Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:58

Ik zou deze kopers laten gaan. Dit zijn mensen met echt paardonvriendelijke ideeen. Alsof dat dier het niet zwaar heeft, 260 km op de trailer en een keuring. Echt belachelijk.
Verder wijzen ze alles af, doen ridicule voorstellen ( zelf terugbrengen bij afkeuring, daaag) en verwacht ik dat ze ook na de koop in staat zijn geld terug te willen om bizarre redenen. Gewoon verder kijken.

Joltsje

Berichten: 9044
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:04

Hey TS,

Volgens mij ben je voldoende tegemoet geschoten.

Ik zouz eggen 130 km moet kunnen, maar bij afkeur ook graag even retour. Jammer dat ze dat niet willen. Grote kans dat ie goedgekeurd wordt natuurlijk als hij volledig gekeurd is.

Verder kun je ok afspreken dat het risico vooe hun is vanaf het moment in de trailer.

Maar ik denk inderdaad dat t dan niet so moet zijn en er vast een andere goeie koper komt.

pmarena

Berichten: 48220
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:06

Ik snap hun overwegingen echt wel :j

Maar het paard op de kliniek achterlaten en wegrijden met de trailer, als er iets is wat hun niet aanstaat....dat is natuurlijk geen optie. Want waar haal jij dan ineens vervoer vandaan :? Dat vind ik echt een zéér oncharmant voorstel.

Als je verder echt een goed gevoel hebt bij deze mensen dan zou ik nog het voorstel overwegen om het paard gewoon te betalen bij afhalen. En dat ze bij afkeur hun geld weer terugkrijgen zodra ze het paard weer zonder beschadigingen thuis hebben gebracht, dezelfde dag.

Of dat je toch regelt dat het dier door een prof naar de kliniek wordt gebracht: heenreis voor hun, terugreis voor jou. (bedrag delen door 2) En als die terugreis niet doorgaat (want paard gaat met hun mee naar huis) dan het hele bedrag voor hun.

Dan hoeven zij niet helemaal naar stal te rijden maar alleen naar de kliniek, besparen zij ook geld en tijd mee, toch :)

fransje23

Berichten: 15410
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:10

Sizzle schreef:
Niet terugbrengen bij afkeuren terwijl ze weten dat je geen vervoer hebt is wel heel brutaal.
Hoe komen ze erop _O-
Nee dus.


Dit!
Met alle kanttekeningen die er nu zijn zou ik van verkoop aan deze mensen afzien.
Ze willen voor een kwartje op de eerste rang zitten.

Misschien draaien ze nog bij als je aangeeft niet te verkopen aan hun.
Zo niet, weet je ook dat ze het paard niet graag genoeg willen.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:13

fransje23 schreef:
Ze willen voor een kwartje op de eerste rang zitten.
.


Off-topic, maar, is dat door de inflatie dat het dubbeltje een gekwartje worden is? :P

sasja0705
Berichten: 2040
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:15

BugsFunny schreef:
Wij zijn op diverse fronten de koper tegemoet gekomen, ook in de prijs aangezien het voor mij erg belangrijk is dat ze goed terecht komt.
Koper heeft ook alle tijd en ruimte gehad om beslissingen te maken en paard was tot die tijd ook "gereserveerd".
Koper geeft nu aan dat vervoer terug bij afkeuring voor verkoper is.
Aanbod op locatie te keuren en door te sturen naar eigen da wordt afgewezen.
Ik wil best voor vervoer zorgen naar wel op kosten koper.
Staat ook in de advertentie, keuringen op kosten koper.


Even al het wel of niet doen daargelaten...
Met dat wat je nu schrijft : heb je daadwerkelijk het gevoel dat jou paard dan daar "goed terecht komt " ?

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:21

Bij aankoop van mijn paard hebben de verkopers het paard vervoerd naar een goede kliniek dichtbij de stal van het paard. Wij zijn ook met auto en trailer gekomen, en na goedkeuring hebben wij het paard meegenomen, incl. paspoort. Bij afkeuring zouden zij het paard weer mee naar huis nemen.

fransje23

Berichten: 15410
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:22

Sizzle schreef:
fransje23 schreef:
Ze willen voor een kwartje op de eerste rang zitten.
.


Off-topic, maar, is dat door de inflatie dat het dubbeltje een gekwartje worden is? :P



Ja :j

Het dubbeltje valt nu :')

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:37

Taar_tje schreef:
Bij aankoop van mijn paard hebben de verkopers het paard vervoerd naar een goede kliniek dichtbij de stal van het paard. Wij zijn ook met auto en trailer gekomen, en na goedkeuring hebben wij het paard meegenomen, incl. paspoort. Bij afkeuring zouden zij het paard weer mee naar huis nemen.


Ja dat is de normale gang van zaken!
Maar verwachten dat een paard 130 km enkele reis verplaatst wordt voor een keuring is dat niet.

Ik heb één van mijn paarden ook 172 km verderop gekocht. Gewoon gevraagd wie hun dierenarts was en gezocht naar een andere keurende dierenarts daar in de regio. We waren zelf ook met de trailer er heen gereden, paard is gekeurd, had een bemerking waar ik dat verwacht had (losse knie links achter, maar dier was jong en onbespied, dus niets wat niet opgelost kon worden met de juiste training) op basis van de keuring nog extra onderhandeld over de prijs en toen we die overeen gekomen waren, paard ingeladen en mee naar huis.

Stalgenootje heeft onlangs een paard uit dezelfde regio gekocht en wilde het paard ook bij eigen dierenarts laten keuren, dier is betaald op voorwaarde van goedkeur en dus eerst bij ons op stal gekomen. Helaas werd het dier toch afgekeurd en is het daarna weer teruggebracht en heeft stalgenootje haar geld terug gekregen.

Er zijn vele constructies te bedenken, maar deze kopers zou ik niet mee in zee gaan op deze manier.

TS heb je ook zelf RX laten keuren en heeft de dierenarts van de koper die foto’s al beoordeeld?

Anoniem

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:44

Ook ik zou dan tegen de kopers zeggen dat het dan ophoud, jij hebt genoeg opties gegeven, en bent bereid je paard voor een behoorlijk lager bedrag dan dat hij waard is te verkopen.

Jij hebt denk ik meer dan genoeg meebewogen met hun.
En ergens zegt je gevoel nu al dat dit wel eens problemen kon veroorzaken, anders had je dit topic niet geopend toch?

Padoertje
Berichten: 1556
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:51

Zelf vervoer terug regelen bij eventuele negatief koopadvies had ik gemist. Dat is idd niet chique van de kopende partij. Als het teveel gedoe wordt, focus je dan vooral op andere potentiële kopers en laat dit lekker gaan. Verkoop gaat vaak gepaard met emotie en dit maakt alles zeker niet soepeler.

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:43

Zou, gezien het feit dat het paard redelijk wat waard is volgens jou, het paard zelf rondom laten keuren. Wat uit conditie is geen waardevermindering imo.

moonfish13
Berichten: 18235
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:47

BigOne schreef:
Zou, gezien het feit dat het paard redelijk wat waard is volgens jou, het paard zelf rondom laten keuren. Wat uit conditie is geen waardevermindering imo.


Paard is al geheel gekeurd.

pillow
Berichten: 7831
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:31

Echt helemaal afkappen met deze kopers. Alleen maar eisen stellen en dan ook nog veel minder betalen. Echt niet doen en ook niet ingaan op een lager bod zonder keuren, want daar kun je op wachten. Niks meer mee doen en een andere koper zoeken.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:43

BugsFunny schreef:
tiwi1969 schreef:
Als het paard niet jouw brood eet, je kunt dus de training en verzorging betalen zonder problemen, dan zou ik niet akkoord gaan en van de verkoop afzien.
Is de verkoop uit financiële nood dan wordt het verhaal lastiger.

Het ligt er dus helemaal aan hoe snel jij wil verkopen.
Bij afkeur het paard niet willen terugbrengen is ook bij financiële nood een dealbreaker, dan kan je de transportkosten helemaal niet missen.


Nee geen financiële nood, ja het kost wat per maand, dat is nu nog op te brengen.
Ze wordt verkocht omdat ik door lichamelijke problemen niet meer op haar kan rijden.
Anders had ik haar ook nooit verkocht


Het enige dat ik je kan adviseren is haar RX te laten keuren op een goed bekend staande kliniek. De eventuele aspirant kopers kunnen dan de foto's laten beoordelen door een DA van hun keuze. Dan hoeft er alleen nog maar een klinische keuring te worden gedaan. Ik zou dan ergens tussenin een klinische keuring laten doen.
Voordeel is: jij weet wat je verkoopt. En je kunt keuren kosten verkoper afwijzen.

Niqui

Berichten: 2179
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:13

Paard is toch al gekeurd? Blijkbaar willen de kopers de foto's niet laten beoordelen, maar een nieuwe keuring.

Melzazu
Berichten: 1806
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:25

Het is mij niet helemaal duidelijk of het paard ook RX gekeurd is of alleen klinisch?
Als er foto’s bij zitten dan kunnen ze die gewoon laten beoordelen door hun eigen DA dat is alleen even mailen. Als ze dan klinisch opnieuw willen kan ik dat heel goed begrijpen maar dan is het ook weinig risico want de kans dat het paard dan goed is is groot als ze nu ook helemaal goed is. Het enige is dat ik wel liever zelf het vervoer in eigen hand zou willen hebben. Is er niemand die voor jou kan rijden met een trailer?

En verder wat anderen hier ook al vragen: voelt het nog wel goed? Want is het antwoord nee dan lekker laten gaan en wachten op een volgende koper.

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:23

Ik zou er maar mee oppassen. Kan best zijn dat de keurende DA heel erg kritisch moet zijn van de kopers. Dan willen ze nog wat van de prijs af en dan sta jij daar zonder vervoer. Wat doe je dan?
"Al te goed is een andermans gek"

Moet zeggen dat ik twee keer een pony heb gekocht waarbij het een soort gunning was. Ik betaal dan gewoon de vraagprijs. Was bij de eerste ook duidelijk dat het een vaste prijs was.
Zoals zij doen is het onderste uit de kan proberen te halen en dan nog wat meer.

MarjanB

Berichten: 16524
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:33

Heel eerlijk!? Ik zou zeggen ik zoek een andere koper. Heb ooit zoiets gedaan, lang verhaal kort paard afgekeurd op buigproef. Die da wilde wel verder uitzoeken dus ter plekke kreupelheidsonderzoek. Die kon hij niet goed af maken. Vervolgens een vage foto van de sprong en advies inspuiten. Dat maar gedaan ivm geen vervoer heb ik nog een vrachtwagentje moeten huren om der thuis te krijgen. Later naar eigen dierenarts gegaan en die zei deze foto is gewoon onbruikbaar om sowieso iets te zeggen. Paard was gewoon goed op de sprong en nog steeds niet kreupel geweest op dat been.

Dus met mijn ervaring, nee ik zou het dus nooit doen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15931
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:36

Buiten alle rode vlaggen die ik al gelezen heb, je gaat toch geen buigproef doen bij een paard die net 130 km lang zijn spieren heeft staan aanspannen…

MarjanB

Berichten: 16524
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:45

janderegelaa schreef:
Buiten alle rode vlaggen die ik al gelezen heb, je gaat toch geen buigproef doen bij een paard die net 130 km lang zijn spieren heeft staan aanspannen…


Tja dat doen ze bij een keuring hè :') op alles verder 100% goed

Lindsey_99
Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:55

Ze kunnen toch met een DA van hun eigen keuze naar de locatie van het paard gaan, met trailer, ter plekke laten keuren en indien goed het paard meenemen?

Ze moeten toch heen-en-weer. Enige extra is de tijd van de DA. Die kosten zijn onderhandelbaar lijkt me.
Als ze het paard echt graag willen dan is die investering wel te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:56

Nog niet eens over nagedacht wat janderegelaa zegt, maar dat zou de kopers natuurlijk wel goed kunnen uitkomen dan.
Nog wat van de prijs af proberen te banketstaaf want anders kan jij nog ff vervoer regelen voor de terugweg.

Ts ik snap dat je graag je paard wilt verkopen, maar alsjeblieft, ga met dit soort dingen niet akkoord en blijf lekker bij je standpunt, je hebt meer dan genoeg meebewogen met hun, take it or leave it.

Niqui

Berichten: 2179
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 22:05

Het moet wel een fantastisch huisje zijn, als je dit nog steeds overweegt TS. Gezien hun houding had ik waarschijnlijk de handdoek al in de ring gegooid en een andere koper gezocht.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 22:09

Wanneer je gevoel 'nee' zegt, gewoon volgen.