Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Change3x

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:10

Ik zou niet akkoord gaan met zo’n eind rijden om alleen te keuren. Veel te ver weg. Ik zou aansturen tot een andere onafhankelijke DA bij jou in de buurt of maximaal tot op de helft van de km’s die nu gepland staan. Je hebt als verkoper ook nog wat te zeggen gelukkig, nog steeds jouw paard en dus jouw keuze of je er zo ver mee wil reizen.

rien10
Berichten: 14749
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:16

Als je niet voor vervoer wilt zorgen EN je wilt niet dat vreemden met je paard op pad gaan, is het een no go. Dat lijkt me niet heel ingewikkeld.
Dus even met de koper communiceren dat je dit zo niet gaat doen.

Padoertje
Berichten: 1556
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:16

Voor iedereen die zegt te keuren op eigen terrein, dat is leuk als je alleen klinisch keurt misschien. Ik wil toch echt goede foto’s trekken van een paard en dus op een kliniek bij een arts die ik vertrouw.
Ik heb mijn paard dit voorjaar naar Dap Bodegraven gereden (klein half uurtje maar) en na positief koopadvies, zelf nog een uur verderop bij de mensen thuisgebracht. Daar pas afgerekend met ze.

Er zijn altijd beren op de weg, maar soms moet je er ook iets voor overhebben om je paard bij de juiste nieuwe eigenaar te brengen. Maak gewoon duidelijke afspraken dat mocht er onderweg onverhoopt iets gebeuren, de potentiële koper aansprakelijk is. Hij vervoert immers het paard. Een goede WA verzekering is op zijn minst handig. Ga gewoon het gesprek aan. Die mensen willen jouw paard graag overnemen, dus die gaan echt niet met 250km/u de snelweg over.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 10:18

Wij zijn op diverse fronten de koper tegemoet gekomen, ook in de prijs aangezien het voor mij erg belangrijk is dat ze goed terecht komt.
Koper heeft ook alle tijd en ruimte gehad om beslissingen te maken en paard was tot die tijd ook "gereserveerd".
Koper geeft nu aan dat vervoer terug bij afkeuring voor verkoper is.
Aanbod op locatie te keuren en door te sturen naar eigen da wordt afgewezen.
Ik wil best voor vervoer zorgen naar wel op kosten koper.
Staat ook in de advertentie, keuringen op kosten koper.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:20

BugsFunny schreef:
Koper geeft nu aan dat vervoer terug bij afkeuring voor verkoper is.

Dus eerst een dier 130km verslepen en indien afgekeurd op kosten terug van de verkoper terwijl je als koper het dier al die kant op wil hebben? No deal. sowieso al 260km voor een paard is een behoorlijk eind met bijkomende risico's. Maar ook de extra kosten als verkoper zijn imo niet nodig. Zij willen het dier kopen toch?
Laatst bijgewerkt door Winged op 07-12-22 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:21

BugsFunny schreef:
Wij zijn op diverse fronten de koper tegemoet gekomen, ook in de prijs aangezien het voor mij erg belangrijk is dat ze goed terecht komt.
Koper heeft ook alle tijd en ruimte gehad om beslissingen te maken en paard was tot die tijd ook "gereserveerd".
Koper geeft nu aan dat vervoer terug bij afkeuring voor verkoper is.
Aanbod op locatie te keuren en door te sturen naar eigen da wordt afgewezen.
Ik wil best voor vervoer zorgen naar wel op kosten koper.
Staat ook in de advertentie, keuringen op kosten koper.


Ik heb al aardig wat paarden verkocht en mijn conclusie hierover is dat ze hem dan niet graag genoeg willen hebben. Zou het mooi los laten. Kopers genoeg!

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:24

Ik heb nu ook een paard te koop, deze vorige week sowieso klinisch en röndgenoligisch (alleen benen) laten keuren om te weten wat ik aanbied. Deze gegevens mogen eventuele geïntresseerden ook inzien en naar hun eigen DA sturen.
Mocht er iemand overwegen hem te willen kopen dan is verdere keuring van bijv rug/hals voor hun kosten, en mogen ze ook inderdaad de kliniek kiezen. Maar gaat om nog verder onbeleerd paard, dat ligt er maar net aan wat die persoon zou voorstellen.

MissJG

Berichten: 386
Geregistreerd: 28-09-16

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:35

Ik was er niet aan begonnen paard moet als het wel mis is dus 260km op een dag reizen? En dan mag je zelf ook nog zorgen voor de terug reis? Nee als ze het paard echt zo graag willen dan zorgen ze maar dat er een DA naar keuze op locatie komt. Ik
Had het tenminste niet gedaan. Succes met alles!

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:35

BugsFunny schreef:
Wij zijn op diverse fronten de koper tegemoet gekomen, ook in de prijs aangezien het voor mij erg belangrijk is dat ze goed terecht komt.
Koper heeft ook alle tijd en ruimte gehad om beslissingen te maken en paard was tot die tijd ook "gereserveerd".
Koper geeft nu aan dat vervoer terug bij afkeuring voor verkoper is.
Aanbod op locatie te keuren en door te sturen naar eigen da wordt afgewezen.
Ik wil best voor vervoer zorgen naar wel op kosten koper.
Staat ook in de advertentie, keuringen op kosten koper.


Ergens snap ik het wel van hun, ze moeten het stuk tenslotte al 2x afleggen om het paard bij hun dierenarts te krijgen. Echter is het wel hun keuze dat het paard daar gekeurd moet worden terwijl er meer opties zijn om het paard gekeurd te krijgen.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:37

BugsFunny schreef:
Wij zijn op diverse fronten de koper tegemoet gekomen, ook in de prijs aangezien het voor mij erg belangrijk is dat ze goed terecht komt.
Koper heeft ook alle tijd en ruimte gehad om beslissingen te maken en paard was tot die tijd ook "gereserveerd".
Koper geeft nu aan dat vervoer terug bij afkeuring voor verkoper is.
Aanbod op locatie te keuren en door te sturen naar eigen da wordt afgewezen.
Ik wil best voor vervoer zorgen naar wel op kosten koper.
Staat ook in de advertentie, keuringen op kosten koper.


Hmm lastig verhaal, is er niet een kliniek in de buurt waar zij het paard kunnen laten keuren? Misschien heel naïef, maar een grotere kliniek heeft zoveel klanten dat ze toch nooit een keuring zouden beïnvloeden?

Dat zou mijn voorstel zijn en anders kunnen ze een dierenarts regelen die bij je op het terrein kunnen komen. Als beiden geen optie is dan zou ik deze kopers laten lopen, er komt wel weer iemand anders die zich wel wil aanpassen. Volgens mij is het een nogal onredelijke eis om 130 km te rijden met een paard wat nog niet van jou is.

pmarena

Berichten: 48219
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:39

Je had er al geen goed gevoel bij, als ze er nu ook bovenop gooien dat het vervoer terug van "hun" locatie voor jouw kosten is, dan lijkt dat me de doodsteek voor de onderhandeling, toch...? Gewoon lekker niet doen dan.

Ik snap het overigens heel goed vanuit hun hoor, maar zo wordt het wel heel vervelend voor jou.

Heb je het idee dat je paard moeiteloos door de keuring zal komen en geen rare fratsen uithaalt onderweg, en wil je er toch wel heel graag vanaf.... dan kan je het natuurlijk wagen.

Ik zou er persoonlijk vooral mee zitten dat je paard onbetaald het erf af gaat, daar zou ik geen prettig gevoel bij hebben. Want dan moet je bij de DA nog je geld van hun zien te krijgen en gaan ze wellicht lopen miepen dat er nog wat van de prijs af moet omdat er 3 haren scheef lagen ofzo... of vinden toch ineens dat de keuring door de eigenaar van het paard betaalt moet worden.... de "kopers" hebben wel echt alle macht op dat moment gezien zij het dier dan terug moeten vervoeren...

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:40

BugsFunny schreef:
Wij zijn op diverse fronten de koper tegemoet gekomen, ook in de prijs aangezien het voor mij erg belangrijk is dat ze goed terecht komt.
Koper heeft ook alle tijd en ruimte gehad om beslissingen te maken en paard was tot die tijd ook "gereserveerd".
Koper geeft nu aan dat vervoer terug bij afkeuring voor verkoper is.
Aanbod op locatie te keuren en door te sturen naar eigen da wordt afgewezen.
Ik wil best voor vervoer zorgen naar wel op kosten koper.
Staat ook in de advertentie, keuringen op kosten koper.


Als er al foto's bij zitten zou dit voor mij heel simpel zijn...Next!

Dan zou jij 135 km moeten heen en terugrijden met paard..dahaag.

Er kan een compromis gemaakt worden maar als zij daar niet voor open staan dan is het jammer voor hun.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:49

Padoertje schreef:
Voor iedereen die zegt te keuren op eigen terrein, dat is leuk als je alleen klinisch keurt misschien. Ik wil toch echt goede foto’s trekken van een paard en dus op een kliniek bij een arts die ik vertrouw.
Ik heb mijn paard dit voorjaar naar Dap Bodegraven gereden (klein half uurtje maar) en na positief koopadvies, zelf nog een uur verderop bij de mensen thuisgebracht. Daar pas afgerekend met ze.

Er zijn altijd beren op de weg, maar soms moet je er ook iets voor overhebben om je paard bij de juiste nieuwe eigenaar te brengen. Maak gewoon duidelijke afspraken dat mocht er onderweg onverhoopt iets gebeuren, de potentiële koper aansprakelijk is. Hij vervoert immers het paard. Een goede WA verzekering is op zijn minst handig. Ga gewoon het gesprek aan. Die mensen willen jouw paard graag overnemen, dus die gaan echt niet met 250km/u de snelweg over.


Ik heb paard laten keuren bij mijn da wat voor verkoper 80km was en voor ons nog wat verder. Geen probleem, beide met de trailer erheen. Ja, dat is een stuk rijden, maar verkoper had alle vertrouwen in het paard en wij in deze da.

Het wordt hier al lastig dat verkoper helemaal nergens heen kan met paard. Ik snap dan minder goed waarom 25km ineens minder erg zou zijn want ts kan dan alsnog niet zelf rijden met het paard. Hij is toch al goedgekeurd, dus zorgen om die terugreis zou je al niet moeten hebben? Keuren kosten koper doen ze toch ook? Dat vervoer kosten daarbij horen ben ik het niet mee eens...

Idd, op locatie krijg ik geen erkende da om te keuren, helemaal niet met foto's. Maar klinisch ook niet.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:52

TS, ik ga mijn optie er nog eens ingooien: kan hun DA bij jou op stal keuren?

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:55

Er is echt geen dierenarts die 260 km gaat rijden en een werkdag opgeven voor een keuring. Kom op.

Apple

Berichten: 76210
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:58

Aangezien TS geen eigen vervoer heeft lijkt het me wel handig dat helder en duidelijk is hoe het paard terug komt als het wordt afgekeurd.

Niet dat de TS daar op 130 km afstand wordt achtergelaten met haar paard :\

StalNollie

Berichten: 9153
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:05

Ts het is jou paard dus jij kan eisen. Willen ze daarin niet in mee gaan... Prima volgende koper.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 11:12

Ik heb voorgesteld:
Paard op locatie te laten keuren door een door hun gekozen da en op locatie te laten tot akkoord eigen da.
Eigen da te laten komen.
Paard op kosten kopers naar da te transporteren en retour bij afkeuring.

1e afgewezen, 2e niet mogelijk, 3e alle transport kosten voor mij.

Kanttekening, ze betalen 6 duizend minder dan taxatie waarde (omdat ze momenteel aan de stevige kant is ivm weinig rijden ivm blessure ruiter) en 2.500 onder vraagprijs.
Ik denk dat de verkoop dan maar niet door gaat.

rijpaarden
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:12

Laat een onafhankelijk mobiel rontgencentrum (bijvoorbeeld Geesteren) thuis langskomen om fotos te maken. Die fotos kunnen ze dan meenemen naar elke dierenarts op de wereld.

Voor wat betreft klinisch keuren: als je de mogelijkheid hebt thuis laten keuren door dierenarts van hun keuze. Je zal niet de eerste zijn waarbij het paard zich onderweg op de trailer verstapt en verdraaid en dan klinisch afgekeurd wordt.

Overigens zijn er ook regels mbt vervoer paard over lange afstanden op 1 dag.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 11:18

rijpaarden schreef:
Laat een onafhankelijk mobiel rontgencentrum (bijvoorbeeld Geesteren) thuis langskomen om fotos te maken. Die fotos kunnen ze dan meenemen naar elke dierenarts op de wereld.

Voor wat betreft klinisch keuren: als je de mogelijkheid hebt thuis laten keuren door dierenarts van hun keuze. Je zal niet de eerste zijn waarbij het paard zich onderweg op de trailer verstapt en verdraaid en dan klinisch afgekeurd wordt.

Overigens zijn er ook regels mbt vervoer paard over lange afstanden op 1 dag.


Dat willen ze niet.
Alleen keuren door eigen da.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:21

rijpaarden schreef:
Laat een mobiel rontgencentrum (bijvoorbeeld Geesteren) thuis langskomen om fotos te maken. Die fotos kunnen ze dan meenemen naar elke dierenarts op de wereld.

Voor wat betreft klinisch keuren: als je de mogelijkheid hebt thuis laten keuren door dierenarts van hun keuze. Je zal niet de eerste zijn waarbij het paard zich onderweg op de trailer verstapt en verdraaid en dan klinisch afgekeurd wordt.

Overigens zijn er ook regels mbt vervoer paard over lange afstanden op 1 dag.

Ik zou het ook niet doen.Niet best voor het paard zo'n lange rit.En zoals iemand hierboven al zei, straks sta jij ver van huis met je paard en gaan die mensen moeilijk doen over iets. Tegenwoordig kan er ook op stal geröntgend worden.Het is ook vaak mogelijk om wel een eigen DA in te huren om te komen keuren op locatie.Dat kost dan wel wat maar het heen en weer slepen van een paard kost ook wat.

Lieser
Berichten: 1540
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:22

meggiemeg schreef:
Ik heb het gehad bij aankoop van een paard. Wilde hem ook graag gekeurd hebben door onze eigen dierenarts, verkoper was niet in de gelegenheid om te rijden dus hebben wij het paard opgehaald. Was in de winter, helaas sloeg het weer om toen we onderweg waren, keuring in overleg met dierenarts en eigenaar verplaatst naar paar dagen later, we waren al bijna thuis met paard in de trailer dus door gereden naar huis en paard is bij ons gebleven op stal, alles in overleg met eigenaar. Paard is paar dagen later gekeurd en gebleven. Je moet wel een heel goed gevoel hebben bij die mensen om zo een paard mee te geven, zou goede afspraken maken over de verantwoordelijkheid e.d. als het goed voelt en anders inderdaad kijken naar een andere dierenarts voor keuren waar jullie allebei het mee eens zijn.

En wat als het paard op dag 2 een blessure op zou lopen?

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:22

Ik zou hier als verkoper klaar mee zijn.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe graag je nu wil verkopen...
Ik vind je als verkoper al zeer correct en je hebt het paard voor aanbieden zelf laten keuren.
Ergens stopt het.

Lieser
Berichten: 1540
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:23

BugsFunny schreef:
Dat willen ze niet.
Alleen keuren door eigen da.

Dan houdt het op, denk ik. Zeker als ze de kosten voor het vervoer terug bij afkeur bij jou willen neerleggen. Dat is niet wat kosten koper inhoudt.

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:24

Keuren op het eigen erf door een onafhankelijke da en anders maar niet. Een eigen DA door de koper, kan voor jou als verkoper allerlei ongewenste zaken opleveren.