Wat voor (bestel)auto zoek ik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Wat voor (bestel)auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 12:08

Momenteel rij ik een Kia Sorento. Deze is met hangen en wurgen door de keuring gekomen, maar advies was toch wel om iets anders te gaan zoeken. Maar wat?
Ik mag grijs kenteken rijden (zzp), dus dat heeft absoluut de voorkeur. Hij moet 2000kg kunnen trekken (2-paards met 2 grote pony’s). Daarom kwam ik op de Sorento uit een paar jaar terug. Fijne auto overigens, motorisch nog top, maar verder niet zo best onderhouden en hij gaat me teveel kosten.

Bestelbus is overigens ook een optie. Denk aan de niet-verlengde vito of traffic. Maar niet zo’n lang exemplaar dat ik er niet meer fatsoenlijk mee kan parkeren. Het moet wel een beetje te hanteren zijn.
Een station of suv heeft stiekem wel de voorkeur. Zijn er stations die 2 ton mogen trekken? De garage adviseert wel om voor een busje te gaan, met name vanwege onderhoud. Zij gaan overigens voor mij kijken. Maar het is wel handig om een lijstje modellen te hebben en ik weet niet wat voor modellen er allemaal zijn.
Handig om te weten: young timer is helemaal prima. Budget is ongeveer 5000 euro. Wel de intentie om hier langer dan 2 jaar mee te rijden :+

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:38

Ik zou dan kijken voor een Dodge Ram. Die heeft mijn vriend ook een aantal jaar met grijs kenteken gehad. Mag 3500 kg trekken. Echt een heerlijke combi. Weet alleen niet of dat voor je budget te vinden is.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat voor (bestel)auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 12:43

Ik denk niet dat die binnen budget past :=
En wat doet die in het onderhoud? Is dat een beetje fatsoenlijk?

Qua bestelbus vind ik bijvoorbeeld de peugeot expert 2.0 hdi ook wel interessant. Mag 2100 trekken.
Qua station denk ik aan Volvo.

Andere optie is gaan voor een auto die 1600 kan trekken. Voor de keren dat ik dan met 2 pony’s op pad ga zou ik een auto kunnen huren. En met 1600 kan ik wel met 1 pony op pad of een trailer vol hooi halen. Wat iets vaker gebeurt dan met 2 pony’s op pad.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat voor (bestel)auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:45

Ik had een beetje over je budget heen gelezen sorry.
Maar qua onderhoud was het wel prima te doen. Mijn vriend reed echt mega veel km dus dan gaat het wel hard.
Nu hij de Dodge niet meer heeft huur ik ook een busje voor de keren dat ik met 2 paarden op pad ga.
Mijn renault megane estate mag 1700 kg trekken.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:50

Een Volvo XC 90? Heerlijke auto’s om te rijden, veilig, en vallen op zich net wel net niet binnen je budget.
Of een Santa Fe, de 2.7 variant mag veel trekken, weet even niet of het boven of net 1900 was… mooie luxe fijne auto ook

Ik ga eens even denken wat wij nog op ons lijstje hadden staan. We hadden hetzelfde budget, alleen hoefde hij minder te trekken. Ik wil per se geen busje want het wordt bij mij ook echt mijn eigen dagelijkse auto, maar er zijn best wat suv en stations die dat mogen trekken en rond de 5000-7000 kosten.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:51

Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 09-01-23 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Wat voor (bestel)auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:52

Het zijn wel zuiplappen overigens als ze zoveel mogen trekken, dat is mijn enige minpunt nu aan de XC 90 helaas. Geen idee hoe dat zit als je voor een busje gaat eerlijk gezegd.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:56

Ik rijd in een Volkswagen transporter (of eigenlijk de campervariant, dus de California).
Mag 2500 kg trekken. Rijdt echt heerlijk, trekt mijn trailer ook echt met gemak.
En is ook bij de supermarkt nog gewoon mee te parkeren.

Ala camper past die niet binnen je budget, maar gewoon als bestelbus volgens mij wel?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 12:58

Sure_lee schreef:
Ik had een beetje over je budget heen gelezen sorry.
Maar qua onderhoud was het wel prima te doen. Mijn vriend reed echt mega veel km dus dan gaat het wel hard.
Nu hij de Dodge niet meer heeft huur ik ook een busje voor de keren dat ik met 2 paarden op pad ga.
Mijn renault megane estate mag 1700 kg trekken.

Voor mijn pony’s + trailer zou 1800kg zelfs nog genoeg zijn. Maar ik heb graag wat marge. Idee was om af en toe samen naar het bos te gaan. Maar niet wekelijks ofzo. Bos is dichtbij, maar te ver om te lopen.
Wat wel regelmatig terugkomt (minimaal 1x per maand) is hooi en stro. En op termijn zou ik meer met mijn jonkie op pad willen, maar dat is de komende 2 jaar nog niet aan de orde.

Dus vandaar ook wel een beetje de afweging wat voor auto het moet worden. :j


ontherun schreef:
Een Volvo XC 90? Heerlijke auto’s om te rijden, veilig, en vallen op zich net wel net niet binnen je budget.
Of een Santa Fe, de 2.7 variant mag veel trekken, weet even niet of het boven of net 1900 was… mooie luxe fijne auto ook

Ik ga eens even denken wat wij nog op ons lijstje hadden staan. We hadden hetzelfde budget, alleen hoefde hij minder te trekken. Ik wil per se geen busje want het wordt bij mij ook echt mijn eigen dagelijkse auto, maar er zijn best wat suv en stations die dat mogen trekken en rond de 5000-7000 kosten.

Ik ben niet zo bekend in de stations, dus alle info is welkom :j


Marije_jiplover schreef:
Ik rijd in een Volkswagen transporter (of eigenlijk de campervariant, dus de California).
Mag 2500 kg trekken. Rijdt echt heerlijk, trekt mijn trailer ook echt met gemak.
En is ook bij de supermarkt nog gewoon mee te parkeren.

Ala camper past die niet binnen je budget, maar gewoon als bestelbus volgens mij wel?

Ja die staat ook op mijn (nog korte) lijstje. Die is prima qua formaat :j

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wat voor (bestel)auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:14

Mijn man heeft ook een VW transporter en mag idd 2500 trekken. Hij heeft een automaat, maar eerlijk is eerlijk, het rijd echt ideaal. Hij heeft een 6 traps en met een trailer is het niet verstandig om naar zijn 6 te gaan, maar hand matig in zijn 5 te laten (beter voor de automaten bak).
Hij heeft hem wel met dubbele cabine.

Zelf een Volvo S80 2.0 diesel maar die mag maar 1600 trekken. Met de trailer rijd ik zelf veel binnendoor en dan verbruikt die wel wat meer. Route naar het bos hier heeft veel rotondes.
In het begin maakte ik de fout om met de trailer rond de 80/85 naar zijn 5 te gaan. Trekt die prima maar verbruikte wel veel meer dan wanneer ik in zijn 4 blijf.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Wat voor (bestel)auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:07

Nissan X-trail of Mitsubishi Outlander. De handgeschakelde diesels mogen allebei 2000 kg trekken. De Outlander is wel een klap zuiniger dan de X-trail. Expert/Jumpy kan ook heel goed. Maar die mogen niet allemaal 2000 kilo trekken, dus let erop welke je dan koopt. Dat zijn bussen, maar ik vind ze heel erg als auto rijden. Voelen minder "bussig" aan als bijvoorbeeld een Vito of een Renault Traffic.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat voor (bestel)auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 14:15

Ja dat laatste zoek ik inderdaad :j :D
De Jumpy gaat ook de lijst. De andere 2 ken ik ook. Goed om te weten dat de Outlander zuiniger is. De Sorento slurpt ook behoorlijk overigens.
Wat ik bij die 4x4’s wel een uitdaging vind is om er 1 te vinden die niet afgeragd is. Maar goed, daarom koop ik ‘m aan via mijn garage. Dat mogen zij checken voor aankoop :j

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat voor (bestel)auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:17

Ik zou ook gaan voor een transporter.

Annumarie

Berichten: 370
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:41

Even wachten.... er gaat iets niet goed in je redenering volgens mij, tenminste als je in NL woont; jouw auto moet nl ten aller tijden de trailer incl. maximaal gewicht kunnen en mogen trekken.... ookal hang je hem er leeg achter...
Dus ook voor de keer dat je maar 1 pony of hooi gaat halen MOET je auto het volle gewicht mogen en kunnen trekken (en jij daar het rijbewijs voor hebben).... je kunt niet zeggen "vandaag laad ik wat minder, dus mag er een lichtere auto voor".

Roodvos

Berichten: 6664
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:42

Mijn (handgeschakelde) Subaru Forester mag ook 2000 kg trekken. Voordeel daarbij is dat je niet alleen AWD maar ook een lage giering hebt.
Subaru Legacy of Outback kan je dan ook nog naar kijken.
Maar een Subaru met jouw budget zal wel een uitdaging worden denk ik.



Annumarie schreef:
Even wachten.... er gaat iets niet goed in je redenering volgens mij, tenminste als je in NL woont; jouw auto moet nl ten aller tijden de trailer incl. maximaal gewixht kunnen en mogen trekken.... ookal hang je hem er leeg achter...
Dus ook voor de keer dat je maar 1 pony of hooi gaat halen MOET je auto het volle gewicht mogen en kunnen trekken (en jij daar het rijbewijs voor hebben).... je unt niet zeggen "vandaag laad ik wat minder, dus mag er een lichtere auto voor".
Jij bent af voor deze quiz en mag ook niet terugkeren in de troostronde.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:44

Annumarie schreef:
Even wachten.... er gaat iets niet goed in je redenering volgens mij, tenminste als je in NL woont; jouw auto moet nl ten aller tijden de trailer incl. maximaal gewicht kunnen en mogen trekken.... ookal hang je hem er leeg achter...
Dus ook voor de keer dat je maar 1 pony of hooi gaat halen MOET je auto het volle gewicht mogen en kunnen trekken (en jij daar het rijbewijs voor hebben).... je kunt niet zeggen "vandaag laad ik wat minder, dus mag er een lichtere auto voor".


Wat een onzin. Die info is zo ontzettend achterhaald.

sasja0705
Berichten: 1982
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Wat voor (bestel)auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:06

Qua bestel of te wel grijs kenteken , dat verdwijnt 2025.
Als je m dan al hebt, mag je gewoon houden en moet je ook geen bpm afdragen... maar met blik op de toekomst.. als je de auto verkoopt krijg je bijna niets meer ervoor.
Grijs kenteken aanschaffen heeft dus eigen voor nu alleen maar nog nut als je er een dubbele kabine erbij hebt .
En let ook op met Dieselauto's... die zijn on aanschaf nu goed te betalen en ze zullen weliswaar niet verboden worden maar wordt toch echt ontmoedigd om ermee te gaan rijden (mrb gaat lekker omhoog, dieselprijs ook, grote steden mag je al met oudere niet
in, enz,enz) .
Wij waren laatst weer eens op zoek naar een opvolger voor onze Discovery Sport ( grijs kenteken EN diesel), maar wat een drama... vooral inruil.
Wij hebben nog niets kunnen vinden ...

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 15:59

sasja0705 schreef:
Qua bestel of te wel grijs kenteken , dat verdwijnt 2025.
Als je m dan al hebt, mag je gewoon houden en moet je ook geen bpm afdragen... maar met blik op de toekomst.. als je de auto verkoopt krijg je bijna niets meer ervoor.
Grijs kenteken aanschaffen heeft dus eigen voor nu alleen maar nog nut als je er een dubbele kabine erbij hebt .
En let ook op met Dieselauto's... die zijn on aanschaf nu goed te betalen en ze zullen weliswaar niet verboden worden maar wordt toch echt ontmoedigd om ermee te gaan rijden (mrb gaat lekker omhoog, dieselprijs ook, grote steden mag je al met oudere niet
in, enz,enz) .
Wij waren laatst weer eens op zoek naar een opvolger voor onze Discovery Sport ( grijs kenteken EN diesel), maar wat een drama... vooral inruil.
Wij hebben nog niets kunnen vinden ...

Wij hebben nog een nieuwe clio voor de deur. Maar die kan geen trailer trekken :D
Mocht ik naar de stad moeten, dan pak ik die (of ov). Maar daar rijdt mijn man woon-werk mee, dus in de praktijk zal ik het meeste in de trailerauto rijden.

De trailerauto wordt er 1 om af te rijden, die hoeft (in theorie) dus niets meer op te brengen. Maar daarom nu ook niet de hoofdprijs te kosten. Het mooiste is als ik er een jaar of 5 minimaal mee kan rijden. En dan zien we weer verder.
Bpm is voor mij niet interessant omdat ik in dit tarief met een young timer te maken heb. Plus privé aanschaf, 10% zakelijk moet rijden en de rest gewoon privé mag rijden. De wegenbelasting gaat ook wel veranderen, maar ook met 15% toeslag en later nog eens 7% ben ik nog steeds veel voordeliger uit dan dezelfde auto op geel kenteken.
Voor nu is dit gewoon het goedkoopste.

Annumarie schreef:
Even wachten.... er gaat iets niet goed in je redenering volgens mij, tenminste als je in NL woont; jouw auto moet nl ten aller tijden de trailer incl. maximaal gewicht kunnen en mogen trekken.... ookal hang je hem er leeg achter...
Dus ook voor de keer dat je maar 1 pony of hooi gaat halen MOET je auto het volle gewicht mogen en kunnen trekken (en jij daar het rijbewijs voor hebben).... je kunt niet zeggen "vandaag laad ik wat minder, dus mag er een lichtere auto voor".

Nee hoor :n
En ga er maar vanuit dat als ik nu een Kia Sorento rij en een 2-paardstrailer heb, ik ook het bijbehorende rijbewijs heb ;)

Roodsvos: dat denk ik niet. Misschien een oude Forester. Maar ik weet niet of die in onderhoud nu zo verstandig is :=
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 09-01-23 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11112
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:01

sasja0705 schreef:
Qua bestel of te wel grijs kenteken , dat verdwijnt 2025.
Als je m dan al hebt, mag je gewoon houden en moet je ook geen bpm afdragen... maar met blik op de toekomst.. als je de auto verkoopt krijg je bijna niets meer ervoor.
Grijs kenteken aanschaffen heeft dus eigen voor nu alleen maar nog nut als je er een dubbele kabine erbij hebt ..


het verdwijnt niet helemaal, maar inderdaad de BPM wordt dan gelijk getrokken en het voordeel van minder wegenbelasting wordt ook minder: Vanaf 2025 zal de wegenbelasting voor bedrijfswagens geleidelijk verhoogd worden met 15 procent. Een jaar later komt hier nog eens een kleine 7 procent bovenop.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:07

Sure_lee schreef:
Annumarie schreef:
Even wachten.... er gaat iets niet goed in je redenering volgens mij, tenminste als je in NL woont; jouw auto moet nl ten aller tijden de trailer incl. maximaal gewicht kunnen en mogen trekken.... ookal hang je hem er leeg achter...
Dus ook voor de keer dat je maar 1 pony of hooi gaat halen MOET je auto het volle gewicht mogen en kunnen trekken (en jij daar het rijbewijs voor hebben).... je kunt niet zeggen "vandaag laad ik wat minder, dus mag er een lichtere auto voor".


Wat een onzin. Die info is zo ontzettend achterhaald.

Ehm, die info is nooit juist geweest!


Over Volvo's kunnen we kort zijn, voor dat budget is er niks fatsoenlijks. Beneden 10k heb ik niks kunnen vinden, tenzij er meer dan 400k op de teller staat.....

VW T5 lees je eerst even in over motorproblemen bij een aantal types en automaten wil je al helemaal niet hebben.

Als het sterk moet zijn maar niet de hoofdprijs mag kosten, kijk eens voor een Iveco Massif. Niet moeders mooiste maar wel simpele, degelijke techniek.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:14

Roodvos schreef:
Mijn (handgeschakelde) Subaru Forester mag ook 2000 kg trekken. Voordeel daarbij is dat je niet alleen AWD maar ook een lage giering hebt.
Subaru Legacy of Outback kan je dan ook nog naar kijken.
Maar een Subaru met jouw budget zal wel een uitdaging worden denk ik.



Annumarie schreef:
Even wachten.... er gaat iets niet goed in je redenering volgens mij, tenminste als je in NL woont; jouw auto moet nl ten aller tijden de trailer incl. maximaal gewixht kunnen en mogen trekken.... ookal hang je hem er leeg achter...
Dus ook voor de keer dat je maar 1 pony of hooi gaat halen MOET je auto het volle gewicht mogen en kunnen trekken (en jij daar het rijbewijs voor hebben).... je unt niet zeggen "vandaag laad ik wat minder, dus mag er een lichtere auto voor".
Jij bent af voor deze quiz en mag ook niet terugkeren in de troostronde.

Wat op papier staat is te bewijzen en daar kijkt je verzekering naar mochten die moeten betalen. Dus in die zin klopt dit wel.

Ibbel

Berichten: 49156
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat voor (bestel)auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:23

Mazda CX5. De benzineversie mag 1800 kg trekken, de diesel 2000. Of er al CX5's te vinden zijn van 5000 euro weet ik niet. Fijne auto's (SUV-model) en ook nog zuinig.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:27

tamary schreef:
Wat op papier staat is te bewijzen en daar kijkt je verzekering naar mochten die moeten betalen. Dus in die zin klopt dit wel.

Wat in de wet staat is waar ook een verzekeraar zich aan te houden heeft!

Laat dit soort borrelpraat waar ie thuis hoort: aan de borreltafel.....

Ibbel

Berichten: 49156
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat voor (bestel)auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:32

Zou mooi zijn als een verzekeraar niet uit zou keren bij ongelukken bij verkeersovertredingen.
Zou wel héél goed werken om te hard rijden en rijden onder invloed tegen te gaan, denk ik. Zoiets hoeft maar even rond te zingen en dan gaat er een goede preventieve werking van uit :))

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:35

Ibbel schreef:
Zou mooi zijn als een verzekeraar niet uit zou keren bij ongelukken bij verkeersovertredingen.
Zou wel héél goed werken om te hard rijden en rijden onder invloed tegen te gaan, denk ik. Zoiets hoeft maar even rond te zingen en dan gaat er een goede preventieve werking van uit :))

Ehm, als je met te veel drank op brokken maakt, betaald je verzekeraar echt niet!

Ja, ze betalen de schade maar komen die kosten gewoon bij jou terug halen.