Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:42

MyWishMax schreef:
Die 6 maanden is een heel normaal termijn hoor. Bij een professional is dat gewoon zo, ookndat zij moeten aantonen dat blessure er nog niet zat bij aankoop. Bij een particulier moet je het als koper aan kunnen tonen dat het er al zat. Zo bizar is dat dus niet en reden waarom een recente keuring (dus geen jaar oud) ook gewoon erg slim is voor een verkoper. In een koopcontract zet je ook altijd neer wat het doel met het paard is, juist zodat wanneer er iets is je aan kan tonen dat paard niet geschikt is voor het doel waarvoor het aangekocht is.
Ik snap niet helemaal waarom dit zo bizar genoemd wordt, terwijl het hele normale dingen zijn die zelfs gewoon vanuit de wet komen, het termijn, en die juist verstandig zijn om op te nemen in een contract.
Dat je akkoord moet gaan met gang naar de rechtbank, ja dat kan je erin zetten maar ook zonder die clausule kan je dat bij elke koper gebeuren als er dus een geschil over het paard komt. Daarom is een koopcontract juist handig, ook als verkoper.

Het is dus niet eerlijk om ze weg te zetten zoals nu gebeurt, terwijl het een gedeelte gewoon de wet is en gedeelte gewoon juist slim voor beide partijen om op te nemen waarvoor een paard gekocht wordt.
Ook dat je nog even benoemd dat ze al een paard terug hebben gedaan na 3 maanden. Als deze een blessure had die er al zat bij aankoop waardoor het paard niet geschikt voor waarvoor deze aangekocht is is dat juist waarvoor de wet er is. Het is niet dat mensen dat voor hun lol doen hé?

Het waren dus niet de kopers voor jouw paard, maar nergens voor nodig om ze af te schilderen als slechte mensen of kopers. Beide partijen hebben dus dingen die niet bij elkaar pasten, niet 1 partij die fout is en 1 goed.


Als je zulke noten op je zang hebt koop je een paard in een heel hoog segment. En dat is niet wat er voor dit paard gevraagd is
Ik noem dit voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten!

Maar ook in dat hogere segment stelt men niet zulke belachelijke eisen

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:04

Als ik als particulier mijn paard/pony verkoop, ga ik daar ook niet mee akkoord. Niet omdat ik denk dat mijn dier niet ok is (sterker nog, ik verkoop ze al rx gekeurd, omdat ik zelf wil weten wat ik verkoop) maar nogal een risico aangezien je geen idee hebt wat ze met het dier uitspoken eenmaal verkocht.

Heesch is ook nog eens een kliniek waar je vertrouwd je dier kunt keuren (en ze prima willen overleggen met een eigen DA), dus ik begrijp het probleem echt niet. Zou lekker op zoek gaan naar een andere koper :-)

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 15:51

Oei als ik dit topic lees, ben ik zelf wel een hele lastig/vreemde koper geweest :o
Mijn paard stond toen 230km van huis en door nare ervaringen in het verleden wou ik ook persé mijn DA voor een herkeuring (paard was al RX gekeurd maar het was al 8 maanden geleden net voor zadelmak maken en enkel benen). Ik heb zo weinig vertrouwen in dierenartsen, ik zag daar in de buurt een DA zoeken niet zitten.

Ik kocht niet bij een particulier.
Ik heb mijn DA gevraagd of hij ter plaatse wou komen, maar dan mocht ik een dagtarief betalen..
Dus toen overéén gekomen dat de stal tot aan DA reed met hun vrachtwagentje (ook al 180km). Ik had een vrachtwagentje gehuurd en indien hij goedgekeurd werd, nam ik hem mee :)
Ik heb toen wel iets extra's betaald om paard tot aan DA te brengen, dat wel en de keuring ook uiteraard.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 16:03

Farjen schreef:
Oei als ik dit topic lees, ben ik zelf wel een hele lastig/vreemde koper geweest :o
Mijn paard stond toen 230km van huis en door nare ervaringen in het verleden wou ik ook persé mijn DA voor een herkeuring (paard was al RX gekeurd maar het was al 8 maanden geleden net voor zadelmak maken en enkel benen). Ik heb zo weinig vertrouwen in dierenartsen, ik zag daar in de buurt een DA zoeken niet zitten.

Ik kocht niet bij een particulier.
Ik heb mijn DA gevraagd of hij ter plaatse wou komen, maar dan mocht ik een dagtarief betalen..
Dus toen overéén gekomen dat de stal tot aan DA reed met hun vrachtwagentje (ook al 180km). Ik had een vrachtwagentje gehuurd en indien hij goedgekeurd werd, nam ik hem mee :)
Ik heb toen wel iets extra's betaald om paard tot aan DA te brengen, dat wel en de keuring ook uiteraard.

Ik heb destijds ook mijn eigen DA laten keuren, maar betaalde dan inderdaad de dierenarts om naar daar te komen. Daar hing inderdaad een prijskaartje aan.
Ben wel eens een zadel weg gaan brengen van Brabant naar Enschede (passen) maar een paard zou ik niet doen, niet als koper en niet als verkoper.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 16:04

Farjen schreef:
Oei als ik dit topic lees, ben ik zelf wel een hele lastig/vreemde koper geweest :o
Mijn paard stond toen 230km van huis en door nare ervaringen in het verleden wou ik ook persé mijn DA voor een herkeuring (paard was al RX gekeurd maar het was al 8 maanden geleden net voor zadelmak maken en enkel benen). Ik heb zo weinig vertrouwen in dierenartsen, ik zag daar in de buurt een DA zoeken niet zitten.

Ik kocht niet bij een particulier.
Ik heb mijn DA gevraagd of hij ter plaatse wou komen, maar dan mocht ik een dagtarief betalen..
Dus toen overéén gekomen dat de stal tot aan DA reed met hun vrachtwagentje (ook al 180km). Ik had een vrachtwagentje gehuurd en indien hij goedgekeurd werd, nam ik hem mee :)
Ik heb toen wel iets extra's betaald om paard tot aan DA te brengen, dat wel en de keuring ook uiteraard.

Was hij toen goedgekeurd?

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 16:43

anjali schreef:
Farjen schreef:
Oei als ik dit topic lees, ben ik zelf wel een hele lastig/vreemde koper geweest :o
Mijn paard stond toen 230km van huis en door nare ervaringen in het verleden wou ik ook persé mijn DA voor een herkeuring (paard was al RX gekeurd maar het was al 8 maanden geleden net voor zadelmak maken en enkel benen). Ik heb zo weinig vertrouwen in dierenartsen, ik zag daar in de buurt een DA zoeken niet zitten.

Ik kocht niet bij een particulier.
Ik heb mijn DA gevraagd of hij ter plaatse wou komen, maar dan mocht ik een dagtarief betalen..
Dus toen overéén gekomen dat de stal tot aan DA reed met hun vrachtwagentje (ook al 180km). Ik had een vrachtwagentje gehuurd en indien hij goedgekeurd werd, nam ik hem mee :)
Ik heb toen wel iets extra's betaald om paard tot aan DA te brengen, dat wel en de keuring ook uiteraard.

Was hij toen goedgekeurd?


Ja, ondertussen al 2 jaar mijn beste vriend <3

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:07

nou ja; op zich is het verzoek om eigen da te gebruiken niet zo raar, ondanks de afstand. Maar als je daar op hamert is het wel zo reëel dat je dan zelf als koper de transportkosten betaalt. Immers wil jij als koper perse op zo'n grote afstand keuren, dan betaal je die kosten ook.
En dat laatste wilden deze kopers niet, sterker nog; bij afkeur moest ts dan zelf maar zien hoe ze dr paard weer thuis kreeg, want dan trokken zij geheel hun handen er van af, ook al wisten ze dat ts geen vervoer had.
Dan houdt het snel op en is het gewoon; thank you, next ( om Ariana Grande maar even te quoten )

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:46

Ik laat ook het liefst mijn eigen DA keuren. Ook het liefst gewoon bij hem op de kliniek.
Hij wil ook wel op locatie komen, maar dan betaal ik ook extra omdat hij dan met een assistente komt (voor oa de rx foto's) Ik hou daar dus wel rekening mee bij het kijken van een paard. Maar anders dan zijn er genoeg goede kliniek die dan na de keuren contact willen zoeken met de eigen DA

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:50

BugsFunny schreef:
Sorry dat het wat langer duurde, instructrice zou paard gaan vervoeren, we zouden het in 2 delen doen. Dag van te voren ophalen en nacht overnachten op haar oude stal en dan dag erna naar locatie rijden (70km).

Koper kwam echter met een volstrekt onacceptabel koopcontract, garantie geven op doel: dressuur paard met hogere sport doeleinde.
En daarbij 6 maanden garantie: als er binnen 6 maanden een gebrek zou optreden ik zou moeten bewijzen dat ze het nog niet had of daar had opgelopen.
Tevens dat ik akkoord zou moeten gaan met een gang naar de rechtbank als later zou blijken dat er geschillen zouden ontstaan gerelateerd aan de overeenkomst.

Pff ik verkoop een lief dressuur paard, geen Totilas..


Zulke mensen zijn geen liefhebbende baasjes.
Geloof me maar!

Wees blij dat het niet doorgaat!
Zulke mensen moeten bij een proffesionele stallen gaan en niet bij particulieren. Weg ermee!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:52

Ragdollcat schreef:
Zulke mensen zijn geen liefhebbende baasjes.
Geloof me maar!

Wees blij dat het niet doorgaat!
Zulke mensen moeten bij een proffesionele stallen gaan en niet bij particulieren. Weg ermee!

Met zoveel noten op de zang denk ik dat ze dat al een paar keer geprobeerd hebben eerlijk gezegd. :+

En hoezo moet je akkoord geven om naar de rechtbank te gaan, als zij besluiten er een zaak van te maken heb je toch weinig keuze behalve akkoord gaan?

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:10

Tja mensen kunnen het proberen he? Bij mij komen ze iig niet ver hiermee. Ik ben tot veel bereid, maar er zijn ook grenzen :+

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:11

Ayasha schreef:
Ragdollcat schreef:
Zulke mensen zijn geen liefhebbende baasjes.
Geloof me maar!

Wees blij dat het niet doorgaat!
Zulke mensen moeten bij een proffesionele stallen gaan en niet bij particulieren. Weg ermee!

Met zoveel noten op de zang denk ik dat ze dat al een paar keer geprobeerd hebben eerlijk gezegd. :+

En hoezo moet je akkoord geven om naar de rechtbank te gaan, als zij besluiten er een zaak van te maken heb je toch weinig keuze behalve akkoord gaan?


Haha dat had ik nog niet eens gelezen. Waanzin. Misschien kunnen deze mensen gewoon beter geen levend dier kopen. Je kunt nou eenmaal niet álle risico's uitsluiten.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:22

Ik vraag me af of het uberhaupt wel rechtsgeldig is, een 'consumentenkoopcontract' te willen bij particuliere verkoop. De wet maakt er niet voor niets onderscheid in.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:23

Die mensen moeten gewoon een paar keer flink hun neus stoten en dan een fiets kopen…
Kunnen ze ermee terug gaan als ‘ie niet lekker rijdt…

Lachica

Berichten: 66
Geregistreerd: 02-01-23

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:27

130 km is wel echt ver ook. Hoe ervaart jouw paard dat in de paarden trailer?

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:51

Lachica schreef:
130 km is wel echt ver ook. Hoe ervaart jouw paard dat in de paarden trailer?

Dit is wel mosterd na de maaltijd. Even het topic lezen is ms beter.