wie betaalt de kosten? - dekensloper

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 01:39

Eigelijk geeft dat artikel toch geen enkele conclusie behalve dat je zou kunnen concluderen dat schade verhalen een moeilijke zaak met veel getouwtrek zou worden.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 01:59

Poekkie schreef:
Eigelijk geeft dat artikel toch geen enkele conclusie behalve dat je zou kunnen concluderen dat schade verhalen een moeilijke zaak met veel getouwtrek zou worden.


Precies :)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:17

Ik sta op een vergelijkbare stalling als TS. Bij staat in het stalregelement dat je als eigenaar van een paard met een deken zelf de risicos moet dragen. Jouw deken, jouw beslissing, jouw probleem. :D Dit om situaties als deze (ja maar jouw paard sloopt....) niet open te zetten voor discussie. Je weet dat ze in een kudde lopen en dat er bij spelen/klieren weleens wat kapot gaat.

DuoPenotti

Berichten: 29543
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:29

Popstra schreef:
Miriam91 schreef:
Zou de sloper zich niet gewoon vervelen? Dat het een heel eind opgelost is met het aanbieden van wilgentakken en ander speelgoed?

Daarnaast kan ik me voorstellen dat een vaste hals werkt, maar wie weet begint hij dan wel aan de staartflap. Lastig probleem TS!

Vervelen op een PP?
Dacht dat dit juist tegen verveling bedacht was :P


:j
Daarom speelt hij en verveeld hij zich niet.
Dat kan op een op of groep paarden buiten :j
In zijn uppie was het idd anders geweest.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:36

Boras schreef:
https://www.horses.nl/articles/deken-ka ... der-paard/

Hier een juridische kijk op de kwestie.

Maar het geeft ook geen helder en eenduidig antwoord.


Lang geleden speelde bij mij zo'n zelfde verhaal. Mijn pony sprong op een merrie die kreupel werd. Buiten dat oorzaak en gevolg moeilijk aan te tonen was, was ik niet aansprakelijk omdat de eigenaar van de merrie haar zelf in de wei gezet had. Dus inderdaad op eigen risico.

(Uiteraard zijn er direct maatregelen genomen en heb ik mijn pony op een andere wei gezet, echter ging de merrie door de sloot toch naar hem toe.)

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:41

Ik snap de frustratie.
Mijn pony moet ivm gevoelige ogen in de zomer echt een kap op. Nou die wordt er zeker 1x per dag vanaf getrokken. En binnen 2 weken is hij stuk. Dus afgelopen jaar zeker 6 nieuwe kappen gehad.
Ik heb de “dader” nooit aangesproken. Ik ben blij dat ze graag samen spelen en dit is nou eenmaal r risico.

(Als mensen nog tips hebben voor stevige kappen, let me know := )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:05

Poekkie schreef:
Eigelijk geeft dat artikel toch geen enkele conclusie behalve dat je zou kunnen concluderen dat schade verhalen een moeilijke zaak met veel getouwtrek zou worden.

In het geval die in het artikel omschreven is, ja. Als het de eerste keer gebeurt en er wordt melding gedaan, wordt het gewoon netjes vergoed, mits aantoonbaar wel paard het was. Maar daar zit, terecht, wel een grens aan. Anders wordt de verzekering helemaal onbetaalbaar.

Gini
Berichten: 17918
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:50

Is dit de eerste winter dat je paard met halsdeken opstaat? Of is het überhaupt de eerste winter dat je op deze stal staat?
Is het paard dat nu als sloper gebrandmerkt wordt het maatje van jouw paard? Speelden ze in de zomer vaker samen?
Is jouw hals echt het enige wat gesloopt wordt? Dragen alle paarden dekens? Hoe is de groepsdynamiek? Is het een speelse groep?
Kan je oprecht 1 paard als sloper aanduiden? Paarden leven in dat deken: rollen, spelen, schuren, wrijven, wriemelen, onder het hek door grasjes eten, ... Schade vind ik bijna inherent aan een paard een deken opgooien. Je kan dit al een groot deel ondervangen door kwalitatief sterkere dekens te kopen, zeker in een groepsstalling met ruinen in je groep zou ik daar niet op besparen.

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:16

Popstra schreef:
Miriam91 schreef:
Zou de sloper zich niet gewoon vervelen? Dat het een heel eind opgelost is met het aanbieden van wilgentakken en ander speelgoed?

Daarnaast kan ik me voorstellen dat een vaste hals werkt, maar wie weet begint hij dan wel aan de staartflap. Lastig probleem TS!

Vervelen op een PP?
Dacht dat dit juist tegen verveling bedacht was :P


Zou ik ook zeggen, maar bij mij in de buurt zitten redelijk wat stallen die zich paddock paradise noemen wat eigenlijk gewoon een paddock in track vorm is zonder verder enige uitdaging. Ik zou zeggen als er paradise in de naam zit dat je paard daar zoveel mogelijk natuurlijk gedrag kan vertonen. Dus dat is ook knagen aan takken en hagen, baden in een poel, rennen over een heuvel of over slingerpaadjes etc. Maar goed ik ken de situatie van TS niet. Aan de andere kant hoort spelen ook bij natuurlijk gedrag, dan is het alleen vervelend dat er daarbij spullen stuk gaan

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:11

Naar mijn idee is paarden samen zetten al een extra risico. Niet alleen voor de dekens, maar ook voor de paarden onderling. Gedrag kan je lastig afleren tenzij er iemand steeds bij is en consequent iets aan de situatie kan doen, maar dan nog is het de vraag of het stopt zodra degene omdraait. En het kost heel erg veel tijd van de persoon.
Paard samen met andere paarden én een deken is extra risico. Zeker als je op stal geen keuze hebt in de samenstelling van de paarden. Mijn paard heeft ook met een sloper gestaan. Tig dekens moeten repareren, want ik was ook niet van plan om elke keer een nieuwe te kopen. Uiteindelijk heel handig geworden in het vast maken met naald en extra sterke draad, flink lijm erop gesmeerd en de sloper trok het niet meer kapot. De deken was absoluut niet mooi en netjes, maar hield het daardoor prima uit en was dus functioneel. Ik was allang blij dat mijn paard met anderen stond en ze speelden.

Ondanks dat het niet de vraag is, kwam bij mij ook direct de vraag die iemand voorheen maakte; je paard schuurt nu nog..? Daar zou ik mijzelf erg zorgen om maken bij mijn paard en proberen dit op te lossen (toevallig schuurde die van mij vorig jaar voor het eerst en heb ik het op kunnen lossen met voeding/verandering van management).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57956
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:16

future_vet schreef:
Ik snap de frustratie.
Mijn pony moet ivm gevoelige ogen in de zomer echt een kap op. Nou die wordt er zeker 1x per dag vanaf getrokken. En binnen 2 weken is hij stuk. Dus afgelopen jaar zeker 6 nieuwe kappen gehad.
Ik heb de “dader” nooit aangesproken. Ik ben blij dat ze graag samen spelen en dit is nou eenmaal r risico.

(Als mensen nog tips hebben voor stevige kappen, let me know := )

Je kan nog van die slierten proberen. Mijne heeft bij eentje gestaan die dat ook deed, ik ben door heel veel neusbeschermers gegaan (roze neusje dat snel verbrand). Ik heb nog steeds een zak met neusnetjes in mijn auto liggen van toen hij daar nog stond. _O- Had er, toen ze in reclame waren, genoeg gekocht voor en klein leger. :)). De slierten trok hij ook af maar die maakte hij iig niet stuk.

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:42

Nou heel eerlijk ik denk dat ik ook er ook niet blij van zal worden als dat ze een deken op heeft en die tekens stuk is.

Nu staat ze in een groep waar geen enkel paard dekens sloopt. Maar wat als er een nieuw paard komt en die sloopt wel.
Is het dan ook mijn schuld omdat ik dat risico neem?

Mijn ervaring is wel dat niet alle eigenaren even eerlijk zijn over de gedragingen van hun paard.
Bij ons kwam er dus ook zo'n paard in de groep (was zomer). Nou dat koste verschillende dekens omdat die ruin helemaal niet bij merries kon staan omdat hij die letterlijk allemaal verkrachte (met als gevolg kapotte vliegendekens)

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:15

kiki1976 schreef:
Nou heel eerlijk ik denk dat ik ook er ook niet blij van zal worden als dat ze een deken op heeft en die tekens stuk is.

Nu staat ze in een groep waar geen enkel paard dekens sloopt. Maar wat als er een nieuw paard komt en die sloopt wel.
Is het dan ook mijn schuld omdat ik dat risico neem?

Mijn ervaring is wel dat niet alle eigenaren even eerlijk zijn over de gedragingen van hun paard.
Bij ons kwam er dus ook zo'n paard in de groep (was zomer). Nou dat koste verschillende dekens omdat die ruin helemaal niet bij merries kon staan omdat hij die letterlijk allemaal verkrachte (met als gevolg kapotte vliegendekens)


Omgekeerd is dat toch net zo? Als er opeens een nieuw paard met deken in de groep komt?

Vliegendekens zijn zodanig dun dat ik me niet kan inbeelden dat die het langer dan een week overleven in eender welke groep eig.

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:38

Poekkie schreef:
kiki1976 schreef:
Nou heel eerlijk ik denk dat ik ook er ook niet blij van zal worden als dat ze een deken op heeft en die tekens stuk is.

Nu staat ze in een groep waar geen enkel paard dekens sloopt. Maar wat als er een nieuw paard komt en die sloopt wel.
Is het dan ook mijn schuld omdat ik dat risico neem?

Mijn ervaring is wel dat niet alle eigenaren even eerlijk zijn over de gedragingen van hun paard.
Bij ons kwam er dus ook zo'n paard in de groep (was zomer). Nou dat koste verschillende dekens omdat die ruin helemaal niet bij merries kon staan omdat hij die letterlijk allemaal verkrachte (met als gevolg kapotte vliegendekens)


Omgekeerd is dat toch net zo? Als er opeens een nieuw paard met deken in de groep komt?

Vliegendekens zijn zodanig dun dat ik me niet kan inbeelden dat die het langer dan een week overleven in eender welke groep eig.


Ben ik niet helemaal met je eens. Want ik heb een deken om bij mijn paard in een kudde waar dat prima kon. Eigenaren verzwijgen en mijn (en van andere) dekens worden gesloopt.

In de toen bestaande groep dus allemaal prima, ging nooit een deken stuk door slopen van een ander.
Maar in dit geval was een stevige winterdeken met hals ook niet heel gebleven (die scheurde hij later bij een ruin ook helemaal aan flarden). Hij sloopte de nek van mijn paard ook die vol met wonden zat (omdat meneer zijn hormonen niet in bedwang had).

crow
Berichten: 2427
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:25

Bij ons is het zo dat je er zelf voor kiest dat je paard buiten komt in een paddock in de winter. Kies je ervoor dat je paard een deken/hals draagt, draag je zelf het risico dat deze gesloopt wordt. Je hebt nl een keuze. Dekenloos of je paard niet in de kudde zetten maar vroeg of laat nog even apart in de paddock als de kudde er niet in staat.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:04

Ik vind je houding heel realistisch TS.

Heb wel wat praktische tips: (want veel ervaring met een soortgelijke situatie, alleen zijn de sloper en de gesloopt mijn eigen paarden)

-Voor veel dagen is een WUG deken/ deken met halve hals genoeg voor een geschoren paard. Die lokken lang zo veel sloop gedrag niet uit.
- Bij mij sloopten ze zo veel omdat ze wilden kunnen kroelen. Het kan heel erg helpen om ze daar op momenten wel de gelegenheid voor te geven Elke dag een momentje vinden waarbij ze 15 minuten beide 'naakt' samen stonden scheelde echt de helft.
-Je hals deken verbouwen. Bij mij pelden ze de deken namelijk eerst open en begonnen er dan aan de sleuren. Als hij niet open gaat krijgen ze hem vaak niet los en kapot. Dus ik heb de klittenband vervangen door karabijnhaakjes.

(en ik heb deze tekst nog niet goed en wel getypt en krijg een bericht van de buurvrouw dat de mannen nu mijn merrie ook zo ver hebben dat ze dat gesleur accepteert en de hals los in de wei ligt (ja eentje met alleen klittenband, ik was te goedgelovig)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 10-01-23 17:28, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:12

Ik moest lachen, sorry :=.

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:39

Hele hete sambal werkt ook vrij goed

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:44

Mijn paard houd van spelen en heeft ook wel eens een deken gesloopt. Ik heb toen aangeboden de helft van de reparatiekosten te betalen.

En ik ben verzekeringsadviseur. In principe kan je de schade verhalen op de eigenaar van het paard. Die is risico aansprakelijk voor de gedragingen van het paard (of zn hond/kat/kind).Die claimt het op de AVP en goede kans dat je het wel vergoed krijgt.

Ook mogelijk is dat ze een percentage maar vergoeden, omdat het gedeeltelijk natuurlijk "eigen schuld" is. Jij zet je paard bij een ander in de wei

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:47

HH spray helpt!!
Let op wel uit de wind gaan staan hahaha
Na een bui, of als het slopen weer begint, opnieuw er op doen!!
En ik smeer ook cribox, maar dat smeert niet zo lekker uit.
Ik heb ook al een deken en een hals weg kunnen gooien, echt balen, maar ik wil ook mijn paard niet z'n vriendjes ontnemen, en het is mijn eigen risico; risico-aanvaarding. En je kan echt ruzie krijgen op stal als je je recht wilt halen, dat wil je ook niet.

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:56

Bij mij werd het eenmalig vergoed door verzekering, met opmerking erbij schade door zelf gekozen risico

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 18:12

Interessant om de verschillende meningen te lezen, en dat er niet echt een eenduidige juridische kijk is. De bokkers die reageerden dat andere meningen er eigenlijk niet toe doen: dat klopt. Toch vind ik het altijd wel interessant om ze te lezen. Hier krijg ik vaak zelf ook andere inzichten van waar ik zelf nog niet aan gedacht had. Ook de mening van stalgenoten doen er natuurlijk niet echt toe, zolang eigenaresse van het desbetreffende paard en ik er maar oke mee zijn. We staan op een ontzettend leuke stalling met dito leuke mensen die wel houden van lekker discussiëren, vandaar dat het een hot topic bleek haha.

Er was iemand die iets opperde over de sterkte van de deken, thanks voor deze tip. Hier had ik nog niet eens aan gedacht. Ik heb blijkbaar 1200D amigo dekens, maar heb nu als reserve/vervanging een rambo supreme halsdeel gekocht. Dit schijnt van het sterkste materiaal wat nu beschikbaar is gemaakt te zijn (1680D Ballistic Nylon).

Inmiddels zijn we een tijd verder en het slopen lijkt een beetje onder controle door het spuiten met cribbox spray en smeren met de pasta. Het is overigens in dit geval geen verveling, maar echt spelen. Het gaat om jonge ruinen en ondanks dat het voor sneuvelende spullen zorgt is er toch weinig leukers dan de beesten heerlijk met elkaar zien spelen en ravotten. Dit wil ik beide paarden absoluut niet afnemen en al helemaal niet, zoals iemand opperde, verhuizen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik nergens zo'n goede plek voor m'n paard (en mezelf) vind als waar hij nu staat:)

Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:16

Er is niet een "eenduidige juridische kijk" omdat aansprakelijk niet zwart/wit is maar zo grijs als de pest.

Mensen met minder kennis van aansprakelijkheid roepen al gauw een antwoord maar het is niet zo simpel als een kop/staart botsing op de snelweg in de file.

Er zijn zoveel verschillende aspecten die meespelen, ook bij relatief 'simpele' zaken als het slopen van een deken.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:18

Ik heb dit destijds bij mijn verzekering neergelegd en vergoed gekregen. Gelijk 3 gesloopte dekens aangegeven en de eigenaar van het paard gevraagd een Bucas of Rambo te kopen van dat geld ipv de goedkopere dekens. Mn ruin bleef uiteraard lekker aan de Bucas trekken en sjorren, maar nooit meer een kapotte deken door hem.