Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 20:42

Hoi! Door omstandigheden gaan wij snel van stal veranderen, dit weekend terwijl onze opzegtermijn 1 maand is. Nou vroeg ik me af of je, omdat je toch moet betalen, ook "recht" hebt op het hooi? Dwz, zouden we kunnen vragen of we het hooi voor een maand dan mee kunnen krijgen? Of is dit een hele rare gedachtegang? Het stalgeld is erg veel dus de dubbele lasten hakken er flink in.

Wie heeft hier ervaring mee? Hoe heb jij het geregeld met je opzegtermijn terwijl je al eerder weg was? Of betaalde je kale boxhuur?
Laatst bijgewerkt door bloemm op 25-01-23 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:48

Ik begrijp dit soort vragen nooit zo goed.
Er is een rede waarom je stijl op sprong wil verhuizen. Waarom zou je dan ook nog eens al je rechten op willen eisen? Je kan ook je maand uitzingen als het een geldkwestie is.

BigOne
Berichten: 38276
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:48

Wanneer je nu opzegt moet je tot eind februari nog betalen. Ik weet je reden van verplaatsen niet maar wanneer het niets met je huidige stalling te maken heeft kun je misschien wat regelen maar ook op je nieuwe stal heb je kosten die niet veranderen of je de die maand nu zelf hooi verzorgd of niet.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:51

Je kiest er zelf voor vroegtijdig te vertrekken dus ik zou zeggen; nee, want eigen keuze eerder weg te gaan. Ik zou als stal eigenaar in ieder geval raar opkijken en er niet mee akkoord gaan.

prompter

Berichten: 11113
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:53

Je reputatie als pensionklant wordt er ook niet beter op denk ik.

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:58

Ik heb altijd gewoon betaald welk bedrag afgesproken was. Als het kale huur was, en achteraf pas een factuur voor voer en dergelijke kwam, dan uiteraard alleen de kale huur betaald. Als het inclusief was dan betaalde ik gewoon dat bedrag. Heb er nooit moeilijk over gedaan.

Het klinkt nu wel alsof ik heel vaak verhuisd ben van stal whaha. Dat is dus absoluut niet zo hoor. Maar 2x of zo :D

En dat je dan zelf financieel er wat bij inschiet? Ja dat neem je voor lief of je blijft dus nog wel een maand staan op je huidige stal. Lijkt me vrij simpel toch.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:59

Theoretisch betaal je stalling plus hooi etc net zoals dat je afgesproken hebt. Maar het is praktisch niet heel handig om dan hooi voor een maand te claimen. Theoretisch klopt het (als je nu op zou zeggen en je paard zou laten staan dan verbruik je ook hooi) maar het is niet een heel handig iets om te doen. Denk ook niet dat je het krijgt. Je hebt vooraf afgesproken dat je die maand opzegtermijn accepteert dus moet je de consequenties dragen. Ongeacht of je terecht met gierende banden weggaat daar. Kies eieren voor je geld.

Elin_

Berichten: 9639
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:05

Hutcherson schreef:
Theoretisch betaal je stalling plus hooi etc net zoals dat je afgesproken hebt. Maar het is praktisch niet heel handig om dan hooi voor een maand te claimen. Theoretisch klopt het (als je nu op zou zeggen en je paard zou laten staan dan verbruik je ook hooi) maar het is niet een heel handig iets om te doen. Denk ook niet dat je het krijgt. Je hebt vooraf afgesproken dat je die maand opzegtermijn accepteert dus moet je de consequenties dragen. Ongeacht of je terecht met gierende banden weggaat daar. Kies eieren voor je geld.


Hier sluit ik me bij aan. Maand opzegtermijn is vaak ter bescherming van beide kanten. Stal eigenaar kan je niet zomaar op straat zetten en andersom kunnen ze alvast een nieuwe huurder zoeken. Nu is het niet zo dat je kunt gaan en dan vooralsnog van de diensten gebruik maken. Of je blijft gewoon de maand uitzitten en gebruiken waar je voor betaalt:)

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 21:06

Het ligt inderdaad aan de stal zelf helaas. Bij mijn vorige stalling werd hooi in de maand opzegtermijn niet verrekend (ik ga daar ook naar terug)

Op de huidige stal doen ze dat sowieso niet, dat wist ik al dus vandaar m'n gedachte gang om het dan maar mee te nemen. Waarschijnlijk staat er ook binnen een week weer een ander paard in onze stal dus ze verdienen er lekker aan ;).

pateeke
Berichten: 2217
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:35

Tja, je kiest er inderdaad zelf voor om eerder weg te gaan. Het lijkt me niet dat je dan "recht" hebt om hooi van een maand oid mee te nemen. Als jullie een goede verstandhouding hebben zou je het eventueel kunnen vragen, maar ik ken eerlijk gezegd geen staleigenaren die zouden zeggen: ja doe maar...

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:07

ik zou je recht in je gezicht uitlachen. Nu heb ik ook geen pensionklanten, en dat heeft een hele goed reden, namelijk dat ik absoluut geen geduld zou hebben met mensen als jij. Je bent op de hoogte van de voorwaarden, je kiest er zelf voor om weg te gaan en dan gaan miepen dat ze er wel lekker aan verdienen. Ook daar is de opzegtermijn voor. Om tijd te hebben nieuwe huurders te vinden. En nu hebben ze het geluk per direct iemand erin te kunnen zetten, maar daar schaden ze niemand mee, want jij bent toch al weg.

pinto_1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:13

Ik snap je gedachtengang, TS. Maar ik zou of mijn paard tot het eind van het termijn laten staan, of eerder weg gaan en het "verlies" betalen.
Andere scenario's ken ik niet, heb ik ook nog niet eerder van gehoord. ;)

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:36

In een minder goede markt voor de pensionhouder, is die stal niet opgevuld binnen een week. Nu is er veel vraag maar dat kan zomaar omkeren. Dan kan het zomaar maanden duren dus dekt ie zich in met een maand opzegtermijn.

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:44

Ik vind dat inderdaad wel een bijzondere gedachtengang, zou niet in me opkomen en zou daar ook niet mee akkoord gaan als pensionhouder zijnde.

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:52

Ik vind de reacties als ‘ik zou je recht in je gezicht uitlachen’ niet bepaald fraai.

Je kan het uiteraard altijd voorstellen, of de mogelijkheid er is om het hooi mee te krijgen. Een open gesprek aangaan kan wellicht wat teweeg brengen.

Ik zie zelf niet in waarom een pensionhouder daar wel of niet mee akkoord zou gaan. Alhoewel dat wellicht ligt aan hoe er wordt gevoerd. Kleine baaltjes zijn makkelijker mee te geven dan grote pakken bijv. Ook de verstandhouding is belangrijk.

Wij hebben onze eigen paddock paradise en ik haal regelmatig hooi bij de stalling waar ik jaren heb gestaan. Ik weet vrij zeker dat deze pensionhouder bij een vraag als deze zou zeggen dat er gerust wat hooi mee mee mag, maar dat je dan zelf voor het transport mag zorgen. :j

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:09

IHN schreef:
ik zou je recht in je gezicht uitlachen. Nu heb ik ook geen pensionklanten, en dat heeft een hele goed reden, namelijk dat ik absoluut geen geduld zou hebben met mensen als jij. Je bent op de hoogte van de voorwaarden, je kiest er zelf voor om weg te gaan en dan gaan miepen dat ze er wel lekker aan verdienen. Ook daar is de opzegtermijn voor. Om tijd te hebben nieuwe huurders te vinden. En nu hebben ze het geluk per direct iemand erin te kunnen zetten, maar daar schaden ze niemand mee, want jij bent toch al weg.


Dit. En dat heb ik wel pensionklanten.

Ibbel

Berichten: 49160
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:14

Kennelijk is niet de kwaliteit en de hoeveelheid van het ruwvoer de reden voor verhuizen. Da's dan wel weer mooi.

Maar verder: nee, je kunt dat ruwvoer niet claimen. Ik zou het ook niet doen, het geeft je idd een bepaalde reputatie en reken maar dat die zich rondspreekt. Mocht je ooit toch weer willen verhuizen komt dat als een boemerang bij je terug.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:15

Ik heb toevallig mijn stal vandaag opgezegd en we vetrekken zondag. Ik betaal 100,- opzegkosten minus de borg van de sleutels. Heeft niets met geld te maken, en mocht iemand het willen wetwn, mag je me een pb sturen. Ik ga weg op een positieve manier en er is absoluut geen sprake van ruzie oid.

Ik ben blij dat deze regeling is getroffen op mijn huidige stal. Mochten ze toch de volledige maand feb. willen innen, zou ik inderdaad kijken of er niet een regeling gettoffen kan worden. Ik ga niet weg om financiële redenen, maar een dubbele maand stalhuur is in mijn ogen zonde geld. Ik zie het dan meer als een boete voor het niet respecteren van de maand opzegtermijn. Dus dan mag ik ook wel wat eisen stellen aan mijn vetrek vind ik.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 00:20

Prima dat jullie me recht in het gezicht uitlachen. Ik betaal 475 euro per maand, ik verhuis doordat de pensioneigenaren hun belofte niet nakomen en omdat mijn paard eronder lijd ben ik noodgedwongen te verhuizen. Ik heb overigens geen ruzie met de eigenaar, we hebben er volwassen over gepraat.


Bij mijn vorige stal ben ik heel goed weggegaan en kwamen ze er zelf mee dat ik voor de periode dat mijn paard er niet stond geen hooi hoefde te betalen, wel kale stalhuur en dat heb ik ook gewoon gedaan. Ik betaal in principe gewoon voor het hooi dus als je het plat bekijkt dacht ik misschien heb je ook recht om het af te nemen en was ik benieuwd naar ervaringen hierin. Mij referentiekader is anders dan dat van jullie, ik ben pas 1x in mijn leven van stal veranderd vandaar de vraag.
Laatst bijgewerkt door bloemm op 26-01-23 00:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:23

Ik heb op stallen met en zonder opzegtermijn gestaan.
Op sommige stallen was het inclusief hooi, op andere niet en was het vaak al ingekocht en had ik meebetaald.
Maar ik heb nooit de behoefte gevoeld om er een claim op te leggen.

Ik zou het dus niet doen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 07:32

bloemm schreef:
Prima dat jullie me recht in het gezicht uitlachen. Ik betaal 475 euro per maand, ik verhuis doordat de pensioneigenaren hun belofte niet nakomen en omdat mijn paard eronder lijd ben ik noodgedwongen te verhuizen. Ik heb overigens geen ruzie met de eigenaar, we hebben er volwassen over gepraat.


Bij mijn vorige stal ben ik heel goed weggegaan en kwamen ze er zelf mee dat ik voor de periode dat mijn paard er niet stond geen hooi hoefde te betalen, wel kale stalhuur en dat heb ik ook gewoon gedaan. Ik betaal in principe gewoon voor het hooi dus als je het plat bekijkt dacht ik misschien heb je ook recht om het af te nemen en was ik benieuwd naar ervaringen hierin. Mij referentiekader is anders dan dat van jullie, ik ben pas 1x in mijn leven van stal veranderd vandaar de vraag.


Ik vind het ook erg kort door de bocht altijd maar meteen van het negavtieve uit te gaan zonder enige kennis van context. Het is ontzettend vervelend dat je zo plots naar een andere stal moet zoeken en geeft veel stress (ik kan het weten). En zoals ik al zei, ik vind dat je wel wat eisen mag hebben.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:10

bloemm schreef:
Het ligt inderdaad aan de stal zelf helaas. Bij mijn vorige stalling werd hooi in de maand opzegtermijn niet verrekend (ik ga daar ook naar terug)

Op de huidige stal doen ze dat sowieso niet, dat wist ik al dus vandaar m'n gedachte gang om het dan maar mee te nemen. Waarschijnlijk staat er ook binnen een week weer een ander paard in onze stal dus ze verdienen er lekker aan ;).

Dat is dubbel verhuren van een object en dat mag niet. Althans, ze mogen er niet dubbel geld voor vangen.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:16

Ik snap je gedachtengang heel goed, je betaald tenslotte voor het hooi en het krachtvoer.
Op mijn vorige stal heeft ook wel eens iemand het hooi en voer voor een maand mee gevraagd en gekregen.
Omdat ze voor die maand nog moest betalen kreeg ze het gewoon netjes mee, het was tenslotte betaald.
Dus ik geef je groot gelijk als je er om vraagt.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 09:16

Hilary schreef:
bloemm schreef:
Het ligt inderdaad aan de stal zelf helaas. Bij mijn vorige stalling werd hooi in de maand opzegtermijn niet verrekend (ik ga daar ook naar terug)

Op de huidige stal doen ze dat sowieso niet, dat wist ik al dus vandaar m'n gedachte gang om het dan maar mee te nemen. Waarschijnlijk staat er ook binnen een week weer een ander paard in onze stal dus ze verdienen er lekker aan ;).

Dat is dubbel verhuren van een object en dat mag niet. Althans, ze mogen er niet dubbel geld voor vangen.


Jawel zolang er altijd ergens een stal beschikbaar is. In het contract staat immers niet gespecificeerd om welke box het exact gaat.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:10

Ik vind het dus weer niet zo’n rare gedachtegang. Je hebt ervoor betaald toch? Het argument dat je dan jezelf een reputatie neerzet als pensionklant vind ik ook bijzonder. Je claimt alleen daar waar je recht op hebt, niks meer niks minder. Als mensen daar iets van vinden dan zegt dat imo meer wat over hen dan over jou.

Daarbij is het verstandig om je paard rustig te laten wennen aan het hooi op de andere stal (er even vanuit gaande dat dit van andere kwaliteit is). Mocht je het hooi meenemen kun je het de eerste periode mengen.