Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 15:01

Ik heb lang getwijfeld of ik de vraag zou neerschrijven maar wil graag verschillende meningen/visies/ervaringen lezen.

Korte schets: via de ponyclub kreeg de dochter een pony in bruikleen. Een oudje (24) met hier en daar wel wat mankementen. Om eerlijk te zijn: in het begin hadden we hier geen weet van. We zijn de eigenaars wel heel dankbaar voor de kans die we kregen omdat haar eigen pony al in de lappenmand lag sinds aankoop. Maar toch...

Na enkele maanden rijden is de pony naar ons verhuisd. Ik heb de eigenaar gevraagd naar afspraken op papier maar dit werd weggewuifd. Ondertussen staat de pony hier een jaar op stal.
Er is een goed contact met de eigenaars en we zien/horen elkaar wekelijks. Qua kosten en onderhoud krijgt de pony weidegang/eten/goede verzorging net zoals onze andere paarden. Hoefsmid, inentingen, paardentandarts worden allemaal betaald door ons. Af en toe wat supplementen zoals eens een zandkuur of ...

Dus de eigenaar heeft geen kosten aan zijn oude pony. Zoals ik al schreef is het een oude pony met de nodige ouderdomsgebreken. De eigenaar adviseert nu bepaalde supplementen aan te schaffen om hem 'lopende' te houden.

Ik heb het er moeilijk mee dat ik dit ook nog moet gaan bekostigen maar heb wat schrik om in gesprek te gaan. Ik zou het maar eerlijk vinden dat de eigenaar deze dure supplementen betaald of op zijn minst voor de helft in tussenkomt... Waar is de grens?
En ja, ik besef het maar al te goed. Ik had echt moeten aandringen om iets op papier te zetten.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:13

Als de pony de supplementen nodig heeft zodat je dochter hem actief kan rijden, vind ik dat de kosten voor jou zijn.
Je moet je echter imo ook afvragen of je een pony van die leeftijd met supplementen op de been wil houden om te rijden. Mag het beestje, dat volgens je verhaal problemen heeft, niet eens met pensioen?

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 15:31

chevax schreef:
Als de pony de supplementen nodig heeft zodat je dochter hem actief kan rijden, vind ik dat de kosten voor jou zijn.
Je moet je echter imo ook afvragen of je een pony van die leeftijd met supplementen op de been wil houden om te rijden. Mag het beestje, dat volgens je verhaal problemen heeft, niet eens met pensioen?



Wat mij betreft heeft dat beestje zijn dienst bewezen.
De eigenaar wil nog niet van pensioen weten... De pony zou na ons gewoon naar de volgende ruiter doorschuiven.

Als ik geweten had wat ik nu weet betwijfel ik of ik er aan zou begonnen zijn. Wij als nieuwkomers in de ponyclub waren niet op de hoogte.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:47

Je hebt dus een eigen pony voor je dochter, maar die is al sinds aankoop niet bruikbaar, en je hebt een bruikleenpony als 'vervanging' die eigenlijk ook niet echt belastbaar is zonder kunst- en vliegwerk.

Je hebt nu dus eigenlijk 2 opvreters waar je weinig mee kunt.

Ik zou de bruikleenpony terug geven, met als reden dat jij vindt dat-ie aan z'n pensioen toe is en het niet ethisch vindt om het dier met supplementen op de been te houden. Nog afgezien van de kosten dus.

En daarna dan eens kijken of je ander 'vervangend vervoer' voor je dochter kunt vinden zolang de eigen pony uit de running is (komt dat ooit nog goed denk je?)

Via 'eigenaar zoekt ruiter' is misschien best een mooie match te vinden: https://www.eigenaarzoektruiter.nl/index.html

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:48

Ik denk dat voor zoiets geen regels/gewoontes zijn. Net hoever je zelf wilt gaan.

Maar wat ik zo lees. Waarom stop je er niet helemaal mee?
Jij staat achter pensioen. Hou je dan bij je gevoel daarmee.
Wat de eigenaar vervolgens doet heb je geen zeggenschap over.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:10

Eens met Ibbel. Ik zou naar de pony kijken en niet naar de kosten. En dus de pony terug doen naar de eigenaar. Wat die we dan mee doet, tja daar hoeft jij niet achter te staan.

Verwacht je jullie eigen nog weer berijdbaar?

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:26

Hoe is het gedrag van de pony? Vrolijk en wil de pony nog graag iets doen? Om wat voor een soort supplementen gaat het? Wat voor een mankementen heeft de pony? Allemaal dingen die mee wegen in de keuze en op basis van jouw tekst alleen kan ik daar geen oordeel over geven Met welke intensiteit wordt de pony nog gereden? Op 24 jarige leeftijd is in beweging houden goed. De mate waarin in afhankelijk van de conditie.

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 16:35

MarliesV schreef:
Verwacht je jullie eigen nog weer berijdbaar?


Is weer berijdbaar sinds voorbije zomer maar...wordt al 25. Dus wat oude paarden betreft heb ik er hier momenteel 4! vd 5 staan. Belangrijk om te vermelden is wel dat dankzij eigenaar bruikleenpony we bij dé hoefsmid terecht zijn gekomen die onze pony werkelijk 'gered' heeft. We rijden er nu licht recreatief mee en genieten ervan dat ze er nog steeds is.

Dat maakt het allemaal zo 'dubbel'.

Mijn grootste vrees is dat 'wij' door het slijk worden gehaald nadien. Dat maakt stoppen ook zo moeilijk of in gesprek gaan.
De allersimpelste oplossing is een een grotere, jongere pony bijkopen voor de dochter maar momenteel onbetaalbaar en dan zou de 'geredde pony' wegmoeten van mijn echtgenoot (niet dus...cushing/speciaal beslag)

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:40

Kijk even of eigenaar zoekt ruiter iets voor jullie zou kunnen betekenen. Link zie mijn vorige post.

En waarom zou je door het slijk gehaald worden? Bovendien: waarom zou het je boeien?
Inflatie en ethiek zijn twee hele goede redenen om niet verder te gaan met de bruikleenpony.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:59

Hoe zien jullie de paardrijtoekomst van de dochter? Want nu heb je twee oude pony's staan die beiden richting pensioen (of eigenlijk in pensioen) gaan, dus ik denk dat jouw volgende stap vooral bepaald moet worden door hoe je paardrijden en jouw dochter verder ziet.
Is een tweede eigen pony een optie? Wat zijn de doelen van je dochter? Gewoon wat rondhobbelen of toch wel deftig leren rijden in 1 of meerdere disciplines?
Waarom zou je door het slijk gehaald worden als je een bruikleen stopzet? De mankementen van de pony worden te groot en te duur waardoor het geen optimale rijpony meer is voor je dochter. Logisch. Niks raars aan. Juist omdat het om bruikleen gaat, je biedt geen pensioenplek aan.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:07

Alle kosten van een dier in bruikleen zijn voor jou
Je hebt de keus om het dier terug te doen dat een eigenaar daar wellicht niet blij mee is, is dan jammer, maar die kan echt niks doen om je verder dwars te zitten, lijkt mij
Het is altijd lastig met dieren omdat er gevoel bij komt kijken, maar je moet gewoon bedenken heb ik er meer kosten voor over of niet en zo niet dan moet hij weg, zo simpel is het en omdat het niet je eigen dier is KUN je dat ook doen
Dat hij dan naar een ander gaat hoeft niet te betekenen dat hij het dan slechter krijgt, toch?

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:56

Te gek voor woorden. Eigenaar van het paard mag zijn verantwoordelijkheid nemen. Die maakt duidelijk misbruik van jullie. Ik zal paard terug naar de eigenaar sturen.

Jij betaald nu volledig de oude dag van hun pony, anders had de eigenaar zelf de nodige kosten gehad doormiddel bijv een paarden rusthuis.
Sowieso zal ik zeggen dat de kosten van dierenarts, tandarts en het bekappen voor de eigenaar blijven ook zo doende de medicijnen.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:10

Lusitana schreef:
Alle kosten van een dier in bruikleen zijn voor jou
Je hebt de keus om het dier terug te doen dat een eigenaar daar wellicht niet blij mee is, is dan jammer, maar die kan echt niks doen om je verder dwars te zitten, lijkt mij
Het is altijd lastig met dieren omdat er gevoel bij komt kijken, maar je moet gewoon bedenken heb ik er meer kosten voor over of niet en zo niet dan moet hij weg, zo simpel is het en omdat het niet je eigen dier is KUN je dat ook doen
Dat hij dan naar een ander gaat hoeft niet te betekenen dat hij het dan slechter krijgt, toch?

Precies!
Daarnaast kan je natuurlijk zeker in gesprek gaan met de eigenaar over de kosten. Daarna ben je nog steeds vrij een keus te maken naar wat bij jou past.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:32

Ik zou in gesprek gaan met de eigenaar. Nee heb je, ja kan je krijgen. Indien die niet tegemoet wil komen in de kosten zet je de hele boel maar stop. Dan moet de eigenaar ook begrijpen. Je gaat toch geen geld blijven pompen in een oude pony die niet van jou is en mogelijks morgen helemaal niet meer berijdbaar is door weet-ik-welk kwaaltje. Dat is cru, maar de kosten en het plezier moeten wel in evenwicht zijn, zéker voor een pony die niet van jou is.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:38

Wees eerlijk naar jezelf en de pony toe, en blijf bij je eigen standpunt: eigenlijk wel aan pensioen toe. Wat de eigenaar er vervolgens wel/niet mee doet, is niet relevant. Je hebt de verantwoordelijkheid over je eigen daden en hij ook.

Laat Bokt je helpen met hoe je het e.e.a. formuleert naar de eigenaar, maar er is echt geen reden waarom je door het slijk gehaald moet worden. En dat van de hoefsmid staat er los van, dat is toch geen reden dat je voor altijd bij iemand in het krijt staat.. Of vind je dat als jij iemand zo'n tip geeft dat dat daarna wel zo opgaat?

Paarden zijn duur en het is een prima boodschap naar je kind/echtgenoot dat 2 paarden niet te betalen zijn en oude paarden recht hebben op pensioen. Je kind is echt niet 'zielig', ik mocht als kind nooit een paard.. net zoals het gros van de kinderen.

En ga vanaf daar kijken naar een nieuwe oplossing. Een nieuw bruikleenpaard, een bijrijdpony, aan de slag met grondwerken/vrijheidsdressuur ipv rijden etc.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:55

Wat zou je gedaan hebben als de eigenaar niet met het verzoek van de supplementen was gekomen?
Had je je dochter dan nog door laten rijden, of wilde je de pony toch al met pensioen laten gaan?

Persoonlijk zou ik de pony terug laten gaan naar de eigenaar.
Wel tiptop verzorgd, dus bekapping, enting, ontworming netjes up to date en een dikke bos bloemen er bij, met de mededeling dat je dochter dankzij de bruikleenpony toe is aan de volgende uitdaging, is dat geen idee? Ik denk dat je op die manier ook niet door het slijk wordt gehaald.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:04

Horsepride schreef:
Te gek voor woorden. Eigenaar van het paard mag zijn verantwoordelijkheid nemen. Die maakt duidelijk misbruik van jullie. Ik zal paard terug naar de eigenaar sturen.

Jij betaald nu volledig de oude dag van hun pony, anders had de eigenaar zelf de nodige kosten gehad doormiddel bijv een paarden rusthuis.
Sowieso zal ik zeggen dat de kosten van dierenarts, tandarts en het bekappen voor de eigenaar blijven ook zo doende de medicijnen.

Ze hebben toch al meer dan een jaar met de pony gereden. Die pony kon dus nog wat.Maar ja bij bruikleen heb je het recht daarmee te stoppen en het paard terug te geven aan de eigenaar. Ik zou dat niet kunnen want ik hecht me aan dieren maar ik hoef ook niet perse te rijden. Echter ik snap wel dat iemand die zelf nog jong is wel wil rijden.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:53

Ofwel houden en gewoon de supplementen betalen ofwel teruggeven en de bruikleen stopzetten.

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 23:29

Dank je wel voor alle visies en meningen die ik mocht lezen over de bruikleenpony.
In gesprek gaan met de eigenaar is gewoon een noodzaak.

De dochter heeft er inderdaad een jaar meegereden, vnl regelmatig jumpings (laag!!) omdat de eigenaar dit ook zo verwacht. Het doel was duidelijk bij het eerste contact vorig jaar: uitbrengen op wedstrijd. De eigenaar ziet het probleem gewoon niet/wil het niet zien. De pony zelf is nog altijd dolenthousiast als hij weer een parcours mag rijden. Mijn dochter heeft er ook zeer veel van geleerd. Toen hij bij ons kwam stond hij veel te mager en hier mocht hij meteen de weide op, extra eten, ruime stal,...


Kennissen in mijn omgeving stonden er altijd verbaasd van dat ik al die kosten maar normaal vond, als erbij horende. En dan kreeg ik te horen; van wow...die boffen met jullie. Door hier even alles door te lezen en te laten bezinken besef ik ten volle dat dit op een breekpunt komt.

Ter verduidelijking: de pony krijgt bij mij de nodige supplementen ter ondersteuning omdat het nu eenmaal een oudere pony is die stijver, strammer is en waar ik vermoed dat er wel wat artrose is terug te vinden door de ouderdom en zijn springcarrière. En ja, als dat beestje al een tijdje op je hof staat krijg je daar automatisch een band mee.

Laat ik samenvatten dat ik me eigenlijk een beetje bedrogen voel omdat ik toen mijn dochter ermee startte het idee had een gezonde oudere pony voor me te hebben. Niet eentje waar ik na enkele maanden te weten kwam dat er een paar mankementen aan waren die het tot een lopende rekening maken. Ik ga dan ook proberen voorstellen in mijn gesprek dat zij die dure supplementen betalen of grotendeels tegemoet komen...

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:35

Je hebt een pony die je op je eigen plek mag zetten, volledig mag gebruiken en zelfs uitbrengen op wedstrijd. Je dochter heeft er veel van geleerd. Eigenlijk een soort eigen pony, maar dan zonder de aanschafprijs. Ik vind dit geen slechte deal? Daarom ga ik mee met mijn voorgangers: of houden en zelf de supplementen betalen, of terugbrengen. Dan kunnen jullie voor een nieuwe eigen pony gaan, of een bijrijdpaard zoeken waar je geen kosten aan hebt (maar wss ook minder vrijheden).

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:49

Hmm dubbel dit.
Ikzelf heb zojuist mijn pony weer thuis staan na bijna 3 jaar bruikleen.
Wij hadden toch echt wel andere afspraken.
Ik betaalde niet veel meer aan deze pony maandelijks, maar had wel heldere afspraken omtrent dierenartskosten bijvoorbeeld.
Ja als de supplementen nodig zijn om te kunnen rijden is dit wel grotendeels aan de gebruiker van de pony ongeacht wat de eigenaar er zelf mee zou doen.
Echter leest dit verhaal wel beetje weg als bepaalde problemen/dingen zijn fijn opgelost door jullie en toch aardig kosten plaatje geworden.
Denk dat je nu meer moet denken / kijken wat wil jij nu nog met de pony. Houden? Terug?
Wanneer je de pony liever niet terug ziet gaan dan zul je in gesprek moeten met de eigenaar en betaal je uiteindelijk sowieso alles zelf.

Blijft altijd lastig pony in bruikleen van beide kanten zoiets. Had bij mijne heldere afspraken wbt. financiële plaatje en opzegging, maar daarnaast nu wel een pony terug die met veel liefde is verzorgd daar, maar zeker 50 / 75 kilo gewicht aan mag en geen spier meer op zit door te weinig beweging / training.

Paardenfann4
Berichten: 1344
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:56

Van een pony van 25 jaar kun je naar mijn idee niet verwachten dat het een volwaardige sportpony is. Het beestje is hoogbejaard en misschien nog fit genoeg voor recreatie doeleinden. Als je dochter graag een wedstrijdpony wil, dan zou ik kijken voor een wat jonger beestje en deze terug doen naar de eigenaar. De volgende die hem in bruikleen neemt, komt er ook snel genoeg achter dat het beestje te oud is voor de sport. Wel sneu voor de pony dat die niet een fijn pensioen mag hebben van de eigenaar, maar daar kun jij niets aan doen.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 00:17

Ik denk dat je zelf een beetje te naïef gehandeld hebt vorig jaar en daarom nu ook met deze pony zit. Maar aan de andere kant je dochter haalt er veel plezier uit, kan veilig rijden en leert goed van deze ouwe rot in het vak ;) vind maar eens een pony die nog steeds zo blij is om te rijden op deze leeftijd en die nog een veilig blijkt te zijn. Een jongere pony betekend niet dat je dochter veiliger rijd of straks evenveel plezier heeft.

Ik zou denk het plezier van mijn dochter voorop zetten plus het feit dat ze mogelijk verliefd is op deze pony en haar hartje ook zal breken als de pony weg gaat. En zolang ze op de pony past zou ik het bekostigen voor plezier van mijn dochter. Maar daarna als deze ooit weg is nooit meer voor een leasepony gaan maar gewoon zelf een jonger diertje kopen.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 02:47

Je kunt ook nu het jongere dier kopen en de bruikleen terug doen zodra je dochter doorheeft dat ze aan het jongere dier meer heeft. Op die manier maak je het afscheid makelijker voor je dochter.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 06:31

Bedrogen ben je niet, wel wat naïef en hebt moeite met grenzen stellen.

Heb je duidelijk waar voor jullie de grens ligt? Zelfs een jonge pony kan morgen ziek of kreupel staan.
Kun je dan de onkosten betalen of gaat de eigenaar dat doen?
Is het antwoord nee, dan is het zaak om de pony nu terug te doen.
Heel sneu voor je dochter,.maar je wilt ook geen verdere financiële problemen.
Het is vervelend dat de eigenaar op een andere manier voor de pony zorgt, maar daarop heb je geen invloed.
Is de ponyclub van de eigenaar of is er een vereniging?