Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 21:11

:wave:

In de hoop het gedoe rondom trailer laden iets makkelijker te maken ben ik aan het kijken of het mogelijk zou zijn om een trailer aan te schaffen met een klepdeurcombinatie.

Voor de vraag komt, ja, ik heb hulp gehad bij het laden. Daarna gaat het weer even goed en wordt het weer minder. De ene keer verrast ze me en loopt ze er zo op, de volgende keer staan we weer 20 minuten te klooien. Eerder heeft ze regelmatig op een trailer met deuren gestaan en daar stapte ze zo op. Mijn budget was eerder niet zo toereikend, maar als dit alle trailerissues oplost dan heb ik het er graag voor over.

Ik ben bekend met de modellen van Sirius, Ifor en Cheval Liberte. Maar... mijn auto mag 1300kg trekken.. Sirius en Ifor vallen hiermee sowieso af. Mijn merrie heeft in november op de weegschaal gestaan, gewicht een kleine 500 kg. Met mijn huidige lichtgewicht trailer van 590kg (op papier) blijft dit er netjes onder.

Aangezien ik voorlopig niet van plan ben om een andere auto te kopen ben ik dus op zoek naar mogelijkheden. Brouwer trailers heeft bijvoorbeeld de lichtgewicht Bonilla trailers met deuren. Maar hiervan kom ik nog maar weinig informatie tegen.

Heeft iemand ervaring met andere merken met klepdeuren of deuren?

romyvs

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:20

Geen idee wat betreft gewicht (wij hebben er zelf een grote bus voor staan) maar wij hebben die van cheval liberte met vooruitloop.
Beste keuze die ik ooit heb kunnen maken.
Pony’s staan er veel relaxter op, zou niet anders meer willen.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 11:33

Een voorlosser lijkt me helemaal ideaal inderdaad maar dat wordt nog lastiger qua gewicht. Zonder voorlosser is het gewicht van 690kg van de Cheval Liberte eigenlijk echt wel de max.

De Bonilla heeft wel een voorlosser, maar daar lees/hoor ik nog maar weinig over.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:57

Nope, helaas, ik had het graag anders verteld maar dit kun je op je buik schrijven.
Het is simpelweg het extra gewicht van de constructie die dat onmogelijk maakt.

Als alleen een vooruitlader je al helpt, heb je nog een schijn van kans dat het gaat lukken.
Je zult dan wel een nieuwe trailer moeten bestellen want knieperig als 'Ollanders zijn, zit die optie maar zelden op een trailer (vrijwel elke trailer kan met voorlader geleverd worden, maar het wordt zelden besteld).

Je schrijft dat het een tijd goed ging en dat het weer lastiger werd? Enig idee waar dat aan ligt?

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 19:05

Ik heb liever een klepdeur combi dan een voorlosser, want het probleem is met name de achterbenen op de klep.

Maar ik heb inmiddels wat verder gekeken en denk dat het "op je buik schrijven" wel een beetje meevalt. De Cheval met kanteldeur is 690 kg. Dat is wel de max maar niet onmogelijk. De kleinste Bonilla trailer met achter deuren en voorlosser is 520kg. Vooral die laatste ben ik wel benieuwd naar maar het merk is vrij onbekend. Brouwer zit wel bij mij in de buurt dus misschien rijd ik binnenkort wel langs om te kijken.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:15

Chantalla schreef:
Ik heb liever een klepdeur combi dan een voorlosser, want het probleem is met name de achterbenen op de klep.

Maar ik heb inmiddels wat verder gekeken en denk dat het "op je buik schrijven" wel een beetje meevalt. De Cheval met kanteldeur is 690 kg. Dat is wel de max maar niet onmogelijk. De kleinste Bonilla trailer met achter deuren en voorlosser is 520kg. Vooral die laatste ben ik wel benieuwd naar maar het merk is vrij onbekend. Brouwer zit wel bij mij in de buurt dus misschien rijd ik binnenkort wel langs om te kijken.

Vraag een proefrit aan en zet 'm even op de lokale weegbrug. Aluminium is dan wel licht materiaal maar voor dezelfde sterkte als staal heb je flink meer materiaal nodig, waardoor het effectieve verschil een stuk kleiner is dan ze je voorspiegelen.
Er staat nergens op de site hoe ze aan die 520kg komen, dus daar mag je gerust heel kritisch op zijn.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:26

Ik heb een Bonilla van Brouwer. Ook de kleinste, terug laten keuren naar 1300 kg.
Ik ben er wel tevreden over, alleen die van mij vindt voor uitstappen toch wel erg spannend en doet mij dan net iets te wild dus wij gaan er achteruit weer uit. Omdat de instap achter verlaagd is gaat dit prima. Voor de zekerheid gebruik ik wel deze beschermers https://hypostore.nl/arma-deluxe-mud-socks.html
Ben altijd bang dat ze hun benen ophalen met uitstappen, maar dat is met een klep niet anders.

Ik heb andere paarden vervoerd die met het voor uitstappen geen enkel probleem hadden, dus dat kan best een dingetje van die van mij zijn.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 19:34

Fijn om een positieve reactie te horen!

Heb je eentje met zadelkamer? Want dan lijkt de ruimte me behoorlijk krap bij de voorlosser.

Beschermers zien er fijn uit. Ik heb alleen een tinker met behoorlijk sok dus dat wordt lastig :+

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:41

Ik heb geen zadelkamer, dat lijkt mij niet gaan als je dan ook nog voor uit wilt laden.
Tenzij ze de trailer dan van voor langer maken, maar dan zal het gewicht ook weer hoger uitpakken.
Ik gooi mijn zadel altijd gewoon op de achterbank.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:49

Ik heb verder geen verstand van trailers, dus misschien is het een enorm stom idee. Maar kun je je huidige trailer niet om laten bouwen? Dus klep eraf en deuren erin?

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:02

TinkerTreas schreef:
Ik heb verder geen verstand van trailers, dus misschien is het een enorm stom idee. Maar kun je je huidige trailer niet om laten bouwen? Dus klep eraf en deuren erin?

Nee, het is zeker geen stom idee maar de praktische uitvoerbaarheid is lastig, zeker als je alles moet uitbesteden.

Ik schat in dat het goedkoper is om je trailer in te ruilen voor eentje die standaard zo gebouwd is.

MarjanB

Berichten: 16455
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:24

Ik zou eerder bij mezelf bedenken of je wel zo op de grens moet willen zitten qua trekgewicht… verder geen tips qua trailers helaas. Al heb je ook fauxtrans oid met klep deuren. Dacht dat Bockmann het ook aanbied

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 18:19

Begrijpelijk Sosha. Met zadelkamer oogt erg smal op de foto’s. Had me wel prettig gelegen, nu gaat alles in de auto, maar je kunt niet alles hebben :+

Ombouwen heb ik aan gedacht maar lijkt me ook niet helemaal de oplossing. Plus dat sindskort de trailer niet meer overdekt staat dus de overstap naar aluminium of polyester lijkt me hierdoor ook fijn.

Klopt MarjanB, daarom valt de Cheval met 690kg eigenlijk ook wel af. Met 500 kg paard en gewicht hoger dan op papier komt me dat teveel naar het maximale gewicht van 1300kg. Bockmann heb ik nog niet kunnen vinden met klep/deur.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 00:24


Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 09:38

Ik heb een aluminium Bockmann champion met klep/deur. Is geen lichte trailer. Meen 900 kg. Is wel 2 paards. Gebruik de deur alleen als er spullen met een vorkheftruck ingezet moeten worden.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 09:47

Henra heb ik inderdaad gezien en is met 660kg nog te doen.

Bockmann 1,5 alu is 700kg zie ik, dus dat gaat ook niet lukken.

Zelf kwam ik nog de Weijer Traveller Combi tegen, kan alleen het gewicht niet vinden. En de Thiel Domino basic van 650kg, wel 2 paards.

Voor nu heb ik besloten om binnenkort samen met mijn vader eens bij Brouwer te kijken naar de Bonilla trailers. Daarnaast heb ik redelijk in de buurt een verhuur Cheval gevonden. Dan kan ik eerst een weekend proberen of dit een oplossing is voor ik een andere trailer aanschaf.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 14:57

Even een update mocht iemand het nog interessant vinden, en voor wie ook benieuwd is naar de Bonilla trailers :)

Vanochtend samen met mijn vader bij Brouwer geweest en heb de trailer nu een weekend op proef. Eerst even twijfelen maar binnen 5 minuten stond ze op de trailer. Ter vergelijking, met klep duurt het momenteel weer ruim 20 minuten, met trainingshalster. Via de vooruitloop eruit, even gras eten en daarna liep ze me weer zo achterna de trailer op. Achteruit er weer uit stappen is ook geen probleem. Zo heeft ze er een stuk of 7 keer op gestaan. Dus ik zit de rest van de dag op een roze wolk haha.

Morgen nog eens proberen, met een klein stukje rijden en ergens anders uitladen en weer inladen, maar als dat ook goed gaat ben ik helemaal om en komt er een Bonilla :D

MaanNaam

Berichten: 323
Geregistreerd: 06-01-08

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:46

Wat goed! Mocht je voor een Bonilla gaan, lees ik graag nog een update van je. Ben namelijk erg benieuwd naar die trailers! Ze zijn vrij licht ook toch, wel een beetje degelijk ook?

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 15:52

Ja heel degelijk! Mijn vader is automonteur en heeft er wel verstand van en vond ook alles er goed uit zien. Heb er nu alleen nog maar leeg mee gereden, maar hij ligt heel stil achter de auto en komt goed mee. Stuitert veel minder dan mijn huidige trailer. Ik heb nu de 2-paards mee, maar de 1,5 is 550kg (iets meer dan vermeld op de site, dat moest hij nog aanpassen). Met de kleine 500kg van mijn merrie blijf ik heel mooi onder de 1300kg die mijn auto mag trekken.

Enige minpuntje is dat het met een zadelkamer in een 1,5 wel vrij smal wordt om de vooruitloop te gebruiken. Ik riep telkens als er een andere trailer komt wil ik eentje met zadelkamer, maar ik heb liever een ruime vooruitloop dan een zadelkamer. Maar dat is voor mij maar een kleinigheidje.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:27

Wat een gave update!!! Wil je foto’s maken? Ik ben echt super benieuwd!! Mijn paard laadt ook moeilijk en ik heb al heel lang het gevoel dat het Zonder laadklep veel beter zou gaan. Ik keek naar een fautras of ifor, maar die zijn veel te zwaar voor onze auto. Bij 600/650 kg moet het wel ophouden zegmaar..

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 18:36

Ik heb hetzelfde probleem inderdaad met gewicht. Ifor is idd veel te zwaar, Cheval Liberte 1,5 is met 650/690kg net op het randje maar ik houd liever wat extra ruimte over.

Zelf heb ik dus ook gigantisch getwijfeld. Een stalgenootje zei nog, verwacht niet direct verandering in een weekend, maar dit was binnen een half uur. Nu nog hopen dat het morgen ook weer goed gaat. Mijn merrie was eerder slim genoeg dat trucjes maar een keer werken :+ Maar dat ze er vandaag met haar gewone halster, zonder trainingshalster, en zonder iets van voer binnen 5 minuten op stond geeft veel hoop voor morgen.

Brouwer heeft sinds kort de trailers uitgebreid op de website staan met veel foto's en een filmpje, dus daar zou je ook even kunnen kijken. Maar uiteraard wil ik morgen ook wel wat foto's maken.

https://paardentrailersbrouwer.nl/bonil ... ntrailers/

Ibbel

Berichten: 49156
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:00

Ik zou, voor je definitief tot aankoop over gaat, de trailer wel nog even op een weegbrug zetten. Dan weet je zeker hoe zwaar het ding is...

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:01


Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 20:05

Hij heeft aangegeven ze zelf op de weegbrug gehad te hebben. Daarnaast is het qua gewicht geen drama als het iets meer zou zijn.

Ja die van-voor heb ik vanochtend bij hem aangegeven haha.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Lichtgewicht trailer met klepdeur of deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:23

Hou er wel rekening mee dat een lege tweepaards vaak sowieso minder stuitert dan een lege 1,5 paards. Tweepaards ligt nu eenmaal beter op de weg. Dus ik zou dan ook de 1,5 testen als ik jou was. Ze zien er wel uit als fijne trailers trouwens.