Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
farmer1993
Berichten: 22
Geregistreerd: 21-12-22

Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 13:20

heey,

Ik verhuurde een stalletje bij mij aan huis aan iemand. ze had 1 maand betaald en derna kon ze de maand niet optijd betalen. Dacht naja iedereen kan wel eens een moeilijke maand hebben. Dus we hadden afgesproken dat ze de volgende maand dubbel ging betalen. Eerst wilde ik voorstellen dat ze deze maand dus maar ging afbetalen , omdat dubbele maand stalling is ook niet niks maar ze wilde dubbel betalen. Prima dacht ik. Paar dagen later krijg ik een bericht dat ze afstand van der pony wilde doen want ze ging een psychisch traject in en doordat het ook uit was gegaan met haar vriend kon ze de kosten niet meer betalen. ze hoefde er geen geld voor wilde alleen een goede plek. Ik wilde de pony wel overnemen gratis. dat vond ze super fijn en hadden we een contract opgesteld en digitaal ondertekend. ze zou het paspoort komen langs brengen. Na 2 weken had ik nog steeds geen paspoort gekregen. Ik neem weer contact op en ze kwam met het antwoord dat het passpoort bij der ex lag en dat ging ze wel even halen. Week later nog steeds geen paspoort of een reactie op mijn whatsapp. en zo gaat dit dus al vanaf juli tot nu. elke keer beloofde ze het paspoort de volgende week te brengen. Had zelfs nog aangeboden dat ik het wel wilde komen ophalen. Ineens stuurt ze eergisteren een bericht dat ze de pony terug komt ophalen. en het paspoort niet gaat afgeven aan mij. Wat kan ik hier nu mee ? heb gezegd je mag je pony terug als je de onkosten betaald die ik heb gehad of je staat het paspoort gewoon netjes af. . en dat zou ze doen maar zoals gewoonlijk geeft ze nergens meer antwoord op.. wat moet ik nu doen ? want een pony op het erf hebben zonder paspoort is ook zo iets..

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:28

Ik zou even een factuur sturen voor de maanden dat ze nog moet betalen.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:29

Eerst betalen dan pony ophalen, even duidelijk melden aan haar…beetje gek om je pony ergens te stallen dan met allerlei problemen komen en afstand en dan weer niet!
Aangetekend nota opsturen!

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:31

Je hebt een contract toch? Dat is een eigendomsbewijs. De pony ophalen zou diefstal zijn.

maessie

Berichten: 5748
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:01

Inderdaad, als jullie beide een contract hebben ondertekend, dan is de pony nu van jou. Ik zou een duplicaat paspoort aanvragen, en duidelijk aangeven dat de pony nu wettelijk gezien van jou is.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:04

Als je een contract hebt waarmee je kan bewijzen dat de pony van jouw is zou je ook een duplicaat paspoort aan kunnen vragen.

Wil je zelf graag de pony houden of wil je er liever vanaf?

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:05

Wat wil je zelf? Het contract laat zien dat jij eigenaar bent dus gewoon het hek dicht laten als je hem wil houden. Jammer van de kosten van het duplicaat paspoort maar daar is niks aan te doen dan. Als je de pony wel kwijt wil dan zou ik een voorstel doen om hem aan haar terug te verkopen voor het bedrag dat jij aan kosten hebt gehad. Nieuw contract en na betaling en tekenen daarvan krijgt ze de pony retour.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:08

Inderdaad dat contract is duidelijk dat jij nu eigenaar bent.
Dan zou ik dus de alle gemaakte kosten optellen, en ook duidelijk weergeven voor haar.
Juli x euro stalgeld
augustus x euro stalgeld plus x euro hoefsmid enz enz.

En dan naar appen.
Volgens ons beide getekende contract ben ik nu de eigenaar. Dus het paspoort hoort bij mij.
Wil je afzien van dat contract en hem weer ophalen, dat kan tegen x betaling. (als je dat wilt dan)

En doe je dit niet voor 7 januari vraag ik een duplicaat paspoort aan en is bovenstaande aanbod niet meer van toepassing. En is verder contact over hoe het met de pony gaat ook niet meer mogelijk.

farmer1993
Berichten: 22
Geregistreerd: 21-12-22

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 23:59

Het paard wil ik houden . Alleen al omdat ik het gevoel heb dat zij het financieel niet kan betalen aangezien ze mij ook al toen niet kon betalen en omdat het paard echt wel zorg nodig heeft. in die tijd dat ze bij mij een stal huurde is ze maar letterlijk 2 keer geweest om naar der paard te kijken. en je raakt natuurlijk ook gehecht aan zo'n beesie. Ben blij met jullie tips ! dankjewel. Ik zal inderdaad gaan zeggen dat het wettelijk mijn paard is en als ze voor 7 januari het paspoort niet gebracht heeft of opgestuurd heet dat ik een duplicaat ga aanvragen. Maar denk als ik dat zeg dat ze dan sowieso het paspoort niet gaat afgeven... gok ik zomaar.. dus daar moet ik even wat tactisch op gaan verzinnen,

farmer1993
Berichten: 22
Geregistreerd: 21-12-22

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 00:00

fijne jaarwisseling trouwens voor straks ! en mogen jullie paardjes zo min mogelijk gestrest ervan raken !

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 01:15

Ik denk niet dat je het paard zomaar kan houden. Volgend mij is een contract niet perse rechtsgeldig. Volgens mij. Correct me if im wrong pas als je kan aantonen 6 maanden alle kosten te hebben gedragen.

Maar.. eerst betalen en dan ophalen is sowiedo een eis vind ik.
Laat dat dier het erf niet verlaten voordat de stalling voldaan is.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 01:27

Hoezo is een contract niet rechtsgeldig? De vorige eigenaar heeft afstand gedaan van de pony.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 01:30

Niqui schreef:
Hoezo is een contract niet rechtsgeldig? De vorige eigenaar heeft afstand gedaan van de pony.


Het is digitaal getekend.
Dus staat er daadwerkelijk een krabbel of gewoon een voor en achternaam.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 01:42

Alle digitale berichten (mail, WhatsApp) screenshots van maken en uitprinten.

In feite heeft ze afstand gedaan, dus is ze geen eigenaar meer.
Ik zou nu nog gelijk een duplicaat aanvragen via de website en niet eens meer vragen om het paspoort.
En duidelijk vermelden via mail of WhatsApp, dat ze afstand gedaan heeft en dus geen rechten meer hebt op het dier.
Ook al is het digitaal ondertekend, is het rechtsgeldig.
Verkoop of afstand doen is pas bij de wet geldig met een ondertekend contract. Gezien een paspoort geen eigendomsbewijs is.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 01:45

Maar jongens, er mist nog een groot deel van dit verhaal.

Deze dame blijkt dus psychisch niet in orde;
Is ze wilsbekwaam? Staat ze onder behandeling?
Misschien is er ivm niet betalen wel sprake van bewindvoering en schulden?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 04:02

Saaams schreef:
Maar jongens, er mist nog een groot deel van dit verhaal.

Deze dame blijkt dus psychisch niet in orde;
Is ze wilsbekwaam? Staat ze onder behandeling?
Misschien is er ivm niet betalen wel sprake van bewindvoering en schulden?


Dat mag zij dan gaan aantonen en tot die tijd blijft het paard van de ts.
Dan mag ze dus een rechtszaak gaan starten.
Met dikke kans dat de ts wint.
Een paard kopen als je onder bewind staat zie ik zowieso niet zomaar gebeuren.

Ts: duplicaatpaspoort gewoon aanvragen. Jij bent nu de rechtmatige eigenaar en als de andere partij meent dat het contract niet rechtsgeldig is moet ze een rechtszaak starten.
Tot die tijd is het jouw paard en bepaal jij.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 07:09

TS, ik zou niet teveel afgaan op iedereen die (zonder verdere details én zonder je contract te hebben gezien…) roept dat jij nu onomstotelijk eigenaar bent.
Mensen moeten beter weten dan stellig dingen adviseren op basis van een eenzijdig verhaal.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 08:15

Juridisch advies vragen en eventueel bij de wijkagent dit melden?
Qat als ze straks met trailer voor de deur staat.
Ze kent de weg kan ze zo op het terrein komen?

Er is een jurist op bokt misschien kan zij advies geven.
Ben even haar naam kwijt.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 09:59

Linnie050 schreef:
Juridisch advies vragen en eventueel bij de wijkagent dit melden?
Qat als ze straks met trailer voor de deur staat.
Ze kent de weg kan ze zo op het terrein komen?

Er is een jurist op bokt misschien kan zij advies geven.
Ben even haar naam kwijt.


FloortjeM

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:05

Mensen moeten beter weten dan stellig dingen adviseren op basis van een eenzijdig verhaal. Klopt helemaal, het is zinloos om van alle soorten dingen te gaan roepen, zonder dat je over de juiste en volledige gegevens beschikt.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:23

Toch als beide een contract tekenen dat het paard vanaf die datum van een ander is dan lijkt mij dat best wel rechtsgeldig. Waar is anders een verkoop contract voor?

Die 6 maanden verzorg kwats dat is wat anders. Dat telt niet.
Ja kan bij een rechter handig zijn als er geen contract is en niemand weet hoe het zit, ja dan kan hij uiteindelijk gaan kijken wie heeft dan alle zorg betaald. Maar is geen automatisch gegeven.
Een verkoop op papier, een schenking op papier, erven, daar valt toch weinig anders van te maken dan dat er een verandering van eigenaar is.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:27

Saaams schreef:
Ik denk niet dat je het paard zomaar kan houden. Volgend mij is een contract niet perse rechtsgeldig. Volgens mij. Correct me if im wrong pas als je kan aantonen 6 maanden alle kosten te hebben gedragen.


I correct you, want you are wrong.

Dit is zo'n hardnekkige fabel. Nee, je wordt NIET automatisch eigenaar als je 6 maanden de kosten van een dier draagt.

Je bent wél eigenaar met een verkoopcontract/koopbon, zéker als je ook nog eens kunt aantonen dat je inderdaad ook alle kosten voor het paard betaalt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:46

Ibbel schreef:
Je bent wél eigenaar met een verkoopcontract/koopbon, zéker als je ook nog eens kunt aantonen dat je inderdaad ook alle kosten voor het paard betaalt.

Tenminste, zolang dat contract vrijwillig getekend is door iemand die handelings-/wilsbekwaam is.

Ik betwijfel of een contract wel rechtsgeldig is als je het afsluit terwijl je redelijke vermoedens hebt dat de andere partij niet kan begrijpen of overzien waar die voor tekent. Dat kunnen de juridisch onderlegde bokkers vast beantwoorden.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:49

Maar een psychisch traject en handelings-/wilsbekwaam i daar zit nog wel heel veel tussen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:53

DuoPenotti schreef:
Maar een psychisch traject en handelings-/wilsbekwaam i daar zit nog wel heel veel tussen.

Klopt. Maar stellen dat een contract betekent dat je dús eigenaar bent, dat is te simpel. Een contract moet niet alleen getekend zijn, het had ook getekend moeten mogen worden.