Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 23:34

Titel zegt het wel.
Kopers van mijn paard willen het paard bij hun dierenarts laten keuren.
Echter deze zit op 130 km afstand van de stal.

Ik begrijp dat ze bij hun eigen dap willen keuren maar hoe regel je het mbt risico's onderweg en dat kopers een paard zo ver meenemen zonder betaling?

Graag hoor ik hoe jullie dit zouden "aanpakken"?


Moderatoraanvuling op pagina 10:
Coby schreef:
Moderatoropmerking:
De topicstarter heeft dit bericht geplaatst met als titel ‘Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?’
Een interessante vraag waar ook andere bokkers nu en in de toekomst informatie in kunnen vinden.
Bijzonder jammer dat er dan naarstig gezocht moet worden naar allerlei irrelevantie informatie binnen de berichten van Bokt of zelfs daarbuiten. Dat doet niets ter zake in dit onderwerp.
Vandaar ook ons verzoek om de openingsvraag centraal te houden. Berichten die hier niet aan voldoen na dit berichten worden dan ook gezien als off topic/niet relevant en worden verwijderd.

Laatst bijgewerkt door Coby op 10-12-22 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd..

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:37

Duidelijke afspraken maken en ook dat zij het met hun verzekering opnemen. Ik heb dat ook enkele keren gehad, aangezien ik ze zelf liet keuren voor verkoop ( rondom ook foto’s ) reed ik ze zelf naar de keuring, soms wel wat verder dan dit. Maar ik zou er sowieso zelf bij zijn wanneer je paard gekeurd wordt.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 23:42

BigOne schreef:
Duidelijke afspraken maken en ook dat zij het met hun verzekering opnemen. Ik heb dat ook enkele keren gehad, aangezien ik ze zelf liet keuren voor verkoop ( rondom ook foto’s ) reed ik ze zelf naar de keuring, soms wel wat verder dan dit. Maar ik zou er sowieso zelf bij zijn wanneer je paard gekeurd wordt.


Ik ben er zelf ook bij.
Alleen kan ik zelf niet vervoeren, ik heb geen rijbewijs voor de trailer, geen trailer en geen auto die een trailer mag trekken.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:43

Dus je gaat met hun in de auto?

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 23:45

BigOne schreef:
Dus je gaat met hun in de auto?


Nee ik zal er achteraan rijden.
Ik moet dan nog 70 km terug naar huis, de andere kant op van de kopers.

Flubberboot

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:48

En als het paard afgekeurd wordt, rijden zij hem dan weer terug??

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 23:50

Flubberboot schreef:
En als het paard afgekeurd wordt, rijden zij hem dan weer terug??


Yes

Flubberboot

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:52

Ik weet niet of ik me daar prettig bij zou voelen... Voor hetzelfde geld rijden ze niet zo veilig als dat jij zou willen. 130 km is een best eind... Je hebt zelf geen kennissen oid die het paard kunnen brengen??

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:52

Je mag daar als verkoper best wel paal en perk aan stellen. Mocht het paard afgekeurd worden moet er immers ook weer 130km terug gereden worden.

Ik heb als koper een keer gevraagd met het paard te reizen, hij stond ook een heel eind weg en wilde ergens halverwege keuren, maar dat wilde de eigenaren niet, dat werd dus een stuk meer hun richting op, ik vond het geen probleem.

De overige keren heb ik gevraagd wie hun DA was en een andere keuringsarts gezocht in de buurt en op het erf van verkoper laten keuren.

Als ik zou verkopen zou ik niet zo’n eind reizen met alle risico’s van dien. Sowieso zou het paard mijn erf niet verlaten zonder dat er betaald is. Er zijn best goede keuringsartsen te vinden in jouw buurt waar jij geen relatie mee hebt en er kan ook afgesproken worden dat er bij twijfel contact met de eigen DA opgenomen wordt.
Ik heb het een keer meegemaakt dat de keurende DA contact opnam met de DA van koper, de foto’s door appte en ze hebben ter plekke overlegd. Ik was met de koper mee dat vond dat ook een fijne oplossing.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 23:56

Flubberboot schreef:
Ik weet niet of ik me daar prettig bij zou voelen... Voor hetzelfde geld rijden ze niet zo veilig als dat jij zou willen. 130 km is een best eind... Je hebt zelf geen kennissen oid die het paard kunnen brengen??


Ik voel me er ook niet zo prettig bij inderdaad.
Nee helaas niet, ze staat momenteel in training en degene die haar rijdt etc moet overdag ook gewoon werken.




ingvdh schreef:
Je mag daar als verkoper best wel paal en perk aan stellen. Mocht het paard afgekeurd worden moet er immers ook weer 130km terug gereden worden.

Ik heb als koper een keer gevraagd met het paard te reizen, hij stond ook een heel eind weg en wilde ergens halverwege keuren, maar dat wilde de eigenaren niet, dat werd dus een stuk meer hun richting op, ik vond het geen probleem.

De overige keren heb ik gevraagd wie hun DA was en een andere keuringsarts gezocht in de buurt en op het erf van verkoper laten keuren.

Als ik zou verkopen zou ik niet zo’n eind reizen met alle risico’s van dien. Sowieso zou het paard mijn erf niet verlaten zonder dat er betaald is. Er zijn best goede keuringsartsen te vinden in jouw buurt waar jij geen relatie mee hebt en er kan ook afgesproken worden dat er bij twijfel contact met de eigen DA opgenomen wordt.
Ik heb het een keer meegemaakt dat de keurende DA contact opnam met de DA van koper, de foto’s door appte en ze hebben ter plekke overlegd. Ik was met de koper mee dat vond dat ook een fijne oplossing.



Ja ik vind het inderdaad wel een erg grote afstand maar ik weet niet wat "normaal" is. Ik heb altijd laten keuren op het terrein waar paard gestald stond.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:57

Poe flinke voorraad valkuilen!

Een paar opties en overwegingen

Ik zou het dier op jouw locatie door hen laten kopen en laten betalen, onder voorwaarde dat het dier wordt goedgekeurd bij een da van hun keuze binnen een redelijke periode (bijv 7 dagen). Mocht er onderweg een ongeval zijn dan is het dier, en de risico's, voor hen. Mocht de keuring niet goed verlopen dan gaat het eigendom weer naar jou, en betaal je het geld terug zodra het dier in dezelfde conditie weer bij jou wordt afgeleverd (dus dat recht vervalt als het dier bijv een wondje heeft of kreupel is geworden, dan neem je het niet terug). Kan er door omstandigheden niet gekeurd worden (bijv ziekte da wat te laat wordt doorgegeven) dan is het dier al verkocht en van hen. Krijgen ze niet binnen 7 dagen alsnog een keuring voor elkaar dan vervalt de clausule en is het dier van hen. Anders loop jij een groot risico!

Dit moet je juridisch sterk opschrijven, een notaris is geen overbodige luxe!

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:00

Is er geen mogelijkheid dat je het paard begeleidt naar die kliniek? Desnoods door zelf het paspoort bij je te houden en er achteraan te rijden? Dan ben je gelijk ook bij de keuring en dat zou ik als oude eigenaar zeker wel willen.
Ik zou nooit het paard met ze meegeven zonder ook maar enige vorm van betaling, wie garandeert je dat ze dan naderhand nog betalen?
Voor hetzelfde geld gebeurt er iets op de trailer met het paard en krijgen ze een negatief aankoopadvies ( of er gebeurt niet eens iets onderweg, maar evengoed een negatief advies). Wat dan? Brengen ze het dan terug? Willen ze het wel overnemen, maar voor een veel lager bedrag dan afgesproken?
Ik vind er nogal wat haken en ogen aan zitten.
Mijn huidige paard heb ik halverwege laten keuren, in Wassenaar tussen Anna Paulowna, waar ik woon en Helvoirt, waar het paard stond toen ik het kocht. zij met een volle trailer heen, ik met een lege en na de keuring andersom :D . Bij een negatief advies hadden ze haar weer mee terug genomen. Ik betaalde de keuring hoe dan ook.
Advies van mij is sowieso bij de keuring aanwezig zijn!!! En er ook goed voor zorgen dat je alle opmerkingen van de dierenarts meekrijgt, dus niet zelf met het paard gaan lopen bij de klinische keuring!

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:01

Pfoeee ik zou dit écht niet doen als het om mijn paard zou gaan :=

Ze vinden maar iemand in de buurt hoor. Desnoods sturen ze de foto's door naar hun eigen dierenarts om ook haar beoordeling te horen?

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:02

Ik zou dat echt niet doen. Waarom moet dat persee bij hun eigen dierenarts. Stel een onafhankelijke (dus ook niet de jouwe) dierenarts in de buurt voor.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:07

Zelf brengen, verkoop wordt rondgemaakt na keuring. Paard is neem ik aan meermaals zonder gedoe op de trailer geweest, of is dat reden om zo terughoudend te zijn?

Ik heb dus bij eigen da laten keuren aantal jaar terug, 70 km verderop. Verkoper heeft gebracht naar keuring en vervolgens ook stal. Geen reden tot achterdocht, paard was ook trailer gewend.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 00:13

troi schreef:
Poe flinke voorraad valkuilen!

Een paar opties en overwegingen

Ik zou het dier op jouw locatie door hen laten kopen en laten betalen, onder voorwaarde dat het dier wordt goedgekeurd bij een da van hun keuze binnen een redelijke periode (bijv 7 dagen). Mocht er onderweg een ongeval zijn dan is het dier, en de risico's, voor hen. Mocht de keuring niet goed verlopen dan gaat het eigendom weer naar jou, en betaal je het geld terug zodra het dier in dezelfde conditie weer bij jou wordt afgeleverd (dus dat recht vervalt als het dier bijv een wondje heeft of kreupel is geworden, dan neem je het niet terug). Kan er door omstandigheden niet gekeurd worden (bijv ziekte da wat te laat wordt doorgegeven) dan is het dier al verkocht en van hen. Krijgen ze niet binnen 7 dagen alsnog een keuring voor elkaar dan vervalt de clausule en is het dier van hen. Anders loop jij een groot risico!

Dit moet je juridisch sterk opschrijven, een notaris is geen overbodige luxe!


Dankjewel dit vind ik inderdaad een mooie oplossing.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 00:13

Bienotje schreef:
Zelf brengen, verkoop wordt rondgemaakt na keuring. Paard is neem ik aan meermaals zonder gedoe op de trailer geweest, of is dat reden om zo terughoudend te zijn?

Ik heb dus bij eigen da laten keuren aantal jaar terug, 70 km verderop. Verkoper heeft gebracht naar keuring en vervolgens ook stal. Geen reden tot achterdocht, paard was ook trailer gewend.


Zelf brengen is niet mogelijk

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 00:27

Bienotje schreef:
Zelf brengen, verkoop wordt rondgemaakt na keuring. Paard is neem ik aan meermaals zonder gedoe op de trailer geweest, of is dat reden om zo terughoudend te zijn?

Ik heb dus bij eigen da laten keuren aantal jaar terug, 70 km verderop. Verkoper heeft gebracht naar keuring en vervolgens ook stal. Geen reden tot achterdocht, paard was ook trailer gewend.


70 km is ook ver maar dit is bijna het dubbele.
Nee ze is de trailer gewoon gewend en staat er rustig op.
Maar er zitten altijd risico's aan om met een trailer op pad te gaan.
Helaas lees je regelmatig dat er een ongeluk is geweest oorzaak van een ander voertuig...

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:29

Je zal toch iets moeten ondernemen, of gewoon deze verkoop afzeggen en bij de advertentie zetten dat het paard op eigen locatie door da naar keuze gekeurd kan worden.
Je hebt geen vervoer dus of het nu 5 of 50 kilometer is, elke keer hetzelfde probleem.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 00:32

BigOne schreef:
Je zal toch iets moeten ondernemen, of gewoon deze verkoop afzeggen en bij de advertentie zetten dat het paard op eigen locatie door da naar keuze gekeurd kan worden.
Je hebt geen vervoer dus of het nu 5 of 50 kilometer is, elke keer hetzelfde probleem.


5 km vind ik een wel een verschilletje met 130 km...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:44

pillow schreef:
Ik zou dat echt niet doen. Waarom moet dat persee bij hun eigen dierenarts. Stel een onafhankelijke (dus ook niet de jouwe) dierenarts in de buurt voor.


Mijn mening. Ik zou dit echt niet doen. Als er wat gebeurd onderweg zit je met de gebakken peren. Ik heb ook al eens een eind gereden met een paard voor een keuring (nog niet eens die 130 km) maar het was ver genoeg, en ik doe het nooit weer. Hoeft ook niet, ik heb geen paarden meer, maar als ik ze nog had ook niet. Paard komt toch wat moe van de trailer, is niet op zijn/haar best, er kan onderweg iets gebeurd zijn waardoor het paard niet optimaal is wat de keuring kan beïnvloeden. En mocht hij/zij afgekeurd worden ga je vaak toch wel discussie krijgen over dat terugbrengen, en de kosten daarvan. Wat kopers balen dat paard niet goed is enz enz.
Nee er zijn genoeg dierenartsen in NL te vinden, laat ze er 1 in de buurt zoeken.

Meegeven zonder betalen al helemaaaaaaaal niet doen. Paard verkocht is paard betaald en niet voor die tijd. Risico van transport naar die keuring is nl ook voor jou, aangezien paard op dat moment nog steeds jou eigendom is.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:48

troi schreef:
Poe flinke voorraad valkuilen!

Een paar opties en overwegingen

Ik zou het dier op jouw locatie door hen laten kopen en laten betalen, onder voorwaarde dat het dier wordt goedgekeurd bij een da van hun keuze binnen een redelijke periode (bijv 7 dagen). Mocht er onderweg een ongeval zijn dan is het dier, en de risico's, voor hen. Mocht de keuring niet goed verlopen dan gaat het eigendom weer naar jou, en betaal je het geld terug zodra het dier in dezelfde conditie weer bij jou wordt afgeleverd (dus dat recht vervalt als het dier bijv een wondje heeft of kreupel is geworden, dan neem je het niet terug). Kan er door omstandigheden niet gekeurd worden (bijv ziekte da wat te laat wordt doorgegeven) dan is het dier al verkocht en van hen. Krijgen ze niet binnen 7 dagen alsnog een keuring voor elkaar dan vervalt de clausule en is het dier van hen. Anders loop jij een groot risico!

Dit moet je juridisch sterk opschrijven, een notaris is geen overbodige luxe!



Ik vind hier te veel haken en ogen aan zitten, paard kan op dag 6 afgekeurd worden omdat deze zich op dag 2 verstapt heeft. Jij bent daar niet bij en verkoper kan dus zeggen dat dit er al zat. Er is niet gekeurd op de dag van levering ( dus de dag dat het paard jouw erf verliet) en jij zal dus ook niet kunnen aantonen dat het er niet was. Kortom nog steeds enorm veel risico voor jou.

Een notaris kan hier overigens geen enkele meerwaarde in betekenen, als er tussen verkoper en koper een contract opgesteld wordt en geen dingen bevat tegen de wet in is dat gewoon rechtsgeldig. Ik denk dat een advocaat meer in kan betekenen, maar dan nog, is de koper bereid al die extra kosten te betalen? Het is wellicht dan goedkoper om de DA een enorm reiskostenvergoeding te geven en naar jou te laten afreizen.

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:56

Waarom vraag je de mensen van paardentaxi amsterdam niet? Zij hebben mooie trailers/veewagen en rijden voorzichtig. Dan laat je de kopers de kosten betalen. Blijft het toch een beetje onafhankelijk.
Ik snap ergens wel hoor dat ze door de eigen DA willen laten keuren. Maar een geode DA in de omgeving zou ook goed genoeg moeten wezen. Je moet doen waar je je fijn bij voelt

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 03:59

Ik heb altijd geleerd dat een keuring uitgevoerd dient te worden door een onafhankelijk veearts. Dus niet degene van de verkopende partij, maar ook niet degene van de koper!
Mss ergens halverwege een keuring laten uitvoeren?

Tenzij de koper, net als ik toendertijd, nieuw in de paardenwereld is, dus elke arts (zelfs in mijn omgeving), was voor mij onafhankelijk.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 05:24

Waarom vragen ze hun DA niet om bij jou te keuren? Dat zal wel iets kosten, maar 1 of misschien wel 2x 130km met auto/trailer ook.

Ik zou niet meegaan in hun wensen. Er zijn teveel dingen die fout kunnen gaan.
Daar sta je dan, 130km van huis. Met je paard en afhankelijk van mensen die je niet kent. Ik kan zonder moeite 3 scenario’s bedenken waarin het terplekke mis gaat.