wie betaalt de kosten? - dekensloper

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:37

Wacht even, ik zeg nergens dat de pensionhouder moet betalen he. Dat bedoel ik er niet mee, maar die kan wel zorgen voor een andere groepssamenstelling wellicht.

Als er bijv. een ruin in de groep staat die lang hengst is geweest en een van die merries gaat dekken en daarmee beschadigen dan is een stalhouder toch ook verantwoordelijk om die of in een ruinengroep te zetten of apart als zo'n merrie hengstig is?

Dit is wel een ander geval vind ik, paard trekt wellicht aan de hals om te spelen..dan is het of zorgen voor een hufterproof hals of een andere groepssamenstelling.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:39

Ik vermoed dat de verzekering een keer zou willen uitbetalen maar als de eigenaar het paard bij het slopende paard blijft zetten is er ook een stuk eigen verantwoordelijkheid, ze weet immers dat het dier sloopt maar kiest er bewust voor dat risico te nemen.

Bij mijn paard hielp midalgan erg goed. Hij pakte altijd zijn voorflap van de deken, gaf het aan een ander en dan lekker trekken. De midalgan smaakt erg heet en dat was niet lekker. Gewoon bij de drogist te koop. Geeft niet af en je ziet het ook niet zitten.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:40

Maar een andere groep gaat denk ik een beetje lastig op een vaste ppek als een PP!?
Die worden niet een paar uurtjes per dag er op gezet en omgewisseld voor een volgende groep toch!?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:45

Ja dat kan lastig worden in sommige gevallen en op sommige plekken.

Gelukkig worden er ook wel goede tips gegeven over hoe dat andere paard het af kan leren. Denk dat dat in dit geval de beste optie is.

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:49

Het "slachtoffer' heeft dus jeuk, een ander paard reageert door in de halsdeken te bijten. Het paard is geen sloper maar een dier wat gevoelig is voor de nood van een ander. Ik zeg niet dat dit de waarheid is hoor, maar je kunt ook gaan kijken naar mogelijke redenen van dat andere paard, speelsheid, gevoeligheid, te weinig met zijn mond kunnen doen? Zoveel mogelijkheden. Je kunt aan symptoombestrijding doen natuurlijk, maar dat heft het oorspronkelijke mogelijke tekort niet op. Over de kosten: zonder verdere info heb ik daar geen mening over.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:00

lastige situatie. Ik zelf ben van mening dat je als eigenaar gewoon voor de kosten opdraait. Je kan overleggen of je paard in een andere groep kan maar je neemt zelf wel het risico door hem een deken of nekkraag om te doen. Mijn paard draagt geen dekens maar zat regelmatig onder de bijtwonden, de ene keer van het spelen de andere keer omdat een pony hem weg wilde hebben bij het hooi. Ik heb toen ook wel eens gedacht, wat als mijn pony hierdoor medische zorg nodig heeft wie gaat dat dan betalen Maar toen bedacht ik me meteen, ik kies ervoor dat mijn pony in een kudde gaat dus kies ik er ook voor dat er dingen kapot gaan of dat er medische kosten kunnen komen tgv een stoei of knokpartij.. Als het te vaak zou voorkomen zou ik overleggen of je in andere kudde kan of anders apart met 1 of 2 anderen die niet slopen

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:03

Horsepride schreef:
StalNollie schreef:
Nounou.. Rustig aan.

Ik heb bij mijn schuurder een magneet in de manen kan voortaan zonder deken op de weide. Wellicht ook proberen waard

Is dat een magneet die mooie ruinen aantrekt?



Uh wat?

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:28

Zou de sloper zich niet gewoon vervelen? Dat het een heel eind opgelost is met het aanbieden van wilgentakken en ander speelgoed?

Daarnaast kan ik me voorstellen dat een vaste hals werkt, maar wie weet begint hij dan wel aan de staartflap. Lastig probleem TS!

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:45

lnvdh schreef:
lastige situatie. Ik zelf ben van mening dat je als eigenaar gewoon voor de kosten opdraait. Je kan overleggen of je paard in een andere groep kan maar je neemt zelf wel het risico door hem een deken of nekkraag om te doen. Mijn paard draagt geen dekens maar zat regelmatig onder de bijtwonden, de ene keer van het spelen de andere keer omdat een pony hem weg wilde hebben bij het hooi. Ik heb toen ook wel eens gedacht, wat als mijn pony hierdoor medische zorg nodig heeft wie gaat dat dan betalen Maar toen bedacht ik me meteen, ik kies ervoor dat mijn pony in een kudde gaat dus kies ik er ook voor dat er dingen kapot gaan of dat er medische kosten kunnen komen tgv een stoei of knokpartij.. Als het te vaak zou voorkomen zou ik overleggen of je in andere kudde kan of anders apart met 1 of 2 anderen die niet slopen


In principe ben je als eigenaar ook gewoon avp verzekerd tegen dat soort schade. Dus ja, als je paard aan gort getrapt wordt en iemand heeft gezien welk paard dat is en daar een verklaring voor wil inleveren kunnen alle medische kosten gewoon verhaald worden op de verzekering van de desbetreffende eigenaar. Zeker als het gaat om duizenden euro's en een flink revalidatie traject zeker de moeite waard. Bovendien is dat toch waarvoor men zich verzekerd? Alle schade die jij en je (huis)dieren aan anderen of andermans eigendommen aanbrengen.

(Maar ik snap in dit geval dat de verzekering na de eerste melding wel vragen gaat stellen en bij een blijvende sloper toch echt de eigenaar verteld hier zelf een oplossing voor te bedenken).

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:06

Contact opnemen met jouw rechtsbijstand en vragen wie er verantwoordelijk is en de schade moet betalen. Je paard staat daar weliswaar vrijwillig maar als een ander paard schade aan jouw paard berokkent zou het goed kunnen dat die eigenaar gewoon de schade moet betalen.
Ooit zelf iets dergelijks meegemaakt met een paard wat mijn zweetdeken van een plank af had getrokken en had vernield, schade is toen vergoed.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:10

Ik ben waarschijnlijk dom, ik zie deze problematiek niet echt. TS scheert het paard waardoor, het dier een losse hals deken nodig heeft. Zonder het scheren heeft het paard de losse hals deken waarschijnlijk niet nodig. In een groep is er altijd wel een paard, dat zoiets spannend en uitdagend vind. al is het maar uit speelgedrag. Korte klap, of het ploegje wordt anders ingedeeld, indien daar mogelijkheden voor zijn, of TS zoekt een ander plekje. Op dit ogenblik zijn er weinig andere keuzes. Iemand anders verantwoordelijk stellen omdat jou paard perse met een hals deken in de groep moet lopen, vind ik persoonlijk niet juist.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:29

Mijn paard was ook zo'n sloper. Gewoon speels gedrag, dus de deken van zijn maatje ging al snel kapot. De eerste keer hebben we de eigenaren 100 euro gegeven voor een nieuwe deken. Maar ja, die kochten weer een deken die niet heel stevig was, dus daar zat ook al gauw weer een winkelhaak in. Een van de eigenaren vond dat we ook die tweede deken maar moesten vergoeden, maar zo kun je lang bezig blijven, dus dat hebben we niet gedaan. Het is gewoon een vervelende situatie voor beide partijen, en je kan beter een permanente oplossing zoeken dan steeds een hoop schade te hebben, bijvoorbeeld in de vorm van een sterkere deken/halsstuk, halsstuk eraf, paard in een andere groep enz..

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:32

E_C schreef:
Ohja, misschien ook nog wel even goed om te vermelden: de discussie loopt niet tussen mij en de desbetreffende eigenaar van het paard. Voor mij is het niet meer dan logisch dat ik zelf betaal en er zijn verder ook geen problemen/ruzie/scheve gezichten hierom. Onder de andere stalgenoten loopt toch een flinke discussie wie dit nou moet betalen :') De meningen zijn ongeveer 50-50 verdeeld, vandaar dat ik simpelweg benieuwd was naar wat bokt vindt.


Wat schiet je ermee op wat bokt vindt, als je zelf nergens probleem van maak

Ik zou geen zin hebben om te sprayen en extra kosten ik zou halve hals scheren

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:38

De eigenaar van de sloper vergoedt de schade.

Dat vind ik dan he.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:49

Ragdollcat schreef:
De eigenaar van de sloper vergoedt de schade.

Dat vind ik dan he.


Dan is het wel heel gemakkelijk om af te komen met van die goedkope cheapo dekens die steeds stuk zijn en rekening na rekening door te schuiven ;)

Ik vergoed niks en ben ook nooit vergoed geweest.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:19

Poekkie schreef:
Ragdollcat schreef:
De eigenaar van de sloper vergoedt de schade.

Dat vind ik dan he.


Dan is het wel heel gemakkelijk om af te komen met van die goedkope cheapo dekens die steeds stuk zijn en rekening na rekening door te schuiven ;)

Ik vergoed niks en ben ook nooit vergoed geweest.


Dat heb je al meerdere keren genoemd, heb de indruk dat je behoorlijk in de verdediging zit, maar dit topic is geen aanval op jou hoor, iedereen hun mening.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:29

Dat had ik idd hiervoor al 1x genoemd van al mijn reacties. Goed opgelet.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:19

Miriam91 schreef:
Zou de sloper zich niet gewoon vervelen? Dat het een heel eind opgelost is met het aanbieden van wilgentakken en ander speelgoed?

Daarnaast kan ik me voorstellen dat een vaste hals werkt, maar wie weet begint hij dan wel aan de staartflap. Lastig probleem TS!

Vervelen op een PP?
Dacht dat dit juist tegen verveling bedacht was :P

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:31

Esaqar schreef:
Waarom haal je de hals er niet af?
Je moet de organen warm houden. Zelf loop je toch ook niet met een sjaal?

Maar verder geen idee.
Ik zou het als ik de eigenaar van de "dekens loper" zou zijn niet betalen... Want je krijgt toch zo'n welles/niet verhaal.

Ik loop zelf wel degelijk met een sjaal .Ik kan me niet voorstellen dat paarden (althans degenen die wat kouwelijk zijn) van wie de natuurlijke vacht is afgeschoren het niet koud kunnen krijgen zonder vervangende (hals)dekens. In de hals lopen veel aderen en zenuwen en deze zijn zeker gevoelig voor kou. Zowel bij paard als bij mens.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:38

Paard gewoon lekker zijn eigen jas laten houden, probleem opgelost.

Hoeft niet moeilijk te zijn hoor..

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:48

_Mir schreef:
Paard gewoon lekker zijn eigen jas laten houden, probleem opgelost.

Hoeft niet moeilijk te zijn hoor..


Er kunnen 193628 redenen zijn een paard een deken op te doen. Ook helemaal niet de vraag van TS.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 20:27

prugelpiet schreef:
_Mir schreef:
Paard gewoon lekker zijn eigen jas laten houden, probleem opgelost.

Hoeft niet moeilijk te zijn hoor..


Er kunnen 193628 redenen zijn een paard een deken op te doen. Ook helemaal niet de vraag van TS.


Nee maar het kan wel een oplossing zijn.
Zonder deken wordt er ook niks kapotgetrokken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 20:31

Onali schreef:
Nee maar het kan wel een oplossing zijn.
Zonder deken wordt er ook niks kapotgetrokken.

En schuurt het paard zich kapot.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:01

_San87_ schreef:
Onali schreef:
Nee maar het kan wel een oplossing zijn.
Zonder deken wordt er ook niks kapotgetrokken.

En schuurt het paard zich kapot.


Inderdaad! Dat heeft TS toch echt gemeld, ik vraag me af, lezen mensen de berichten van TS gewoon niet? Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat TS in een situatie zit dat er geen paard apart gezet kan worden en haar paard niet zonder halsdeken kan?

De vraag is duidelijk, wie is volgens ons verantwoordelijk voor de kosten van het slopen, niets meer en niets minder.

TS had er misschien ook beter en poll van kunnen maken

[] Zijzelf
[] Eigenaar slopende paard
[] Pensionhouder
[] Anders namelijk:

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:03