1,5 paards of 2 paardstrailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 18:46

Hoi :)

Ik ben op zoek naar een nieuwe trailer. Nou twijfel ik tussen een 1,5-paardstrailer of een 2-paards. Voor de auto maakt het niet uit, die mag beiden trekken.

- Ik heb 1 pony en ik voorzie niet dat er in de toekomst eentje bijkomt. Maar af en toe iemand meenemen zie ik wel gebeuren.
- Met een 2-paards kan ik ook een fiets meenemen.
- Een 2-paards ligt lekkerder achter de bus.
- Een 2-paards is voor mijn gevoel veiliger omdat hij breder is.
- Een 1,5-paards is qua maat breed genoeg.
- De pony heeft meer breedte om te staan in een 1,5, maar voor mijn vorige pony was dat juíst een nadeel. Die stond graag wat smaller.

Wat is jullie mening?

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:09

Ik stond 1,5 jaar geleden voor dezelfde keus.
Ik had al een houten 1,5paards trailer, maar die was aan groot onderhoud toe en ik was toe aan een trailer met zadelkamer.
Ik ben op een 1,5 paards van Sirius uitgekomen, van aluminium, met zadelkamer. Die is sowieso extra breed en ligt echt als een huis achter mijn bus.

Waarom?
Omdat ik die nieuw kon betalen en hem dan helemaal had zoals ik hem hebben wilde. Een tweepaards zou sowieso tweedehands worden en ik was al een tijdje aan het zoeken en vond eigenlijk geen goede die aan mijn wensen, inclusief mijn budget, voldeed.
En ik koop het ding vooral om er zelf mee op pad te kunnen.
Wekelijks naar les, regelmatig naar een ander bos dan bij stal, een dressuurwedstrijdje, etc, allemaal dingen waarbij alleen mijn pony er in hoeft.
Voor die af en toe dat er toch eens iemand mee zou willen, is een tweepaards zo gehuurd.
Maar de duurdere aanschaf en altijd met het grote ding op pad zijn, terwijl ik alleen mijn haflinger maar vervoer, dat had ik er niet voor over.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:17

- Een 2-paards is voor mijn gevoel veiliger omdat hij breder is.
Op smaller wegen is dat juist een groot nadeel

- Ik heb 1 pony en ik voorzie niet dat er in de toekomst eentje bijkomt. Maar af en toe iemand meenemen zie ik wel gebeuren.
In een ruime 1,5 p trailer met max 1600Kg passen ook prima 2 D ponys.

-Met een 2-paards kan ik ook een fiets meenemen.
Fiets kan ook voorop de trailer met een fietsendrager.

Nadeel van 2 paards is wel dat die meer wind vangt met als gevolg een hoger brandstof verbruik.

Ik zal alleen een 2 paards kopen wanneer je ook echt van plan bent om vaak met 2 paarden op pad te gaan.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:12

Ik heb mijn 1,5 paards ingeruild voor een 2 paards. Vind t gezellig dat ik spontaan iemand mee kan nemen. Ik onderneem dan toch sneller dingen als alleen.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:28

Ik heb bewust gekozen voor een tweepaards trailer gezien pony niet goed alleen op stap kan. Dan ga ik toch graag met iemand anders en er zijn vaak zat gegadigden die mee willen. Maar, alleen kan ook en inderdaad een fiets ernaast past ook. Ben heel blij met de verschillende opties die ik nu heb. Als het qua auto/rijbewijs niet uitmaakt zou dat dus zeker mijn keuze zijn. Ik heb er speciaal mijn rijbewijs voor gehaald. Voelde ook veiliger overigens.

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:43

Mandarijn12 schreef:
Hoi :)

Ik ben op zoek naar een nieuwe trailer. Nou twijfel ik tussen een 1,5-paardstrailer of een 2-paards. Voor de auto maakt het niet uit, die mag beiden trekken.

- Ik heb 1 pony en ik voorzie niet dat er in de toekomst eentje bijkomt. Maar af en toe iemand meenemen zie ik wel gebeuren.
- Met een 2-paards kan ik ook een fiets meenemen.
- Een 2-paards ligt lekkerder achter de bus.
- Een 2-paards is voor mijn gevoel veiliger omdat hij breder is.
- Een 1,5-paards is qua maat breed genoeg.
- De pony heeft meer breedte om te staan in een 1,5, maar voor mijn vorige pony was dat juíst een nadeel. Die stond graag wat smaller.

Wat is jullie mening?

Dat is het enig juiste antwoord: wat vind jouw pony prettig?

Mijn mening: als het niet uit maakt, neem een tweepaards. Maar ik ge(mis)bruik die trailer naast paarden voor alles wat Bokt verboden heeft :D

Je kunt er namelijk ook nog voor kiezen om het schot asymmetrisch te plaatsen, mocht je pony toch graag wat extra ruimte hebben.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 00:23

Ik heb een 2-paards trailer gekocht, want 1,5 paards trailers met een laadvermogen van 900 kilo (groot trekpaard) zijn haast niet te vinden. Maar buiten dat, ik vind het erg fijn dat ik aan die andere kant nog dingen kwijt kan als extra hooinet, fiets, mestschep en andere dingen die niet in mijn auto passen of die ik niet in mijn auto wil hebben. En zo kan er ook nog eens iemand mee op stap.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 00:36

Ik heb een 2 paards die ik zowel met tussenschot als zonder (extra lange stangen) kan gebruiken.
Mijn arabier laadt makkelijker in een open 2 paards, ook mijn kleintje kan er in met de sulky voorin, voor de voorste stang. Echt ideaal.
Qua breedte merk ik er weinig van nu, bij mijn vorige auto had ik extra (caravan)spiegels nodig maar mijn huidige auto is een stuk breder.

Anoniem

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 06:54

Ik heb vorig jaar mijn 1,5 paards ingeruild voor een 2-paards. Ik vind de 2-paards veeel fijner, had ik eerder moeten doen! Veel stabieler achter de auto en mijn pony staat zoveel rustiger. De 1,5p vond ik altijd zo 'schommelen' achter de auto en deze beweegt amper :) Beide Ifor Wiliams dus een zwaar eigen gewicht van zichzelf maar de 2-paards is favoriet.

Ellekebr
Berichten: 113
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 08:57

Ik heb ook gekozen voor een 2paards in dezelfde situatie. Heel af en toe neem ik een vriendinnetje mee en ik vind het fijn om die optie te hebben. Verder is de trailer lekker ruim en heb ik een extra gaatje in de bodem laten maken incl een set extra stangen zodat het schot schuin kan.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:24

Twee paards hier, ding wordt voor van alles gebruikt :+ bouwmaterialen, verhuizen, hooi halen (passen 40 pakjes in :') ) heb wel twee paarden maar neem ze nooit tegelijk mee want auto mag dat niet trekken. Toch wil ik geen 1,5 paards. Tip mocht je twee paards doen doe er dan losse lange stangen bij.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:54

Wat bedoelen jullie met losse lange stangen? :o

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:12

Twee lange stangen die van rechts naar links doorlopen, zodat je het tussenschot niet nodig hebt. Ideaal voor verhuizingen. Zonder stangen rijden is niet aan te bevelen namelijk.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:13

VogeltjeM schreef:
Wat bedoelen jullie met losse lange stangen? :o


Heb ik ook bij m'n tweepaards trailer. Gewoon stangen zoals bij een 1.5.paards, zodat je de tweepaards zonder tussenschot als 1 grote brede ruimte kunt gebruiken.
Ideaal. Dan hebben ze meer ruimte (dat is eigenlijk voor vrijwel elk paard prettiger om z'n balans te bewaren, bedenk maar eens hoe je zelf het prettigst staat in een rijdende bus, met je voeten dicht bij elkaar of wat meer gespreid..). En kan je 'm met tussenschot en korte stangen nog steeds veilig voor 2 paarden gebruiken. Alle opties in één trailer dus.
Ik heb ze via aanhangwagendirect.nl besteld, op maat. Was rond de 120,- met alles erop en eraan.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:14

Wat Celebi zegt, maar die legt het korter en handiger uit :D

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:15

Of een paard het fijn vindt om meer ruimte te hebben verschilt echt heel erg. Mijn paard vindt het juist fijn om opgesloten te staan. Dan hoeft hij zelf minder balans te houden, maar kan hij tegen het het schot en de zijwand aan leunen.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:29

Tweepaardstrailer is in alle opzichten best handig. Qua breedte achter een bus maakt het geen fluit uit, maar om meubels te verhuizen, hooi te halen, marathonwagen te vervoeren enz is het gewoon ook heel handig.
En als je een paard hebt die liever wat ruimer staat, met twee lange stangen of het schot schuin kun je dat ook oplossen, terwijl je ook een paard dat liever opgesloten staat kunt vervoeren.

Ik heb hier een moeder en dochter die het schot niet zo fijn vinden, maar die zet ik er alsnog wel eens samen in, maar dan zonder schot. Geven ze de voorkeur aan, dus mij best. Ze leunen liever tegen elkaar aan dan tegen het schot. Kan ik me iets bij voorstellen.

Ik heb er ook 1 die liever wel met schot staat, dus ik ben wel eens bezig schot er in, schot er uit te hijsen.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:40

Ik zou ook voor 2-paards kiezen. Ook voor 2 D-pony’s. Ik heb geregeld 2 D-pony’s samen in onze 2-paards trailer en dat pas goed, ze staan niet klem maar niet heel royaal of zo. Wel grote pony’s.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:19

Heb een nieuwe 1,5 paards.
En nu een jaar later heb ik spijt.
Had ik maar een 2 paards genomen.
2 paarden allebei nu aan het werk.
Bijrijdster erbij.
Rijden in de binnenhal moet met de trailer er heen.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:32

Ik ben vorig jaar voor een nieuwe 2 paards gegaan, ik vindt de ruimte fijn.. gelukkig mijn paard ook :D
En hij ligt als een huis achter mijn auto.

Afbeelding

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:20

tjaakje schreef:
Ik heb een 2-paards trailer gekocht, want 1,5 paards trailers met een laadvermogen van 900 kilo (groot trekpaard) zijn haast niet te vinden. Maar buiten dat, ik vind het erg fijn dat ik aan die andere kant nog dingen kwijt kan als extra hooinet, fiets, mestschep en andere dingen die niet in mijn auto passen of die ik niet in mijn auto wil hebben. En zo kan er ook nog eens iemand mee op stap.

Dan heb je niet hard genoeg geknepen want vrijwel elke trailer is met 1250kg assen leverbaar en dus 2400kg op kenteken. Kwestie van tegen de leverancier zeggen: dit zijn de specs, take it or leave it.

Sterker nog, de meeste trailers staan gewoon op deze assen maar worden niet zo op kenteken vermeldt.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:48

Ik kan wel tegen de leverancier zeggen dat ik er twee 1250kg assen onder wil hebben, maar dat maakt hem voor de RDW toch niet ineens zwaarder op kenteken (TMM)? Dan zou ik hem ook opnieuw moeten laten keuren. Daarnaast zal het niet alleen om assen gaan, maar ook om de gehele constructie van de trailer?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:55

tjaakje schreef:
Ik kan wel tegen de leverancier zeggen dat ik er twee 1250kg assen onder wil hebben, maar dat maakt hem voor de RDW toch niet ineens zwaarder op kenteken (TMM)? Dan zou ik hem ook opnieuw moeten laten keuren. Daarnaast zal het niet alleen om assen gaan, maar ook om de gehele constructie van de trailer?

Klopt hoor, alles moet dan officieel worden aangepast (en dus worden gekeurd).
Ook de koppeling, oplooprem enz.. moet worden aangepast.

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:59

tjaakje schreef:
Ik kan wel tegen de leverancier zeggen dat ik er twee 1250kg assen onder wil hebben, maar dat maakt hem voor de RDW toch niet ineens zwaarder op kenteken (TMM)? Dan zou ik hem ook opnieuw moeten laten keuren. Daarnaast zal het niet alleen om assen gaan, maar ook om de gehele constructie van de trailer?

Ja, als het een tweedehands is wel, maar dat is niet onmogelijk.
Een nieuwe kan elk gewicht krijgen dat past bij de constructie (assen) van de trailer. Kwestie van de juiste opdracht geven bij aankoop.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: 1,5 paards of 2 paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:15

Budget technisch zit een nieuwe er voor mij helaas niet in. Sinds kort een Ifor 505 uit 2004 die erg goed bevalt. Maar zelfs een Ifor 1,5 paard heeft "standaard" een laadvermogen van maar 833 kg. Als je nieuw koopt, kun je dat wellicht zwaarder krijgen. Zou fijn zijn als dat zou kunnen.