Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knoek
Berichten: 120
Geregistreerd: 11-05-22

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 07:08

Tja ik zal wellicht niet het leukste antwoord geven, maar als kopers willen keuren en jij bent akkoord gegaan, mag de koper een veearts uitzoeken.
Dat jij geen vervoer hebt is niet de schuld van kopers. Zij komen al jou tegemoet door het paard bij je op te halen en naar de veearts te brengen.
Dit probleem blijf je houden ook als deze koop niet doorgaat.
Zelf vervoer regelen naar de veearts is dat geen optie?

Wij hebben altijd bij onze eigen veearts laten keuren, en ja dat waren soms ook flinke afstanden, helaas staat het ideale paard nooit om de hoek.....

Mars

Berichten: 33273
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 07:43

Knoek schreef:
Dat jij geen vervoer hebt is niet de schuld van kopers.


Maar dat betekend niet dat TS dan verplicht is haar dier 130km bij een onbekende in de trailer te zetten. Met alle risico’s van dien als er iets gebeurd onderweg.
Laat kopers dan hun eigen dierenarts maar meenemen naar terrein van TS. Of een DA in de omgeving uitzoeken.

Utixo

Berichten: 6601
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 08:22

Wacht even hoor, iedereen schreeuwt altijd dat je je eigen veearts moet laten keuren, nu doet iemand dat, en nu schreeuwt iedereen daar het niet ok is.

TS, jij wilt het dier verkopen. Daar zul je ook wat moeite voor moeten doen. Ja, 130 km is een eind, maar er kan net zo goed iets gebeuren als het 5 km verderop is. Natuurlijk zijn er beren op de weg, maar waar ben je bang voor? Als je je hier niet goed bij voelt, dan regel je een paardentaxi. Of je kapt de koop af. Maar de kopers vertellen dat ze niet bij hun eigen dierenarts mogen keuren gaat wat ver.

Iemand opperde dat de dierenarts wel even naar jou kon komen. Ik denk zomaar dat die echt geen tijd heeft om een dag op te geven om een paard te keuren.

Suzanne F.

Berichten: 49334
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 08:28

Ik snap het probleem niet zo eigenlijk. Ze laten het paard (heel verstandig) keuren bij hun eigen dierenarts. Jij hebt ingestemd met de verkoop dus dan wordt het paard daar gekeurd.
Ik reed toentertijd mee met de kopers met de trailer naar de kliniek. Daar is het paard gekeurd en weer naar huis gebracht. Ik begrijp dat jij hebt afgesproken dat hij vanuit daar meteen meegaat? Wanneer laat je ze betalen dan? Op de kliniek? Want het paard is pas verkocht als hij zonder bemerkingen de keuring doorloopt toch?

Kalea

Berichten: 415
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 08:31

Ik lees nogal veel ‘moeten’, feitelijk ‘moet’ ts niks hè. Als zij aangeeft dat het paard niet verplaatst wordt voor een keuring is de kous toch af? Ik vind 130 km in ieder geval te gek, maar iedereen mag dat zelf weten uiteraard.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 08:33

130 km is nu niet het einde van de wereld, zeker niet voor een paard die het gewend is te reizen. Als je zelf geen trailer hebt en hem niet “mee wil geven”, dan kan je nog altijd een B rijbewijs vrachtwagen huren en zelf vervoeren. Er zijn tegenwoordig ook rontgen service bedrijven aan huis, die de foto’s naar de kliniek kunnen doorsturen, klinisch kan dan eventueel thuis gebeuren door een andere dierenarts.

Ik begrijp de potentiële kopers ook wel, ik zou mijn paard ook op een bepaalde kliniek laten keuren, omdat ik hen ken en er vertrouwen in heb.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 09:04

Even voor de duidelijkheid, paard is gekeurd, nieuwe keuringen zijn toegestaan op kosten koper.
Ik zeg ook niet dat het niet mag echter vraag ik verder hoe en wat te regelen.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand 130 km rijd met paard voor een keuring...

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:05

Instemmen met prijs betekend niet dat je ook ingestemd hebt met de overige voorwaarden van de verkoop.
Je mag als verkoper best grenzen stellen. Ik zou als verkoper zijnde me zeker niet op extra kosten laten jagen om vervoer te huren omdat de koper een heel eind wil reizen.

Tegenwoordig kan zo’n beetje elke knappe keuringsarts op locatie een volledige keuring uitvoeren, daarvoor hoef je niet hele einden te reizen.
Ook is alles digitaal en kan er gefilmd worden, de eigen arts kan dus prima over de schouders van een andere arts meekijken als deze niet bereid is te reizen.

Ik heb op een of andere manier altijd mijn paard gevonden op >100km van huis. Ik pak de lijst met erkend keuringsartsen erbij en zoek er daar eentje die redelijk in de buurt zit. Als er al foto’s bij het paard zitten laat ik die vooraf na kijken door mijn da.
Ik snap namelijk heel goed dat een verkoper ook bepaalde risico’s wil uitsluiten, samen kom je daar altijd wel uit.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:12

Ik snap dat probleem eigenlijk niet precies. Het paard is al volledig gekeurd begrijp ik, dus de kans dat er iets raars gevonden wordt is niet erg groot.
Voor het gevaar maakt het niet uit of je 13 of 130 km rijdt, die vrachtwagen kan ook op 200 meter van je huis de trailer inrijden. Desnoods laat je ze een vervoersverzekering afsluiten. Het enige wat mij flink zou irriteren is dat ik dan ook een hele dag kwijt ben, dus daar zou ik ze wel op aanspreken.
Als je enkel bang bent dat er een betalingsprobleem is dan doe je een aanbetaling of een vooruitbetaling.

Ellekebr
Berichten: 118
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:13

Hmm ik snap het wel. Persoonlijk zou ik een paard alleen bij het SMDC laten keuren. Hoe kijken zij er tegenaan als er iets tijdens transport gebeurt?

rien10
Berichten: 14754
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:15

BugsFunny schreef:
Bienotje schreef:
Zelf brengen, verkoop wordt rondgemaakt na keuring. Paard is neem ik aan meermaals zonder gedoe op de trailer geweest, of is dat reden om zo terughoudend te zijn?

Ik heb dus bij eigen da laten keuren aantal jaar terug, 70 km verderop. Verkoper heeft gebracht naar keuring en vervolgens ook stal. Geen reden tot achterdocht, paard was ook trailer gewend.


Zelf brengen is niet mogelijk

Jawel, je kan een paardentaxi inschakelen.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 09:24

rien10 schreef:
Jawel, je kan een paardentaxi inschakelen.


Keuringen kosten koper.
Dus nee ik ga daar niet een paar honderd euro aan uit geven.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:25

Ik zou via route eerst eens kijken hoe lang dat duurt, 130 km kan 1,5 uur zijn, maar ook net zo goed 2,5 uur, afhankelijk van de route (snelweg ed).

Maar dan nog vind ik het een behoorlijk risico, want je weet niet hoe ze rijden, misschien te vlot abrupt stoppen of te snel door de bocht. Wat als het paard zich verstapt? Waar ligt de bewijslast hoe en waar het is ontstaan. Hebben ze wel veel ervaring met het rijden met een trailer met een paard er in. Het ene paard staat rustig, de ander is onrustig. Koper heeft misschien ook wat zenuwen/spanning.

Ik vind het zelf helemaal niks. Als ik het al had gedaan, alleen met een goed bekende paardentaxi.

Persoonlijk zou ik zeggen keuren mag, door een door koper aangestelde dierenarts binnen een straal van 25 km. Hun dierenarts weet best wel iemand aan te bevelen.

Goede paarden zijn er niet in overvloed, dus als ze hem graag willen hebben, kunnen ze zich best schikken naar jou eisen.

fransje23

Berichten: 15411
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:29

De afspraak dat ze kunnen laten keuren bij hun eigen dierenarts is er al. Toch?
Je gaat er zelf achteraan rijden van de stal waar het paard nu staat naar de dierenarts. Dat is ook al afgesproken, toch?


Ik zou in ieder geval minimaal 50% van de verkoopprijs willen voor transport en op papier vast leggen dat het risico voor transport voor hun rekening en risico is, eventueel kunnen ze dat verzekeren.
Paspoort en eventueel papieren zou ik in bezit houden tot de keuring .

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:30

Als je angstig bent voor het vervoeren zelf dan moet je ze gewoon verplichten om het aan huis te doen.
Op 25 km kun je een paard net zo goed naar zijn gallemiezen helpen door te hard door de bocht te scheuren of de trailer in de sloot te parkeren.

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:33

Ik zou gewoon zeggen dat paard niet 130 km gaat reizen, zeker niet gezien jezelf geen vervoer voor paard hebt. Keuren kan bij jou op locatie willen ze het paard daardoor niet, jammer dan.
Paard is schijnbaar al goedgekeurd geweest afgelopen periode door ts haar DA. Paarden gaan zeker als het een fijn dier is nog steeds als lopende broodjes over de toonbank. Dus die raak je wel kwijt in januari na de kerstdagen.

Echter staat paard in training en word daar de verkoop gedaan dan vind ik wel dat de trainer zelf wel flexibeler mag zijn ik ga er vanuit dat er commissie op het paard zit voor de trainer.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 09:36

fransje23 schreef:
De afspraak dat ze kunnen laten keuren bij hun eigen dierenarts is er al. Toch?
Je gaat er zelf achteraan rijden van de stal waar het paard nu staat naar de dierenarts. Dat is ook al afgesproken, toch?


Ik zou in ieder geval minimaal 50% van de verkoopprijs willen voor transport en op papier vast leggen dat het risico voor transport voor hun rekening en risico is, eventueel kunnen ze dat verzekeren.
Paspoort en eventueel papieren zou ik in bezit houden tot de keuring .


Nee die afspraak is er nog niet.
Ik heb aangegeven dat ik het een flink stuk vind en een risico en dat ik eerst even na ging zoeken over een oplossing.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 09:37

Spaansepony schreef:
Ik zou gewoon zeggen dat paard niet 130 km gaat reizen, zeker niet gezien jezelf geen vervoer voor paard hebt. Keuren kan bij jou op locatie willen ze het paard daardoor niet, jammer dan.
Paard is schijnbaar al goedgekeurd geweest afgelopen periode door ts haar DA. Paarden gaan zeker als het een fijn dier is nog steeds als lopende broodjes over de toonbank. Dus die raak je wel kwijt in januari na de kerstdagen.

Echter staat paard in training en word daar de verkoop gedaan dan vind ik wel dat de trainer zelf wel flexibeler mag zijn ik ga er vanuit dat er commissie op het paard zit voor de trainer.


Nee er zit geen verkoop commissie op.

sasja0705
Berichten: 2040
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:43

Ik neem aan dat het hier dus om een paard gaat dat iets in de hogere (sport?) prijsklasse valt.
Dus als koper zou ik ook mijn eigen da willen.

Als verkoper zou ik zelf dan een contract laten (door en advocaat met verstand van paarden ) opstellen, plus dat het paard alvorens vervoer naar keuring ook al betaald is.

Dus zo moeilijk is het niet, en een contract kost ook niet de wereld.

En anders dus zelf paardentaxi regelene.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:45

Ik vindt het ook te ver, ik zou aansturen naar een locatie halverwege en dan zoeken zij daar maar een DA bij die daarbij past.

Qua trailer rijden ga ik er vanuit dat ze vast wel weten wat ze doen en het niet hun eerste paard is. Je kan van te voren afspreken dat ze extra voorzichtig rijden. Een risico blijft het altijd.

Berdien

Berichten: 64538
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:54

Ik heb mijn vorige paard 200km van huis gekocht, maar geen haar op mijn hoofd die erover na dacht om dan bij mij in de buurt te laten keuren. Paard is daar op locatie gekeurd door DA naar mijn keuze.

Bij verkoop van dat paard is het paard op 40 km gekeurd, DA naar keuze van de koper. Ik ben toen mee gereden met de koper. Nou kende ik de koper wel goed, dat scheelt.

Maar laten keuren op 130km afstand, waarbij de kopende partij (die je niet kent?) het paard moet vervoeren? Daar ging ik niet mee akkoord :n

Noukie
Berichten: 10951
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:59

Ik heb ook mijn paard op 130km afstand gekocht. Ze was al gekeurd incl rug en hals. Die fotos zijn door mijn eigen dierenarts beoordeeld en op de dag van overdracht is ze bij hun op het erf door een keuringsdierenarts (andere dan hun eigen, wel uit die omgeving) nog klinisch gekeurd.
Zoiets zou ik een redelijke tussenoplossing vinden, of een da naar hun keuze in de buurt.
Ik had zelf iig niet durven vragen om m even naar mijn da te brengen.
Hangt misschien ook van de prijsklasse af trouwens hoor. Voor 10k zit ik er anders in dan voor 50k. Maar dan zou ik m altijd nog zelf erheen (laten) brengen.

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:02

Ik heb het gehad bij aankoop van een paard. Wilde hem ook graag gekeurd hebben door onze eigen dierenarts, verkoper was niet in de gelegenheid om te rijden dus hebben wij het paard opgehaald. Was in de winter, helaas sloeg het weer om toen we onderweg waren, keuring in overleg met dierenarts en eigenaar verplaatst naar paar dagen later, we waren al bijna thuis met paard in de trailer dus door gereden naar huis en paard is bij ons gebleven op stal, alles in overleg met eigenaar. Paard is paar dagen later gekeurd en gebleven. Je moet wel een heel goed gevoel hebben bij die mensen om zo een paard mee te geven, zou goede afspraken maken over de verantwoordelijkheid e.d. als het goed voelt en anders inderdaad kijken naar een andere dierenarts voor keuren waar jullie allebei het mee eens zijn.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 10:02

sasja0705 schreef:
Ik neem aan dat het hier dus om een paard gaat dat iets in de hogere (sport?) prijsklasse valt.
Dus als koper zou ik ook mijn eigen da willen.

Als verkoper zou ik zelf dan een contract laten (door en advocaat met verstand van paarden ) opstellen, plus dat het paard alvorens vervoer naar keuring ook al betaald is.

Dus zo moeilijk is het niet, en een contract kost ook niet de wereld.

En anders dus zelf paardentaxi regelene.


Ze gaat niet voor de hoofdprijs weg nee..
Wel een sportpaard.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:10

Mars schreef:
Knoek schreef:
Dat jij geen vervoer hebt is niet de schuld van kopers.


Maar dat betekend niet dat TS dan verplicht is haar dier 130km bij een onbekende in de trailer te zetten. Met alle risico’s van dien als er iets gebeurd onderweg.
Laat kopers dan hun eigen dierenarts maar meenemen naar terrein van TS. Of een DA in de omgeving uitzoeken.
Ze is ook niet verplicht om het paard bij onbekenden in de trailer te zetten maar die onbekenden zijn zo aardig om het vervoer te regelen aangezien TS dat niet kan. Ik zou daar als koper denk ik niet zo'n zin in hebben als hij niet goed is moet je ook weer het hele eind terugrijden. Een beetje een goede dierenarts is niet in staat om buiten zijn kliniek te gaan keuren, daar mag je tegenwoordig al in je handjes knijpen als je op redelijke termijn een afspraak maakt.

Je kunt enorm veel beren op de weg zien maar als een paard gewend is om te reizen dan is de kans dat er onderweg iets verkeerd gaat bijna te verwaarlozen. Daarbij zijn de kopers er niet bij gebaat dat er onderweg iets met het paard gebeurt dus die zullen er ook zorgvuldig mee om gaan.

Voor mezelf zou ik zowel als koper als verkoper hierin wel de prijsklasse van het paard meenemen. Eentje van €5000 durf ik wel de laten keuren in de buurt bij een praktijk met een goede naam. Bij eentje van €50.000 wil ik gewoon dat mijn eigen dierenarts keurt ook al is het 200 kilometer verderop.
En ook als verkoper bied ik meer opties als het een duurder paard is dan een goedkopere maar in beide gevallen zal ik zelf het vervoer doen of laten doen omdat ik niet vind dat het de taak van de koper is om dat te regelen.

Mocht een verkoper geen vervoer hebben en ik moet het paard zelf vervoeren dan zou ik er overigens niet zomaar mee akkoord gaan dan de risico's tijdens het vervoer voor mij zijn. Voor hetzelfde geld is het een naar beest die al drie keer op zijn rug in de trailer heeft gelegen en zit ik al met de ellende van een beschadigde trailer en ook nog met de kosten als er met het paard zelf iets is.