Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 15:44

Nu ik er aan zit te denken om mijn Friese 18 jarige merrie in te laten slapen omdat ze al zolang ziek is en niemand iets voor haar kan doen heb ik contact met het paardenfonds gehad. Zij geven aan niks uit te betalen als ik haar in laat slapen. Zij willen haar overnemen, gaat dan naar een handelaar en waarschijnlijk wordt ze dan geslacht. Maar ik wil haar niet al die stress geven door in de kar te moeten, bij vreemden te komen en vervolgens alsnog geslacht te gaan worden. Dus conclusie ik krijg niks??? Hebben jullie dit al eens eerder meegemaakt? De paarden die ik heb gehad zijn overleden vanwege ouderdom en kreeg gewoon geld maar heb nog nooit een paard in hoeven te laten slapen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:45

jep, dat weet ik nog van vroeger, toen ik mijn pony's in het fonds had.
Je hebt nooit de voorwaarden doorgelezen?

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:47

Yep, dat is een van de verdienmodellen van enkele paardenverzekeringen.
Gaat het om veel geld?
Weet dat als je het dier laat overnemen, het dikke kans maakt om levend op transport naar Italië te moeten. Of als het er nog een beetje knap uitziet, nog een fijn rondje paardenhandel mag meemaken....
Dus als het niet om heel veel geld gaat (verzekerde waarde), zou ik afscheid nemen van de verzekering en zelf op eigen kosten afscheid nemen van het paard.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:49

Ook als het wel om veel geld gaat doe je dat lijkt mij?
Wellicht even overleggen of je haar terug kunt kopen van de verzekering TS, dat gebeurt nog wel eens.

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:56

Je kan je paard terugkopen en dan wordt de waarde van het paard welke uitgekeerd zou worden verrekend met het bedrag was de verzekering voor je paard wil hebben. Het restant ontvang je dan.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 16:08

Wildgirl schreef:
Ook als het wel om veel geld gaat doe je dat lijkt mij?
Wellicht even overleggen of je haar terug kunt kopen van de verzekering TS, dat gebeurt nog wel eens.


Ik laat haar zeker in slapen ook al krijg ik het geld niet. Maar vroeg mij maar af hoe dat ging. Maar stel je voor ik krijg dan geld van hun en zij geven haar aan een handelaar en ik koop haar dan misschien weer terug voor een hoog bedrag dan zal het verschil toch niet veel zijn?

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:09

Meestal kun je terugkopen voor vleeswaarde (vaak ietsjes meer dan de netto vleeswaarde).
Dan krijg jij uitgekeerd de verzekerde waarde minus de vleeswaarde.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:16

Ik ga er vanuit dat het paard duurder zal zijn bij de handelaar, dan dat wat jij van de verzekering krijgt. Dus dan zou terug kopen van de verzekering financieel waarschijnlijk handiger zijn.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:18

Dit zijn waardeloze fondsen. Mijn paard is via de handelaar dus de handel in gekomen ipv de slacht. Uiteindelijk heb ik haar in België gevonden en heeft ze een fijn baasje. Ze is wel opgeknapt, maar heeft een lange weg gehad.

Inderdaad terugkopen als je die mogelijkheid hebt. Dit hadden wij achteraf ook moeten doen.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:32

Maar, dit telt enkel als het paard ingeslapen wordt? wat zijn de voorwaarden als het paard uit zichzelf plots dood ligt?

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:47

Maar is je paard ziek?
Een gezond ouder dier wat prima op de wei kan staan is wel logisch dat fonds niet uitkeert.
Mocht hij ziek zijn kan je je dierenarts nog vragen een belletje te doen.

Wij hebben ooit een 2 jarige op stal gehad die was uitgegleden. Dik been, medicijnen gekregen.
Paar dagen later werd het niks beter.
Dierenarts met röntgen apparatuur op het erf. Ja hoor been gebroken.

Fonds wilde dat wij het paard een paar weken met gebroken been lieten staan. (Vanwege medicijnen in de bloedbanen en dan niet kunnen slachten) En dan zou ze met trailer naar de slacht moeten gebracht worden.

Beestje leed echt pijn, laten staan op stal was echt dier onvriendelijk. Laat staan ook nog eens vervoerd moeten worden.
Wij hebben flink ruzie moeten maken, dierenarts heeft er ook nog geen gebeld. Ondertussen hebben wij het paard in laten slapen.
Later bericht gekregen dat we toch gewoon het geld kregen. (Met we bedoel ik stal)

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 17:19

daantjuhhh schreef:
Maar is je paard ziek?
Een gezond ouder dier wat prima op de wei kan staan is wel logisch dat fonds niet uitkeert.
Mocht hij ziek zijn kan je je dierenarts nog vragen een belletje te doen.

Wij hebben ooit een 2 jarige op stal gehad die was uitgegleden. Dik been, medicijnen gekregen.
Paar dagen later werd het niks beter.
Dierenarts met röntgen apparatuur op het erf. Ja hoor been gebroken.

Fonds wilde dat wij het paard een paar weken met gebroken been lieten staan. (Vanwege medicijnen in de bloedbanen en dan niet kunnen slachten) En dan zou ze met trailer naar de slacht moeten gebracht worden.

Beestje leed echt pijn, laten staan op stal was echt dier onvriendelijk. Laat staan ook nog eens vervoerd moeten worden.
Wij hebben flink ruzie moeten maken, dierenarts heeft er ook nog geen gebeld. Ondertussen hebben wij het paard in laten slapen.
Later bericht gekregen dat we toch gewoon het geld kregen. (Met we bedoel ik stal)


Ze is al 3 jaar ziek. Van allerlei onderzoeken gedaan.bloed, mest en hooi, enzovoort. Van arbeid supplementen, dierenartsen , tandartsen , enzovoort maar niemand komt er uit en het word erger en ik kan bijna niks met haar omdat ze opeens zo vurig is geworden terwijl ze een super mak paard maar ze heeft gewoon veel pijn. De dierenarts wil er zelfs aan meewerken omdat hij het ook niet meer weet.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 17:20

Duhelo schreef:
Maar, dit telt enkel als het paard ingeslapen wordt? wat zijn de voorwaarden als het paard uit zichzelf plots dood ligt?


Ja als het paard opeens dood in het weiland ligt krijg je gewoon uitbetaald.achteraf denk ik,ik had beter niet kunnen bellen

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 17:22

Lindor92 schreef:
Dit zijn waardeloze fondsen. Mijn paard is via de handelaar dus de handel in gekomen ipv de slacht. Uiteindelijk heb ik haar in België gevonden en heeft ze een fijn baasje. Ze is wel opgeknapt, maar heeft een lange weg gehad.

Inderdaad terugkopen als je die mogelijkheid hebt. Dit hadden wij achteraf ook moeten doen.


Oh nee wat super erg!!! Fijn dat hij toch een goed baasje heeft. Maar onze merrie zit echt helemaal onder de diaree, stasrt benen en ze is aan het vermageren en ik denk niet dat iemand haar zou willen kopen op deze manier

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 17:23

Dees schreef:
Meestal kun je terugkopen voor vleeswaarde (vaak ietsjes meer dan de netto vleeswaarde).
Dan krijg jij uitgekeerd de verzekerde waarde minus de vleeswaarde.


Vlees zit er bijna niet meer aan ze is aan het vermageren

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:49

appiesjappie schreef:
Duhelo schreef:
Maar, dit telt enkel als het paard ingeslapen wordt? wat zijn de voorwaarden als het paard uit zichzelf plots dood ligt?


Ja als het paard opeens dood in het weiland ligt krijg je gewoon uitbetaald.achteraf denk ik,ik had beter niet kunnen bellen

Die houden die telefoontjes niet bij hoor.
Als je sowieso toch zelf laat inslapen, zou ik gewoon de afspraak plannen, en na het gebeurde opbellen dat het paard dood in de weide lag.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 18:13

Duhelo schreef:
appiesjappie schreef:

Ja als het paard opeens dood in het weiland ligt krijg je gewoon uitbetaald.achteraf denk ik,ik had beter niet kunnen bellen

Die houden die telefoontjes niet bij hoor.
Als je sowieso toch zelf laat inslapen, zou ik gewoon de afspraak plannen, en na het gebeurde opbellen dat het paard dood in de weide lag.


Ik denk het wel hij vroeg mijn naam nog na en wist dat het om een Friese merrie ging. Zal het wel ergens genoteerd hebben denk ik

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:23

appiesjappie schreef:
Nu ik er aan zit te denken om mijn Friese 18 jarige merrie in te laten slapen omdat ze al zolang ziek is en niemand iets voor haar kan doen heb ik contact met het paardenfonds gehad. Zij geven aan niks uit te betalen als ik haar in laat slapen. Zij willen haar overnemen, gaat dan naar een handelaar en waarschijnlijk wordt ze dan geslacht.



Wat een verdrietig moment om te merken dat je verzekering 'de oude regeling' hanteert. :(:)

De botte feiten zijn dat je bij slacht geld krijgt en dat inslapen geld kost.

En nog al wat verzekeringen verzekeren zoiets als de economische waarde van het paard min de slachtprijs.

En andermaal bot en grof gezegd over jouw lieveling - de economische waarde is waarschijnlijk niet veel hoger dan de slachtprijs. :(:)

En ik geef je groot gelijk: "ik wil haar niet al die stress geven door in de kar te moeten, bij vreemden te komen en vervolgens alsnog geslacht te gaan worden."

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:35

appiesjappie schreef:
Lindor92 schreef:
Dit zijn waardeloze fondsen. Mijn paard is via de handelaar dus de handel in gekomen ipv de slacht. Uiteindelijk heb ik haar in België gevonden en heeft ze een fijn baasje. Ze is wel opgeknapt, maar heeft een lange weg gehad.

Inderdaad terugkopen als je die mogelijkheid hebt. Dit hadden wij achteraf ook moeten doen.


Oh nee wat super erg!!! Fijn dat hij toch een goed baasje heeft. Maar onze merrie zit echt helemaal onder de diaree, stasrt benen en ze is aan het vermageren en ik denk niet dat iemand haar zou willen kopen op deze manier


Die mogelijkheid van 'terugkopen' is er altijd.
Sterker nog: jij bent en blijft eigenaar, tenzij je ingaat op wat in principe een aanbod van je verzekering is. ('Zullen wij het dier namens u slachten?')
Dat jij een verzekering voor je paard hebt, maakt niet dat iemand anders opeens maar eigenaar kan worden terwijl jij het niet wil.

En zou je hier in meegaan, ga dan toch ook mee naar het slachthuis, of vraag iemand die je echt vertrouwt.
Lindor, heel fijn dat jouw dier toch nog goed terecht is gekomen, maar in zijn algemeenheid is het goed om je dier de mogelijkheid te besparen. (Dat iemand die niets van de voorgeschiedenis weet denkt 'dier ziet er goed uit', dier wordt doorverkocht en de nieuwe eigenaar tast in het duister maar heeft diezelfde problemen. Recept voor ellende!)

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:41

Bij mijn paard kon ik (wel al een jaar of 8 geleden) mijn paard zelf houden en laten euthaniseren. De slachtwaarde werd toen van de verzekerde waarde afgetrokken, maar ik kreeg wel weer de transportkosten erbij. Zij had een trauma opgelopen in de wei en ik heb haar na vijf jaar uiteindelijk toch moeten laten inslapen. Was totaal geen probleem.

Veel sterkte!

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 18:57

Janneke2 schreef:
appiesjappie schreef:
Nu ik er aan zit te denken om mijn Friese 18 jarige merrie in te laten slapen omdat ze al zolang ziek is en niemand iets voor haar kan doen heb ik contact met het paardenfonds gehad. Zij geven aan niks uit te betalen als ik haar in laat slapen. Zij willen haar overnemen, gaat dan naar een handelaar en waarschijnlijk wordt ze dan geslacht.



Wat een verdrietig moment om te merken dat je verzekering 'de oude regeling' hanteert. :(:)

De botte feiten zijn dat je bij slacht geld krijgt en dat inslapen geld kost.

En nog al wat verzekeringen verzekeren zoiets als de economische waarde van het paard min de slachtprijs.

En andermaal bot en grof gezegd over jouw lieveling - de economische waarde is waarschijnlijk niet veel hoger dan de slachtprijs. :(:)

En ik geef je groot gelijk: "ik wil haar niet al die stress geven door in de kar te moeten, bij vreemden te komen en vervolgens alsnog geslacht te gaan worden."


Nee inderdaad laat dan het geld maar zitten. Ik vind mijn paard belangrijker. Ze is al flink vermagerd dus qua slachtgeld zal ze ook maar weinig opbrengen. Ze heeft ook van alles ingespoten gekregen dus slachten zit er sowieso niet in denk ik maar ik laat haar ook niet lijden. Ze is al jaren niet in een kar geweest. Ze is al 18 jaar bij ons ik ga haar niet de laatste jaren nog bij iemand anders laten lijden. Of haar al die stress laten beleven. Ik baal er gewoon van al die jaren betaald en nu krijg je dit

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:07

Duhelo schreef:
Die houden die telefoontjes niet bij hoor.
Als je sowieso toch zelf laat inslapen, zou ik gewoon de afspraak plannen, en na het gebeurde opbellen dat het paard dood in de weide lag.


Dat heet verzekeringsfraude en is een illegaal advies. En strafbaar, levert je een strafblad op.
Alsof een maatschappij daar niet gespitst op is...

TS: overleg even over terugkopen. Dat wordt echt vaak gedaan, dan krijg je de verzekerde waarde minus ergens tussen de 500 en 1000 euro, schat ik. Meer levert zo'n dier echt niet op in het slachtvee-circuit.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:17

Absoluut en als er weinig vlees aan zit is de slachtprijs ook lager.
Dus stel. 300€ slachtprijs. En je hebt 1500€ verzekerd.
Dan kan je haar kopen van de verzekering voor 300€. Dus krijg je 1200 uitgekeerd.

Dat kun je best overleggen.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:22

Ibbel schreef:
Duhelo schreef:
Die houden die telefoontjes niet bij hoor.
Als je sowieso toch zelf laat inslapen, zou ik gewoon de afspraak plannen, en na het gebeurde opbellen dat het paard dood in de weide lag.


Dat heet verzekeringsfraude en is een illegaal advies. En strafbaar, levert je een strafblad op.
Alsof een maatschappij daar niet gespitst op is...

TS: overleg even over terugkopen. Dat wordt echt vaak gedaan, dan krijg je de verzekerde waarde minus ergens tussen de 500 en 1000 euro, schat ik. Meer levert zo'n dier echt niet op in het slachtvee-circuit.

en als hij morgen echt, dus zonder tussenkomt dierenarts, dood ligt geloven ze ts niet meer want ze heeft al gebeld.

Hoe controleren ze dat?

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:32

Ze kunnen een notitie gemaakt hebben bij je gegevens.
Wellicht kunnen ze een sectie eisen.
Dan komt het uit, mag je alle kosten betalen, krijg je geen cent. Heb je fraude gepleegd. Kom je bij geen verzekering meer binnen. Enz..