fietsendrager, neuswiel niet helemaal omhoog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

fietsendrager, neuswiel niet helemaal omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 17:15

Hoi bokkers,

Ik heb nav een zoekopdracht hier op Bokt een fietsendrager voor op de dissel van mijn trailer aangeschaft.

Nu wilde ik hem installeren, maar bleek mijn neuswiel niet meer volledig omhoog te kunnen. Er zit wel nog flink wat afstand tussen de hoogste stand van het neuswiel en de grond.


Afbeelding

Afbeelding

Kan ik hier veilig mee op pad?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: fietsendrager, neuswiel niet helemaal omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 17:41

Ik zou Ikke een PB sturen, die heeft wel kijk op dit soort dingen. :)

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: fietsendrager, neuswiel niet helemaal omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 17:46

Of misschien beter Karreman, want diens werk is trailers...

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 21:56

bedankt voor de tips!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: fietsendrager, neuswiel niet helemaal omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:31

Lijkt mij geen probleem om mee te rijden. Die van mij kan ook niet maximaal omhoog, nooit problemen mee.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: fietsendrager, neuswiel niet helemaal omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:57

Lijk mij geen probleem. Is inderdaad hoog genoeg.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Re: fietsendrager, neuswiel niet helemaal omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:08

Het neuswiel zal zo de grond niet raken, hoewel je het nooit zeker weet wanneer je door een dam of over een drempel rijdt. Ook bestaat de kans dat door trillingen het wiel gaat zakken. Dit kun je voorkomen door de slinger te borgen met bv een elastiek/spin.
Betere oplossing is òf het neuswiel verplaatsen naar de zijkant van de dissel òf de fietsendrager hoger boven de dissel monteren zodat het neuswiel weer volledig kan opklappen

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: fietsendrager, neuswiel niet helemaal omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:19

Kan je het wiel tijdens het opdraaien geen kwartslag draaien zodat het voor het fietsenrek valt?

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:22

Kun je niet een paar (metalen) blokken tussen de dissel en fietsendrager zetten, waardoor de drager hoger zit en daardoor het wiel wel hoog genoeg kan?

Als je de drager er niet permanent op laat zitten kun je ook hout of plastic gebruiken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:06

Taucha schreef:
Kun je niet een paar (metalen) blokken tussen de dissel en fietsendrager zetten, waardoor de drager hoger zit en daardoor het wiel wel hoog genoeg kan?

Als je de drager er niet permanent op laat zitten kun je ook hout of plastic gebruiken.

Wat een goed idee zeg. Ik zat nog te denken of er misschien een stukje uit de onderkant van die drager gezaagd kan worden maar jouw idee is echt veel beter en makkelijker haha.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:19

Let wel op dat hoger plaatsen de stabiliteit van je combi negatief kan beïnvloeden. Ik zou daar zelf niet voor kiezen.
Je hebt een vrij groot neuswiel er zijn kleinere te koop. Als je een caravanzaak in de buurt hebt kan je je daar laten adviseren

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: fietsendrager, neuswiel niet helemaal omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:49

Mocht het neuswiel in rond het midden van de voorste goot zit kan je ook nog overwegen om een stuk uit de goot te halen. Zoals bijv. een thule superB heeft. Dan valt je neuswiel tussen de voor en achterband. Of zo'n type fietsendrager monteren.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:03

Ik zit even te kijken waarom ik er geen last van heb, maar ik denk dat de dissel van mijn trailer wat langer is. Ik heb de drager wel helemaal tegen de trailer aan geplaatst. Ik kan daardoor maar 1 fiets meenemen. Maar verder naar voren krijg ik ook problemen met het neuswiel
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:51

XXXX2015 schreef:
Ik zit even te kijken waarom ik er geen last van heb, maar ik denk dat de dissel van mijn trailer wat langer is. Ik heb de drager wel helemaal tegen de trailer aan geplaatst. Ik kan daardoor maar 1 fiets meenemen. Maar verder naar voren krijg ik ook problemen met het neuswiel
[ [url=m/chki9E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er kan alleen maar 1 fiets op anders zitten de trappers en stuur in de weg toch?

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:30

janderegelaa schreef:
Er kan alleen maar 1 fiets op anders zitten de trappers en stuur in de weg toch?


Stuur zou wel gaan, omdat de voorkant van de trailer in een soort punt loopt,maar trappers kunnen inderdaad niet. Maar goed ik heb hem om 1 fiets mee te kunnen nemen aangeschaft, toen voor de Eper Paardenvierdaagse :) en inmiddels al een paar keer gebruikt om de mtb mee te nemen en dan in het bos te kunnen meefietsen met paard

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:07

XXXX2015 schreef:
Let wel op dat hoger plaatsen de stabiliteit van je combi negatief kan beïnvloeden. Ik zou daar zelf niet voor kiezen.
Je hebt een vrij groot neuswiel er zijn kleinere te koop. Als je een caravanzaak in de buurt hebt kan je je daar laten adviseren

Als je een metalen blok eronder zet zal dit verder geen invloed hebben. Mocht dat niet lukken en op hout oid uitkomen, dan kun je eens kijken of je een extra brug maakt naar de voorkant van de trailer (of 2; naar de hoeken)

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:24

Ik zou beginnen met kijken of het neuswiel op de onderste set bouten van de koppeling past.
Daarmee komt het wiel niet hoger maar kun je 'm wel ver genoeg omhoog draaien zodat ie netjes in klapt.
De oplettende kijker ziet dat bij TS er een plaat tussen de koppeling en het neuswiel zit, zodat het neuswiel hoger gemonteerd zit.

XXXX2015 heeft ongeveer dezelfde constructie maar niet de plaat die het neuswiel hoger plaatst.


Tweede optie is blokjes onder de drager zetten. Van die paar cm wordt je combi echt niet instabieler.


Karreman schreef:
Het neuswiel zal zo de grond niet raken, hoewel je het nooit zeker weet wanneer je door een dam of over een drempel rijdt. Ook bestaat de kans dat door trillingen het wiel gaat zakken. Dit kun je voorkomen door de slinger te borgen met bv een elastiek/spin.
Betere oplossing is òf het neuswiel verplaatsen naar de zijkant van de dissel òf de fietsendrager hoger boven de dissel monteren zodat het neuswiel weer volledig kan opklappen

Eens. Ik weet zeker dat er ergens in NL een drempel te vinden zal zijn waarbij dit net niet kan, maar dat zijn toch wel de bijzondere uitzonderingen.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:44

ikke schreef:
Ik zou beginnen met kijken of het neuswiel op de onderste set bouten van de koppeling past.
Daarmee komt het wiel niet hoger maar kun je 'm wel ver genoeg omhoog draaien zodat ie netjes in klapt.
De oplettende kijker ziet dat bij TS er een plaat tussen de koppeling en het neuswiel zit, zodat het neuswiel hoger gemonteerd zit. …

Kan, maar wellicht dat dit juist is gedaan om het wiel hoger te krijgen in volledig opgedraaide toestand?

Je wint dan wel een cm naar voren met het wiel, maar ik betwijfel of dit in hoogte onder de fietsendrager uit maakt.

Misschien is het een idee om gewoon eens langs de trailerbouwer/dealer in de buurt te rijden?