1,5 paards of 2 paardstrailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:17

Ik ben blij met mijn 2-paardstrailer, mijn paard staat er altijd alleen op, maar de ruimte en de wegligging zijn erg fijn. Genoeg ruimte voor een mestboy etc en spullen die aan de rechterkant kunnen liggen.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:20

tjaakje schreef:
Budget technisch zit een nieuwe er voor mij helaas niet in. Sinds kort een Ifor 505 uit 2004 die erg goed bevalt. Maar zelfs een Ifor 1,5 paard heeft "standaard" een laadvermogen van maar 833 kg. Als je nieuw koopt, kun je dat wellicht zwaarder krijgen. Zou fijn zijn als dat zou kunnen.

Wat staat er op het typeplaatje van de assen?

Ik had een wrak van een 1,5paards Westfalia, 1600kg op papier maar het typeplaatje op de as gaf 1250kg aan, net als mijn, identieke, tweepaards die 2000kg op kenteken had.
De hele constructie van de trailer is identiek alleen wat smaller dus in principe moet het geen punt zijn.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:28

We dwalen een beetje af van het onderwerp, maar de sterkte van een trailer wordt toch door wel meer dingen bepaald dan de sterkte van de assen? Vloer, rem, constructie van de trailer, al dat soort dingen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:34

Zeker een 2 paards , paarden reizen makkelijker op 2 paards .

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:34

tjaakje schreef:
We dwalen een beetje af van het onderwerp, maar de sterkte van een trailer wordt toch door wel meer dingen bepaald dan de sterkte van de assen? Vloer, rem, constructie van de trailer, al dat soort dingen.

Alleen cheapiecreapietrailers worden lichter gebouwd.

Die trailerbouwers gaan echt niet een fraktie dunner materiaal gebruiken. Bekijk zo'n constructie eens goed. Het enige verschil tussen 1,5 en 2-paards is de breedte.
De reden is heel simpel: je hebt minder verschillende materialen nodig, dat neemt minder ruimte in en minder kosten op voorraden.

Zo hebben de meeste trailerbouwers ook maar twee soorten assen op voorraad; eentje voor een 1,5 en eentje voor een 2-paards (andere breedte) maar zelfs dan leggen ze er vaak 1250kg assen onder.

Dus ja, dat wordt eigenlijk alleen door de assen bepaalt.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:03

Ik heb een oudere tweepaards Böckmann en twijfelde langere tijd wat ik nou moest. Verkopen en een anderhalfpaards kopen of de tweepaards laten terugkeuren (ik heb B rijbewijs en reis nooit met 2 grote paarden. Als, dan met merrie en veulen, maar nooit 2 volwassen paarden). Ik rij al 20 jaar met trailers en zie het niet zitten om mn E-rijbewijs te halen ivm faalangst.

Toevallig heb ik vanmorgen de knoop doorgehakt en mijn trailer laten terugkeuren naar 1600 kg. Met een leeggewicht van 750 kg hou ik met 850 kg genoeg laadvermogen over. Ik vind de tweepaards gewoon fijn achter de auto liggen en de paarden staan er ook graag in. Hij is ook extra hoog en heeft een lage instap en ik ben bang dat ik daarop ga inleveren als ik een andere koop.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:10

Zinzi_jewel schreef:
Zeker een 2 paards , paarden reizen makkelijker op 2 paards .

Dat ligt aan je paard. Ook paarden die niet makkelijk reizen erop. Mijn paard laat zich vallen op een 2 paards die moet breed staan en is heel gelukkig op zijn 1,5 paards.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:20

Spenk schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Zeker een 2 paards , paarden reizen makkelijker op 2 paards .

Dat ligt aan je paard. Ook paarden die niet makkelijk reizen erop. Mijn paard laat zich vallen op een 2 paards die moet breed staan en is heel gelukkig op zijn 1,5 paards.

Je kan ook 2 lange stangen gebruiken waardoor ze veel ruimte hebben.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:33

Spenk schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Zeker een 2 paards , paarden reizen makkelijker op 2 paards .

Dat ligt aan je paard. Ook paarden die niet makkelijk reizen erop. Mijn paard laat zich vallen op een 2 paards die moet breed staan en is heel gelukkig op zijn 1,5 paards.


Oke , had moeten schrijven, de meeste paarden reizen prettiger op 2 paards , het tussen schot helpt de meeste om steun te hebben .
Heb je er in die graag breed staat , dan lange stang achter erin .
Schot schuin zetten .
Ik vindt het zelf ook veel prettiger rijden een 2 paards , net wat betere wegligging .
Heb een atec starline houten opbouw