Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29835
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:35

Hier stond rendac binnen een uur op het erf bij een individuele ophalen. Op zaterdag..succes met sectie :D

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:49

DuoPenotti schreef:
Hier stond rendac binnen een uur op het erf bij een individuele ophalen. Op zaterdag..succes met sectie :D

Tja. Dat had ik niet. Net voor Pinksteren overleden. (Was bloedheet) Particulier.
Moest nog 3 dagen aan de weg blijven liggen.
Buurman met melkveehouderij heeft geregeld dat ze eerder kwamen via zijn bedrijf

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:55

Paard is al ziek, bleek toch ernstig en kreeg acuut een hartstilstand, mogelijk wil je da wel een verklaring afleggen....
Laatst bijgewerkt door Taffje op 19-12-22 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:55

DuoPenotti schreef:
Hier stond rendac binnen een uur op het erf bij een individuele ophalen. Op zaterdag..succes met sectie :D


Tja, dan krijg je gewoon uberhaupt geen cent. Geen lijk, geen bewijs, geen geld.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:57

Taffje schreef:
Paard is al ziek, bleek toch ernstig en kreeg acuut een hartstilstand, mogelijk wil je da wel een verklaring afleggen....


Ja joh, vraag je DA te frauderen. Denk je dat díe z'n registratie voor een paar mille (voor iemand anders) op het spel gaat zetten?

Djiez, het is zo simpel: vraag de verzekering wat ze voor het paard krijgen bij verkoop voor de slacht, betaal dat, en laat de rest uitbetalen. Dat is gewoon gebruikelijk, vrijwel alle klanten die een paard verzekerd hebben doen dat.

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:58

Ik zou echt geen fraude adviseren.
Bel eerst maar eens op en vraag wat ze willen hebben voor slachtprijs.
Voor die paar 100 euro zou ik geen gezeik willen.
Als ze er wel achteropkomen kost je het heel veel meer dan die paar 100 euro.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:07

Duhelo schreef:
Die houden die telefoontjes niet bij hoor.
Als je sowieso toch zelf laat inslapen, zou ik gewoon de afspraak plannen, en na het gebeurde opbellen dat het paard dood in de weide lag.


Zo goedemorgen, de verzekering oplichten is nooit een goed advies. Naïef ook.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:16

Ik weet niet of een paardenfonds anders werkt dan andere verzekeringen.
Maar bij de verzekering waar ik ervaring mee heb, kun je uitbetaald krijgen zodra paard is afgekeurd voor het doel waarvoor je het verzekerd hebt. Als de verzekering het paard laat slachten, krijg je volledige bedrag (volgens voorwaarden) uitgekeerd. Volgens mij kun je het paard wel zelf wegbrengen als je dat wilt, dus risico dat het in de handel komt, is er dan niet.
Maar er is ook de mogelijkheid om het paard over te nemen van de verzekering. In dat geval wordt de slachtprijs van het bedrag dat uitgekeerd zou worden afgetrokken. Het gaat dan wel om gemiddeld bedrag voor de slachtprijs. Dik of dun paard maakt in zo’n geval niet uit.
Na overname kun je het paard zelf laten inslapen. Maar ook op de wei met pensioen zetten kan gewoon (bij afkeuring als sportpaard). Je moet dan wel tekenen dat paard niet meer de sport/verkoop in gaat (als dat nog mogelijk is, had verzekering niet hoeven uitkeren).
Maar bovenstaande staat allemaal ook in de voorwaarden van de verzekering beschreven. Misschien goed om die nog eens goed na te lezen om te zien wat je mogelijkheden/rechten zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29835
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:20

daantjuhhh schreef:
DuoPenotti schreef:
Hier stond rendac binnen een uur op het erf bij een individuele ophalen. Op zaterdag..succes met sectie :D

Tja. Dat had ik niet. Net voor Pinksteren overleden. (Was bloedheet) Particulier.
Moest nog 3 dagen aan de weg blijven liggen.
Buurman met melkveehouderij heeft geregeld dat ze eerder kwamen via zijn bedrijf

Individueel is elke dag. Ook in het weekend. En hoeft niet aan de weg.
Betaal je dan ook flink voor.
Maar hier ook warm overdag. Dus wilde echt niet 2 dagen wachten.

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:35

Nou die van mij is al 10 jaar geleden. Ze kwamen niet. Pas op dinsdag, vrijdagochtend is hij overleden. De weg was de enige keuze aangezien ik het weiland huurde waar nog meer paarden stonden. En naar mijn huis slepen was ongeveer een kilometer.

DuoPenotti

Berichten: 29835
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:51

Maar jij vergelijkt individueel met regulier. :)

Maar hier niet on topic.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30657
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:02

Ik verplaats dit topic van MD naar TAO omdat het daar beter past.

pillow
Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:22

Dit is de reden dat de paardenfondsen relatief goedkoop zijn. Ik zou ze vragen iemand te sturen die even kan zien dat het paard echt slecht en ziek is. Grote kans dat ze hem niet meer willen hebben en je toestemming geven voor inslapen. In een mager en ziek paard zit voor hun ook geen waarde meer.

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:00

Je geeft aan dat ze al heel wat medicatie geeft gehad. Als het goed is kan je dierenarts dat terug vinden in zijn systeem.
Als ze bv buut/bute heeft gehad (eventueel in het verleden) dan mag ze sws al niet meer voor de slacht

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 22:24

daantjuhhh schreef:
Absoluut en als er weinig vlees aan zit is de slachtprijs ook lager.
Dus stel. 300€ slachtprijs. En je hebt 1500€ verzekerd.
Dan kan je haar kopen van de verzekering voor 300€. Dus krijg je 1200 uitgekeerd.

Dat kun je best overleggen.


Maar hoe komen ze er dan achter wat de slachtprijs is? Is toch ook eigenlijk raar dat ze het zo doen?

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:29

pillow schreef:
Dit is de reden dat de paardenfondsen relatief goedkoop zijn. Ik zou ze vragen iemand te sturen die even kan zien dat het paard echt slecht en ziek is. Grote kans dat ze hem niet meer willen hebben en je toestemming geven voor inslapen. In een mager en ziek paard zit voor hun ook geen waarde meer.

"Willen hebben" en "toestemming" zijn niet aan de orde.

Als eigenaar bepaal jij wat er gebeurt: inslapen of slacht. Daar heb je niemands toestemming voor nodig.

Daarna hangt het af van de voorwaarden van de verzekering. Er zijn verzekeringen die financieel uitgaan van de optie slacht, en daar is het uit te keren bedrag op gebaseerd. (Plat gezegd: je krijgt een deel van het geld van de slager en een deel van het geld van de verzekering.)
Kies je voor inslapen, dan wordt het bedrag dus lager.

Binnen bepaalde grenzen kan het neerkomen op verkoop. Maar dat is niet direct waar een verzekering zich mee bezig houdt (het zijn geen handelaren).
(En er is de optie dat de verzekering het dier naar de slager brengt, maar als je dat liever niet hebt hoeft ook dat niet.)

FriesWytske
Berichten: 9904
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:34

Waarom laat je niet iemand van het paardenfonds langs komen. Heb ik vorig jaar ook gedaan bij mijn oude merrie. Daar toen de afspraak mee gemaakt dat als het echt niet meer ging, dat ze dan ingeslapen werd. Wat deze zomer is gebeurt. En heb toen mijn geld gewoon gekregen.

pillow
Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:01

FriesWytske schreef:
Waarom laat je niet iemand van het paardenfonds langs komen. Heb ik vorig jaar ook gedaan bij mijn oude merrie. Daar toen de afspraak mee gemaakt dat als het echt niet meer ging, dat ze dan ingeslapen werd. Wat deze zomer is gebeurt. En heb toen mijn geld gewoon gekregen.

Dat is dus wat ik ook zeg.

pillow
Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:03

Janneke2 schreef:
pillow schreef:
Dit is de reden dat de paardenfondsen relatief goedkoop zijn. Ik zou ze vragen iemand te sturen die even kan zien dat het paard echt slecht en ziek is. Grote kans dat ze hem niet meer willen hebben en je toestemming geven voor inslapen. In een mager en ziek paard zit voor hun ook geen waarde meer.

"Willen hebben" en "toestemming" zijn niet aan de orde.

Als eigenaar bepaal jij wat er gebeurt: inslapen of slacht. Daar heb je niemands toestemming voor nodig.

Daarna hangt het af van de voorwaarden van de verzekering. Er zijn verzekeringen die financieel uitgaan van de optie slacht, en daar is het uit te keren bedrag op gebaseerd. (Plat gezegd: je krijgt een deel van het geld van de slager en een deel van het geld van de verzekering.)
Kies je voor inslapen, dan wordt het bedrag dus lager.

Binnen bepaalde grenzen kan het neerkomen op verkoop. Maar dat is niet direct waar een verzekering zich mee bezig houdt (het zijn geen handelaren).
(En er is de optie dat de verzekering het dier naar de slager brengt, maar als je dat liever niet hebt hoeft ook dat niet.)

Willen hebben of toestemming is wel aan de orde
Als jij geld van de verzekering wil is de verzekering wel degene die bepaald.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:32

Misschien kan de dierenarts nog een rapportje voor je maken.
Sterkte. :(:) Wat een vervelende situatie.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:30

Duhelo schreef:
Maar, dit telt enkel als het paard ingeslapen wordt? wat zijn de voorwaarden als het paard uit zichzelf plots dood ligt?


Duhelo schreef:
appiesjappie schreef:


Ja als het paard opeens dood in het weiland ligt krijg je gewoon uitbetaald.achteraf denk ik,ik had beter niet kunnen bellen

Die houden die telefoontjes niet bij hoor.
Als je sowieso toch zelf laat inslapen, zou ik gewoon de afspraak plannen, en na het gebeurde opbellen dat het paard dood in de weide lag.


Uhhh, bij mijn verzekering werden alle telefoontjes gelogd in het dossier... dus ik zou zorgen dat je er niet vanuit gaat dat ze niets bijhouden. Met wat pech beginnen ze ee onderzoek naar fraude. Dat is strafbaar en je kunt nergens meer terecht omdat je op een zwarte lijst komt.

Er kan natuurlijk altijd een acute reden zijn om je paard in te laten slapen. Een been breken, heftige koliek, ernstige verwondingen door ee ongeval. Ondraaglijk lijden. Dan is de regel meestal "zo snel mogelijk inlichten". Als ze niet bereikbaar zijn kan dat desnoods ook achteraf. Lees vooral goed de voorwaarden.

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:42

Hebben we het hier over een lokaal paardenfonds of een verzekeringsmaatschappij?

Daar zit echt wel verschil in. Zeker in voorwaarden.

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:48

ingvdh schreef:
Hebben we het hier over een lokaal paardenfonds of een verzekeringsmaatschappij?

Daar zit echt wel verschil in. Zeker in voorwaarden.

Ik vermoed een lokaal paardenfonds.

Coco4life
Berichten: 1221
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:53

appiesjappie schreef:
Nu ik er aan zit te denken om mijn Friese 18 jarige merrie in te laten slapen omdat ze al zolang ziek is en niemand iets voor haar kan doen heb ik contact met het paardenfonds gehad. Zij geven aan niks uit te betalen als ik haar in laat slapen. Zij willen haar overnemen, gaat dan naar een handelaar en waarschijnlijk wordt ze dan geslacht. Maar ik wil haar niet al die stress geven door in de kar te moeten, bij vreemden te komen en vervolgens alsnog geslacht te gaan worden. Dus conclusie ik krijg niks??? Hebben jullie dit al eens eerder meegemaakt? De paarden die ik heb gehad zijn overleden vanwege ouderdom en kreeg gewoon geld maar heb nog nooit een paard in hoeven te laten slapen.

Wat rot zeg voor jou zowel als je paard, ik hoop dat ze niet geslacht zal worden |(

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:03

Mijn eigen paard zat ook in de verzekering, voor de sport. Ik he heel lang aangemoedigd met blessures en weer opbouwen, maar de dierenarts bleef opties zien voor herstel.
Uiteindelijk he ik zelf de verzekering gevraagd voor een second opinieonderzoek en gezegd dat ik wde dat ze naar het totaal plaatje zouden kijken of ze nog geschikt zou worden voor de sport. Het begon met 12 jaar e dat ik haar 2 maanden had en ze was inmiddels 17. Ze had een terugval van blessure aan het checkligament. De eerste keer hadden ze 10 laserbehandelingen grotendeels vergoed. Die werden nu weer geadviseerd. Met alleen rust herstelde het niet goed.

Doordat ze niet meer getraind kon worden werd ze ook achter weer slecht.

Ze hebben toen advies gevraagd aan hun dierenarts en zijn bij mij thuis wezen kijken waar ze haar wilden zien en zien lopen. De zwelling op de pees was te zien en het lopen ging op dat moment dermate slecht dat al snel duidelijk was, dat er echt meer aan de hand was. Er was al dossier opgebouwd in die jaren. Herstel kon wel half jaar tot jaar duren en dan was ze ook al dik 18. Dus carrière als sportpaard was niet heel reëel meer.

Ze had een verzekerde waarde van €7000,- masr daar kreeg ik niet 100% van uitgekeerd. Omdat ik haar niet af wilde geven aan de verzekering hem ik keuze gekregen. Helemaal afkeuren, met aantekeking in paspoort, nooit meer verkopen en niet meer in de sport en dan €4250,- uitkering, of ze kochten voor €3500,- hun polis af en dan mocht ik doen met haar wat ik wilde. Dat verschil vond ik zo klein dat ik dat laatste heb gekozen.

Ik heb het geld apart gezet op spaarrekening voor dierenarts kosten, bedacht dat ik me per jaar €1100,- bespaar aan de verzekeringspremie het eigen risico per gebeurtenis en dat ik daar best veel kosten van kan betalen.

Ik had toen zelf in de
hand hoe en door wie ik wilde behandelen. Vond ee betaalbare fysio die aan huis kwam laseren en na 16 laserbehandelingen in 2 maanden tijd ging het herstel zoveel sneller dat we aan een opbouwschema mochten beginnen. Dat was 5 a 6 maanden na de terugval. Ik ben na herstelverklaring dierenarts zelf verder gegaan met 2 keer per week laseren tijdens de revalidatie en daarna terug naar 1x per week ter ondersteuning bij steeds intensievere training. We kunnen nu weer redelijk normaal trainen met haar en doordat ze getraind wordt heeft ze ook weer minder last van haar oude blessure rechtsachter en de stijfheid.

Hopelijk kan ze op deze manier nog een paar jaar lekker getraind worden.

Ik weet niet of ik een volgend paard weer zou verzekeren. Wat een gedoe.