Paard op manege aangereden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adriana1976
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-12-22

Paard op manege aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 08:39

Hallo allen,

Ik heb even een vraag die ik wil voorleggen. Mijn bijrijdster was gisteravond met mijn paard op de manege en in de gang is iemand van de manege met de voerkar tegen mijn paard aangereden. Zij stond volgens haar zeggen stil en degene die de voerkar bestuurde reed tegen mijn paard aan. Veearts laten komen en vleeswond op haar achterbeen bleek toch ernstiger dan gedacht waardoor we gisteravond nog naar de kliniek moesten omdat ze bang waren dat het gewricht open was. Dat was gelukkig niet zo, maar wel is een gewrichtsband door. Daar kan ze in principe van herstellen maar lange revalidatie, echo's etc.
Ik heb zelf geen ziektekostenverzekering voor mijn paard dus er komt een gepeperde rekening mijn kant op waarvan ik vind dat deze niet aan mij behoort maar bij de manege eigenaar. Kan ik zijn bedrijf aansprakelijk stellen? Degene die de voerkar bestuurde werkt op de manege. Alvast bedankt voor het meedenken!

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Paard op manege aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 08:54

Ja dat kan, door een handeling van hun personeel is de schade ontstaan.
Valt onder hun bedrijfsverzekering.
Heb je wel een rechtsbijstandverzekering?
Daar kun je vaak een standaardbrief downloaden voor de aansprakelijkheidstelling.

Adriana1976
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Paard op manege aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 08:56

Ik heb geen rechtsbijstandverzekering

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard op manege aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 08:57

Bel het juridisch loket i.p.v. het te vragen op Bokt

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Paard op manege aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 08:59


Adriana1976
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 09:03

Autumnn schreef:
Bel het juridisch loket i.p.v. het te vragen op Bokt


Uiteraard ga ik dat doen,maar het is toch fijn als je je verhaal kunt doen en hoort of er mensen zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt en hoe dat is afgelopen?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:27

Het juridisch loket is inderdaad een goed idee. Zelf zou ik de manege eigenaar even bellen of aanspreken en zeggen dat de brief eraan komt, zodat zij de verzekering ook alvast kunnen inlichten. Je hebt dagelijks met elkaar te maken en persoonlijk zou ik het heel raar vinden om opeens een brief te krijgen.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard op manege aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:30

Ik zou sowieso eerst eens met de manege eigenaar gaan praten.
Weet hij al van het voorval en de grote schade die het gegeven heeft?
Wie weet belt hij direct zelf al de verzekering om het zelf te regelen

Adriana1976
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 09:47

.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:55

Misschien is het handig om eerst even aan de manegehouder te vragen of jullie die beelden samen kunnen bekijken. Voor de zekerheid. Hoe goed je je bijrijder misschien ook kent, op het moment dat er schade om de hoek komt kijken, ontstaat er stress en verandert de kijk op wat er precies gebeurde soms wat.
Als je ze eerst eens rustig samen bekijkt en feitelijk vaststelt wat daar nou gebeurde, kun je het er daarna eens over hebben hoe eea opgelost gaat worden.
Als het verhaal klopt, valt het idd onder de bedrijfsverzekering van de stalhouder en hoeft hij alles ook echt niet uit eigen zak te betalen.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:56

Jeetje wat vervelend voor jou en je paard, jij zit er maar mooi mee..

Lomp ook dat zoiets gebeurd?
Is dat te zien op camera?

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:56

Ik zou inderdaad de manege eigenaar op de hoogte stellen, deze kan het oppakken via zijn verzekering. Niet alleen de rekening van de dierenarts, maar mogelijk is er ook een korting te bespreken op het stalgeld, zolang je paard herstellende is en niet bereden kan worden.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:57

Ik zou eerst inderdaad het gesprek aangaan met de manegehouder, vragen wat er gebeurd is en eventuele beelden samen bekijken, om vervolgens tot een gezamenlijk plan te komen. Dit valt, als het is gebeurd zoals beschreven, gewoon onder de verzekering van de manegehouder.

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Paard op manege aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:02

Ik heb hier niet echt veel verstand van. Maar hij heeft toch jouw paard aangereden? Dus dan is hij verantwoordelijk voor die voerkar. En hij heeft jouw paard aangereden! Ik denk niet dat dit je geholpen heeft maar ik hou gewoon van meedenken ;)

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:04

Eatshay schreef:
Misschien is het handig om eerst even aan de manegehouder te vragen of jullie die beelden samen kunnen bekijken. Voor de zekerheid. Hoe goed je je bijrijder misschien ook kent, op het moment dat er schade om de hoek komt kijken, ontstaat er stress en verandert de kijk op wat er precies gebeurde soms wat.
Als je ze eerst eens rustig samen bekijkt en feitelijk vaststelt wat daar nou gebeurde, kun je het er daarna eens over hebben hoe eea opgelost gaat worden.
Als het verhaal klopt, valt het idd onder de bedrijfsverzekering van de stalhouder en hoeft hij alles ook echt niet uit eigen zak te betalen.

Beelden bekijken? Is er een bewakingscamera op die stal? Dat zou het wel eenvoudiger maken ja om schuld aan te wijzen.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:37

anjali schreef:
Eatshay schreef:
Misschien is het handig om eerst even aan de manegehouder te vragen of jullie die beelden samen kunnen bekijken. Voor de zekerheid. Hoe goed je je bijrijder misschien ook kent, op het moment dat er schade om de hoek komt kijken, ontstaat er stress en verandert de kijk op wat er precies gebeurde soms wat.
Als je ze eerst eens rustig samen bekijkt en feitelijk vaststelt wat daar nou gebeurde, kun je het er daarna eens over hebben hoe eea opgelost gaat worden.
Als het verhaal klopt, valt het idd onder de bedrijfsverzekering van de stalhouder en hoeft hij alles ook echt niet uit eigen zak te betalen.

Beelden bekijken? Is er een bewakingscamera op die stal? Dat zou het wel eenvoudiger maken ja om schuld aan te wijzen.


TS heeft een bericht verwijderd, waarin stond dat de manegehouder aangaf eerst de beelden te willen bekijken voor hij het er verder over ging hebben.
Dus daaruit heb ik geconcludeerd dat er idd een camera hangt.

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:53

Wat erg! Fijn dat jullie nog via de beelden kunnen achterhalen wat er precies gebeurt was! Ik hoop dat het helemaal goed komt, beterschap Y;( !

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard op manege aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:02

Jammer dat dat bericht dus is verwijderd want dat is erg belangrijk.
Dus nu even afwachten dus wat de stalhouder en jij op de beelden zien

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard op manege aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:25

Ik vind de verwonding wel echt extreem door een aanrijding met een voerkar. Zoiets duw je denk ik handmatig? En een paard in de gang zie je toch staan?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard op manege aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:38

Nou Art, genoeg voerkarren die electrisch zijn hoor, en een paard net om een bochtje, bak te hoog van de kar, noem maar iets, of niet opletten. Zoveel redenen dat dit kan gebeuren.

TS: gewoon je verzekering inschakelen en die het uit laten zoeken met de verzekering van de tegenpartij (in dit geval de manege). Niet mee gaan touwtrekken, daarvoor betaal je een verzekeringspremie natuurlijk.