Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
su72

Berichten: 131
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:28

Wat jammer dat ze zo halsstarrig zijn.
Ik denk altijd dat je beetje moet geven en nemen en je hebt ze 3 heel redelijke voorstellen gedaan in mijn ogen.

Hoe rot het ook is, ik zou het ook niet doen als het niet goed voelt...

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:39

Ik zou er vanaf zien TS. Tot aan de toevoeging van reiskosten bij afkeur voor verkoper, zag ik er nog niet zo'n probleem in, maar met die insteek zou ik er klaar mee zijn. Je bent volgens mij al erg flexibel maar dan moet dan wel van 2 kanten komen.
Het zal niet het eerste gezonde paard zijn dat een negatief koopadvies krijgt om iets irrelevants en dan sta je daar op de kliniek van de koper met vervoer van de koper en jij kan op jouw kosten met een wrang gevoel weer naar huis.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:47

Utixo schreef:
Er is echt geen dierenarts die 260 km gaat rijden en een werkdag opgeven voor een keuring. Kom op.


Als jij gewoon betaalt, zijn er weinig DA’s die dit niet doen. Dus even rustig met je “kom op”.
Lees de opmerking van pmarena even, zij typt wat er volgens mij ook gaat gebeuren als je daar staat met je paard.
Laatst bijgewerkt door chevax op 07-12-22 11:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:48

Niet terugbrengen bij afkeuren terwijl ze weten dat je geen vervoer hebt is wel heel brutaal.
Hoe komen ze erop _O-
Nee dus.

Mijn dierenarts rijdt ook rustig 150 km enkele rijs hoor, die is juist ingericht op state of the art mobiele aparatuur. Het kost enkel wat :D :$

Mellow

Berichten: 6492
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:51

Ik zou er ook vanaf zien. Ze willen in niks mee bewegen met jou lijkt het wel en er is al behoorlijk wat van de vraagprijs af gegaan. Dat zouden zij dan ook als redelijkheid kunnen zien dat dan vervoer en kosten keuring voor hun rekening mag komen. Krijg een beetje het gevoel voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten hierbij. Zou je poot stijf houden en zeggen: zo gaan we het doen en anders gaat de koop niet door. Het is nog steeds jou paard. Keuren kan ook prima bij jou door een dierenarts die zij in jou buurt hebben uitgekozen zonder inmenging van jou.
130 km vervoeren zou ik niet doen, zeker niet gezien hoe ze erin staan dat bij afkeur jij dan de terugreis moet betalen. Zou mij dan niet het vertrouwen geven dat als er onderweg wat gebeurd dat ze dan wel die verantwoordelijkheid op zich nemen. Maar dat is mijn gevoel erbij.
Dat zou je dan ook echt weer goed zwart op wit moeten hebben en vraag me af of je dat juridisch gezien dan wel dicht gaat krijgen. (Maar daar heb ik niet veel kaas van gegeten hoor).

3heathcliff5
Berichten: 468
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:54

troi schreef:
Poe flinke voorraad valkuilen!

Een paar opties en overwegingen

Ik zou het dier op jouw locatie door hen laten kopen en laten betalen, onder voorwaarde dat het dier wordt goedgekeurd bij een da van hun keuze binnen een redelijke periode (bijv 7 dagen). Mocht er onderweg een ongeval zijn dan is het dier, en de risico's, voor hen. Mocht de keuring niet goed verlopen dan gaat het eigendom weer naar jou, en betaal je het geld terug zodra het dier in dezelfde conditie weer bij jou wordt afgeleverd (dus dat recht vervalt als het dier bijv een wondje heeft of kreupel is geworden, dan neem je het niet terug). Kan er door omstandigheden niet gekeurd worden (bijv ziekte da wat te laat wordt doorgegeven) dan is het dier al verkocht en van hen. Krijgen ze niet binnen 7 dagen alsnog een keuring voor elkaar dan vervalt de clausule en is het dier van hen. Anders loop jij een groot risico!

Dit moet je juridisch sterk opschrijven, een notaris is geen overbodige luxe!


Ik had ongeveer zo’n constructie toen ik mijn veulen heb gekocht. Ging ook over grote afstanden en ik kreeg het logistiek niet geregeld om keuren (wel bij verkoper) en ophalen te combineren. Dus veulen betaald en meegenomen. Verkoper bood zelf aan om het veulen 200km verderop weer op te halen wanneer hij niet binnen een week positief door de keuring zou komen. Zelf was ik uitgegaan dat dit dan voor mijn rekening zou zijn. Hier was ook sprake van een grote gunfactor vanuit verkoper en aanzienlijk lager aankoopbedrag dan vraagprijs. Dus ja het komt voor, maar ik was als koper niet degene die deze constructie geïnitieerd had. Veulen werd overigens de dag erop gekeurd, wat bij verkoper vooraf bekend was.

In dit geval heeft TS al kosten gemaakt om aan te tonen dat zij een goed paard verkoopt. Ik kan alleen niet opmaken of dit klinisch met of zonder rx is geweest en of de koper dus uitgebreider wil keuren. Met de reacties die TS al van de potentiële kopers terug heeft gekregen, zou ik niet enthousiast worden om zaken met ze te blijven doen. Ik neem aan dat TS meerdere belangstellenden voor dit paard heeft gehad. Misschien maar aangeven dat het paard niet zover gaat reizen voor een keuring in de voorgestelde constructie en dat je nog steeds openstaat voor afhandeling op de door jou voorgestelde manieren. Ik zou ook aangeven dat je in de tussentijd andere belangstellenden gaat uitnodigen voor bezichtiging. En dat het dan weg=weg is.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:56

Sizzle schreef:
Niet terugbrengen bij afkeuren terwijl ze weten dat je geen vervoer hebt is wel heel brutaal.
Hoe komen ze erop _O-
Nee dus.

Mijn dierenarts rijdt ook rustig 150 km enkele rijs hoor, die is juist ingericht op state of the art mobiele aparatuur. Het kost enkel wat :D :$


Volgens mij willen ze wel terugbrengen maar dan krijgt TS een rekening voor de kosten. Wat ik overigens dus ook erg ver vind gaan.

Eowyn_95
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:59

Ik heb recent ook een paard gekocht en laten keuren bij een kliniek. Deze kliniek lag wel maar 20km van de stal af. Ik heb met de verkopende partij zwart op wit het volgende gezet:
- keuring onze kosten
- vervoer ons risico, indien er iets gebeurd (trailerongeluk bijv): aankoopbedrag betalen en paard is van ons
- Goedkeur moet voor het transport naar huis het bedrag op haar rekening staan
- Afkeur zelf terug naar stal brengen. Nog steeds alle kosten voor ons :').

Verkopende partij is ook niet mee geweest. Maar ja 20km is wel even wat anders als 130. Met die afstand zou ik stiekem niet akkoord gaan... Weet wel dat je altijd een risico loopt, maar het risico is wel kleiner, we moesten ook niet de snelweg op.
Er zijn vast nog andere leuke kopers die wel met je mee willen denken :)

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 11:59

MariekeS_ schreef:
Sizzle schreef:
Niet terugbrengen bij afkeuren terwijl ze weten dat je geen vervoer hebt is wel heel brutaal.
Hoe komen ze erop _O-
Nee dus.

Mijn dierenarts rijdt ook rustig 150 km enkele rijs hoor, die is juist ingericht op state of the art mobiele aparatuur. Het kost enkel wat :D :$


Volgens mij willen ze wel terugbrengen maar dan krijgt TS een rekening voor de kosten. Wat ik overigens dus ook erg ver vind gaan.


Nee dat willen ze niet. Terug brengen is geheel mijn verantwoordelijkheid.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:01

BugsFunny schreef:
Nee dat willen ze niet. Terug brengen is geheel mijn verantwoordelijkheid.

Die mensen willen het paard zo te horen niet graag genoeg. Anders denk je wel mee in de mogelijkheden. Ik zou de koop niet door laten gaan.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:04

BugsFunny schreef:
MariekeS_ schreef:

Volgens mij willen ze wel terugbrengen maar dan krijgt TS een rekening voor de kosten. Wat ik overigens dus ook erg ver vind gaan.


Nee dat willen ze niet. Terug brengen is geheel mijn verantwoordelijkheid.


Ah dat had ik gemist, dan is het helemaal :evaw:

xxCYNNxx

Berichten: 5662
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:11

BugsFunny schreef:
Ik heb voorgesteld:
Paard op locatie te laten keuren door een door hun gekozen da en op locatie te laten tot akkoord eigen da.
Eigen da te laten komen.
Paard op kosten kopers naar da te transporteren en retour bij afkeuring.

1e afgewezen, 2e niet mogelijk, 3e alle transport kosten voor mij.

Kanttekening, ze betalen 6 duizend minder dan taxatie waarde (omdat ze momenteel aan de stevige kant is ivm weinig rijden ivm blessure ruiter) en 2.500 onder vraagprijs.
Ik denk dat de verkoop dan maar niet door gaat.



nou daag...zij willen het dier 130 km verderop laten keuren; dan betaal je ook maar de transportkosten voor de heen en eventueel terugreis.

Ze waren al flink gematst. In totaal 8,5 k er af.....gewoon een andere koper afwachten; zolang ze niet moddervet is, zal ze van dat even aan de stevige kant zijn geen blijvende schade hebben opgelopen, dus wat dat betreft vind ik het al heel schappelijk dat je alleen al daarom 6 k er af had gehaald op voorhand. En vervolgens nog eens 2,5 k eraf.
Als ze een goed paard is verkoopt ze zichzelf heus wel.......en na de feestdagen waarschijnlijk gewoon voor je vraagprijs.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 07-12-22 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:12

Sizzle schreef:
Niet terugbrengen bij afkeuren terwijl ze weten dat je geen vervoer hebt is wel heel brutaal.
Hoe komen ze erop _O-
Nee dus.

Mijn dierenarts rijdt ook rustig 150 km enkele rijs hoor, die is juist ingericht op state of the art mobiele aparatuur. Het kost enkel wat :D :$

Precies. Ik had zelfs in de vorige eeuw ooit met mijn DA afgesproken dat hij naar een pony zou komen kijken die ik op het oog had en dat was ook zo ver. Hoefde uiteindelijk niet te komen omdat mijn eigen bezichtiging niets werd .Maar het kan dus goed als je maar betaalt.

xxCYNNxx

Berichten: 5662
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:14

Zolang je maar betaalt lijkt het mij idd niet zo moeilijk om je dierenarts mee te krijgen. Zeker niet als het een kliniek betreft en er dus meerdere da's zijn; overige klanten kunnen dan gewoon bij de collega's terecht die dag. Dus ook voor de kliniek zelf is het dan geen verloren dag.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 12:16

Heb de ddesbetreffende dierenarts opgezocht. Hij heeft sowieso nog een werkgebied wat 54 km afstand is van de stalling.

tiwi1969

Berichten: 7657
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:16

Als het paard niet jouw brood eet, je kunt dus de training en verzorging betalen zonder problemen, dan zou ik niet akkoord gaan en van de verkoop afzien.
Is de verkoop uit financiële nood dan wordt het verhaal lastiger.

Het ligt er dus helemaal aan hoe snel jij wil verkopen.
Bij afkeur het paard niet willen terugbrengen is ook bij financiële nood een dealbreaker, dan kan je de transportkosten helemaal niet missen.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 12:23

tiwi1969 schreef:
Als het paard niet jouw brood eet, je kunt dus de training en verzorging betalen zonder problemen, dan zou ik niet akkoord gaan en van de verkoop afzien.
Is de verkoop uit financiële nood dan wordt het verhaal lastiger.

Het ligt er dus helemaal aan hoe snel jij wil verkopen.
Bij afkeur het paard niet willen terugbrengen is ook bij financiële nood een dealbreaker, dan kan je de transportkosten helemaal niet missen.


Nee geen financiële nood, ja het kost wat per maand, dat is nu nog op te brengen.
Ze wordt verkocht omdat ik door lichamelijke problemen niet meer op haar kan rijden.
Anders had ik haar ook nooit verkocht

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:26

BugsFunny schreef:
Wij zijn op diverse fronten de koper tegemoet gekomen, ook in de prijs aangezien het voor mij erg belangrijk is dat ze goed terecht komt.

Ik heb even zitten meelezen en nog niet eerder gereageerd, maar ik vraag me wel af of je paard bij deze mensen wel goed terecht gaat komen, eerlijk gezegd.
Als ze het paard echt graag hadden willen hebben, hadden ze inderdaad in mogelijkheden gedacht en niet alles afgewezen wat je voorsteld.

Ik zag nog ergens een voorstel voorbij komen dat ze het paard eerst kopen (dus betalen) en dan kunnen keuren waar ze willen en binnen zeg 7 dagen terug als het niet bevalt.
Dat lijkt mij voor deze mensen toch de beste oplossing, maar waarschijnlijk gaan ze dat ook niet doen.

Hoe erg ook, ik zou deze kopers laten gaan en afzeggen.

Dan is het trouwens ook niet ondenkbaar, wanneer ze het paard echt graag willen, ze toch wel op eerdere voorstellen van je terug komen. Zo niet, dan jammer voor hen, maar ga zelf het risico niet lopen van alles waar je nu tegenaan gaat lopen.

Gebeurd er namelijk iets met je paard, dan heb je niets meer dan een hoop zorgen.

Veel wijsheid gewenst.

LaPluche

Berichten: 1983
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:28

Laat ze gaan, als ik je zo hoor zijn dit een stelletje zeurderige mensen.
Als je je paard al voor zoveel minder verkoopt, met keuring ed erop ...
De kous was voor mij al af.
Er zijn genoeg mensen op zoek naar een leuk en fijn paard.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:29

BugsFunny schreef:
tiwi1969 schreef:
Als het paard niet jouw brood eet, je kunt dus de training en verzorging betalen zonder problemen, dan zou ik niet akkoord gaan en van de verkoop afzien.
Is de verkoop uit financiële nood dan wordt het verhaal lastiger.

Het ligt er dus helemaal aan hoe snel jij wil verkopen.
Bij afkeur het paard niet willen terugbrengen is ook bij financiële nood een dealbreaker, dan kan je de transportkosten helemaal niet missen.


Nee geen financiële nood, ja het kost wat per maand, dat is nu nog op te brengen.
Ze wordt verkocht omdat ik door lichamelijke problemen niet meer op haar kan rijden.
Anders had ik haar ook nooit verkocht

Je hebt dus niet echt haast met de verkoop en zoekt een zo goed mogelijk nieuw baasje. Dan zou ik nog even verder zoeken want deze mensen willen haar niet graag genoeg.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:39

Maar waarom ben je nog steeds dingen aan het uitzoeken om het toch rond te krijgen?
Je kunt er imo op rekenen dat je daar staat met je paard, dat er dingetjes zijn waarom ze toch niet willen kopen. Maar, weet je wat, het is ook zo'n gedoe om het paard weer op te halen, we geven er gewoon minder voor en dan zijn we allebei geholpen.

Je moet niet verkopen, hebt geen haast. Waarom zou je deze problemen op je hals halen?

MissJG

Berichten: 386
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:41

Lees veel reacties over 25 of 130 km wat maakt het uit. Maar vind het voor het paard zelf al zou alles goed gaan wel degelijk uitmaken.

mirtedl

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:59

Ik lees ook nog iets over 6000 euro onder de taxatiewaarde en nog 2500 onder de vraagprijs ivm conditie van het paard..
dan zou ik het paard nog even door laten trainen tot het in betere conditie is en wachten op kopers die het paard liever willen hebben zonder zulke eisen.

Petroush
Berichten: 32
Geregistreerd: 24-10-22

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:29

Wow, hier zou ik geen goed gevoel over hebben. Je kan voorstellen om het paard door een, door hun gekozen, dierenarts in jouw buurt te laten keuren en dan kunnen ze het paard altijd nogmaals laten keuren door hun eigen dierenarts als ze hem betaald en opgehaald hebben. Zou dat niet veel makkelijker zijn?!

upendo

Berichten: 22297
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:44

Ik zou de verkoop niet door laten gaan, markt is prima en een goed, gekeurd paard ben je zo kwijt.

Ze willen er nog net geen strikje omheen en een kroontje erbij voor het prinsessengedrag.