wie betaalt de kosten? - dekensloper

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 19:17

Allereerst: ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen vandaar dat ik het hier heb gepost. Mocht het niet goed staan, mijn excuses.

Over de volgende situatie is bij ons op stal inmiddels een flinke discussie gaande, dus ik was benieuwd naar de mening van bokt. Situatieschets:

Mijn paard staat als enige met halsdeken in een kudde van 6 paarden. Er zit 1 paard tussen die nogal graag de hals van de deken sloopt. Soms trekt dit paard de hals alleen los van de rest van de deken (het is geen vaste hals, maar 1 die je met klittenband aan de gewone deken vastmaakt, maar soms trekt hij het het hele klittenband van de hals waardoor deze dus weer gemaakt moet worden. Aangezien mijn paard de enige is met een hals aan de deken, gebeurt dit dus alleen bij mijn paard.

Ik heb inmiddels een keer of 15 keer het klittenband opnieuw aan het halsdeel laten maken en ook 2 keer een nieuw hals deel gekocht aangezien deze te erg beschadigd was. Allerlei soorten spray geprobeerd en nu eindelijk 1 gevonden die aardig schijnt te helpen, mits deze een paar keer per dag gesprayd wordt.

De spray is afgerond 20 euro per flesje en met meerdere keren per dag sprayen loopt het bedrag toch wel snel op. Ik betaal zelf alles, want mijn paard, mijn spullen. Door mij heeft mijn paard een hals nodig aangezien ik mijn paard scheer. Ik wil mijn paard graag in de kudde hebben en heb dit er prima voor over, maar aangezien het zo'n discussie op stal oplevert ben ik wel benieuwd want anderen vinden.

Dus wat vindt bokt: betaal ik vervangen/reparatie halsdeel wanneer nodig en de sprays zodat het andere paard van de hals van mijn paard af blijft, of betaalt de eigenaar van het desbetreffende paard? Brand los:)
Laatst bijgewerkt door E_C op 06-01-23 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:20

Poeh lastig, ik zou zeggen jij, omdat dat volgensmij meestal gebeurd. Maar hoe het echt zit geen idee

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:20

Dan moet je je paard appart zetten heb je er ook geen last van..

Ik vind dit eigen verantwoordelijkheid en hiervan kan je niet de schuld leggen bij de eigenaar van het andere paard die kan moeilijk de hele dag erbij blijven.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:21

Overwegen om de hals er toch af te halen als het te hard oploopt? Mijn geschoren paarden staan allen zonder halsdeken... Verder zeg ik ook dat jij toch voor de kosten zal opdraaien

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:22

Even er vanuitgaande dat dit voor niemand leuk is: volgend jaar een ander patroon scheren zodat een hals niet perse nodig is en het probleem niet langer aan de orde is?

Als een paard dat eenmaal doet is er weinig aan te veranderen. De mijne doet het gelukkig niet maar ik kan me voorstellen dat het ook vervelend is voor de eigenaar. Het paard doet het nou eenmaal dus dat is niet te voorkomen. Meerdere keren daags sprayen is in mijn ogen ook geen oplossing. Dus voor de lieve vrede zou ik de hals er dan maar af laten denk ik. Hoe dan ook, je krijgt toch altijd weer scheve gezichten

Ibbel

Berichten: 49146
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:25

Ja, jij hebt je paard geschoren, maar dat is geen heel idiote situatie. Legio mensen scheren hun paard en leggen dekens op. En bij de overgrote meerderheid blijven die dekens heel.

Officieel maakt het paard van een ander schade bij een derde (jij).
Daar heb je als eigenaar van het slopende paard een AVP voor. En die AVP zal na 3 claims of zo wel een keer niet thuis geven, mag ik aannemen.

Dus volgens de regels moet de eigenaar van het slopende paard de schade vergoeden (en voorkomen dat herhaling optreedt, als de verzekering het zat wordt).

De meest handige oplossing en preventie zou overigens zijn: groepje opsplitsen, sloper met paarden zonder deken, paard met deken bij paarden die eraf blijven.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 06-01-23 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 19:26

Ohja, misschien ook nog wel even goed om te vermelden: de discussie loopt niet tussen mij en de desbetreffende eigenaar van het paard. Voor mij is het niet meer dan logisch dat ik zelf betaal en er zijn verder ook geen problemen/ruzie/scheve gezichten hierom. Onder de andere stalgenoten loopt toch een flinke discussie wie dit nou moet betalen :') De meningen zijn ongeveer 50-50 verdeeld, vandaar dat ik simpelweg benieuwd was naar wat bokt vindt.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:26

Het paard van een ander sloopt jouw spullen. Dat paard valt onder de aansprakelijkheidsverzekering van jouw stalgenoot.. dus in principe kun je de schade verhalen op je stalgenoot.
Maar ja dat zou ik in dit geval niet dien en lekker de hals aflaten.

Ibbel

Berichten: 49146
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:27

Je hoeft niet de peilen wat bokt vindt, de wet is simpel: de eigenaar van een dier is altijd aansprakelijk voor de schade die dat dier bij een ander aanricht.

Wil niet zeggen dat een verzekering ook vindt dat de schade vergoed moet worden. In dit geval zal er sprake zijn van risicoaanvaarding.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:33

Waarom haal je de hals er niet af?
Je moet de organen warm houden. Zelf loop je toch ook niet met een sjaal?

Maar verder geen idee.
Ik zou het als ik de eigenaar van de "dekens loper" zou zijn niet betalen... Want je krijgt toch zo'n welles/niet verhaal.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:34

@Ibbel, daar zat ik over na te denken. Is er daarbij geen onderscheid te maken tussen éénmalige gebeurtenissen en een patroon van een paard dat herhaald de deken kapot maakt en twee eigenaars die er niet tegen protesteren dat de paarden bij elkaar gezet worden? Oftewel, geldt er niet ook een verplichting om het ontstaan van schade zo veel mogelijk te voorkomen?

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:38

Eigenaresse van t slopende paard is verantwoordelijk voor wat zijn dier uithaalt. Dat zelfde geld bijv voor honden.
En gezien hoevaak je al moet herstellen en maatregelen moet nemen vind ik t bijzonder als jij alles zou blijven betalen. Jij sloopt de deken niet, je paard niet maar die van een ander.
Als dat paard blijft slopen dan moet de eigenaresse maatregelen nemen dat ie t niet meer doet.

Is toch t zelfde als haar paard steeds de planken tussen de stallen uit mept of steeds alle draden uit de wei loopt. Dat is ook niet voor de rekening van de staleigenaar. Hoogstens de eerste keer omdat je dan denkt tsja kan eens gebeuren hoort er bij. Misschien was t spul niet deugdelijk meer. Maar verder…

Overigens als paardlief gewoon zonder hals kan zou ik t doen. Ook geschoren kan dat best zeker met t weer/temperaturen van deze tijd.

Ibbel

Berichten: 49146
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:39

Lon schreef:
@Ibbel, daar zat ik over na te denken. Is er daarbij geen onderscheid te maken tussen éénmalige gebeurtenissen en een patroon van een paard dat herhaald de deken kapot maakt en twee eigenaars die er niet tegen protesteren dat de paarden bij elkaar gezet worden? Oftewel, geldt er niet ook een verplichting om het ontstaan van schade zo veel mogelijk te voorkomen?


Als ik stalhouder was, splitste ik de groep op. Want als het paard van TS het getrek aan de hals een keer beu is en het andere paard kreupel trapt of door het draad jaagt, heb je gegarandeerd wél ruzie in de tent.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:42

Aan de ene kant is de eigenaar van het dier wat schade veroorzaakt verantwoordelijk.

Aan de andere kant weet jij dat je het risico op schade loopt in de huidige opstelling. En ik denk dat er dan vanuit word gegaan dat je het risico voor lief neemt in principe.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23448
Geregistreerd: 09-04-01

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:46

Ik heb dit een aantal jaar geleden voorgelegd bij de verzekering maar ondanks dat de eigenaar van de sloper goed verzekerd was ging de verzekering niet uitbetalen.
Er is ook nog zoiets als willens en wegens het risico nemen en dan is er ook nog een stukje eigen schuld.
Het risico word bewust genomen door de sloper en het paard met de hals samen te zetten terwijl bekend is dat dat dus niet goed gaat.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:47

Ik zou het toch wel heel vervelend vinden als ik wist dat mijn paard keer op keer de dekens van een ander sloopt. Maar ik zou ook dan degene zijn die wil meebetalen of aan zou geven dat mijn paard uit de kudde mag blijven. Ik snap niet zo goed dat je als eigenaar dat maar oké vind en het normaal vind dat iemand keer op keer dekens moet laten naaien en vanallerlei spulletjes moet kopen. Een paar keer oké, risico van je paard om de kudde zetten, maar 20 keer en 2 nieuwe stukken hals? Dan kijk je toch niet meer de andere kant op? Dat is een paard hebben wat gewoon spullen sloopt ten koste van een ander.

Andere invalshoek: heb je al cribox pasta geprobeerd? Zonde van je deken misschien, maar dat is echt ranzig spul wat er niet snel afgaat.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:59

Cribox pasta is idd geweldig spul... wel zonde van je deken..( zou een vodje voor paardagen gebruiken en die insmeren) en dan eens afwachten... of alleen met guur /slecht weer hals op...

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:00

Persoonlijk zou ik als eigenaar van een sloper zelf aanbieden tegemoet te komen in de kosten, ik zou mij doodschamen namelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:03

Polly schreef:
Ik heb dit een aantal jaar geleden voorgelegd bij de verzekering maar ondanks dat de eigenaar van de sloper goed verzekerd was ging de verzekering niet uitbetalen.
Er is ook nog zoiets als willens en wegens het risico nemen en dan is er ook nog een stukje eigen schuld.
Het risico word bewust genomen door de sloper en het paard met de hals samen te zetten terwijl bekend is dat dat dus niet goed gaat.


Zo is het jaren geleden bij ons op stal ook verlopen wanneer de deken van een paard steeds werd gesloopt door een ander.
Het terug plaatsen van het paard in de groep werd gezien als moedwillig een risico nemen.
Ik praat dan wel over jaren geleden, dus het kan inmiddels veranderd zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:05

marleen_88 schreef:
Persoonlijk zou ik als eigenaar van een sloper zelf aanbieden tegemoet te komen in de kosten, ik zou mij doodschamen namelijk.

Ik ook. En ik zou ze ook uit elkaar halen, als de hals niet af gaat.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:08

_San87_ schreef:
marleen_88 schreef:
Persoonlijk zou ik als eigenaar van een sloper zelf aanbieden tegemoet te komen in de kosten, ik zou mij doodschamen namelijk.

Ik ook. En ik zou ze ook uit elkaar halen, als de hals niet af gaat.


Als daar een mogelijkheid voor is, zeker weten.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:11

Omdat dit topic beter op [TAO] Transport, Afspraken en Overige past, heb ik hem hierheen verplaatst.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:12

Volgens mij kan je dit niet op de eigenaar van de sloper verhalen. Ts zet zelf haar paard in de kudde en schade is dan volgens mij voor eigen risico.

neetochJarig
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:14

Ik zou mij als eigenaar van de sloper doodschamen en zelf betalen. Dan zou ik vervolgens mijn sloper een graasmasker omdoen zodat het niet de spuigaten uit blijft lopen. En het idd op mijn verzekering verhalen...

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:21

Ik zou het vervelend vinden als m'n paard iets sloopt en mee betalen aan de schade. Maar doodschamen? Dat gaat wel erg ver. Uiteindelijk is het een risico als je je paard bij andere paarden zet.

Een graaskorf omdoen, zoals hier gesuggereerd wordt, vind ik dan ook niet fair. Dan zou ik eerder kijken of je de kudde kunt opdelen zodat het paard met halsdeken niet bij de sloper komt te staan. En dan volgend jaar niet de hele hals scheren.