Vraag aan Belgische bokkers over verplichte verzekering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Vraag aan Belgische bokkers over verplichte verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 01:16

Beste Bokkers (vooral de Belgische)

Ik ben Nederlandse en woon sinds een paar jaar in België. Sinds een paar maanden verzorg ik een dag in de week een paard op een Brusselse grote stal. Daar betaal ik 100 euro per maand voor, wat ik een flinke bijdrage vind voor een dag in de week, maar ik neem dat voor lief. Ik begrijp ook wel dat een paard hebben niet gratis is.

Nu krijg ik van de eigenaresse van het paard (en ook op de stal fb pagina) te horen dat ik verplicht een lidkaart moet kopen voor 120 euro. Dat houdt in dat ik verzekerd ben voor schade.

Ik vind het persoonlijk geldklopperij. Op Nederlandse pensionstallen heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Zelf heb ik een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering (familiale verzekering) als ik kijk op de site van de Vlaamse paardenbond zie ik wel dat je een verzekering speciaal voor ruiters kunt afsluiten maar die is een heel stuk goedkoper.

Wat raden jullie mij aan? Ik vrees dat ik gewoon moet betalen, maar het zit me niet lekker.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Vraag aan Belgische bokkers over verplichte verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 01:45

Op mijn vorige stal was er ook iets qua lidkaart en verzekering maar dat was 37 euro + nog een klein bedrag. Denk in totaal max 50 euro.
120 vind ik persoonlijk erg veel :o

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 02:48

Muppett schreef:
Beste Bokkers (vooral de Belgische)

Ik ben Nederlandse en woon sinds een paar jaar in België. Sinds een paar maanden verzorg ik een dag in de week een paard op een Brusselse grote stal. Daar betaal ik 100 euro per maand voor, wat ik een flinke bijdrage vind voor een dag in de week, maar ik neem dat voor lief. Ik begrijp ook wel dat een paard hebben niet gratis is.

Nu krijg ik van de eigenaresse van het paard (en ook op de stal fb pagina) te horen dat ik verplicht een lidkaart moet kopen voor 120 euro. Dat houdt in dat ik verzekerd ben voor schade.

Ik vind het persoonlijk geldklopperij. Op Nederlandse pensionstallen heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Zelf heb ik een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering (familiale verzekering) als ik kijk op de site van de Vlaamse paardenbond zie ik wel dat je een verzekering speciaal voor ruiters kunt afsluiten maar die is een heel stuk goedkoper.

Wat raden jullie mij aan? Ik vrees dat ik gewoon moet betalen, maar het zit me niet lekker.

Door je lid te maken krijg je idd een verzekering maar een uitgebreide familiale dekt hetzelfde. (Wel even navragen). 100 euro is bovendien erg hoog. Mijn club vraagt 50 maat in principe heb je dat alleen nodig als je wedstrijd gaat rijden bij de PSV bij mijn weten. Dan moet je aangesloten zijn bij een club en zit er een Basis verzekering bij in.

GUSTIxBILL

Berichten: 1987
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Vraag aan Belgische bokkers over verplichte verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 05:49

Ik vraag deze verzekering ook van mijn bijrijders/verzorgsters en dus ook een lidmaatschap bij club naar keuze
Ik vraag wel de volledig uitgebreide verzekering. Die ook dekt voor activiteiten buiten club verband. Echter is dit wel (buiten lessen) al kosten wat ze hebben. En is deze juist uitermate geschikt voor niet wedstrijd ruiters. De volledig dekkende verzekering +lidmaatschap van de club in de buurt kost hun 83€

Als je in België woont kan je trouwens een deel laten terug betalen door je ziekenkast van het lidmaatschap. Bij de cm toch.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Vraag aan Belgische bokkers over verplichte verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 06:56

Voor de rasvereniging van mijn hond zijn ze vorig jaar 5 euro omhoog gegaan omdat er de verzekering bij kwam.

Wat krijg je allemaal voor 120;euro? Zitten daar meer voordelen bij?

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Vraag aan Belgische bokkers over verplichte verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 07:23

Hou er rekening mee dat we in België 3 gewesten hebben.
Vlaanderen, Wallonië en Brussel.
Mensen met ervaringen in andere gewesten zijn mogelijks niet relevant alsook de Vlaamse paardenbond. Mogelijks zijn zij niet in Brussel bevoegd.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Vraag aan Belgische bokkers over verplichte verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 07:47

Oh ja natuurlijk, Brussel kan heel anders zijn incl andere prijzen. Goed opgelet Zoe_97!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 08:47

Het lidmaatschap is per club verschillend en wat er onder valt ook.

In België heb je LEWB (Waals), PSV (Vlaams) en LRV (ook Vlaams). Wat jouw stal betreft zal het 1 van die eerste 2 zijn.

LEWB ken ik niet, PSV wel.
In de basis heb je het recreatieve lidmaatschap. Daarin heb je optie uit de basislicentie, een verzekering en een uitgebreide verzekering. Wil je wedstrijden rijden, dan kan je die basislicentie nog verder uitbreiden. De verzekering is voor alle fysieke schade die jij als ruiter zou oplopen. In de basisverzekering is dat enkel op je eigen club (dus de stal), in de uitgebreide is dat overal, ongeacht of je op straat wat tegenkomt, op een andere stal met een ander paard, met je verzorgpaard op wedstrijd... Wanneer je letsel hebt en je moet naar de dokter of spoed/ziekenhuis dan zal die verzekering de kosten (deels) op zich nemen.

Om die reden zullen ze je wellicht dat lidmaatschap vragen af te sluiten.
Dat is deel 1 van het antwoord.

Nu deel 2: de bedragen voor die basislicentie en verzekering liggen vast. Elke stal/club is echter vrij om bovenop dat basisbedrag nog een eigen bedrag te vragen als aansluiting bij hen.

Dus wat is nu jouw taak?
1. Zoek uit om welke federatie het gaat, LEWB of PSV.
2. Vraag na of het enkel de basislicentie is met welke verzekering, of dat ze bijvoorbeeld standaard voor iedereen een wedstrijdlicentie aanvragen met verzekering.
3. Bereken het verschil om te weten hoeveel geld er eigenlijk in de zakken van de stalling schuift.



Bij onze stal vragen ze om aan te sluiten bij PSV, en dan de recreatieve licentie met minimaal basisverzekering. Zij rekenen dat bedrag en dan + €5 of €10 administratiekosten ofzo. De wedstrijdruiters onder ons kunnen dit zelf online verlengen met de gewenste wedstrijdlicentie, dus ik ben bijvoorbeeld geen extra kosten aan de stal kwijt, maar ik ben wel lid van hun als club.

Ik geloof dat mijn aansluiting met uitgebreide verzekering en wedstrijdlicentie iets van €90 of €100 in totaal bedraagt... Dus sowieso nog steeds goedkoper dan bij jullie.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Vraag aan Belgische bokkers over verplichte verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:16

Eerlijk? Ik vind 100/mnd "leasing" ook erg duur als je maar 1x per week gaat.

De verzekeringskosten vind ik ook pittig. Ik weet dat mijn zus minder betaalde toen ze regio Brussel woonde. Nu zit ze terug in Limburg en betaald ze verzekering bij een club naar keuze en komt uit op max 50€.

Kan de club of eigenaar je verplichten die verzekering te nemen? Of misschien dat je een kleine verzekering kan nemen en niet het totaal plaatje, als dit mogelijk is?

Ohja, is die lidkaart 1 jaar geldig?

Ik ben niet verzekerd bij een club, maar heb wel een verzekering genomen bij een makelaar (BA paard) en betaal 125/jaar.

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Vraag aan Belgische bokkers over verplichte verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:43

Ik zou inderdaad kijken naar de polis van je familiale verzekering / burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering. Het kan zijn dat die vergoed, maar het zou ook kunnen dat die niet tussenkomt.
In lidgeld zit vaak meer dan enkel de verzekering, maar 120 euro vind ik inderdaad wel prijzig.
Bij ons op stal moeten we geen lidgeld betalen (heb ik ook nooit gedaan / moeten doen, maar ik stond ook nooit op een stal van bv een LRV of VLP club). Wel is er bij ons de verplichting een familiale / burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering te hebben. En dat is ook niet zo gek. Je moet verzekerd zijn indien het paard schade aanbrengt aan de infrastructuur, andere paarden, op de openbare weg etc.
In het geval van een leasepaard is het natuurlijk ingewikkelder; het paard is immers niet jouw 'eigendom'. Vraag dus zeker na bij je verzekering waarvoor je wel en niet verzekerd bent voor dat leasepaard.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:32

Let wel goed op bij je familiale verzekering. Niet elke verzekering komt tussen als het een paard betreft.

In België KBC staat in de familiale alleen trekpaarden en ponies tot een stokmaat van 1m48
Een rijpaard vanaf 1m48 wordt dus niet meegenomen in de familiale verzekering.

Imo nogal vreemd, een trekpaard kan veel meer schade aanrichten lijkt me.

Daarom heb ik bij een makelaar een familiale + BA paard afgesloten en de familiale bij KBC opgezegd

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:08

Art_Ificious schreef:
Imo nogal vreemd, een trekpaard kan veel meer schade aanrichten lijkt me.

Lijkt mij op zich niet zo heel vreemd... Een trekpaard kan inderdaad veel schade aanrichten, maar is voor sommigen beroepshalve wel nodig.
Het is inderdaad belangrijk om de polis na te kijken, maar als ik TS was zou ik het sowieso nog bevragen bij de verzekeraar, gezien TS niet de eigenaar is van het paard. Het zou goed kunnen dat de familiale een pony of paard wel dekt in het geval het een eigen paard is, maar niet indien het een leasepaard betreft. Daarnaast zou ik ook de staleigenaar bevragen waarvoor deze wil dat je verzekerd bent (enkel voor letsels die jij oploopt of bv ook voor schade aan andere paarden, klanten, infrastructuur).
Jij hebt familiale + BA paard, maar ik weet niet of dat wel zo logisch is voor een leasepaard. Voor een eigen paard begrijp ik dat wel, maar TS is niet de eigenaar dus lijkt het mij logisch dat ze vooral verzekerd is voor wanneer ze een ongeval heeft met het paard.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Vraag aan Belgische bokkers over verplichte verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:23

100 euro per maand voor een verzorgpaard 1x in de week te rijden is in de regio rond Brussel helaas niet abnormaal.. een vriendinnetje van mij heeft in die regio ook naar verzorgpaarden gezocht en zit toch ook rond die prijs. Niet vergeten dat stalgeld daar vaak een pak hoger ligt dan in bijvoorbeeld limburg.

Ik heb zelf niet veel ervaring met die clublidmaatschap maar weet wel dat bepaalde stallen dat wel verwachten van hun klanten, en dat de bedragen sterk variëren. Als je verzorgpaard daar staat en je dus ook op hun terrein met het paard aan de slag gaat, weet ik niet of je daar zomaar onderuit komt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:32

Vergeet niet dat dit een verzekering is voor ook fysiek letsel aan de ruiter!

Deze verzekering komt op het toneel als je valt en wat breekt, je krijgt een trap en loopt kneuzingen/breuken op, je gaat op buitenrit en je duikt eraf met hersenschudding tot gevolg, je paard trekt zich los en je handen zijn verbrand door het touw, dat soort dingen.
Of wanneer jij een toeschouwer omver rijdt, om maar wat te noemen.

Wanneer jij op een bepaalde locatie een paard wil zetten of verzorgen, dan mag die locatie vragen dat iedereen zich bij hun lidmaatschap aansluit. Net zoals dat ze vrij zijn om daar een eigen prijs op te plakken.

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Vraag aan Belgische bokkers over verplichte verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 22:16

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb geprobeerd erachter te komen wat die lidkaart precies inhoudt, maar de stal eigenaresse spreekt niet zo goed engels en ik dus niet zo goed Frans. Het kan ook zijn dat ze doet alsof ze me niet snapt ;) zoals ik wel vaker meemaak in Brussel. Ik heb die 120 euro maar opgehoest, het is niet anders. Maar als ik kijk naar waar je allemaal voor moet bijbetalen op die stal (dekenservice, binnen en buiten zetten na een uurtje paddock enz) verbaast het me niks dat er een aanzienlijk bedragje van die lidkaart in de stalbaas haar zak verdwijnt...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Vraag aan Belgische bokkers over verplichte verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:36

Whut moet je daar bijbetalen voor het laten binnen/buiten halen voor je paard?
Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Wat een afzetterij

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:37

Art_Ificious schreef:
Whut moet je daar bijbetalen voor het laten binnen/buiten halen voor je paard?
Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Wat een afzetterij

Dat moet je in wel meer stallen net zoals met dekens wisselen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Vraag aan Belgische bokkers over verplichte verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:59

Oh da's echt afzetterij vind ik, die paar minuten extra werk. En heus niet elk paard op pension zal de pension houder moeten doen, zullen vast ook genoeg mensen staan die het wel zelf doen.
Gelukkig zelf nog nooit meegemaakt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:32

Art_Ificious schreef:
Oh da's echt afzetterij vind ik, die paar minuten extra werk. En heus niet elk paard op pension zal de pension houder moeten doen, zullen vast ook genoeg mensen staan die het wel zelf doen.
Gelukkig zelf nog nooit meegemaakt.

Ik denk dat je ze de kost niet wil geven.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:35

Ik ken genoeg mensen die dan enkel nog zouden komen om op te zadelen, rijden, afzadelen en weer weg. Net om die reden hebben ze het bij ons op stal afgeschaft zelfs.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:46

Art_Ificious schreef:
Oh da's echt afzetterij vind ik, die paar minuten extra werk. En heus niet elk paard op pension zal de pension houder moeten doen, zullen vast ook genoeg mensen staan die het wel zelf doen.
Gelukkig zelf nog nooit meegemaakt.


Totdat je er 40 moet doen.. dan worden die paar minuten wel erg lang. Mensen hebben paarden op pension voor het gemak omdat ze zelf bv voltijds werken en dus niet minimaal 2x per dag kunnen gaan. Maar voor diensten moet je betalen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:54

Art_Ificious schreef:
Oh da's echt afzetterij vind ik, die paar minuten extra werk. En heus niet elk paard op pension zal de pension houder moeten doen, zullen vast ook genoeg mensen staan die het wel zelf doen.
Gelukkig zelf nog nooit meegemaakt.


Nog gewerkt op een stal waar in de zomer buiten zetten wel in de prijs zat. Winter was bijbetalen of zelf buiten zetten. In de zomer waren wij telkens 3 x een uur bezig (‘s ochtend/‘s middag/ ‘s avond) In de winter moesten wij er maar 2 tegen betalen buiten zetten + paarden van de eigenaar en dat was een kwartiertje :)

Nu, ik had eerder geopteerd voor in groep buiten ipv elk paard zijn eigen wei en dan een volle dag buiten, maar het was nu eenmaal helaas niet anders. Maar het scheelt dus wel flink wat tijd.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:03

Goh , ik weet nog van vroeger dat ik ook jaarlijks een bijdrage betaalde. Maar dat was ook voornamelijk voor gebruik van de piste.
Ondanks dat ik voornamelijk paarden reed wat daar op stal stonden. En ook enkele wat van de stal zelf waren.

Als het op de fb pagina staat, kan je dan niet vragen wat het precies inhoud?

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Vraag aan Belgische bokkers over verplichte verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 21:47

Ik zag op de fb pagina dat het alleen maar een verplichte ruiterverzekering is. De Vlaamse paardensportbond rekent iets van 32 euro per jaar voor zo'n verplichte verzekering. Maar alle stalgenoten moeten verplicht de verzekering via de stal regelen.
Het stalgeld is hier geloof ik 600 euro, je verwacht dat losse diensten als dekens wisselen en op de paddock zetten er dan wel bij in zit...