Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:46

Balko schreef:
Ik vind het niet meer dan normaal dat jij de kosten draagt voor de pony waar jullie plezier van hebben.
Je mag gebruik maken van hun leerpony, deze zijn schaars!
Zelf heb ik een 29 jarige in bruikleen. Zij mocht een stapje terug en hoeft hier niet hard te werken maar blijft wel lekker in beweging. Ze heeft een slecht gebit en kost mij dus veel geld aan aangepast voer. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de eigenaar hier wat aan mee te laten betalen. Ik ben alleen maar eeuwig dankbaar dat ik deze wereldpony op stal mag hebben. Ook alle andere kosten draag ik zolang de pony bij ons staat.

Ik vind het ook bijzonder om erbij te halen dat zij pony’s in training hebben en daarvan de rekeningen wel doorsturen. Wat heeft jouw dochter al gereden en te bieden dat ze betaald op andermans pony zou kunnen rijden? Zij hebben vast geen 25 jarige leerpony op stal in training staan.

En dan laat ik het pensioen en niet goed lopen in het midden, ik heb de pony niet zien lopen dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Hier ben ik het mee eens.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:49

als je de plek en financiën er voor hebt, zou je ook kunnen voorstellen de pony over te nemen, en hem zo een goed pensioen te bieden, waarbij je zelf beslist hoe ver je gaat met de supplementen. als dat niet kan, en je weet dat hij het werk eigenlijk niet aankan, wat ga je dan doen? doorgaan zoals je nu doet, wetende dat hij niet pijnvrij is, of terug naar de eigenaar... lastig. ik zou beiden niet kunnen denk ik...
is het geen optie om op kosten van de eigenaar de pony goed na te laten kijken door de dierenarts, en daarbij af te spreken dat het advies van de dierenarts gevolgd gaat worden (hetzij door jou, hetzij door de eigenaar)

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:13

veneri schreef:
als je de plek en financiën er voor hebt, zou je ook kunnen voorstellen de pony over te nemen, en hem zo een goed pensioen te bieden, waarbij je zelf beslist hoe ver je gaat met de supplementen. als dat niet kan, en je weet dat hij het werk eigenlijk niet aankan, wat ga je dan doen? doorgaan zoals je nu doet, wetende dat hij niet pijnvrij is, of terug naar de eigenaar... lastig. ik zou beiden niet kunnen denk ik...
is het geen optie om op kosten van de eigenaar de pony goed na te laten kijken door de dierenarts, en daarbij af te spreken dat het advies van de dierenarts gevolgd gaat worden (hetzij door jou, hetzij door de eigenaar)

Ik denk dat ts een pony wil voor haar kind om (ook springwedstrijden) te rijden. En dat deze pony dat langzamerhand niet meer kan. Ze heeft al 1 of meer ponies staan die bijna niets meer kunnen.Het komt erop neer dat deze bruikleenpony tot nu toe bij ts gewerkt heeft voor zijn onderhoud maar dat hij daar nu te oud voor wordt. Altijd sneu zoiets.Elders zou hij voor een heel klein kindje of als gezelschapspony mogelijk nog wel iets kunnen. Brave ponies zijn goud waard. Maar goed,het is aan de eigenaar ,waar ts hopenlijk al mee heeft overlegd?

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 12:24

In de ponyclub waar we sinds vorig jaar inzitten is het wel meer de gewoonte dat pony's door de andere ruitertjes worden verder gereden wanneer de huidige ruiter (vd eigenaar) te groot is geworden of overgaat naar de paarden. Zo ook met deze pony, hij wordt niet verkocht.
Voor de duidelijkheid: er is in deze 'constructies' geen geld gemoeid hé.

Hem kopen zou ik nooit doen...
Ik heb hier zelf twee pony's (B-pony en shet) en een paard op leeftijd staan en een jongere merrie met veulen op komst.
We kiezen hier nog altijd voor toekomst en rijden, ik heb niet zoveel stallen en financiële middelen om wat extra 'pensioenpaarden' aan te schaffen. Wat van ons zelf is, oud en ja, mét mankementen,blijft hier tot het einde.

@ Balko dit zijn geen professionele ruiters hé en dat is mijn dochter ook niet. Zij hadden net zoals wij een pony aangeboden gekregen om te rijden en uit te brengen op wedstrijd. Beide partijen profiteren en dragen kosten.
Ik draag nu alle kosten voor de pony, zelfs toen hij hier nog niet stond deed ik wekelijks een zak speciaal voer mee omdat hij een slecht gebit heeft en daar was de eigenaar heel blij mee.
Ik noem het bruikleenpony want dit gaat niet over lease of bijrijder zijn...

Voor de eigenaar is het héél belangrijk dat ie op jumping gaat, dat heb ik meermaals gemerkt en als het wat lang geleden dan krijg ik de vraag wanneer we weer gaan...


@Niqui Het is inderdaad de eigenaar die in zijn handjes mag knijpen dat ie geen kosten meer heeft ...maar ....ook wel wij die met veel plezier en liefde voor de pony zorgen. Hij heeft echt een plaatsje in ons hart.

Dinsdag zie ik de eigenaar want een gesprek zoals dit ga je niet doen via berichten of telefoon.
Ik wil graag horen hoe zij de toekomst voor de pony zien en we gaan het hebben over de supplementen die zij voorstelt.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:37

TS, zou je niet beter je aandacht richten op het oplossen van je eigen situatie ipv die van anderen te ontleden?
Feit is dat je blij was met de pony omdat je dochter ermee geholpen was en jij niet hoefde te investeren in aankoop. Je wist dat het een ouder dier is. Dieren, en zéker de oudere, zijn volledig afhankelijk van wat hun mensen doen.
Je haalt er steeds vanalles bij. Waarom overleg je niet gewoon met de eigenaar?
Ik vind het dieptriest, zulke berichten over zo’n oud en trouw dier. Probeer samen een oplossing te zoeken en dan liefst eentje waarbij het welzijn van de pony voor alle partijen voorop staat.

*edit* excuses, had niet gelezen dat je een afspraak hebt met de eigenaar. Hopelijk vinden jullie een goede oplossing.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:40

Nog wel een vraag: als de eigenaar en jij overeenstemming bereiken over de kosten van de supplementen, wat is dan je plan? Toch met een oude pony die niet meer gezond is op wedstrijd gaan of wil je zorgen dat de pony kan genieten van nog een paar jaar welverdiend pensioen?

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:43

Nieke schreef:
Voor de eigenaar is het héél belangrijk dat ie op jumping gaat, dat heb ik meermaals gemerkt en als het wat lang geleden dan krijg ik de vraag wanneer we weer gaan...


En dit is dus het cruciale punt: als jíj het ethisch niet meer verantwoord vindt om met een pony die niet goed meer loopt op wedstrijd te gaan maar wel die pony op jouw kosten thuis 'overeind houdt' dan komt er dus een moment dat de eigenaar zegt: ik kom de pony terughalen want ik heb een ruitertje gevonden die wél met het beest op wedstrijd wil.

Dan heb jij er een hoop geld ingestopt en raak je het dier uiteindelijk tóch kwijt.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:07

Chevax, de TS schrijft dat ze zelf niet zit te wachten op nog een pensioenpony erbij. Op pensioen betekent dan dat de pony terug zou gaan naar de eigenaar. De eigenaar is op haar beurt van mening dat de pony nog van alles kan en geeft de pony dan weer bij iemand anders in bruikleen.
De zaak ligt ook nog eens wat gevoelig omdat dit onderdeel uitmaakt van de activiteiten van de plaatselijke ponyclub. De TS wil hier geen napraat van in het dorp en het netjes afhandelen. Een goed gesprek kan hierbij helpen. Tijdens dat gesprek kan de TS een medisch onderzoek van de pony voorstellen. Dan komt er snel genoeg naar voren of deze pony nog kan springen of niet.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:32

Niqui schreef:
Chevax, de TS schrijft dat ze zelf niet zit te wachten op nog een pensioenpony erbij. Op pensioen betekent dan dat de pony terug zou gaan naar de eigenaar. De eigenaar is op haar beurt van mening dat de pony nog van alles kan en geeft de pony dan weer bij iemand anders in bruikleen.
De zaak ligt ook nog eens wat gevoelig omdat dit onderdeel uitmaakt van de activiteiten van de plaatselijke ponyclub. De TS wil hier geen napraat van in het dorp en het netjes afhandelen. Een goed gesprek kan hierbij helpen. Tijdens dat gesprek kan de TS een medisch onderzoek van de pony voorstellen. Dan komt er snel genoeg naar voren of deze pony nog kan springen of niet.


Sorry, maar dit had ook eerder bedacht kunnen worden. Pony was al 23 (?) toen die bij TS kwam. En waarom een medisch onderzoek? Een pony van 24 die niet goed meer is, moet die nog op wedstrijd? En ja, rust roest en alles erop en eraan. Maar op die leeftijd een pony in bruikleen, dan kun je problemen op korte termijn verwachten.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:59

chevax schreef:
TS, zou je niet beter je aandacht richten op het oplossen van je eigen situatie ipv die van anderen te ontleden?
Feit is dat je blij was met de pony omdat je dochter ermee geholpen was en jij niet hoefde te investeren in aankoop. Je wist dat het een ouder dier is. Dieren, en zéker de oudere, zijn volledig afhankelijk van wat hun mensen doen.
Je haalt er steeds vanalles bij. Waarom overleg je niet gewoon met de eigenaar?
Ik vind het dieptriest, zulke berichten over zo’n oud en trouw dier. Probeer samen een oplossing te zoeken en dan liefst eentje waarbij het welzijn van de pony voor alle partijen voorop staat.

*edit* excuses, had niet gelezen dat je een afspraak hebt met de eigenaar. Hopelijk vinden jullie een goede oplossing.



Eens :) Imo worden hier ook appels met peren in het topic vergeleken. Althans een bruikleen met een gezonde (jonge) pony is vaak in het voordeel van vooral de huurder. Niet de lasten wel de lusten. Deze constructies ken ik vooral met alle normale kosten voor jou, grote kosten zoals DA voor de eigenaar. Eventueel nog een klein leasebedrag aan de eigenaar. In dit geval heeft de eigenaar er net zoveel baat bij imo, dus alle normale kosten voor TS (incl het voer, wat wellicht duurder is, maar ook bij de oudere pony hoort), maar exclusief een extra leasebedrag en grote DA kosten. Dat zou (naar mijn mening) een eerlijke constructie zijn. Nu komt het punt dat de pony niet meer geschikt is voor waar je hem voor leent. Dat is het voordeel van een bruikleen pony (hoe ethisch het is, is weer een andere kwestie): die kun je inruilen voor een 'variant' die hier wel geschikt voor is.

Je vind zelf dat de pony toe is aan pensioen. Ik zou zelf niet meer op een pony willen zitten, waarvan ik achter het feit sta dat het eigenlijk niet meer eerlijk is naar het dier. Dat vooropstaande. Alleen dan heb je de kans dat eigenaar hem naar de volgende leaser brengt. Of je daarmee kunt leven, is een vraag die je jezelf moet stellen. Ik ben zo'n slappe tuthola die dat niet kan, maargoed daarom ben ik ook nogsteeds eigenaar van een jonge pony met PSSM die bakken met geld kost en ik eigenlijk wel naar oude eigenaar terug kon brengen/verkopen om op zoek te gaan naar een pony waarmee ik wel kan rijden, maarja als zoiets weer de handel in gaat, vind ik ook sneu :+

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:02

chevax schreef:
Niqui schreef:
Chevax, de TS schrijft dat ze zelf niet zit te wachten op nog een pensioenpony erbij. Op pensioen betekent dan dat de pony terug zou gaan naar de eigenaar. De eigenaar is op haar beurt van mening dat de pony nog van alles kan en geeft de pony dan weer bij iemand anders in bruikleen.
De zaak ligt ook nog eens wat gevoelig omdat dit onderdeel uitmaakt van de activiteiten van de plaatselijke ponyclub. De TS wil hier geen napraat van in het dorp en het netjes afhandelen. Een goed gesprek kan hierbij helpen. Tijdens dat gesprek kan de TS een medisch onderzoek van de pony voorstellen. Dan komt er snel genoeg naar voren of deze pony nog kan springen of niet.


Sorry, maar dit had ook eerder bedacht kunnen worden. Pony was al 23 (?) toen die bij TS kwam. En waarom een medisch onderzoek? Een pony van 24 die niet goed meer is, moet die nog op wedstrijd? En ja, rust roest en alles erop en eraan. Maar op die leeftijd een pony in bruikleen, dan kun je problemen op korte termijn verwachten.

Rust roest ja maar springwedstrijden met een oudje stopt een keer. Licht recreatief rijden kan wel tot op hoge leeftijd mits hij nog rad is uiteraard.En ouderdom is geen ziekte, maar het is wel normaal om het dan rustiger aan te mogen doen.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:03

Het is natuurlijk ook wat je je dochter wilt meegeven. De eigenaar wilt dat de oude pony best wel intensief ingezet blijft worden. Er is een verschil tussen rust roest en je pony liefst wekelijks op springwedstrijd terugzien. En dat terwijl TS deze pony liever met pensioen ziet gaan. Daar zit al een soort spanning, die nu misschien nog relatief gemakkelijk te verbergen is, maar hoe ziet TS de toekomst? Er gaan van dit soort dingetjes blijven komen, want 1 ding is zeker: de pony wordt niet jonger.
Ben je het issue dan niet gewoon voor je door aan het schuiven? En welke boodschap geef je dochter mee? Gebruik een pony tot als het echt niet meer kan. Ik denk niet dat dat is wat TS wilt.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:34

Maar TS, als jij vindt dat de pony het werk niet meer aan kan en jij geen pensioen plekje voor hem hebt, waarom dan informeren of de oude eigenaar een deel van de kosten wil gaan betalen?

Je zouden dan eerder met de eigenaar overleggen wanneer hij terug kan.

Nu klinkt het meer dat als hij met de extra supplementen (betaald door de eigenaar) het werk weer doet dat je dan door wilt blijven gaan.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:55

cobiie schreef:
Maar TS, als jij vindt dat de pony het werk niet meer aan kan en jij geen pensioen plekje voor hem hebt, waarom dan informeren of de oude eigenaar een deel van de kosten wil gaan betalen?

Je zouden dan eerder met de eigenaar overleggen wanneer hij terug kan.

Nu klinkt het meer dat als hij met de extra supplementen (betaald door de eigenaar) het werk weer doet dat je dan door wilt blijven gaan.

Het lijkt erop dat dat de bedoeling is.Ts had het eerder over Chinese kruiden,zijn dat de supplementen waar het over gaat? Zijn dat dan doping-achtige middelen, die zijn mogelijk niet toegelaten op officiele wedstrijden.Ik vertrouw Chinese medicijnen niet zo, die gebruiken bijv. ook neushoorn-hoorns en ezelhuiden. Voor mensen dan en die zijn zeer duur en zonder werking.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:02

anjali schreef:
cobiie schreef:
Maar TS, als jij vindt dat de pony het werk niet meer aan kan en jij geen pensioen plekje voor hem hebt, waarom dan informeren of de oude eigenaar een deel van de kosten wil gaan betalen?

Je zouden dan eerder met de eigenaar overleggen wanneer hij terug kan.

Nu klinkt het meer dat als hij met de extra supplementen (betaald door de eigenaar) het werk weer doet dat je dan door wilt blijven gaan.

Het lijkt erop dat dat de bedoeling is.Ts had het eerder over Chinese kruiden,zijn dat de supplementen waar het over gaat? Zijn dat dan doping-achtige middelen, die zijn mogelijk niet toegelaten op officiele wedstrijden.Ik vertrouw Chinese medicijnen niet zo, die gebruiken bijv. ook neushoorn-hoorns en ezelhuiden. Voor mensen dan en die zijn zeer duur en zonder werking.


In dat geval is het mogelijk wat hypocriet om te klagen over de eigenaar dat die de pony graag in de sport blijft zien als TS daar best in mee wilt gaan zolang de kosten voor de pony maar lager zijn.