Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 07:47

Poekkie schreef:
imaudy schreef:
Sommige stallen verdienen lekker op deze manier. De klanten niet kunnen houden en dan op deze manier geld krijgen.


Ja zeker, een box brengt 50 euro op ofzo :')
Stel dat het hooi nog eens 75 was dan is het 1 goed maandje geweest ja. Echt om rijk van te worden.


Als er een paar dagen later een nieuw paard in staat zal de winst op de klant die weg is echt wel hoger zijn dan 50 euro.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:01

Je wilt het echt niet begrijpen he :')
Gewoon al 5 nieuwe pakken vlas erin is al de helft van de ‘winst’ op het oude paard weg… en dan moet het nog echt een nieuwe zijn en niet eentje die van box wou wisselen. Echt, een wissel van paarden is absoluut geen verdienmodel.

Dat van het eten bij all-inclusive vind ik wel een goede vgl. Bij het kattenpension hier betaal ik overigens ook mijn volledige reservatieperiode en krijg ik niets terug als ik ze eerder kom halen.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:04

Ik snap de vraag van ts wel hoor, geen rare gedachtengang, maar niet heel gangbaar dat daar wat mee wordt gedaan volgens mij. De vergelijking van een all inclusive klinkt idd aannemelijk.. Maar je kunt altijd vragen of kale huur mogelijk is voor die laatste maand. Nee heb je, ja kan je krijgen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:11

Poekkie schreef:
Je wilt het echt niet begrijpen he :')
Gewoon al 5 nieuwe pakken vlas erin is al de helft van de ‘winst’ op het oude paard weg… en dan moet het nog echt een nieuwe zijn en niet eentje die van box wou wisselen. Echt, een wissel van paarden is absoluut geen verdienmodel.

Dat van het eten bij all-inclusive vind ik wel een goede vgl. Bij het kattenpension hier betaal ik overigens ook mijn volledige reservatieperiode en krijg ik niets terug als ik ze eerder kom halen.


Poekkie, die kosten maak je ook als de klant na de opzegtermijn weg gaat, dus dat is echt bullshit wat je daar zegt. Die kan je niet aanrekenen als de klant eerder weg gaat. Simpelweg niet de klant zijn/haar probleem.

Ik ben blij dat ik nooit zo'n starre stalbaas heb getroffen.
Ben 2x in 15 jaar van stal gewisseld, maar beide keren op tijd opgezegd en bij de 2e gevraagd of ik tegen kale huur de box een maand of 2 langer mocht reserveren, omdat ik niet zeker was dat het zou lukken op de nieuwe stal. Uiteindelijk hebben we een andere constructie afgesproken, maar ik vond het echt een normale vraag.
Wel was dit na dat ik de 'normale' opzegtermijn gewoon vol had gemaakt.

TS, ik zou inderdaad mijn verlies nemen. Ja het is veel geld, maar als er geen duidelijke afspraken op papier staan, ben je afhankelijk van de coulance van de staleigenaar en die lijkt niet heel ruim te zijn zeg maar. Met ruzie of gedoe ergens weg zou het mij ook niet waard zijn.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:14

Overleg even met je stalhouder, ik heb ook wel eens mensen gehad die halverwege de maand weg gingen, vaak had ik direct opvulling voor die box en dus deelde ik t stalgeld door het aantal dagen en liet ik ze alleen betalen voor de dagen dat ze er daadwerkelijk hadden gestaan.

Als ze die box niet direct gevuld hebben en je hebt een contact getekend dan kan je t vragen of het voer mee mag.Ik zou zelf als stalhouder weigeren. Jij wil eerder weg en dat is helemaal prima maar dan wel volgens afspraak en contract.
Krijg je op de nieuwe stal ook een maand korting op t voer als de oude stal je het hooi en krachtvoer mee geeft?

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:05

Daphara schreef:
Als TS wil, mag ze zelfs de komende maand de box vol zetten met spullen, immers heeft ze er huur voor betaald. Een beetje pensionbaas zal gewoon tegemoet komen, volledig stalgeld lijkt mij onzin.

;
Dat is geen onzin, het is wat je contractueel overeengekomen bent. Een contract is er met een reden, nl. duidelijke afspraken die zowel de consument (klant) als staleigenaar beschermt. Keer het eens om: staleigenaar beslist dat je moet vertrekken en houdt zich niet aan een opzegtermijn en je moet dus de volgende dag op een nieuwe stal staan. Dat wil je toch ook niet en is toch ook niet realistisch voor de pensioenklant?
En de box volstouwen met spullen; waarom zou je dat überhaupt willen? Je gaat er niet mee bereiken dat je dan minder moet betalen of toch hooi meekrijgt. Enige wat je bereikt is misschien dat je materiaal beschadigd wordt en je dan nog meer kosten hebt.

bloemm schreef:
Hier helaas dus precies hetzelfde.. mondelinge afspraken. Mijn muur beweegt nog meer mee dan mijn pensionbaas dus helaas ook niks tussen te krijgen. Hij ziet zelf het probleem ook niet. We zijn het niet eens geworden, zonder ruzie maar ik ga ook geen welles nietes spelletje spelen, het is nou eenmaal zo. Na het advies in dit topic ook besloten er verder ook niet meer over te beginnen maar gewoon weg te gaan zonder hooi ;). Iemand hier zei dat ik het nog een tijdje zou kunnen mixen, dat was dus gedeeltelijk mijn idee.

Herkenbaar. Ik ben het met desbetreffende staleigenaar ook niet eens geraakt over een discussiepunt en hij zag het probleem ook niet wat ik probeerde aan te kaarten. Gezien het contractueel zodanig vaag omschreven was, heb ik het er ook bij gelaten en heb ik me wel netjes aan de overeengekomen afspraken gehouden. Dat hij ook toen we weggingen zich niet aan de overeengekomen afspraken hield, zegt meer over hem dan over mij. Ik ben (en vooral mijn pony is) blij dat we verhuisd zijn. Dat was voor mij uiteindelijk het belangrijkste. Ik vond het een verdere discussie / welles-nietes kwestie niet (meer) waard.
Hopelijk ervaar je ook die opluchting als je paard op de nieuwe plek staat en knapt je paard weer snel op!

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:14

MarliesV schreef:
Poekkie schreef:
Je wilt het echt niet begrijpen he :')
Gewoon al 5 nieuwe pakken vlas erin is al de helft van de ‘winst’ op het oude paard weg… en dan moet het nog echt een nieuwe zijn en niet eentje die van box wou wisselen. Echt, een wissel van paarden is absoluut geen verdienmodel.

Dat van het eten bij all-inclusive vind ik wel een goede vgl. Bij het kattenpension hier betaal ik overigens ook mijn volledige reservatieperiode en krijg ik niets terug als ik ze eerder kom halen.


Poekkie, die kosten maak je ook als de klant na de opzegtermijn weg gaat, dus dat is echt bullshit wat je daar zegt. Die kan je niet aanrekenen als de klant eerder weg gaat. Simpelweg niet de klant zijn/haar probleem.

Ik ben blij dat ik nooit zo'n starre stalbaas heb getroffen.
Ben 2x in 15 jaar van stal gewisseld, maar beide keren op tijd opgezegd en bij de 2e gevraagd of ik tegen kale huur de box een maand of 2 langer mocht reserveren, omdat ik niet zeker was dat het zou lukken op de nieuwe stal. Uiteindelijk hebben we een andere constructie afgesproken, maar ik vond het echt een normale vraag.
Wel was dit na dat ik de 'normale' opzegtermijn gewoon vol had gemaakt.

TS, ik zou inderdaad mijn verlies nemen. Ja het is veel geld, maar als er geen duidelijke afspraken op papier staan, ben je afhankelijk van de coulance van de staleigenaar en die lijkt niet heel ruim te zijn zeg maar. Met ruzie of gedoe ergens weg zou het mij ook niet waard zijn.


Je maakt die idd maar voor mij wel een reden om niet te beginnen met overal extra’s weg te geven. Een wissel is een kost, geen verdienmodel zoals sommigen beweren.

Overigens dat van die fiets mag echt niet. Al zou ik wel het nog wel ludiek vinden om die dan ‘s morgends mee buiten te zetten en ‘s avonds een bericht te sturen dat hij schade heeft van het spelen in de kudde en nog buiten staat omdat hij weigerde mee te komen aan het halster. Want ja die service staat ook in het contract.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:16

Ik snap je vraag ook zeker TS. Vind dat er sommige bokkers zijn die ook wel heel naar doen tegen je.
Een kale huur zou op zijn plaatst zijn maar dat is iets wat je met de stalhouder moet bespreken, helaas is de ervaring dat als men zich aan eerdere afspraken al niet kunnen houden, je als eigenaar paard eieren voor je geld kiest.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:52

Ik vind het wel een rare vraag eigenlijk, maar ligt er vooral aan wat er omschreven is qua afspraken.

Als je maandelijks betaald voor stalling incl. x hooibalen per maand sop papier is het bespreken van meenemen van x hooibalen al minder gek.

Als in een contract staat dat je box A huurt, oppervlak x m2 doe je dit tot en met met einde opzegtermijn. Dan zou je het kunnen interpreteren als zelf gebruiken voor opslag omdat je de ruimte immers huurt. Maar vaak huur je geen kale ruimte, maar een dienst.

Stalling op locatie voor je paard incl. voer/ voeren en binnen/ buiten zetten evt mesten en weidegang bv. Je paard eerder dan einde looptijd weghalen is een keus. Je kan dan niet verwachten tot einde opzegtermijn dat de pensionhouder voor je paard blijft zorgen terwijl je paard op een andere locatie staat. Dan kun je ook niet selectief kiezen voor wat wel en niet jou uitkomt. Dat kan de pensionhouder ook niet.

En waar je precies recht op hebt is leuk om te weten, maar heb je niet eens zoveel aan. De bedragen zijn te klein om evt. recht te behalen. Je hebt er tig keer meer aan om gewoon redelijkerwijs gesprek aan te gaan.

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:57

Ontzettend jammer hoe het is gegaan bij je vorige stal TS. Ik vind het schandalig dat de staleigenaar je het hele bedrag laat betalen, hij komt tenslotte zijn eigen afspraken niet na waardoor jij gedwongen word te verhuizen voor de gezondheid voor je paard (als ik het goed begrijp). Snap heel goed je gedachten gang maar zoals al meer bokkers zeiden: Denk dat je er beter aan doet om het te accepteren en je richt op je mooie nieuwe stal. Denk niet dat er een andere oplossing voor is jammer genoeg :(:) . Ik hoop wel dat je het op je nieuwe stal naar je zin krijgt! :)

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:28

Poekkie schreef:
MarliesV schreef:

Poekkie, die kosten maak je ook als de klant na de opzegtermijn weg gaat, dus dat is echt bullshit wat je daar zegt. Die kan je niet aanrekenen als de klant eerder weg gaat. Simpelweg niet de klant zijn/haar probleem.

Ik ben blij dat ik nooit zo'n starre stalbaas heb getroffen.
Ben 2x in 15 jaar van stal gewisseld, maar beide keren op tijd opgezegd en bij de 2e gevraagd of ik tegen kale huur de box een maand of 2 langer mocht reserveren, omdat ik niet zeker was dat het zou lukken op de nieuwe stal. Uiteindelijk hebben we een andere constructie afgesproken, maar ik vond het echt een normale vraag.
Wel was dit na dat ik de 'normale' opzegtermijn gewoon vol had gemaakt.

TS, ik zou inderdaad mijn verlies nemen. Ja het is veel geld, maar als er geen duidelijke afspraken op papier staan, ben je afhankelijk van de coulance van de staleigenaar en die lijkt niet heel ruim te zijn zeg maar. Met ruzie of gedoe ergens weg zou het mij ook niet waard zijn.


Je maakt die idd maar voor mij wel een reden om niet te beginnen met overal extra’s weg te geven. Een wissel is een kost, geen verdienmodel zoals sommigen beweren.

Overigens dat van die fiets mag echt niet. Al zou ik wel het nog wel ludiek vinden om die dan ‘s morgends mee buiten te zetten en ‘s avonds een bericht te sturen dat hij schade heeft van het spelen in de kudde en nog buiten staat omdat hij weigerde mee te komen aan het halster. Want ja die service staat ook in het contract.


Je kunt geen 5 pakken vlas nieuw vergelijken met 2x475 euro. Mijn stalhouder verdient zeker meer dan 50 euro per box hoor.
Je kunt behoorlijk star over. Alsof je hoe dan ook recht hebt op het volle bedrag van de opzegtermijn en hoe mensen durven te vragen of ze hooi mee mogen. Er zijn zelfs nog stallen die geen opzegtermijn hebben. Ik heb eens een halve maand stalgeld terug gekregen omdat ik halverwege de opzegtermijn wegging en er meteen een ander in mijn stal ging. Als dank heb ik de stal op orde gemaakt voor het nieuwe paard. Zo kan het ook.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:50

Ik ben vrij zeker van niet maar als je de berekening eens wil maken, feel free to share here :)

En ja geen opzegtermijn kan je ook afspreken natuurlijk. Maar als je daar initieel wel akkoord mee bent gegaan vind ik het idd een zeer onbeschofte vraag.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:53

Ik neem aan dat je als stalhouder verdient aan het stallen van pensionpaarden zeker als het stalgeld 475 bedraagt. (Anders doe je volgens mij iets niet goed :D ) Als vertrekkende huurder ben ik gewend alleen kale boxhuur te betalen als ik opzeg. Overigens zit ik meestal wel de opzegtermijn uit. Geldt ook voor vakantie. Als ik mijn paard tijdens mijn vakantie 6 weken op de wei wil zetten op een andere locatie betaal ik ook de kale huur door, om zeker te zijn van dat plekje als ik weer terug kom. Het paard verbruikt ten slotte geen hooi, strooisel en krachtvoer.
Ik zou het netjes gevonden hebben als de staleigenaar gewoon de kale boxhuur rekent. Aan het stro, hooi en krachtvoer heeft de stalhouder geen inkomstenderving. Als de box die maand niet vol komt natuurlijk wel. De opzegmaand is bedoeld om dat risico af te dekken (als een soort verzekering, zeg maar). Ik ken niet 1 stal meer die niet minimaal voor 1 maand contractueel dat risico afgedekt heeft.
Maar in het voer zit geen enkel risico voor de stalhouder. Dat hoeft dan ook niet doorberekend te worden.

En nee, ik vind het geen onbeschofte vraag. Als je een contract sluit en er staat een maand opzegtermijn in, is dat meestal niet gespecificeerd. Je kunt beter vooraf daar vragen over stellen, dat is zo. Maar niet iedereen denkt daar van tevoren over na, ook omdat het betalen voor een kale box niet ongebruikelijk is.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 27-01-23 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57946
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:05

MarliesV schreef:
Poekkie, die kosten maak je ook als de klant na de opzegtermijn weg gaat, dus dat is echt bullshit wat je daar zegt. Die kan je niet aanrekenen als de klant eerder weg gaat. Simpelweg niet de klant zijn/haar probleem.

Ik ben blij dat ik nooit zo'n starre stalbaas heb getroffen.
Ben 2x in 15 jaar van stal gewisseld, maar beide keren op tijd opgezegd en bij de 2e gevraagd of ik tegen kale huur de box een maand of 2 langer mocht reserveren, omdat ik niet zeker was dat het zou lukken op de nieuwe stal. Uiteindelijk hebben we een andere constructie afgesproken, maar ik vond het echt een normale vraag.
Wel was dit na dat ik de 'normale' opzegtermijn gewoon vol had gemaakt.

TS, ik zou inderdaad mijn verlies nemen. Ja het is veel geld, maar als er geen duidelijke afspraken op papier staan, ben je afhankelijk van de coulance van de staleigenaar en die lijkt niet heel ruim te zijn zeg maar. Met ruzie of gedoe ergens weg zou het mij ook niet waard zijn.

Maar dan is de opzegtermijn wel volledig betaald. In dit geval zou een deel van de opzeg termijn "vergoed" worden in de vorm van hooi.

Als je akkoord gegaan bent met die termijn betaal je hem gewoon. En dan nog, hoe wil je uit rekenen hoeveel hooi TS mee naar huis mag nemen?
Als iemand daar bij mij echt op zou staan dan zou ik zoveel mogelijk in de koffer dumpen en succes er mee! En nú opflikkeren met die knol.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:07

Dus 50 euro winst per box Poekkie, reken je bij de kosten ook je eigen werkloon mee?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:16

Als ik dat zou meerekenen dan kom ik er niet eens aan uit. Eigelijk draai ik al verlies als ik de verzekering van alles hier zou moeten meerekenen. Maar ik heb ook niet zoveel pensionpaarden als een grote stal en betaal er ook wel mijn eigen 2 paarden en 2 shets mee van. Allez deels toch, helemaal lukt ook al niet meer tegenwoordig.

Als je 40 paarden oid hebt en dat professioneel uitbaat, dus als enige inkomstenbron of met personeel zou ik de arbeidskosten zeker wel meetellen ja. Gezien het hier om een stalprijs van 475 euro gaat verwacht ik dat het geen particulier stalletje zou zijn.

Laat je rekentalent er gerust eens op los, je zal versteld staan :D

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:22

Als een stal wil meewerken kun je daar best een berekening op maken hoor... Een stal weet vaak wel hoeveel kg er per paard ongeveer gevoerd wordt per dag in welk seizoen. Een dikke plak hooi is ongeveer 2kg, dus dan kijk je naar het aantal kg of aantal plakken per dag en vermenigvuldigd dat met het aantal dagen en deelt het door het gewicht van een pakje hooi of baaltje voordroog. Of je rekent direct met aantallen pakjes of balen.

Met grote balen is ruwvoer mee geven minder handig.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57946
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:25

joyce B schreef:
Als een stal wil meewerken kun je daar best een berekening op maken hoor... Een stal weet vaak wel hoeveel kg er per paard ongeveer gevoerd wordt per dag in welk seizoen. Een dikke plak hooi is ongeveer 2kg, dus dan kijk je naar het aantal kg of aantal plakken per dag en vermenigvuldigd dat met het aantal dagen en deelt het door het gewicht van een pakje hooi of baaltje voordroog. Of je rekent direct met aantallen pakjes of balen.

Met grote balen is ruwvoer mee geven minder handig.

De meeste grote stallen werken in mijn ervaring met grote balen om de prijs enigszins te drukken. Overal waar ik gestaan heb werkte ze iig met grote balen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:29

Een maand verbruik is ongeveer 1 a 1,5 grote (450) kg baal. Uitrekenen is niet zo moeilijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57946
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:36

Poekkie schreef:
Een maand verbruik is ongeveer 1 a 1,5 grote (450) kg baal. Uitrekenen is niet zo moeilijk.

mwah, ik heb hier twee veulens staan die deze maand op 17 dagen door een grote baal heen gegaan zijn. :+ Dus zo zeker zou ik daar niet van zijn. Ja, een 450kg baal. Ik weet wanneer ze gebracht is, zij zijn de enige twee die er van eten en ik heb vandaag een nieuwe besteld dus er is echt geen twijfel over wie die baal verorberd heeft.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:39

Ik snap niet wat er zo moeilijk is aan uitrekenen wat de kosten zijn. Iedere stal weet toch wel wat een gemiddeld paard aan hooi, stro en krachtvoer verbruikt per maand? Dan weet je ook hoeveel korting je zou kunnen geven. Je hoeft het toch niet per sprietje uit te rekenen?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 27-01-23 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57946
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:41

Babootje schreef:
Ik snap niet wat er zo moeilijk is aan uitrekenen wat de kosten zijn. Iedere stal weet toch wel wat een paard aan hooi, stro en krachtvoer verbruikt per maand? Dan weet je ook hoeveel korting je zou kunnen geven.

Maar waarom zou je dat als stal gaan uitrekenen als dat gewoon overeen gekomen is? :?
Je weet als klant toch waar je aan begint als er getekend is voor 1 maand opzeg.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:43

Ayasha schreef:
Babootje schreef:
Ik snap niet wat er zo moeilijk is aan uitrekenen wat de kosten zijn. Iedere stal weet toch wel wat een paard aan hooi, stro en krachtvoer verbruikt per maand? Dan weet je ook hoeveel korting je zou kunnen geven.

Maar waarom zou je dat als stal gaan uitrekenen als dat gewoon overeen gekomen is? :?
Je weet als klant toch waar je aan begint als er getekend is voor 1 maand opzeg.


Nee dat hoeft niet. Omdat het doorberekenen van kale box als je eerder vertrekt dan de opzegtermijn is afgelopen ook gebruikelijk is. Dus als niet concreet is gemaakt wat er wel of niet bij de opzegtermijn is betrokken, kun je daar best nog een discussie over hebben.
Daar wordt niet altijd van tevoren over nagedacht.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:50

@Poekkie, ik heb laatst de inkomsten en uitgaven hier op een rijtje gezet.

Ruwvoer is echt maar een heel klein deel van de totale kosten bij onze kleinschalige stal. Mijn stalgeld van €175,-/180,- met 3 pension en 2 eigen, was zeker niet kostendekkend voor alle vaste lasten.


per paard gaat het gemiddeld om €30,-tot €45,- ruwvoer per maand als ik het in moet kopen. Naast weidegang/gras. Ik heb van eigen land en dat lijkt goedkoper, maar eigenlijk moet ik de trekker en overige benodigde materieralen aanschaf/onderhoud/afschrijving ook rekenen. En mijn uren, en de diesel

Als ik ze op stal heb in de nacht komt er per paard ongeveer €40,- t/m €48,- bij per maand. Maar ik heb gezegd dat mensen zelf hun strooisel betalen naar verbruik als ze hun paard in een eigen stal willen hebben.
(Groepshuisvesting ongeveer €10,- per maand,alleen opstrooien in erg natte of koude periodes)

Krachtvoer doen we hier ook niet inclusief gelukkig. Dat is enorm gestegen in prijs. Kost als snel €20,- tot wel €100,- per paard per maand afhankelijk van merk, soort voer en hoeveelheid die gevoerd wordt.

EN
hier rekenen we geen arbeidsloon.
En heb ik mazzel met hooien dat er geen btw gerekend wordt. Professionele stallen zullen echt veel hogere stalprijzen moeten hanteren en meer paarden op minder oppervlakte om bedrijfsmatig gezien winst te kunnen maken op pensionstallen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57946
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:51

Babootje schreef:
Ayasha schreef:

Maar waarom zou je dat als stal gaan uitrekenen als dat gewoon overeen gekomen is? :?
Je weet als klant toch waar je aan begint als er getekend is voor 1 maand opzeg.


Nee dat hoeft niet. Omdat het doorberekenen van kale box als je eerder vertrekt dan de opzegtermijn is afgelopen ook gebruikelijk is. Dus als niet concreet is gemaakt wat er wel of niet bij de opzegtermijn is betrokken, kun je daar best nog een discussie over hebben.
Daar wordt niet altijd van tevoren over nagedacht.

Ik twijfel er niet aan dat je over kan discussiëren maar of je er ook iets mee gaat winnen?
Neem nu dit geval. TS zegt "ik wil het hooi van de maand."
Stal zegt: "nee. Dat zit in je opzeg."

Ga je voor 50 euro hooi een rechtzaak starten?
En indien niet, wat zijn je verdere opties? Ik ga er van uit dat de huur al betaald is in dit geval, indien niet kan je de bal natuurlijk nog in het andere kamp leggen (en je reputatie op het spel zetten) en enkel kale huur betalen en dan is het aan de stal om zich af te vragen of het het waard is.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-01-23 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt