Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:23

Dat zijn gegevens die je gewoon kunt geven, tenminste ik heb daar nooit iets (tijdelijk) voor afgegeven. De nummers staan in mijn telefoon dus ook ik heb het paspoort niet nodig om die gegevens door te geven.

Maar goed, staat helemaal los van het topic natuurlijk.

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:29

Hoe het rechtsgeldig zit weet ik niet, zal ik in deze situatie zeker juridisch advies voor inwinnen als ik jou was.

Maar een paard zonder paspoort op je UBN aanmelden is inderdaad zo geregeld. Even de de chip uitlezen door de dierenarts en je meld hem zo aan. Ik had ook een shetje overgenomen zonder paspoort waar wel met een chip, dierenarts de chip uit laten lezen en toen gewoon aangemeld, terwijl ik geen officiële naam van beestje niets wist, aangezien alleen zijn chipnummer voldoende is.

Doordat ik hem dus had aangemeld bij het RVO kon ik dus ook gelijk zien wie de uitgevende instantie was van zijn officiële paspoort, deze gemaild waarna ik papieren kreeg toe gestuurd die ik en de dierenarts moesten invullen en ondertekenen, retour gestuurd, factuur betaald en daarna had ik zo het duplicaat paspoort in de bus.

AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:14

Zou je het paspoort kunnen ophalen? Niet de manier waarop het zou moeten, maar wie weet geeft het meer rust als je het in handen hebt en elkaar echt gesproken.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:38

Ik denk dat het probleem erin schuilt, dat de eigenaresse het paard terug wil, zonder voor de geleverde diensten te willen betalen.

farmer1993
Berichten: 22
Geregistreerd: 21-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 13:39

nikkel schreef:
Ik denk dat het probleem erin schuilt, dat de eigenaresse het paard terug wil, zonder voor de geleverde diensten te willen betalen.



ja zo'n vermoeden heb ik dus ook..

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:58

farmer1993 schreef:
nikkel schreef:
Ik denk dat het probleem erin schuilt, dat de eigenaresse het paard terug wil, zonder voor de geleverde diensten te willen betalen.



ja zo'n vermoeden heb ik dus ook..

Denk ik ook. Dit is een probleem waar heel veel pensionhouders mee te maken krijgen. Ook al had je maar 1 paard in pension, dan ben je toch pensionhouder. Ze moet wel betalen als ze haar paard terug zou willen. Als ze dat niet wil of kan dan was het paard onderpand en dient als betaling voor ts.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:13

Zorg ervoor dat je voldoende informatie over de dame hebt om eventueel aangifte van diefstal te kunnen doen.
Ik zou ook zsm informatie inwinnen bij een juridisch advies en de wijkagent.
Zorg ervoor dat dit bekend is bij de politie dat dit speelt.
Zodat je niet straks zonder pony en zonder geld komt te staan.

Ik ga je nog even een berichtje privé sturen.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:12

anjali schreef:
Denk ik ook. Dit is een probleem waar heel veel pensionhouders mee te maken krijgen. Ook al had je maar 1 paard in pension, dan ben je toch pensionhouder. Ze moet wel betalen als ze haar paard terug zou willen. Als ze dat niet wil of kan dan was het paard onderpand en dient als betaling voor ts.

Anjali, ze heeft haar pony onder contract overgedragen aan TS. Wettelijk gezien is de pony dus niet meer van haar. In dat geval kan ze hem ook niet zomaar weer ophalen, ook niet als ze het stallingsgeld en de overige kosten betaalt. Dat kan alleen als de TS dit toestaat, en of dat verstandig is, is maar de vraag.
De kans is wel aanwezig dat ze de pony probeert op te halen zonder betaling aan te bieden. De stal moet dus goed worden afgesloten inderdaad. En goed advies van smurrie..

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:46

Eens gegeven blijft gegeven. Zou raar zijn om iets weg te geven en later denken kom ik haal het maar weer op
Kan echt niet.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:00

Je moet voor het zakelijke deel echt goed juridisch advies gaan vragen.

Zij moet ook natuurlijk kunnen bewijzen dat het haar pony is als ze het opeens wil ophalen en dan zou de schuld nog voldaan moeten worden. Maar bewijs beiden maar eens alles. Ik weet alleen uit ervaring dat er bij dit soort dingen vooral veel tijd overheen gaat en soms ook wat vervelend gedoe op het erf.

Ik zou zelf nu vooral zorgen dat niemand je erf op kan komen en ook nadat je advies hebt gevraagd, ook aan haar aangeven dat je dit hebt gedaan.

Greeneyez

Berichten: 38
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: In de Franse Cantal

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:20

Ik zou zeker even juridisch advies in gaan winnen. Dan sta je toch wat sterker in je communicatie richting de vorige eigenaar. Wellicht dat je bij het Hippisch Loket terecht kunt? Ik heb daar in het verleden ook eens contact mee gehad, hele vriendelijke vrouw vond ik het.

Succes, wat een nare situatie. Zou zeker de boel goed op slot houden of desnoods een camera zetten of iets. Je weet nooit wat sommige mensen in hun hoofd halen.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:26

Ibbel schreef:
Precies. En datzelfde geldt eigenlijk voor als de eigenaresse van het paard wilsonbekwaam zou blijken te zijn. Als TS dat niet wist of had kunnen vermoeden (en het melden van een 'psychisch traject' is echt geen reden om zoiets te vermoeden, dan zou iedere depressieve/burn-out persoon opeens wilsonbekwaam zijn), was ze dus te goeder trouw waar het gaat om het overnemen van het paard.

Als jullie hier toch over beginnen, noem dan ook even de juiste term: handelingsonbekwaam.
Wilsonbekwaam betekent niets anders dan dat je op een bepaald moment, voor een bepaalde beslissing de consequenties niet kunt overzien. Wilsonbekwaamheid is dus onderwerp- en tijdbepaald. Iemand die over een bepaald onderwerp op een bepaald moment niet kan beslissen, kan wel degelijk in staat zijn om over een ander onderwerp of op een ander moment wel te beslissen. Wilsbekwaamheid moet daarom per onderwerp en per moment worden bekeken.

Handelingsonbekwaamheid betekent dat er een uitspraak is gedaan op basis waarvan besloten is dat jij voor langere periode niet bekwaam bent om bepaalde (financiële) handelingen te verrichten. Voor financiële beslissingen, zoals de verkoop van een paard, zou dat betekenen dat er een uitspraak van de rechter zou moeten zijn, waardoor iemand onder bewindvoering of curatele staat. Of dat het geval is, is vrij makkelijk te achterhalen, namelijk via het centraal curatele en bewindsregister: https://www.rechtspraak.nl/Registers/Pa ... ister.aspx

Echter: mocht dit het geval zijn, dan nog is het aan de curator of bewindvoerder om aan te tonen dat de persoon op het moment van de transactie onder curatele of bewind stond, én dat TS dat redelijkerwijs had kunnen weten. Pas dan kan een transactie worden teruggedraaid.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:11

Er gebeuren wel gekkere dingen in deze wereld. Ik denk dat dit iets is, in de trant van: poging tot oplichting

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:22

Citaat:
Echter: mocht dit het geval zijn, dan nog is het aan de curator of bewindvoerder om aan te tonen dat de persoon op het moment van de transactie onder curatele of bewind stond, én dat TS dat redelijkerwijs had kunnen weten. Pas dan kan een transactie wooden teruggedraaid.

Hier is voor alsnog geen sprake van. De TS hoeft zich hierdoor dus niet af te laten schrikken. En er al helemaal niet naar te informeren.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:30

Achterom schreef:
Als jullie hier toch over beginnen, noem dan ook even de juiste term: handelingsonbekwaam.
Wilsonbekwaam betekent niets anders dan dat je op een bepaald moment, voor een bepaalde beslissing de consequenties niet kunt overzien. Wilsonbekwaamheid is dus onderwerp- en tijdbepaald. Iemand die over een bepaald onderwerp op een bepaald moment niet kan beslissen, kan wel degelijk in staat zijn om over een ander onderwerp of op een ander moment wel te beslissen. Wilsbekwaamheid moet daarom per onderwerp en per moment worden bekeken..


Hoewel ik het met je eens bent dat je eventueel hier eerder over handelingsonbekwaam zou moeten/kunnen spreken, is wilsonbekwaam volgens jouw definitie juist in dit geval eerder de goede term.

Het is nl 1 onderwerp (paard weggegeven) op 1 bepaald tijdstip. Van de rest van haar handelen weten we niets. Sterker, als ze langere tijd netjes maandelijks betaald heeft, was ze dus prima handelsbekwaam.

Of ze op dat ene moment van het paard weggeven de consequenties goed heeft overzien en het wel echt wilde, is - gezien het feit dat ze het dier nu weer op wil halen - dus juist eventueel een reden om aan die wilsbekwaamheid te twijfelen :D

Maar goed, allemaal getheoretiseer en gespeculeer, de dame in kwestie heeft, al dan niet in een vlaag van verstandsverbijstering, haar paard weggegeven en wil 'm nu terug. En ze lijkt vrij naief te denken dat dat zomaar kan.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:57

Niqui schreef:
Citaat:
Echter: mocht dit het geval zijn, dan nog is het aan de curator of bewindvoerder om aan te tonen dat de persoon op het moment van de transactie onder curatele of bewind stond, én dat TS dat redelijkerwijs had kunnen weten. Pas dan kan een transactie wooden teruggedraaid.

Hier is voor alsnog geen sprake van. De TS hoeft zich hierdoor dus niet af te laten schrikken. En er al helemaal niet naar te informeren.

Precies, het is dus een beetje een non-discussie :j
Ibbel schreef:
Achterom schreef:
Als jullie hier toch over beginnen, noem dan ook even de juiste term: handelingsonbekwaam.
Wilsonbekwaam betekent niets anders dan dat je op een bepaald moment, voor een bepaalde beslissing de consequenties niet kunt overzien. Wilsonbekwaamheid is dus onderwerp- en tijdbepaald. Iemand die over een bepaald onderwerp op een bepaald moment niet kan beslissen, kan wel degelijk in staat zijn om over een ander onderwerp of op een ander moment wel te beslissen. Wilsbekwaamheid moet daarom per onderwerp en per moment worden bekeken..


Hoewel ik het met je eens bent dat je eventueel hier eerder over handelingsonbekwaam zou moeten/kunnen spreken, is wilsonbekwaam volgens jouw definitie juist in dit geval eerder de goede term.

Het is nl 1 onderwerp (paard weggegeven) op 1 bepaald tijdstip. Van de rest van haar handelen weten we niets. Sterker, als ze langere tijd netjes maandelijks betaald heeft, was ze dus prima handelsbekwaam.

Of ze op dat ene moment van het paard weggeven de consequenties goed heeft overzien en het wel echt wilde, is - gezien het feit dat ze het dier nu weer op wil halen - dus juist eventueel een reden om aan die wilsbekwaamheid te twijfelen :D

Maar goed, allemaal getheoretiseer en gespeculeer, de dame in kwestie heeft, al dan niet in een vlaag van verstandsverbijstering, haar paard weggegeven en wil 'm nu terug. En ze lijkt vrij naief te denken dat dat zomaar kan.

Precies... het zou wat zijn zeg, dat je iedere keer voorafgaand aan een transactie zou moeten onderzoeken of beide partijen wel wilsbekwaam zijn :D
Lijkt me niet de bedoeling.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:43

Brainless schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
En daarnaast zou ik ook gewoon het duplicaat paspoort aanvragen.

Dat kan niet zomaar.. ze nemen altijd eerst contact op met de laatst geregistreerde eigenaar, hij/zij is nl officieel degene die een nieuw paspoort mag aanvragen. Dit om te voorkomen dat gestolen paarden makkelijk een nieuw paspoort kunnen krijgen.

Is helaas niet zo.
Ik heb een duplicaat aangevraagd voor een pony, ze vroegen niet eens om legimitatie of bewijs van aankoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:04

@Ts sta je er voor open alsnog de pony terug te geven nadat ze alles heeft betaald?

In dat geval kan je deze optie bespreken:

Al het geld incl maand januari en dan ben je nog schappelijk omdat normaal gesproken een maand opzegtermijn geldt overgemaakt en voor 31 jan de pony ophalen. Bij niet ophalen of betalen zou je idd juridische ondersteuning kunnen aanvragen.

Je zult hier vast van geleerd hebben. Voor de pony aankomt op stal moet je een getekend contract, het paspoort en het stalgeld betaald vooraf hebben. Je kunt contracten vinden via het internet.

Heb je nog contact met de eigenaar?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:01

Art_Ificious schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
En daarnaast zou ik ook gewoon het duplicaat paspoort aanvragen.

Dat kan niet zomaar.. ze nemen altijd eerst contact op met de laatst geregistreerde eigenaar, hij/zij is nl officieel degene die een nieuw paspoort mag aanvragen. Dit om te voorkomen dat gestolen paarden makkelijk een nieuw paspoort kunnen krijgen.

Is helaas niet zo.
Ik heb een duplicaat aangevraagd voor een pony, ze vroegen niet eens om legimitatie of bewijs van aankoop.


Klopt, ze schrijft ook dat er contact opgenomen wordt met de VORIGE laatst geregistreerde eigenaar en dat klopt wel. Daar merkt degene die aanvraagt als alles goed gaat niks van.

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:09

Elisa2 schreef:
Klopt, ze schrijft ook dat er contact opgenomen wordt met de VORIGE laatst geregistreerde eigenaar en dat klopt wel. Daar merkt degene die aanvraagt als alles goed gaat niks van.


Maar wie zegt dat de persoon in kwestie in het paspoort geregistreerd staat? Misschien staat daar wel een heel andere naam in. Ik vraag mij sowieso af of al de oud eigenaren in een paspoort na te trekken zijn. Wie weet zijn die mensen al lang verhuisd of weet ik het, overleden? Alles kan. In het paspoort van mijn pony’s staat ook maar van 1 mijn naam. De rest niet.

Ik zou het geloof ik toch proberen met dat duplicaat aanvragen. En dan kijken of het lukt…


Vervelende situatie zo zeg. Gelukkig heb je een koopcontract. Dan heb je ieder geval wat informatie op papier.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:43

Hier staat bij beide paspoort nog op naam van de fokker/chipper.
Bij de merrie weet ik dat die mensen al lang en breed verhuisd zijn.
Bij mijn ruin geen idee.
Dus dat navragen laatst geregistreerde geloof ik niet zoveel van eigenlijk. Zeker bij van die handelspaarden is het niet na te gaan en word er niets overgeschreven.


Maar Farmer heb je alles wat je op schrift hebt uitgeprint en aan een juridisch adviseur voorgelegd?

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:27

Ik ben wel benieuwd hoe het er nu voor staat :j

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 00:33

Kwam dit topic per toevalig weer tegen!
Hoe gaat het nu TS?