is een grote stap voor het paard. Lekker mee aan de hand gaan werken in de bak en onder het zadel, en dan over een tijdje het naar buiten gaan opbouwen.


Geen 2 dagen :')
En zeker hebben ze een poos nodig ivm verhuisstress. Maar dat hoeft zich niet op de achterbenen en als een idioot te uitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 13:00 



 
Profiel   

Marus schreef
Maar toen wij naar de rijbak zouden ging hij halverwege steigeren. Dag 2 heb ik hem aan de hand meegenomen, steigeren weg sprinten en er vandoor willen .


Staat hier toch?
Ben het volledig met je eens dat het een grote reactie is, maar sommige paarden uiten zich zo, of geven al eerdere signalen die je misschien niet gezien hebt.


Laatst bijgewerkt door Captain op 28-11-22 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 13:03 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Marus schreef


Ze woonden aan het bos. Paar meter over de weg en toen bos in. Hij vond dingen wel spannend en hij zou ook omkeren maar zij verzekerden ons dat hij niks geks doet. Dus toen rustig doorgereden. Wij liepen met ons allen mee.En zijn bekende route.


Ik vind dit wel veel zeggen. Pony was dus zelfs in zijn vertrouwde omgeving gespannen op buitenrit. Daar had bij jullie dan ook wel het inzicht moeten liggen dat deze pony op nieuw terrein, langs een weg, met kind op de rug zich nog gespannener gaat gedragen. Jullie hebben pony niet gekocht als doodmakke brave 100% bomproof pony begrijp ik.


Geschikt voor een ruiter met een beetje ervaring is ons gemeld. En braaf op de buitenrit.

Ik wil wel even melden dat mijn dochter een ervaren amazone is van bijna 14 jaar.
Voordat er gedacht wordt is weer zo’n moeder die een doodbrave pony wil voor jaar jonge onervaren kind.
En doodbraaf hoeft hij dus ook niet te zijn. Maar gevaarlijk gedrag hoeft wat mij betreft dan weer niet he. Want in de bak is hij ook echt wel pittif en zeker niet voor iemand met een klein beetje ervaring. Maar daar val ik niet over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 13:04 



 
Profiel   

Captain schreef
Marus schreef
Maar toen wij naar de rijbak zouden ging hij halverwege steigeren. Dag 2 heb ik hem aan de hand meegenomen, steigeren weg sprinten en er vandoor willen .


Staat hier toch?
Ben het volledig met je eens dat het een grote reactie is, maar sommige paarden uiten zich zo, of geven al eerdere signalen die je misschien niet gezien hebt.


:j beetje onhandig neergezet… Ik bedoelde de 2e keer dat ik hem meenam van het erf af

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 13:05 



 
Profiel   

Ik zou hem gewoon even wat tijd geven. Onze Lusitano was een ramp buiten het erf in de eerste maanden. Nu is hij heel anders en mega braaf. Ik gok dat hij zich nog thuis moet voelen bij jou en dan pas braaf gaat zijn op vreemd terrein

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 13:11 



 
Profiel   

Flubberboot schreef
Ik zou hem gewoon even wat tijd geven. Onze Lusitano was een ramp buiten het erf in de eerste maanden. Nu is hij heel anders en mega braaf. Ik gok dat hij zich nog thuis moet voelen bij jou en dan pas braaf gaat zijn op vreemd terrein


Fijn dat je dit deelt. En mooi dat het uiteindelijk allemaal goed gekomen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 13:13 



 
Profiel   

Marus schreef
Ik heb helaas op dit moment geen paard die mee kan. Een oude shet van 30 maar die kan niet zo ver meer lopen. Anders deden we dat zeker! En als hij blijft gaan wij absoluut alle tijd en energie erin steken met de juiste hulp.

Verschil in hoeven is altijd meer risico. Hij staat nu met een blessure. Waarschijnlijk pees, maar dat is afwachten. Heeft nu een week boxrust gehad en metacam. Dierenarts belt mij vandaag weer voor overleg.

Wat je zegt zit wat in. Maar 5 jaar geleden verkocht ik een paard en die haar voorhoeven waren licht verschillend versleten op dat moment. De dierenarts constateerde dit tijdens de keuring en gaf kopers negatief aankoop advies. Zij hebben haar niet gekocht.
Dan zou de dierenarts dan ook moeten hebben zeggen tsja kun jezelf zien….


Ik weet dat het meer risico is mvt de voeten, maar meestal komt dat er dan niet na 15 jaar pas uit. Wel super vervelend dat hij nu ook een blessure heeft, maar ik zou niet uitsluiten dat die door het gekke gedrag is ontstaan ipv door de stand van de voeten. Hoe dan ook maakt dat de situatie extra lastig want de verkoper zal zo alleen maar minder geneigd zijn de pony terug te willen nemen. Ook wel logisch want dan zitten zij met een geblesseerde pony.

Het verhaal van de andere dierenarts vind ik gek, het is echt niet gebruikelijk (lees, niet de bedoeling) dat een klinisch goed paard enkel op ongelijke voeten wordt afgekeurd. Dan is daar of meer aan de hand, of is de dierenarts naar mijn mening wel aardig buiten zijn boekje aan het gaan. Maar ik snap wel met die ervaring dat je denkt dat het gemeld moet worden. Voor de toekomst, de gebruikelijke procedure is wat je nu hebt meegemaakt met de pony.

Al met al een super vervelende situatie ook zeker voor je dochter. Ik denk dat je je vooral moet gaan afvragen wat je wil. Terugbrengen zal, zelfs als je het voor elkaar krijgt op basis van gedrag, lastig worden met de blessure. Hoeveel tijd, geld en energie wil je erin steken....zolang de verkoper niet tegemoet komt, word het al vrij snel een juridische weg. Met het risico dat het kostenplaatje alleen maar oploopt. Heb je dat ervoor over lijkt me een belangrijke vraag in dit geval.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 13:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 15 [ 373 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen