Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13783
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 22:25

Wat een omslachtig gedoe zeg!
Waarom willen ze geen onafhankelijke arts die kan keuren incl Xrays op locatie?
Zo moeilijk hoeft het allemaal toch niet te zijn!
Anders lekker af wimpelen die lui. Komen vast wel weer andere kopers

Bielsje

Berichten: 1396
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 22:50

Als kopende partij kan ik er helemaal inkomen dat je bij de eigen DA wilt keuren.
Maar ik stond laatst aan de andere kant en die kopers hadden al enorm onderhandeld, echt enorm, want paard had een bemerking. Paard had echter nog nooit een pas kreupel gelopen en kwam altijd fluitend door de klinische keuring. Dus paard opgeladen, naar de DA van de koper gereden en de klinische keuring leek een beetje alsof het paard ook zou moeten kunnen vliegen. Aan het einde de buigproef die ik qua uitvoering wat discutabel vond en tja, paard liep 2 passen onregelmatig waarop de arts direct zei "afgekeurd!". Kopers wilden wel dat we het paard naar hun brachten, voor een nog lagere prijs . We hebben het paard ingeladen en zijn weer naar huis gereden. Ondertussen heeft het paard een nieuw huisje waar hij fluitend door de klinische keuring kwam!

Voor serieuze kopers zou ik best een eindje rijden maar als er al zoveel van de prijs is gegaan, doe ik het niet meer en mogen ze iemand in de buurt zoeken of een ander paard.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:06

Er is ook al een hoop van de prijs af. Wat is er eigenlijk zo goed aan deze kopers dat je toch nog iets probeert voor hen? Zoek een betere koper. Is het paard wel goed geadverteerd? Want meestal staan ze tegenwoordig in de rij voor een paard. Zodat je als verkoper voldoende keuze hebt .

BarbaLala

Berichten: 9615
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:24

Als ik dit als zo lees dan zou ik mijn paard er niet eens meer aan verkopen geloof ik..
Deze mensen hebben nogal wat noten op zang lijkt het.
Jij stelt je erg coulant op met alles maar trek ook je grens waar nodig!
Zij willen wat van jou he, niet andersom.
Voor hen 10 anderen, zeker in deze tijd!

Ik zou zeggen dat je er over nagedacht hebt maar afziet van leuren met het paard.
Paard kan gekeurd worden op locatie door hun eigen (gekozen) dierenarts, kosten koper en that's it.
Je bent hen genoeg tegemoet gekomen.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 08-12-22 10:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:26

Ehm alles samenvattend wat ik gelezen heb, ik zou de onderhandelingen stoppen en aan deze mensen mijn paard niet meer willen verkopen eigenlijk. Vind ze bijzondere voorstellen doen, over iets wat jou dierbaar is; dan nog zeggen dat ze het paard laten staan als het er niet door komt.
Wie weet wat ze afspreken met hun 'eigen' arts over het keuren ;-) .

Zou sowieso bij verkoop in de advertentie al zetten: Keuren akkoord - kosten koper, op locatie. Geen gesjouw / gehannes met mijn paard naar andere locaties door 'vreemden'. Zij willen kopen en dienen aan jouw voorwaarden te voldoen van waar je grens ligt, zo niet. Zoeken ze maar verder en jij vind wel weer een andere koper hoor.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:30

Dees90 schreef:
Ehm alles samenvattend wat ik gelezen heb, ik zou de onderhandelingen stoppen en aan deze mensen mijn paard niet meer willen verkopen eigenlijk. Vind ze bijzondere voorstellen doen, over iets wat jou dierbaar is; dan nog zeggen dat ze het paard laten staan als het er niet door komt.
Wie weet wat ze afspreken met hun 'eigen' arts over het keuren ;-) .

Zou sowieso bij verkoop in de advertentie al zetten: Keuren akkoord - kosten koper, op locatie. Geen gesjouw / gehannes met mijn paard naar andere locaties door 'vreemden'. Zij willen kopen en dienen aan jouw voorwaarden te voldoen van waar je grens ligt, zo niet. Zoeken ze maar verder en jij vind wel weer een andere koper hoor.

Mee eens.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:12

En als je even pech hebt, dan proberen ze toch ter plekke om nog meer van de prijs af te krijgen, omdat er 3 haren schreef liggen.
Je staat dan met de rug tegen de muur, omdat je dan sneller kiest voor de makkelijkste weg, zodat je niet hoeft te regelen dat het paard weer terug wordt vervoerd. Ze hebben je dan aardig in de tang.
Ik zou zeggen...wachten op een volgende belangstellende of keuring bij jouw ter plaatse.
Het is toch ook zielig voor het paard, dat gezeul van hot naar her.

En wie weet is hun eigen da wel corrupt en wordt er iets onbenullige verzonnen om de prijs nog verder te laten zakken. Oke beetje ver gezocht, maar als ze zo zitten te drammen en niet mee denken en je voor het blok proberen te zetten, zou bij mij het vertrouwen goed weg zakken.

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:26

En dit ook idd. Je staat straks idd met je rug tegen de muur. Als jou het transport terug bijvoorbeeld Euro 300,- kost - en je moet haar ook weer mee terug nemen maar die DA van hun heeft 'iets' gevonden wat niet goed is en ze zeggen ja ik wil er Euro 500 of Euro 1000 (miss meer vanaf); zeg jij misschien toch sneller: Akkoord!
Omdat je er vanaf bent.

Sowieso, wie zegt dat 'hun' arts niet corrupt is, kan allemaal gewoon hé. Kijk nergens meer van op.
Waarom niet gewoon een onafhankelijke bij jou in de buurt? En eigen dierenarts als back-up?

Idd dat gezeul met dat dier terwijl het verkocht moet worden, zeer onnodig. Ik had ook gedoe met een arts vinden voor het keuren van mijn paard maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht zulke voorstellen te doen en met het dier te gaan sjouwen.

bridgetF schreef:
En als je even pech hebt, dan proberen ze toch ter plekke om nog meer van de prijs af te krijgen, omdat er 3 haren schreef liggen.
Je staat dan met de rug tegen de muur, omdat je dan sneller kiest voor de makkelijkste weg, zodat je niet hoeft te regelen dat het paard weer terug wordt vervoerd. Ze hebben je dan aardig in de tang.
Ik zou zeggen...wachten op een volgende belangstellende of keuring bij jouw ter plaatse.
Het is toch ook zielig voor het paard, dat gezeul van hot naar her.

En wie weet is hun eigen da wel corrupt en wordt er iets onbenullige verzonnen om de prijs nog verder te laten zakken. Oke beetje ver gezocht, maar als ze zo zitten te drammen en niet mee denken en je voor het blok proberen te zetten, zou bij mij het vertrouwen goed weg zakken.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:30

Ik word steeds nieuwsgieriger waarom ts eigenlijk denkt dat deze mensen goed zouden zijn voor haar paard?

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:41

Ik snap de kopers heus. Dat is wel het ideale scenario.

Maar als verkoper zou ik dit echt niet doen. Ja op 13 km kan ook iets gebeuren. Maar 130 km is wel 10 keer zo veel tijd. + de tijdsinvestering die dit vraagt.
Ik heb altijd gewoon een DA naar de stal van het paard gestuurd. Of het paard naar een kliniek in de buurt. Gewoon in die buurt even informeren naar een fatsoenlijke dierenarts. En de foto's dan nog eens extra laten beoordelen door mijn DA. Zeker als het ging om de DA van de verkoper.
Zou je met beeldmateriaal zelfs nog kunnen doen. Maar daar ben ik zelf bij dus dat geloof ik zo ook wel.

En omdat ik ook een hekel heb aan stad en land afrijden: een paard in de buurt gekocht.
Het zou niet zo snel in mij opkomen om deze constructie normaal te vinden.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:05

BugsFunny schreef:
Even voor de duidelijkheid, paard is gekeurd, nieuwe keuringen zijn toegestaan op kosten koper.
Ik zeg ook niet dat het niet mag echter vraag ik verder hoe en wat te regelen.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand 130 km rijd met paard voor een keuring...


Ik heb mijn paard gekocht op 125 km afstand. Gekeurd bij mijn veearts en de verkoper is hem keurig komen brengen en heeft hem daarna nog doorgebracht naar mijn stal nadat hij was goedgekeurd. Hij ging goed op het paardenwagentje maar was nog geen trailer gewend, dus dat was wel prettig.
Ik vind 130 km (pakweg iets meer dan 1,5 uur rijden) nu ook weer niet zo schokkend dat je een paard niet zou kunnen keuren daarna.

Gaat het om de foto's van vorig jaar TS toen je de merrie kocht? Of heb je recent nog keuringsfoto's laten maken.? Als het om foto's van een jaar geleden gaat, dan heb je er niet zoveel meer aan, namelijk.
Over de prijs, tja. Ik had de foto's en filmpjes van haar destijds op Sport Horses ook gezien. Stevig aan de prijs, L1 niveau en voorgereden met stang en trens; geen bijzondere gangen. Wellicht was ze destijds al wat overpriced. Verder blijft een paard natuurlijk nooit waard wat je er een jaar geleden voor hebt betaald. Als je het niveau niet kan bijhouden of verbeteren (ze is nog steeds niet verder dan L1) loopt de prijs rap naar beneden. Als je er nu 10K voor kan krijgen ben je spekkoper. En, 1 advies: zet bij je advertentie niet de verkoopfoto's van een jaar geleden, maar recente foto's van hoe het paard er nu uitziet. Dat voorkomt teleurstellingen als mensen komen kijken.
Ik denk dat het paard met een reele prijs, recente foto's en een rijfilmpje best snel verkocht zal zijn. Als je haar echt gekeurd aan wil bieden, doe dat dan met een recente keuring.

StalNollie

Berichten: 9146
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:07

Heb het echt gehad een keer da keurde en keurde opmerking mensen wilde van de prijs af pony zou ineens ook niet meer rad zijn moest paar dagen op rust dan overkeuren. (3dagen later foto op faceb eerste keer op concour) pony mocht 2 weken op proef. Maar ze wilde van de prijs af dan mocht hij blijven.

Ze mochten hem terug brengen maar dat deden ze niet. Pony loopt nu al een jaar alle concoursen mee in de weekenden. Geen dag kreupel geweest of er nog wat van gehoord.

-----

Keuren op andere locatie doe ik zaterdag ook. Pony verkocht onder voorbehoud keuren. Ik rijd zaterdag naar de kliniek ong 15 km enkele reis en bij goedkeuren neemt koper hem mee en anders neem ik hem retour mee. Veel verder als dit doe ik ook niet. En deze keer geen betaling gevraagd voor het rijden naar de kliniek maar dat doe ik meestal wel

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:09

anjali schreef:
Ik word steeds nieuwsgieriger waarom ts eigenlijk denkt dat deze mensen goed zouden zijn voor haar paard?


Ik denk dat TS haar paard, waar ze niet echt een klik mee heeft graag verkocht ziet. Het paard kan niet tegen tegenliggers en ze heeft alweer een nieuw paard.

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:26

Ik heb nog steeds niet gelezen dat TS haar paard RX heeft laten keuren en of de DA van de kopers de kans heeft gehad deze foto's te beoordelen.
Ik heb zo'n vermoeden dat TS haar paard alleen klinisch heeft laten keuren, hoewel ik snap dat overige keuringen voor kosten koper zijn, snap ik ook dat TS niet zeker is of haar paard door een röntgen keuring komt als ze dit niet al heeft laten doen.

De situatie is al veel simpeler als het paard al door TS RX gekeurd is, want dan zijn de kopers gewoon moeilijk aan het doen, is het paard nog niet RX gekeurd, tja dan begrijp ik iets beter de onzekerheid bij de kopers.

Nog even los van het feit dat 130 km erg ver is voor een RX keuring.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:34

En zelf uitgebreid laten keuren voor verkoop door een dierenarts in jouw buurt, is dat geen optie?
Dan kunnen de kopers de foto’s laten controleren door hun eigen dierenarts als ze dat willen, evt nog een keer klinisch keuren op jouw terrein en het paard meenemen zonder gedoe.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 08-12-22 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37319
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:37

Het maakt niet uit voor het verhaal, noch wat Babootje schrijft. Het gaat er gewoon nu om dat ze 135 km verderop willen keuren en TS een probleem heeft als het paard niet door de keuring komt omdat ze het dier niet weer terug willen brengen.

Dus of de kopers doen wat water bij de wijn en denken mee in andere oplossingen of TS kan het dier beter aan een ander verkopen.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:39

Mijn paard is voor aankoop ook 120km vervoerd door de verkoper voor keuring bij arts van mijn keuze. Zij had het risico van vervoer / voor niets rijden en ik risico van de keuringskosten. Ging ook om een geval van gunning.

Gelukkig had de verkoper wel al een set foto’s bij (excl. rug) die ik al had laten controleren door betreffende arts en liep het paard recent nog in de sport. We hadden het risico dus al beperkt. Ik ben ook met de trailer naar de keuring gereden en gelukkig weer met volle trailer naar huis gegaan.

Het hoeft dus geen probleem te zijn, al snap ik dat het lastig is zonder vervoer. Het zou netjes zijn als ze jou daarin wat tegemoet komen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:43

Elisa2 schreef:
Het maakt niet uit voor het verhaal, noch wat Babootje schrijft. Het gaat er gewoon nu om dat ze 135 km verderop willen keuren en TS een probleem heeft als het paard niet door de keuring komt omdat ze het dier niet weer terug willen brengen.

Dus of de kopers doen wat water bij de wijn en denken mee in andere oplossingen of TS kan het dier beter aan een ander verkopen.


Als ze bij afkeuren niet terug willen brengen houdt het gewoon op denk om op die afstand te keuren…
Ik denk dat voorwaarde voor op die afstand keuren is dat ze ook terugbrengen bij afkeuren, en anders niet.
Als verkoper geen trailer heeft is er geen andere optie lijkt me…

Elisa2

Berichten: 37319
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:47

Precies dat dus en de TS kan zelf wel laten keuren maar hoe zit het dan met de kosten? Wellicht als deze gesplit worden dat het een optie is, maar dat gaat dan ook wel weer van het aankoopbedrag af.

Oftewel er moet gewoon aan beide kanten flexibiliteit zijn en dat lijkt te ontbreken aan de kant van de koper.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:05

Babootje schreef:
anjali schreef:
Ik word steeds nieuwsgieriger waarom ts eigenlijk denkt dat deze mensen goed zouden zijn voor haar paard?


Ik denk dat TS haar paard, waar ze niet echt een klik mee heeft graag verkocht ziet. Het paard kan niet tegen tegenliggers en ze heeft alweer een nieuw paard.

Misschien een domme vraag van mij, maar wat zijn tegenliggers???

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:36

Heb mijn paard gekocht op dezelfde afstand, en gekozen voor een dierenarts daar in de buurt. De verkoopster heeft mij een super uitgebreide lijst gegeven van wat er in de regio zat, omdat ik daar dus heel onbekend was. Vind ik echt niet meer dan normaal... Paard is gekeurd en 2 dagen daarna naar ons toe gebracht. Ik vertrouwde de verkoper dan ook wel volledig :D

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:52

Ik kocht vorig jaar een jong paard bij een handelsstal. Paard was 2 maand ervoor RX gekeurd en mijn DA had op basis van die foto's groen licht gegeven. Ik wou wel graag een klinische keuring bij mijn eigen DA.
De handelaar stond alle keuringen toe, maar wel op zijn eigen terrein, of ik moest het paard zelf komen halen om naar mijn DA te voeren (+/-70km enkele rit). Mijn DA heeft veel werk en had absoluut geen tijd om diezelfde week nog die afstand te doen, en paard stond bij een handelaar, dus die wachten ook geen 2 weken op een DA als ze aan een ander kunnen verkopen...
Ik ben het paard dus gaan halen, hengst van 2,5 jaar oud :) (handelaar zei wel dat hij braaf was op transport). Ik had op mail staan dat transport op risico van verkoper was. Uiteraard is dat niet zonder risico, maar met paarden is alles een risico denk ik dan maar...
Mijn DA had een bemerking op de klinische keuring, om grondig te onderzoeken moest ik naar de kliniek gaan, nog eens 30km verder. De verkoper was er niet bij, dus ik heb gebeld om uit te leggen, ik wou die bijkomende onderzoeken wel laten doen (eigen kosten) en ik kon gelukkig in de namiddag al in de kliniek terecht.
Dus met de onbekende hengst naar huis, bij mij thuis een uurtje of 2 op stal gezet en dan naar kliniek gegaan. Zeer uitgebreid onderzocht en de bemerking bleef staan, maar hij werd goedgekeurd als sportpaard.
Vervolgens heb ik de handelaar opgebeld en dit alles uitgelegd en hierop wel een serieuze prijsvermindering gekregen. Uiteindelijk heeft die handelaar mij ook gewoon telefonisch geloofd, ik had op dat moment nog geen verslag, want dat moesten ze nog opmaken, dus ergens toch wel 'mooi' dat dit vertrouwen er dan ook was.
Paard is dus uiteindelijk met mij mee naar huis gegaan en ik ben de dag nadien gaan betalen.
Het had overigens niet in mij opgekomen om te zeggen dat ik hem niet terug zou brengen had ik besloten hem niet te kopen door die bemerking. Wat mij betreft gewoon normaal fatsoen dat als je akkoord bent hem op te halen, dat je hem dan ook terugbrengt.

Het is altijd een beetje geven en nemen. Toen ik een paard verkocht, wilden de potentiële kopers hem absoluut bij een gekende kliniek laten keuren, 30km rijden van bij mij. Ik heb het paard vervoerd, werd goedgekeurd, terug meegenomen naar huis, paard werd betaald maar bleef nog 2 weken bij mij staan omwille van verlof van de kopers en na die 2 weken heb ik paard bij hen thuis afgezet omdat hij enkel vrachtwagen kende en de kopers hadden een trailer en ze wilden dat rustig oefenen.
Dat hoefde ik allemaal niet te doen, maar als dat best is voor het paard en je kan op die manier kopers ook een beetje tegemoet komen, waarom niet?
Ik denk dat voor mij persoonlijk de grens van afstand rond de 50-60km ligt. Binnen die straal zijn er altijd wel voldoende DA's en klinieken te vinden zijn die hun werk correct uitvoeren.
Ik keur persoonlijk ook liefst bij mijn eigen DA, maar ik begrijp dat zoals in mijn 1e voorbeeld een handelaar geen tijd heeft om een paard naar om het even waar te vervoeren voor keuring, zeker niet als het om een paard in 'normale' prijsklasse gaat. Hij bood een alternatief, dus dan moet je beide beetje water bij de wijn doen vind ik.

In het verhaal van TS zou voor mij het niet willen terugbrengen van paard bij afkeur ook zeker een NO GO zijn. Als de koper absoluut bij zijn eigen DA wil keuren, dan is het eventueel moeten terugbrengen van het paard zijn risico dat hij er dan bij moet nemen.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:52

Babootje schreef:
anjali schreef:
Ik word steeds nieuwsgieriger waarom ts eigenlijk denkt dat deze mensen goed zouden zijn voor haar paard?


Ik denk dat TS haar paard, waar ze niet echt een klik mee heeft graag verkocht ziet. Het paard kan niet tegen tegenliggers en ze heeft alweer een nieuw paard.


anjali schreef:
Misschien een domme vraag van mij, maar wat zijn tegenliggers???


Tegemoetkomende paarden in de baan :D

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:55

Babootje schreef:
anjali schreef:
Ik word steeds nieuwsgieriger waarom ts eigenlijk denkt dat deze mensen goed zouden zijn voor haar paard?


Ik denk dat TS haar paard, waar ze niet echt een klik mee heeft graag verkocht ziet. Het paard kan niet tegen tegenliggers en ze heeft alweer een nieuw paard.

Ts vermeldt daarentegen dat ze wegens lichamelijke problemen niet meer kan rijden en dat ze anders het paard nooit zou hebben weggedaan? Misschien heb jij het over iemand anders? Wat er trouwens niet toe doet want het gaat nu over deze kopers die niet de beste zakenpartners lijken te zijn.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:55

Voor wat betreft het risico op transport: Dit is gewoon te verzekeren voor niet heel veel geld.