wie betaalt de kosten? - dekensloper

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 02:17

Daphara schreef:
Cayenne schreef:
Ik denk dat de makkelijkste optie is om gewoon 2 groepen te maken en de twee betreffende paarden uit elkaar te halen.
Op die manier hoeft TS ook geen kosten te maken, mits een ander paard niet op hetzelfde idee komt om de sloperij in gang te houden :P


Dan draait de pensionhouder voor de problematiek op?


Op welke manier?

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 02:18

Ik heb 4 eigen paarden in groep buiten. 1 daarvan was ook een enorme sloper; slowfeedernetten, palen, dekens omgetoverd in bikini's, speciale UV kap kapot getrokken :$
Uiteindelijk was ik het zo zat, heb ik het thinline graasmasker voor haar aangeschaft en was het over met de pret.
Na een aantal weken weer zonder masker laten lopen, zodra de tandjes ontbloot werden ging het masker direct weer om...na een tijdje had ze deze maatregel door en is het slopen gestopt/flink verminderd.
Nu heel af en toe probeert ze het nog maar dan is een flinke stemverheffing voldoende.
Zij deed het overigens niet alleen bij haar vriendjes maar ook bij zichzelf.

Als het mijn paard zou zijn zou ik mij enorm bezwaard voelen dat de TS constant voor kosten opdraait.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 02:59

Cayenne schreef:
Ik denk dat de makkelijkste optie is om gewoon 2 groepen te maken en de twee betreffende paarden uit elkaar te halen.
Op die manier hoeft TS ook geen kosten te maken, mits een ander paard niet op hetzelfde idee komt om de sloperij in gang te houden :P


Cayenne schreef:
Daphara schreef:

Dan draait de pensionhouder voor de problematiek op?


Op welke manier?


TS geeft toch aan dat het paard op een kleinschalige paddock paradise staat met (zoals ik het lees) één schuilstal en dat apart zetten niet kan.
Als je de groep wil splitsen, dan moeten er 2 gebieden gemaakt gaan worden, met beiden een eigen schuilstal, ik neem aan dat de pensionhouder de kosten voor de extra afrastering en schuilstal moet gaan bekostigen in jouw plan om twee groepen te gaan maken? En indien het echt kleinschalig is, is die ruimte er wellicht ook helemaal niet om dat überhaupt te doen.

TS vraagt overigens ook niet hoe ze het moet oplossen, maar meer wie volgens ons nou aansprakelijk zou moeten zijn voor de kosten van telkens de halsdeken vervangen/repareren/inspuiten.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 03:28

_San87_ schreef:
Poekkie schreef:
Tsja maar wat kan je doen als eigenaar? Maar blijven dokken of toeleggen op het welzijn van je paard omdat iemand anders besluit dekens op te leggen? Ik heb heel veel kapotte dekens gehad vroeger maar nooit zoiets durven opperen.

Wat moet de ander doen dan, maar blijven dokken of toeleggen op welzijn, omdat andermans paard een sloopkogel is?


Zo heb ik het altijd moeten doen ja.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 03:56

Ik zou er ook een beetje mallotisch van worden als dit bij mijn dekens zou gebeuren. Een keer stuk in de kudde? Ja kan gebeuren en risico van het vak. Maar ik heb altijd gevraagd of er paarden met dekens in de kudde lopen en of deze relatief heel blijven omdat ik een structurele sloper echt heel vervelend vind. Niet alleen jaagt het je onnodig op veel kosten, het lijkt me ook echt niet fijn voor je paard als er dagelijks een paard aan je deken loopt te trekken. In een naar geval kan dat nog schuurplekken of wondjes geven ook.

Ik zou dus zeggen: enkele keer waarbij er vaak geen dader te benoemen is, jammer dan, risico van de kudde. Maar bij een structurele sloper vind ik toch echt dat de eigenaar verantwoordelijk is voor hetgeen wat diens paard sloopt (idem bij schade aan de stal of omheining oid). Je bent niet voor niets AVP verzekerd. En als het klopt wat hierboven staat en de verzekering niet uitkeert lijkt het me helemaal dat de eigenaar wel een keer maatregelen moet nemen. Maar goed, dat zullen vast niet veel eigenaren doen als ik het zo lees.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 04:20

Als mijne sloopte zou ik voorstellen om in samen spraak een anti bijt middel uit te zoeken dat de deken niet ruïneert maar de mijne misschien wel manieren leert. Mijn paard heeft bij een sloper gestaan en in praktijk was die eigenaresse daar oké mee. :+ ze moesten halsters om van haar (zij was pension houder) maar na het 3e halster in 1 week dat gesloopt werd + een schaafwonde aan het hoofd heb ik gezegd dat de mijne geen halster meer om kreeg. Maar dat is in dit geval geen optie dus zou ik kijken voor iets van anti bijt (op mijn kosten natuurlijk als de mijne sloopt)

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 05:44

Desnoods om en om betalen dan maar? Maar dan moet je wel zeker weten dat er maar 1 sloper is

Ik snap de stalgenoten wel want de meningen verschillen nogal en ondertussen lopen de kosten wel op

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 06:36

eva92 schreef:
Dan moet je je paard appart zetten heb je er ook geen last van..

Ik vind dit eigen verantwoordelijkheid en hiervan kan je niet de schuld leggen bij de eigenaar van het andere paard die kan moeilijk de hele dag erbij blijven.


Nee want jij als eigenaar van een paard dat niets doet kunt erbij blijven om de hele dag op andermans paard passen. ;)

Paard van ts is het probleem niet hé. Een keer een deken kapot kan, maar de echte slopers zijn enorm vervelend en imo is het dan dit paard wat apart zou moeten. Die veroorzaakt namelijk het probleem.
Dekens dragen honderden paarden elke winter en vormen an sich geen probleem.

En met dekens van 200 euro zou ik mooi de rekening bij andermans verzekering leggen of er wat van vinden bij de stalhouder.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 06:55

Uiteindelijk is de gene verantwoordelijkheid die het paard in kudde neerzet wanneer het niet goed gaat.
(Of gene die toestemming heeft geven. (Want wanneer een ander de paard in de kudde neerzet dan ga ik vanuit dat jij hier voor toestemming hebt gegeven).
In dit geval ligt toch de schuld bij de ts die dit risico neemt.


Wel kan je de staleigenaar vragen om een andere kudde indeling. Ook kan de staleigenaar besluiten om de sloper uit de kudde te halen voor de goede vrede op stal.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:12

Horsepride schreef:
Uiteindelijk is de gene verantwoordelijkheid die het paard in kudde neerzet wanneer het niet goed gaat.
(Of gene die toestemming heeft geven. (Want wanneer een ander de paard in de kudde neerzet dan ga ik vanuit dat jij hier voor toestemming hebt gegeven).
In dit geval ligt toch de schuld bij de ts die dit risico neemt.

Wel kan je de staleigenaar vragen om een andere kudde indeling. Ook kan de staleigenaar besluiten om de sloper uit de kudde te halen voor de goede vrede op stal.


Ik zou juist zeggen dat dat niet TS is maar de eigenaar van de sloper. Zij weet inmiddels dat haar paard consequent een stalgenoot lastig valt en blijft hem toch in de groep houden. Niet het paard van TS maar de sloper maakt “dat het niet goed gaat”. Dan mag je als eigenaar daarvan ook meebetalen in de schade wat mij betreft.

Het zijn geen ongelukjes he, maar al 15x een kapotte deken. Dat is toch wat anders dan het normale risico van groepsgedrag.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:49

_San87_ schreef:
StalNollie schreef:
Voor nu kan je de hals prima aflaten met deze temperaturen. Hier ook volledig geschoren 24/7 buiten hals sinds gisteren af gehaald

Haar paard schuurt dr manen kapot, zegt ze net.

Nounou.. Rustig aan.

Ik heb bij mijn schuurder een magneet in de manen kan voortaan zonder deken op de weide. Wellicht ook proberen waard

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:14

Heel eerlijk.....moet je wel een paard op een paddock Paradise willen hebben staan als deze ingepakt moet in dekens en het risico heel groot er gesloopt gaat worden door andere paarden!?
Dat is wel een dingetje van op deze manier je paard houden namelijk.
Dan is de keus of zonder dekens of andere manier van paard stallen.
Je kan toch moeilijk van andere eigenaren verwachten dat ze steeds voor de kosten op draaien omdat hun paarden spelen en jou dekens er van naar de haaien gaan! Men staat tenslotte op een PP omdat ze hun paard zoveel mogelijk paard willen laten zijn en daar hoort samen spelen ook bij.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:16

Lijsken schreef:
Horsepride schreef:
Uiteindelijk is de gene verantwoordelijkheid die het paard in kudde neerzet wanneer het niet goed gaat.
(Of gene die toestemming heeft geven. (Want wanneer een ander de paard in de kudde neerzet dan ga ik vanuit dat jij hier voor toestemming hebt gegeven).
In dit geval ligt toch de schuld bij de ts die dit risico neemt.

Wel kan je de staleigenaar vragen om een andere kudde indeling. Ook kan de staleigenaar besluiten om de sloper uit de kudde te halen voor de goede vrede op stal.


Ik zou juist zeggen dat dat niet TS is maar de eigenaar van de sloper. Zij weet inmiddels dat haar paard consequent een stalgenoot lastig valt en blijft hem toch in de groep houden. Niet het paard van TS maar de sloper maakt “dat het niet goed gaat”. Dan mag je als eigenaar daarvan ook meebetalen in de schade wat mij betreft.

Het zijn geen ongelukjes he, maar al 15x een kapotte deken. Dat is toch wat anders dan het normale risico van groepsgedrag.


‘T is niet altijd zo zwart-wit. Ik heb hier 2 paarden staan waarvan ik weet dat ze vroeger dekens hebben kapotgemaakt. Ook bij een paard hier op stal die het altijd zitten had. en nu staan ze toch al 3-6 jaar hier in groep waarbij er hier 2-3 met dekens staan en tot nu toe minimaal brokken (1 oud exceemdeken van mij in 2 jaar tijd.). Wat dan als er een nieuw paard bijkomt waarvan de dekens wel gesloopt worden?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:20

Lastige situatie zeg..

Mijn eerste idee is, kun je geen deken met vaste hals om doen? Dat lost wellicht een deel van het probleem op.

Tja verder, ik heb zelf ook weleens zo'n sloper gehad maar die sloopte dan de dekens van zichzelf mijn andere paard dus waren de kosten sowieso voor mij. Zijn er andere zaken waar dit paard zich mee bezig kan houden? Een speelbal oid..andere dingen waar hij zijn tanden in kan zetten?

Daarnaast de kosten..ik vind dit een lastige, ik zou ook denken dat de pensionhouder verantwoordelijk is maar dit is wel een lastig en grijs gebied. Met de eigenaar van de sloper kunnen misschien afspraken gemaakt worden dat ze meebetaald..fifty/ fifty als haar paard echt dure dekens stuk maakt. Zelf zou ik ook meer denken aan zaken om te voorkomen dat dit gebeurd.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:20

Staat je paard 24/7 buiten?
Zo niet zou ik de hals aflaten.
Heb zelf nooit een hals gebruikt bij geschoren paarden.
En anders cribox pasta er op.

Maar er af is de makkelijkste weg.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:34

DuoPenotti schreef:
Staat je paard 24/7 buiten?
Zo niet zou ik de hals aflaten.
Heb zelf nooit een hals gebruikt bij geschoren paarden.
En anders cribox pasta er op.

Maar er af is de makkelijkste weg.


Het gaat niet om de temperatuur, maar om eczeem.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:37

marleen_88 schreef:
DuoPenotti schreef:
Staat je paard 24/7 buiten?
Zo niet zou ik de hals aflaten.
Heb zelf nooit een hals gebruikt bij geschoren paarden.
En anders cribox pasta er op.

Maar er af is de makkelijkste weg.


Het gaat niet om de temperatuur, maar om eczeem.


Citaat:
Door mij heeft mijn paard een hals nodig aangezien ik mijn paard scheer

Vandaar mijn reactie :)

Edit:
Zie nu pas haar laatste reactie over pp en schuren.

Persoonlijk zou ik deze al niet 24/7 buiten zetten.
Maar in de schemer binnen.
Maar dat is een andere discussie.
Want nu nog schuren is wel erg heftig.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 07-01-23 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

blokfluit
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:48

Mijn paard heeft ook eens een deken van een ander gesloopt. Dat is gewoon door mijn verzekering vergoed.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:55

Popstra schreef:
Heel eerlijk.....moet je wel een paard op een paddock Paradise willen hebben staan als deze ingepakt moet in dekens en het risico heel groot er gesloopt gaat worden door andere paarden!?
Dat is wel een dingetje van op deze manier je paard houden namelijk.
Dan is de keus of zonder dekens of andere manier van paard stallen.
Je kan toch moeilijk van andere eigenaren verwachten dat ze steeds voor de kosten op draaien omdat hun paarden spelen en jou dekens er van naar de haaien gaan! Men staat tenslotte op een PP omdat ze hun paard zoveel mogelijk paard willen laten zijn en daar hoort samen spelen ook bij.


Eigenlijk ben ik het hier wel mee eens, als apart zetten echt een optie is en jouw paard de enige is waarbij gesloopt word zou ik overwegen of dit wel een geschikte plek is.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:57

Risico van het vak, TS besluit het paard ergens neer te zetten in een groep (pp), met als risico dat de dekens worden verfromfraaid. Dan moet je het paard ergens anders neer zetten, of buiten een groep plaatsen, als je dit niet wilt.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:03

TS doet er alles aan om paard in goede gezondheid te houden, door met een deken de jeuk/eczeem te voorkomen/verminderen. Het zou toch wat wezen dat elk paard met eczeem dan maar alleen moet staan, omdat er slopers zijn?! Sorry, maar dat vind ik echt de omgekeerde wereld.
Zo kun je ook zeggen dat een slopend paard niet in een groep hoort te staan, want hij sloopt de spullen van een ander.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:10

Het zou voor mij ook verschil maken of het slopen door het spelen gebeurt, of omdat het paard dat sloopt zich verveelt.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:24

Elisa2 schreef:
Lastige situatie zeg..

Mijn eerste idee is, kun je geen deken met vaste hals om doen? Dat lost wellicht een deel van het probleem op.

Tja verder, ik heb zelf ook weleens zo'n sloper gehad maar die sloopte dan de dekens van zichzelf mijn andere paard dus waren de kosten sowieso voor mij. Zijn er andere zaken waar dit paard zich mee bezig kan houden? Een speelbal oid..andere dingen waar hij zijn tanden in kan zetten?

Daarnaast de kosten..ik vind dit een lastige, ik zou ook denken dat de pensionhouder verantwoordelijk is maar dit is wel een lastig en grijs gebied. Met de eigenaar van de sloper kunnen misschien afspraken gemaakt worden dat ze meebetaald..fifty/ fifty als haar paard echt dure dekens stuk maakt. Zelf zou ik ook meer denken aan zaken om te voorkomen dat dit gebeurd.


De pensionhouder verantwoordelijk stellen vind ik wel een hele originele. Die persoon is (1) toch niet verantwoordelijk voor de keuze van de eigenaar om dekens op te leggen; (2) kan nooit elk individueel gedrag inschatten; (3) heeft vaak niet eens de optie om groepen te splitsen of veranderen en (4) wordt meestal niet ingelicht over dat een paard een deken op krijgt.
Dus waarom die zou moeten betalen is mij een raadsel.

Overigens staat in bijna elk stalcontract wel één clausule dat de staleigenaar niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor zulke dingen. Anders zou er bijna overal met weidegang in kudde een algemeen verbod op dekens zijn vrees ik.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:37

StalNollie schreef:
Nounou.. Rustig aan.

Ik heb bij mijn schuurder een magneet in de manen kan voortaan zonder deken op de weide. Wellicht ook proberen waard

Is dat een magneet die mooie ruinen aantrekt?

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:39

Poekkie schreef:
De pensionhouder verantwoordelijk stellen vind ik wel een hele originele. Die persoon is (1) toch niet verantwoordelijk voor de keuze van de eigenaar om dekens op te leggen; (2) kan nooit elk individueel gedrag inschatten; (3) heeft vaak niet eens de optie om groepen te splitsen of veranderen en (4) wordt meestal niet ingelicht over dat een paard een deken op krijgt.
Dus waarom die zou moeten betalen is mij een raadsel.

Overigens staat in bijna elk stalcontract wel één clausule dat de staleigenaar niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor zulke dingen. Anders zou er bijna overal met weidegang in kudde een algemeen verbod op dekens zijn vrees ik.

De stal eigenaar handelt altijd in opdracht van de eigenaar van het paard. De gene die de opdracht geeft is verantwoordelijk.