Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 08:38

Bij een leasepony moet je ook alle kosten zelf betalen en als je hem op eigen terrein wilt, ook nog een leasebedrag voor de pony.Dan ben je dus veel duurder uit. Maar,het is nu eenmaal het voordeel van deze constructies dat je zonder meer kunt stoppen en de pony teruggeven als je het om welke reden dan ook niet meer wilt.Dat is dus het voordeel boven een eigen pony en daarom voor mensen die perse willen rijden vaak een betere optie dan er zelf een kopen want die kun je niet zomaar teruggeven, wat ts trouwens weet want ze heeft immers al 1 of meer eigen ponies staan die niet genoeg meer kunnen. Overigens,hele oude paarden zijn voor prestatiegerichte wedstrijdsport ook wel wat te oud al zijn ze nog fit genoeg voor lichte recreatie. Ts, je kunt de pony gewoon teruggeven en de eigenaar vindt vast wel iemand ervoor die beter past bij de leeftijd die de pony nu heeft.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:53

Ts, iedere pony kan wat gaan mankeren (peesblessures/kreupel/noem maar op) , maar bij een 25 jarige weet je van te voren dat er grote kans op ouderdomskwalen gaat komen of zelf overlijden van de pony.

Wil je niet meer verder, dan eigenaar bellen en zeggen dat je hem heel dankbaar bent voor afgelopen jaar maar nu wilt stoppen. Geef een grote bos bloemen/fles drank bij teruggeven van de pony en ga niet klagen tegen clubgenoten over hoeveel de pony je gekost heeft.

Je dochter heeft er schijnbaar een jaar fijn mee gereden, goede reden om dankbaar naar de pony ( en eigenaar) toe te zijn.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:59

Neem nu toch eens even de tijd om na te denken.
Je hebt een pony die al vanaf aankoop in de lappenmand ligt en een bruikleenpony die na een korte periode fun niet meer geschikt is voor jullie doeleinden.
Een gesprek over wie betaalt welk deel van de supplementen is dan toch ruim onvoldoende als oplossing? Neem de tijd om na te denken, het gaat over jouw geld en de hobby van je kind.
Wat als de supplementen niet werken? Het zijn geen wondermiddelen, het is ter ondersteuning. Maar aan een pony van 25 kan het zijn dat er niet veel meer te ondersteunen valt. Soms is het lichaam of stukjes van het lichaam gewoon versleten. Maak nu even een langeretermijnplan op. Wat wil je dochter? Wat zijn volgens jou de doelen? En is een 25-jarige pony met mankementen de ideale metgezel om die doelen te bereiken?

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:11

Gini schreef:
Neem nu toch eens even de tijd om na te denken.
Je hebt een pony die al vanaf aankoop in de lappenmand ligt en een bruikleenpony die na een korte periode fun niet meer geschikt is voor jullie doeleinden.
Een gesprek over wie betaalt welk deel van de supplementen is dan toch ruim onvoldoende als oplossing? Neem de tijd om na te denken, het gaat over jouw geld en de hobby van je kind.
Wat als de supplementen niet werken? Het zijn geen wondermiddelen, het is ter ondersteuning. Maar aan een pony van 25 kan het zijn dat er niet veel meer te ondersteunen valt. Soms is het lichaam of stukjes van het lichaam gewoon versleten. Maak nu even een langeretermijnplan op. Wat wil je dochter? Wat zijn volgens jou de doelen? En is een 25-jarige pony met mankementen de ideale metgezel om die doelen te bereiken?



Dit is precies wat ik ook dacht. Allemaal leuk en aardig die zogenaamde supplementen, maar wie zegt dat je dat gaat helpen? De pony heeft een leeftijd dat er mankementen kunnen ontstaan die m.i. niet te redden zijn met supplementen. Ik denk dat dat een hoop geldverspilling is en dat de situatie van de pony niet zal veranderen. Plus dat jullie al een oudje hebben staan die van jullie zelf is. Ik zou ook even goed de tijd nemen om na te denken wat je verder wil en wat ook fijn is voor je dochter. Een betrouwbare pony waar ze nu veel van heeft geleerd is ook goud waard, maar om daar 100-en in te stoppen aan wat supplementen waarvan je ook twijfels kunt hebben of dat wel werkt moet je natuurlijk wel willen. Plus de kosten die je al hebt van je andere oudje. Ik denk ook dat je er goed aan doet om een plan te maken voor de lange termijn. Wat als er nog meer medische kosten ontstaan voor de bruikleenpony, wat dan? Wil en kunnen jullie dat betalen?
Moeilijke situatie, zeker omdat jullie nog een oudje hebben lopen. Met een jonge pony kun je ook van alles hebben natuurlijk, zo bedoel ik het niet. Maar omdat je al schrijft dat die ook al wat mankementen heeft lijkt het mij wel een lastige situatie. Kan mij ook indenken dat je deze pony niet wil missen, maar dit is ook geen fijne situatie denk ik. Moeilijk hoor!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:27

Ik sta er misschien wat anders in, maar bij oude paarden en pony's is het vaak dat rust- roest en dat het belangrijk is dat ze in beweging gehouden worden naarmate dat kan. Een pony van 24 is ook niet vergelijkbaar met een paard van 24 vind ik.

Daarnaast is het voor veel oudere dieren belangrijk om wat aanvullende supplementen te krijgen, wat MSM, glucosamine etc.

Ik zou dus in mijn hoofd een grens trekken voor wat ik er voor over heb per maand om te betalen aan supplementen en zorg en anders advies vragen aan de DA wat er echt nodig is en wat niet om te voorkomen dat er onnodig veel supplemten gevoerd worden. Dit allemaal in overleg ook met de eigenaar.

Als het een fijne pony is, dan is hij wel wat zorg waard..mits je er financieel niet helemaal op leeg loopt dus het moet wel realistisch blijven vind ik.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:38

Je schrijft dat er goede, mondelinge, afspraken zijn e je hebt een goed contact met de eigenaren waarom geef je dan tegen hun niet aan dat je de kosten hoog worden?

Ik ga ook met Elisa2 mee wat betreft rust roest en de rest.

Als je dochter niet meer op de pony rijdt en je wilt de kosten niet maken breng je de pony gewoon terug naar de eigenaar.


Wat betreft pensioen,dat is natuurlijk aan de eigenaar om te beslissen.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:50

Maar wat wil ts nu eigenlijk zelf? Wil ze de pony houden maar de supplementen niet betalen? De bedoeling van een pony in bruikleen geven is meestal dat de eigenaar wel eigenaar wil blijven maar geen kosten meer aan hem\haar wil hebben. Ik weet uiteraard niet wat in het onderhavige geval is afgesproken.

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 13:54

Ik denk dat ik nog even wat moet verduidelijken.

Een aantal onder jullie slagen werkelijk de nagel op de kop.


De pony had al mankementen jaren voor dat wij in beeld kwamen. De eigenaars gaven de pony dan Chinese kruiden om hem weer goed te krijgen. Liep hij niet goed dan lag het aan de te zware piste, niet goed bekapt, lever of nierproblemen,... Ik krijg nu als tip: misschien moet je die kruiden toch maar eens aanschaffen voor hem.

De pony is ook eerder toevallig hier in een stal beland. In het begin gingen we de pony ophalen om te rijden of brachten ze hem mee naar de club. Vorig jaar tijdens de kerstvakantie hadden ze thuis plaats tekort en kwam hij even logeren en is daarna gewoon blijven staan.

Ik heb zoals ik al schreef wat oudere paarden staan en ben bekend met hun verzorging. Deze mogen gewoon hun pensioentje slijten en gaan niet weg. Aanvullende supplementen staan hier standaard in de kast en krijgt de pony dus ook. Ik geef ook al een hele tijd aan dat de kosten voor al mijn paarden best wel zwaar worden en dat ik wel uitkijk hoe en wat ik spendeer.

En ja zoals Gini zegt wat als die dure supplementen toch niet werken? Ik besef dat ik in een moeilijke situatie zit en ik wil de pony ook niet ' afdanken' want zo zit ik niet in elkaar. Dankbaar ben ik zeker naar de eigenaar want we waren er beide mee geholpen, hun pony kon terug worden uitgebracht en mijn dochter kreeg terug plezier in het rijden na alle miserie met onze B-pony.

Ze hebben af en toe zelf pony's om door te rijden of uit te brengen maar daar sturen ze de rekeningen van de dierenarts en smid doodleuk door naar die eigenaar ervan.

Ik hoop enkel dat ze toch eens gaan nadenken over pensioen voor deze pony want hij loopt in mijn ogen niet zonder pijn. De volledige waarheid over de pony kreeg ik vermoed ik nog niet te horen.
Voorbeeldje van gisteren: de paardentandarts komt jaarlijks dus ik laat hem vanzelfsprekend nakijken en behandelen. Resultaat: twee kiezen al weg en grote haken, beestje zijn mond stond volledig uit de haak. Verbazing van de eigenaar op mijn info-berichtje: oei dat is nu toch nog niet zo lang geleden dat hij werd gedaan.

Wil ik de pony houden? Het antwoord dat ik zal krijgen op de extra kosten om een probleem van vroeger tijdelijk weer op te lossen zal doorslaggevend zijn.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:01

chevax schreef:
Als de pony de supplementen nodig heeft zodat je dochter hem actief kan rijden, vind ik dat de kosten voor jou zijn.
Je moet je echter imo ook afvragen of je een pony van die leeftijd met supplementen op de been wil houden om te rijden. Mag het beestje, dat volgens je verhaal problemen heeft, niet eens met pensioen?



Dat vind ik ook.
Je moet het niet gaan volstoppen met dure dingen om het aan het rijden te kunnen houden.

Het lichaam geeft al aan dat ze oud is en mankementen gaan vertonen.
Dan is het tijd dat deze pony het rustiger aan mag gaan doen met ondersteunende middelen om het zo aangenaam mogelijk te houden zolang de pony nog happy is.

Daarbij vind ik de eigenaar niet eerlijk, want ze zadelen jullie met de extra kosten op. Van wat ik lees, heel duidelijk dat de eigenaar ervanaf weet maar de onschuld speelt om zo van de extra kosten en tijd af te komen nu de pony oud is.........dat vind ik wel kwalijknemend.

Ibbel

Berichten: 49138
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:14

Nieke schreef:
De pony had al mankementen jaren voor dat wij in beeld kwamen. De eigenaars gaven de pony dan Chinese kruiden om hem weer goed te krijgen. Liep hij niet goed dan lag het aan de te zware piste, niet goed bekapt, lever of nierproblemen,... Ik krijg nu als tip: misschien moet je die kruiden toch maar eens aanschaffen voor hem.


De reden dat Chinese kruiden (soms) werken, is dat ze nogal eens vervuild zijn met corticosteroiden.

Ja, dan werken ze wel, maar of je dat wilt is een ander verhaal. Dan kan je net zo goed aan de DA een kuur vragen, dat is goedkoper, veiliger en zekerder (want dan weet je de dosis)

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:59

Tja , pony,s of paarden die je met diverse supplementen lopend moet houden zeker in werk zijn toe aan een pensioen!
Nadeel van terug doen is dat ze pony of weer aan n ander uitlenen of de pony in n hoekje laten staan kwijnen. Daar komt dan gevoelskwestie bij kijken. Jumpings hoe laag ook zou ik maar zeer zeer zelden doen met een pony van die leeftijd ook al wordt de pony enthousiast.
Je kan de mensen ook voorstellen ren lage prijs voor de pony te geven en hem zelf te houden , dan ben jij degene die bepaald wanneer pensioen ! Zonder de pony af te danken.
Wat betreft supplementen, ik zou denk ik ook zeggen, jullie willen ermee rijden dus jullie kosten . Maar de vraag er wel bij hebben , loopt hij zonder pijn ?
Zodra je pony op de been gaat houden met supplementen enthousiast dier heeft pijn moet je niet meer rijden maar m met supplementen nog leuke oude dag dingen laten doen en lekker de wei op

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:12

Breng hem gewoon terug. Je hebt het idee dat de pony het werk niet meer aankan .Tot nu toe heeft hij gewerkt voor zijn geld. Kennelijk kan hij dat niet meer en is aan een rustiger leven\pensioen toe inclusief daarbij behorende medicijnen. Als je hem toch wil houden als gezelschapspony of voor kleine ritjes, dan moet je niet moeilijk doen over zijn onderhoudskosten (vind ik...) De eigenaar is verder verantwoordelijk. Ik vind dit soort brave oude ponies wel betreurenswaardig want iedereen wil met ze rijden maar echt voor ze opkomen en een pensioen geven niet, dan koopt men liever een jonge sportpony. Waar een kind dan vaak veel minder plezier aan beleeft omdat die niet zo braaf is als het oudje. Maar goed, zoals ik al zei, ik begrijp heel goed dat een jong iemand graag veel wil rijden en daarvoor een paard\pony nodig heeft die dat ook kan.En dat is het voordeel van bruiklenen of leasen of bijrijden, dat je dan kunt stoppen.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:20

Ik zou de pony ook gewoon terugbrengen. Je geeft zelf aan de kosten te zwaar te vinden, pony is niet meer geschikt om mee te rijden en je dekt de kosten al een jaar. Wees gewoon eerlijk en breng de pony terug...

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 16:35

Nieke schreef:
Ik denk dat ik nog even wat moet verduidelijken.

Een aantal onder jullie slagen werkelijk de nagel op de kop.


De pony had al mankementen jaren voor dat wij in beeld kwamen. De eigenaars gaven de pony dan Chinese kruiden om hem weer goed te krijgen. Liep hij niet goed dan lag het aan de te zware piste, niet goed bekapt, lever of nierproblemen,... Ik krijg nu als tip: misschien moet je die kruiden toch maar eens aanschaffen voor hem.

De pony is ook eerder toevallig hier in een stal beland. In het begin gingen we de pony ophalen om te rijden of brachten ze hem mee naar de club. Vorig jaar tijdens de kerstvakantie hadden ze thuis plaats tekort en kwam hij even logeren en is daarna gewoon blijven staan.

Ik heb zoals ik al schreef wat oudere paarden staan en ben bekend met hun verzorging. Deze mogen gewoon hun pensioentje slijten en gaan niet weg. Aanvullende supplementen staan hier standaard in de kast en krijgt de pony dus ook. Ik geef ook al een hele tijd aan dat de kosten voor al mijn paarden best wel zwaar worden en dat ik wel uitkijk hoe en wat ik spendeer.

En ja zoals Gini zegt wat als die dure supplementen toch niet werken? Ik besef dat ik in een moeilijke situatie zit en ik wil de pony ook niet ' afdanken' want zo zit ik niet in elkaar. Dankbaar ben ik zeker naar de eigenaar want we waren er beide mee geholpen, hun pony kon terug worden uitgebracht en mijn dochter kreeg terug plezier in het rijden na alle miserie met onze B-pony.

Ze hebben af en toe zelf pony's om door te rijden of uit te brengen maar daar sturen ze de rekeningen van de dierenarts en smid doodleuk door naar die eigenaar ervan.

Ik hoop enkel dat ze toch eens gaan nadenken over pensioen voor deze pony want hij loopt in mijn ogen niet zonder pijn. De volledige waarheid over de pony kreeg ik vermoed ik nog niet te horen.
Voorbeeldje van gisteren: de paardentandarts komt jaarlijks dus ik laat hem vanzelfsprekend nakijken en behandelen. Resultaat: twee kiezen al weg en grote haken, beestje zijn mond stond volledig uit de haak. Verbazing van de eigenaar op mijn info-berichtje: oei dat is nu toch nog niet zo lang geleden dat hij werd gedaan.

Wil ik de pony houden? Het antwoord dat ik zal krijgen op de extra kosten om een probleem van vroeger tijdelijk weer op te lossen zal doorslaggevend zijn.


Als de pony niet zonder pijn loopt dan zou ik met hun afspreken dat hij hem oplappen..hetzij met een DA bezoek/ hetzij met kruiden. Maar gereden worden met pijn (afgezien van wat artrose opstartprobleempjes) lijkt mij voor alle partijen niet fijn en de bedoeling. Als jij echt denkt dat hij "op" is en aan pensioen toe is dan zou ik dat ook aankaarten.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 18:33

Nieke schreef:
Ze hebben af en toe zelf pony's om door te rijden of uit te brengen maar daar sturen ze de rekeningen van de dierenarts en smid doodleuk door naar die eigenaar ervan.

Een pony voor iemand trainen is wat anders dan een pony in bruikleen hebben. Dit zijn juist de opmerkingen die je niet moet gaan maken als je zelf niet " zwartgemaakt" wilt worden door de eigenaar.

Volgens mij heb je je beslissing al gemaakt.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:18

Wanneer hij niet zonder pijn loopt, is het je eigen keuze of jullie deze pony berijden.
Je stelt jezelf nogal slachtofferig op. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen keuzes, de eigenaar ook.
Door dit te onderscheiden, help je jezelf om heldere keuzes te maken, zonder de ander hier verantwoordelijk voor te houden.
Wijsheid gewenst.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:28

Sorry TS, ik mis hier echt jouw eigen verantwoordelijkheid. De pony is hier de dupe. Je zegt dat je al een tijdje denkt dat de pony niet pijnvrij is. Maar toch vraag je wie de supplementen moet betalen om te zorgen dat je dochter op hem kan blijven rijden.
Je hebt het over een levend wezen dat wrs al heel z’n leven mensen plezier geeft. Nu is het diertje zo oud en moet het nog vanalles.
Je hebt een fijn contact met de eigenaar, schrijf je. Waarom dan niet gewoon eens vragen “goh, hoe denk jij over pensioen?”.
Vaak lost iets rechtstreeks vragen iets sneller en beter op dan handelen op basis van veronderstellingen.

Maar hoe dan ook: iemand moet opkomen voor het welzijn van dit dier.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 01:14

Eerlijk gezegd vind ik het te ver gaan om de verantwoordelijkheid en de kosten voor deze pony alleen bij jou als bruiklener neer te leggen. Het gaat hier niet om een gezonde en fitte pony waarbij je je in je handjes mag knijpen om deze in bruikleen te krijgen. Hier is het vooral de eigenaar die in zijn handjes mag knijpen dat hij zo'n mooi plekje voor zijn oude pony heeft gevonden, zonder ook maar een cent kwijt te zijn.
Mijn advies is om met de eigenaar in gesprek te gaan over de situatie. Geef duidelijk aan wat je wilt. Als je de pony terug wilt geven omdat je vindt dat hij beter met pensioen kan gaan, is dat jouw goed recht. Daar hoef je je niet voor te schamen. En ook niet als je aangeeft dat je een bijdrage van de eigenaar verwacht voor de medische kosten. Het is ten slotte zíjn pony die door zijn leeftijd extra zorg nodig heeft en niet die van jullie.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 09:31

Niqui schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het te ver gaan om de verantwoordelijkheid en de kosten voor deze pony alleen bij jou als bruiklener neer te leggen. Het gaat hier niet om een gezonde en fitte pony waarbij je je in je handjes mag knijpen om deze in bruikleen te krijgen. Hier is het vooral de eigenaar die in zijn handjes mag knijpen dat hij zo'n mooi plekje voor zijn oude pony heeft gevonden, zonder ook maar een cent kwijt te zijn.
Mijn advies is om met de eigenaar in gesprek te gaan over de situatie. Geef duidelijk aan wat je wilt. Als je de pony terug wilt geven omdat je vindt dat hij beter met pensioen kan gaan, is dat jouw goed recht. Daar hoef je je niet voor te schamen. En ook niet als je aangeeft dat je een bijdrage van de eigenaar verwacht voor de medische kosten. Het is ten slotte zíjn pony die door zijn leeftijd extra zorg nodig heeft en niet die van jullie.

Niemand gaat een gezonde en fitte pony zomaar gratis in bruikleen geven hoor. Want zeker momenteel zijn dergelijke ponies veel geld waard.Bruikleenponies zijn meestal wat oudere dieren, of die speciale zorg nodig hebben, of die tijdelijk een onderkomen nodig hebben (Ik weet van een camping die hun ponies in de wintermaanden in bruikleen geeft omdat ze s'winters gesloten zijn, maar die moeten in het voorjaar terug). Maar de gehele zorg komt dan op rekening van de bruiklener. Die mag de pony dan gebruiken.Het is niet zomaar iets om een paard te mogen gebruiken,het dier kan geblesseerd raken of zo,en dan zit de eigenaar ermee.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 09:45

Nou anjali, ik heb toch hele andere ervaringen. Bij mijn 1e pony betaalden wij het stalgeld, maar hoefsmid, da kosten en supplementen en medicatie werden allemaal door de eigenaar betaald. Zo deden veel meer mensen dat bij ons met pony's waar ze zelf te groot voor geworden waren, maar die ze niet wilden verkopen.

Ik was ook al het 4e ruitertje oid. Extra dingen als ander zadel betaalden wij, maar de verhalen dje ik hier lees dat alles betaald moet worden door ruiter of ouders was hier gelukkig echt niet zo. Ook tegenwoordig zie ik dat bij de pony's nog voorbij komen.

Al helemaal niet als de pony door ruimte gebrek bij de eigenaar naar ts toe kwam tijdelijk, maar vervolgens daar blijkbaar wel goed staat. Dan kost hij nog minder tot niets voor eigenaar :=

Ts, lastige situatie hoor.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 09:59

Ondanks dat ik begrijp dat je aan zo'n beestje gehecht raakt zou ik hem terug brengen.
Blijkbaar is er nu een grens gekomen betreft de kosten. Daarnaast het gevoel dat het voor de pony genoeg is geweest.
Dan is het aan de eigenaar wat hij daarmee doet. Of hij hem elders plaatst of ook zijn pensioen geeft.
Netjes bedanken voor de gelegenheid van het afgelopen jaar. Geen achteraf gelöl over kosten. Gewoon netjes eindigen.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:00

Momenteel loopt er een topic over een pony die in bruikleen was gegeven en die door de bruiklener illegaal verkocht is! Ik vind het geen goede constructie omdat er heel veel mis kan gaan.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:04

MyWishMax schreef:
Nou anjali, ik heb toch hele andere ervaringen. Bij mijn 1e pony betaalden wij het stalgeld, maar hoefsmid, da kosten en supplementen en medicatie werden allemaal door de eigenaar betaald. Zo deden veel meer mensen dat bij ons met pony's waar ze zelf te groot voor geworden waren, maar die ze niet wilden verkopen.

Ik was ook al het 4e ruitertje oid. Extra dingen als ander zadel betaalden wij, maar de verhalen dje ik hier lees dat alles betaald moet worden door ruiter of ouders was hier gelukkig echt niet zo. Ook tegenwoordig zie ik dat bij de pony's nog voorbij komen.

Al helemaal niet als de pony door ruimte gebrek bij de eigenaar naar ts toe kwam tijdelijk, maar vervolgens daar blijkbaar wel goed staat. Dan kost hij nog minder tot niets voor eigenaar :=

Ts, lastige situatie hoor.

Die ponies bleven dan zeker op dezelfde stalling staan waar de eigenaar ook nog stond? Dan is de situatie iets anders. Meer een soort bijrijdersituatie, of lease.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Pony in bruikleen, waar is de grens voor kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:27

Ik vind het niet meer dan normaal dat jij de kosten draagt voor de pony waar jullie plezier van hebben.
Je mag gebruik maken van hun leerpony, deze zijn schaars!
Zelf heb ik een 29 jarige in bruikleen. Zij mocht een stapje terug en hoeft hier niet hard te werken maar blijft wel lekker in beweging. Ze heeft een slecht gebit en kost mij dus veel geld aan aangepast voer. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de eigenaar hier wat aan mee te laten betalen. Ik ben alleen maar eeuwig dankbaar dat ik deze wereldpony op stal mag hebben. Ook alle andere kosten draag ik zolang de pony bij ons staat.

Ik vind het ook bijzonder om erbij te halen dat zij pony’s in training hebben en daarvan de rekeningen wel doorsturen. Wat heeft jouw dochter al gereden en te bieden dat ze betaald op andermans pony zou kunnen rijden? Zij hebben vast geen 25 jarige leerpony op stal in training staan.

En dan laat ik het pensioen en niet goed lopen in het midden, ik heb de pony niet zien lopen dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:40

MyWishMax schreef:
Nou anjali, ik heb toch hele andere ervaringen. Bij mijn 1e pony betaalden wij het stalgeld, maar hoefsmid, da kosten en supplementen en medicatie werden allemaal door de eigenaar betaald. Zo deden veel meer mensen dat bij ons met pony's waar ze zelf te groot voor geworden waren, maar die ze niet wilden verkopen.

Ik was ook al het 4e ruitertje oid. Extra dingen als ander zadel betaalden wij, maar de verhalen dje ik hier lees dat alles betaald moet worden door ruiter of ouders was hier gelukkig echt niet zo. Ook tegenwoordig zie ik dat bij de pony's nog voorbij komen.

Al helemaal niet als de pony door ruimte gebrek bij de eigenaar naar ts toe kwam tijdelijk, maar vervolgens daar blijkbaar wel goed staat. Dan kost hij nog minder tot niets voor eigenaar :=

Ts, lastige situatie hoor.


Het gaat imo allemaal om de afspraken die van te voren gemaakt zijn/ worden en waarvan het heel verstandig is om alles zwart op wit te zetten en een leasecontract te ondertekenen. Zolang dat er niet is, is er zo'n enorm groot en grijs gebied.

In de huidige markt met de prijskaartjes die nu aan pony's hangen is bruikleen wel een hele fijne constructie denk ik.