Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:53

Ayasha schreef:
MarliesV schreef:
Poekkie, die kosten maak je ook als de klant na de opzegtermijn weg gaat, dus dat is echt bullshit wat je daar zegt. Die kan je niet aanrekenen als de klant eerder weg gaat. Simpelweg niet de klant zijn/haar probleem.

Ik ben blij dat ik nooit zo'n starre stalbaas heb getroffen.
Ben 2x in 15 jaar van stal gewisseld, maar beide keren op tijd opgezegd en bij de 2e gevraagd of ik tegen kale huur de box een maand of 2 langer mocht reserveren, omdat ik niet zeker was dat het zou lukken op de nieuwe stal. Uiteindelijk hebben we een andere constructie afgesproken, maar ik vond het echt een normale vraag.
Wel was dit na dat ik de 'normale' opzegtermijn gewoon vol had gemaakt.

TS, ik zou inderdaad mijn verlies nemen. Ja het is veel geld, maar als er geen duidelijke afspraken op papier staan, ben je afhankelijk van de coulance van de staleigenaar en die lijkt niet heel ruim te zijn zeg maar. Met ruzie of gedoe ergens weg zou het mij ook niet waard zijn.

Maar dan is de opzegtermijn wel volledig betaald. In dit geval zou een deel van de opzeg termijn "vergoed" worden in de vorm van hooi.

Als je akkoord gegaan bent met die termijn betaal je hem gewoon. En dan nog, hoe wil je uit rekenen hoeveel hooi TS mee naar huis mag nemen?
Als iemand daar bij mij echt op zou staan dan zou ik zoveel mogelijk in de koffer dumpen en succes er mee! En nú opflikkeren met die knol.


Oh nee zeker niet, ben geen voorstander van hooi mee gaan nemen of zo. Stalhuur is stalhuur, je kan nog discuseren of je een deel van het verbruik met elkaar verrekend als je eerder weg gaat, maar dat hoeft de stalbaas zeker niet te doen.

Gaat mij puur om: of iemand nu 3 weken voor opzegtermijn weg gaat en betaald, of op de laatste dag, de kosten voor het leeg halen en opnieuw opstrooien voor een andere klant heb je altijd.

Ik heb zelfs mijn eigen stal veegschoon opgeleverd. Maar goed, was ook op basis van zelf mesten en ik vind sowieso dat je dingen netjes kan achter laten van beide kanten, zowel materieel als emotioneel zeg maar.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:54

@Joyce B:

Je ruwvoerkost is erg laag.

En je rekent geen verzekeringen (hier al 1500 per jaar, gok maar op een 5000 minimaal op een professionele stal), afschrijving, verwarming, elek, weide- en pisteonderhoud, mestafvoer, loon personeel, afvalkost (niet heel veel maar een baal landbouwplastic dumpen is hier ook al ongeveer een 5 euro), kadastraal inkomen etc. Wat je aan hooi, stro en voer betaalt is zeker niet het leeuwendeel van de kost.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57953
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:57

MarliesV schreef:
Maar dan is de opzegtermijn wel volledig betaald. In dit geval zou een deel van de opzeg termijn "vergoed" worden in de vorm van hooi.

Als je akkoord gegaan bent met die termijn betaal je hem gewoon. En dan nog, hoe wil je uit rekenen hoeveel hooi TS mee naar huis mag nemen?
Als iemand daar bij mij echt op zou staan dan zou ik zoveel mogelijk in de koffer dumpen en succes er mee! En nú opflikkeren met die knol.


Oh nee zeker niet, ben geen voorstander van hooi mee gaan nemen of zo. Stalhuur is stalhuur, je kan nog discuseren of je een deel van het verbruik met elkaar verrekend als je eerder weg gaat, maar dat hoeft de stalbaas zeker niet te doen.

Gaat mij puur om: of iemand nu 3 weken voor opzegtermijn weg gaat en betaald, of op de laatste dag, de kosten voor het leeg halen en opnieuw opstrooien voor een andere klant heb je altijd.

Ik heb zelfs mijn eigen stal veegschoon opgeleverd. Maar goed, was ook op basis van zelf mesten en ik vind sowieso dat je dingen netjes kan achter laten van beide kanten, zowel materieel als emotioneel zeg maar.[/quote]

ik ook tenzij mijn paard in gevaar gebracht is (en zelfs daar ben ik te netjes weg gegaan all things considered. :x ) maar het punt is... Ja het moet sowieso gebeuren maar hoeveel verlies/winst je daarop maakt hangt natuurlijk wel af van of en hoeveel opzeg er betaald wordt.
Als de vorige pensioner nog opzeg betaald haal je dat deels uit die op zeg natuurlijk. :) Natuurlijk hebben we het nu over 1 klant maar die ene klant kan wel een precedent zetten. Als vervolgens elke klant die van stal wil wisselen zo gaat vertrekken ben je die kosten dus wel elke keer zelf aan het dragen. :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:34

Ik mis wel wat details, maar als je weg gaat heeft een stal toch echt minder kosten aan je, dus zou je in theorie tegemoet kunnen komen als je opeens weg wilt. Maar als je geen opzegtermijn hebt genomen, hoef je dat natuurlijk niet te verwachten.

Wij hebben weleens gespecificeerde rekeningen gehad waarop stallen precies netjes uitschrijven wat wat kost en dan kon er ook afgeweken worden van de hoeveelheid hooi die je bijv wilt. Het is veel werk, maar voor beiden partijen wel heel duidelijk.

Niet elke stal ontsmet elke stal bij het vertrek van een paard. En of je nou vandaag opeens weg gaat of netjes aangeeft dat je over 2 maanden zal vertrekken, dat blijft allemaal hetzelfde werk.
Ook de start van vlas, zaagsel of stro in de stal reken je door bij elke nieuwe klant en staat los van de vertrekkende klant.

Omdat je wekenlang niet hoeft uit te mesten, de klant geen gebruik maakt van de accommodatie, geen stro, vlas en hooi verbruikt, verdien je dubbel als de lege doorbetaalde stal in die tijd weer verhuurt wordt, want diegene betaald daar ook weer voor. Dat lijkt me ook heel logisch en niet eens een discussie.
Wat men daarvan vindt, snap ik wel. Maar leeg laten staan als er vraag naar is zou ik zelf ook niet doen.

Maar een nette stal zou je tegemoet kunnen komen door bijv een deel stalling terug te betalen en door te gaan met de nieuwe klant. Het ligt aan meer dingen hoe dat vaak gaat.
Heeft een stal een naam te verliezen bijv? Of was er een goede band en snapt iemand je vertrek. Dit soort dingen gebeuren bijv ook na het overlijden van een paard.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:46

Hoezo doorrekenen aan een nieuwe klant? Betaal jij de eerste maand meer dan?

Babootje

Berichten: 26284
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:48

Ik snap niet wat er moeilijk is om het verbruikte gewoon aan de "oude" klant te berekenen. Als die net nieuwe balen vlas in zn box had, zal die de nieuwe balen moeten betalen; die zijn immers "gebruikt" ook al had die er nog wat langer mee kunnen doen.

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:55

Een staleigenaar kan zijn goed hart tonen en je kale stalhuur laten betalen of je hooi of voer meegeven. Maar ik vind het wel bijzonder om te lezen dat er mensen zijn die het "fout" vinden van de staleigenaar als deze dat niet doet.

Stel je woont in een huurwoning; dan heb je ook een opzegtermijn. Je kan er eerder uit als je dat wil, maar je moet toch echt wel de normale huurprijs betalen voor de opzegtermijn. Of is het dan ook "normaal" om bv te zeggen: ik neem het fornuis mee om de komende maand(en) te kunnen koken, want dat fornuis zit mee in de huurprijs en daar betaal ik dus ook voor?

imaudy
Berichten: 5049
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:10

Het probleem is een beetje dat de TS haar paard weghaalt omdat ze de verzorging niet goed vindt en dat de stalhouder als het ware beloond wordt door een maand geld te vangen zonder er iets voor te doen. Dat is niet alleen het probleem van TS, maar ik heb het bijvoorbeeld ook wel eens in mindere mate aan de hand gehad. Daar zou een oplossing voor moeten zijn, maar mensen willen vaak geen gedoe (want je paard staat er nog) en betalen de opzegtermijn dan maar. Zo, ik ook.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:20

Op verhuizingen na gaan de meeste mensen wel weg omdat ze de verzorging niet (meer) goed vinden of denken dat iets anders beter bij hen past. Paarden veranderen, en mensen veranderen. Maar een subjectief oordeel van een betrokken partij is nu niet iets wat je kan gebruiken in deze situatie. Overigens vind ik de term ‘beloond worden’ ook wel zeer speciaal aangezien gewoon het contract wordt nagevolgd zonder meer. Je toont nog maar eens dat je echt geen idee hebt hoe moeilijk een wissel is als er paarden in kudde staan.

imaudy
Berichten: 5049
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:51

Poekkie schreef:
Op verhuizingen na gaan de meeste mensen wel weg omdat ze de verzorging niet (meer) goed vinden of denken dat iets anders beter bij hen past. Paarden veranderen, en mensen veranderen. Maar een subjectief oordeel van een betrokken partij is nu niet iets wat je kan gebruiken in deze situatie. Overigens vind ik de term ‘beloond worden’ ook wel zeer speciaal aangezien gewoon het contract wordt nagevolgd zonder meer. Je toont nog maar eens dat je echt geen idee hebt hoe moeilijk een wissel is als er paarden in kudde staan.


Het contract werd al vanuit de stalhouder niet nagekomen.
Voor mij trouwens alleen kleine kuddes, ik wil mijn ponies niet stuk gemept hebben.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:53

Poekkie schreef:
Hoezo doorrekenen aan een nieuwe klant? Betaal jij de eerste maand meer dan?


Ik neem aan dat een stal vaker dan 1x helemaal schoon is? En nee, dat zou ik niet betalen, maar hoort opgenomen te zijn in de stalprijs.
Het feit dat mensen komen en gaan, dat de stal af en toe compleet schoon moet en je een nieuwe start maakt met meer vlas of stro.

Maar wij hebben dus ook gespecificeerde rekeningen gehad en konden dan meer of minder vragen. Dan doen klanten er ook minder moeilijk over, want zien het werkelijke verbruik.

En wij hebben het grootste deel kaal gehuurd en dan ook los ingekocht.

Net als aan huis, hebben we soms meer en soms minder vlas verbruik, maar dat weet je.

Zelfde als een stal 1 prijs heeft voor alle stallen en echt niet elk paard evenveel verbruikt.

Heel lang geleden had ik een merrie en ruin naast elkaar staan en waar je op mn merrie winst zou kunnen maken, had je op de ruin moeten toeleggen. Ik zag dat zelf ook wel en haalde wat stro bij de merrie weg om aan de ruin te geven, zodat beiden stallen even netjes bleven.
Maar bij 20 van die ruinen had de prijs echt omhoog gemoeten. Maar anders is het verbruik vaak een gemiddelde van alle paarden in x maat stal. En soms heeft men prijzen per schofthoogte.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:00

pateeke schreef:
Een staleigenaar kan zijn goed hart tonen en je kale stalhuur laten betalen of je hooi of voer meegeven. Maar ik vind het wel bijzonder om te lezen dat er mensen zijn die het "fout" vinden van de staleigenaar als deze dat niet doet.

Stel je woont in een huurwoning; dan heb je ook een opzegtermijn. Je kan er eerder uit als je dat wil, maar je moet toch echt wel de normale huurprijs betalen voor de opzegtermijn. Of is het dan ook "normaal" om bv te zeggen: ik neem het fornuis mee om de komende maand(en) te kunnen koken, want dat fornuis zit mee in de huurprijs en daar betaal ik dus ook voor?


Maar ik hoef dan ook geen gas, water en electra (ruwvoer, krachtvoer en strooisel) te betalen, wat ik dus niet verbruik als ik er fysiek niet meer woon en als ik eerder weg ben, blijft het huis leeg tot het einde van mijn opzegtermijn, dus ik zou er nog spullen in op kunnen slaan ***bij wijze van***.
Aan het einde van het opzegtermijn zal de woningbouw standaard eerst het huis controleren en eventuele updates doen die nodig zijn voor de nieuwe bewoner (nieuw strooisel). Pas nadat mijn contract afgelopen is, mag er een nieuwe bewoner het huis betrekken, niet al eerder (een paard in die stal zetten en dubbele huur vangen), omdat ik er geen gebruik meer van maak.

Dus als je die vergelijking wil gebruiken, is dat prima, maar dan heeft TS dus gewoon een valide punt.

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:09

imaudy schreef:
Poekkie schreef:
Op verhuizingen na gaan de meeste mensen wel weg omdat ze de verzorging niet (meer) goed vinden of denken dat iets anders beter bij hen past. Paarden veranderen, en mensen veranderen. Maar een subjectief oordeel van een betrokken partij is nu niet iets wat je kan gebruiken in deze situatie. Overigens vind ik de term ‘beloond worden’ ook wel zeer speciaal aangezien gewoon het contract wordt nagevolgd zonder meer. Je toont nog maar eens dat je echt geen idee hebt hoe moeilijk een wissel is als er paarden in kudde staan.


Het contract werd al vanuit de stalhouder niet nagekomen.
Voor mij trouwens alleen kleine kuddes, ik wil mijn ponies niet stuk gemept hebben.


Dat kan je dus niet aantonen. De afspraken zijn mondeling gemaakt. Als hij heeft gedaan wat er in het contract (papier) stond, heb je geen poot om op te staan.

Daphara schreef:
pateeke schreef:
Een staleigenaar kan zijn goed hart tonen en je kale stalhuur laten betalen of je hooi of voer meegeven. Maar ik vind het wel bijzonder om te lezen dat er mensen zijn die het "fout" vinden van de staleigenaar als deze dat niet doet.

Stel je woont in een huurwoning; dan heb je ook een opzegtermijn. Je kan er eerder uit als je dat wil, maar je moet toch echt wel de normale huurprijs betalen voor de opzegtermijn. Of is het dan ook "normaal" om bv te zeggen: ik neem het fornuis mee om de komende maand(en) te kunnen koken, want dat fornuis zit mee in de huurprijs en daar betaal ik dus ook voor?


Maar ik hoef dan ook geen gas, water en electra (ruwvoer, krachtvoer en strooisel) te betalen, wat ik dus niet verbruik als ik er fysiek niet meer woon en als ik eerder weg ben, blijft het huis leeg tot het einde van mijn opzegtermijn, dus ik zou er nog spullen in op kunnen slaan ***bij wijze van***.
Aan het einde van het opzegtermijn zal de woningbouw standaard eerst het huis controleren en eventuele updates doen die nodig zijn voor de nieuwe bewoner (nieuw strooisel). Pas nadat mijn contract afgelopen is, mag er een nieuwe bewoner het huis betrekken, niet al eerder (een paard in die stal zetten), omdat ik er geen gebruik meer van maak.

Dus als je die vergelijking wil gebruiken, is dat prima, maar dan heeft TS dus gewoon een valide punt.

Je vergelijking gaat ook niet op. Als pensionklant verbruik je niet enkel stro, hooi, voeding, maar ook water, elektriciteit etc. Dus tja, als je dan echt op die manier wil redeneren, kan je kijken met de stalbaas of je die kosten in mindering kan brengen. Overigens, als jij eerder vertrekt, maar er wel nog spullen laat staan, blijven gas, elektriciteit en water wél nog op jouw naam staan en ga je die kosten toch nog moeten betalen. Overdracht doe je pas op het moment dat het huis volledig leeg is, je de sleutels teruggeeft, plaatsbeschrijving gedaan is etc.

Ibbel

Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:26

Het is vergelijkbaar met een auto huren op vakantie voor een week plus 500 km vrij, en 'm dan inleveren na 5 dagen en maar 400 km gereden te hebben, en dan wil je 10 liter benzine uit de tank om die in je eigen auto te stoppen.
En zo werkt het dus niet.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:31

Ik lees even mee, als ik dit lees zou je bijna in het contract moeten gaan zetten wat je wel of niet doet als iemand eerder weg wil. Kan je daar ook weer geen onduidelijkheid over hebben :)

Ibbel

Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:40

Als er niets in een contract staat, staat er in feite impliciet dat je de hele maand volledig moet betalen.
Het zou wel sympathiek zijn om ook bv duidelijk in een contract te zetten dat bij overlijden geen opzegtermijn geldt. En als je bij eerder vertrek kale huur wilt rekenen (en vanaf wanneer dan? Hele maand, als iemand een week eerder weggaat ook nog?) dan zou je daar ook iets over kunnen opnemen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:55

ruitje schreef:
Ik lees even mee, als ik dit lees zou je bijna in het contract moeten gaan zetten wat je wel of niet doet als iemand eerder weg wil. Kan je daar ook weer geen onduidelijkheid over hebben :)


Maar ruitje, even jouw ervaring als pensionhouder dan vragen. Stel een pensionklant zegt half februari op en kan per 1 maart al over naar de nieuwe stalling.

Betaald die dan de maand maart nog volledig?
Hou jij die stal/plek dan ook die volledig betaalde maand vrij?
Stel je hebt een nieuwe klant op de wachtlijst staan die per die 1 maart al intrek zou kunnen nemen, betalen de oude en de nieuwe klant dan beide de volle mep voor dezelfde stal?

Of ben jij zo iemand die toch even in overleg gaat met de vertrekkende klant met betrekking tot wel/niet volledig betalen voor die maand dat de vertrekkende klant geen aanspraak meer maakt op de stal en bijbehorende diensten?
Wat heb je er over in je contract staan, of staat daar nu niets over in?

Gewoon puur nieuwsgierigheid hoor.
Altijd fijn om de input van meer dan één pensionhouder te lezen, helemaal als die pensionhouder 100+ paarden op stal heeft staan, waardoor je vast met zo’n 80-90 tal eigenaren te maken zult hebben. Dat geeft een wat meer gebalanceerd beeld dan wanneer iemand slechts enkele pension klanten heeft.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:58

Ibbel schreef:
Als er niets in een contract staat, staat er in feite impliciet dat je de hele maand volledig moet betalen.
Het zou wel sympathiek zijn om ook bv duidelijk in een contract te zetten dat bij overlijden geen opzegtermijn geldt. En als je bij eerder vertrek kale huur wilt rekenen (en vanaf wanneer dan? Hele maand, als iemand een week eerder weggaat ook nog?) dan zou je daar ook iets over kunnen opnemen.


Bij overlijden is dat idd wel zo eerlijk, is een geval van overmacht en geen keuze.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:56

Poekkie schreef:
Ibbel schreef:
Als er niets in een contract staat, staat er in feite impliciet dat je de hele maand volledig moet betalen.
Het zou wel sympathiek zijn om ook bv duidelijk in een contract te zetten dat bij overlijden geen opzegtermijn geldt. En als je bij eerder vertrek kale huur wilt rekenen (en vanaf wanneer dan? Hele maand, als iemand een week eerder weggaat ook nog?) dan zou je daar ook iets over kunnen opnemen.


Bij overlijden is dat idd wel zo eerlijk, is een geval van overmacht en geen keuze.


Vind overlijden idd 'normaal' om dan max kale boxhuur te berekenen.

In geval van verkoop vind ik een maand opzegtermijn ook wat wrang. Tijdens verkoop van mijn paarden betaalde ik de volgende maand niet meer. Dus als paard 2-2 verkocht was betaalde we voor de hele maand maar maart niet meer.

Hoe staan jullie daar in?

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 22:05

@Daphara, ik stuur je PB. Die mag iedereen die interesse heeft overigens opvragen hoor. Ik heb geen geheimen maar ook niet altijd zin om alles wat wij doen openbaar te gooien, zeker als het je later in je kont kan bijten :')

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 02:00

Poekkie schreef:
@Joyce B:

Je ruwvoerkost is erg laag.

En je rekent geen verzekeringen (hier al 1500 per jaar, gok maar op een 5000 minimaal op een professionele stal), afschrijving, verwarming, elek, weide- en pisteonderhoud, mestafvoer, loon personeel, afvalkost (niet heel veel maar een baal landbouwplastic dumpen is hier ook al ongeveer een 5 euro), kadastraal inkomen etc. Wat je aan hooi, stro en voer betaalt is zeker niet het leeuwendeel van de kost.


Klopt, daar kwam ik ook achter. Het kan lang niet uit met maar 5 of 6 paarden waarvan 2 van mijzelf. Grotere stallen kunnen de vaste lasten en investeringen in materieel en rijbak verdelen over meer klanten en dst scheelt per paard. Maar er zullen ook meer stalruimte, paddock en weilanden moeten zijn bij meer paarden.

Vooral onderhoud en investeringen/afschrijvingen zijn echt grote kostenposten.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 02:10

Het ligt er ook aan hoe je factuur elke maand in elkaar zit. Toen wij een gespecificeerde rekening kregen, wisten die stalhouders ook precies wat ze rekende voor wat en kan je in principe opnemen in een contract dat de opzegtermijn voor de stal is.
Heb je gewoon 1 prijs is dat veel lastiger.

Maar heb genoeg stalhouders meegemaakt die wel wilde meedenken als er netjes werd opgezegd, de verstandhouding verder altijd goed was en er ook genoeg animo voor de stal was.
Als dan iemand zei; ik ben ontslagen en ga naar een goedkopere plek, werd daar niet moeilijk gedaan over een maand geld.

Maar wij hebben ook wel 1 of 2 maanden borg moeten betalen en dan was dat ook je laatste maand huur bij opzeggen. Zo waren ze altijd ingedekt dat mensen die zomaar vertrokken, toch al betaald hadden.

En ooit werkte ik bij iemand die een maand opzegtermijn vaak niet hanteerde. Die zei letterlijk; als je weg wil, ga dan ajb, want dat soort mensen kunnen de sfeer flink verpesten en je moet elkaar nog een maand aankijken.
Ik geloof dat ik dat zelf ook wel zo zou doen. Kost je misschien wat geld, maar er kan zoveel gezeik zijn, dat het soms beter is dat mensen gewoon gaan.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 10:03

Wettelijk gezien is de opzegtermijn 1 maand.
En hoor je het volledige bedrag te betalen.

Sommige stalhouders kunnen coulant zijn maar daar kun je niet van uitgaan ;)

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 10:18

Daphara schreef:
pateeke schreef:
Een staleigenaar kan zijn goed hart tonen en je kale stalhuur laten betalen of je hooi of voer meegeven. Maar ik vind het wel bijzonder om te lezen dat er mensen zijn die het "fout" vinden van de staleigenaar als deze dat niet doet.

Stel je woont in een huurwoning; dan heb je ook een opzegtermijn. Je kan er eerder uit als je dat wil, maar je moet toch echt wel de normale huurprijs betalen voor de opzegtermijn. Of is het dan ook "normaal" om bv te zeggen: ik neem het fornuis mee om de komende maand(en) te kunnen koken, want dat fornuis zit mee in de huurprijs en daar betaal ik dus ook voor?


Maar ik hoef dan ook geen gas, water en electra (ruwvoer, krachtvoer en strooisel) te betalen, wat ik dus niet verbruik als ik er fysiek niet meer woon en als ik eerder weg ben, blijft het huis leeg tot het einde van mijn opzegtermijn, dus ik zou er nog spullen in op kunnen slaan ***bij wijze van***.
Aan het einde van het opzegtermijn zal de woningbouw standaard eerst het huis controleren en eventuele updates doen die nodig zijn voor de nieuwe bewoner (nieuw strooisel). Pas nadat mijn contract afgelopen is, mag er een nieuwe bewoner het huis betrekken, niet al eerder (een paard in die stal zetten en dubbele huur vangen), omdat ik er geen gebruik meer van maak.

Dus als je die vergelijking wil gebruiken, is dat prima, maar dan heeft TS dus gewoon een valide punt.

Nee, TS heeft geen valide punt.
De meeste huizen huur je inderdaad exclusief GWL, maar er zijn ook huizen (of kamers) die je inclusief huurt. En dat is nu meestal bij stallen ook het verhaal: je huurt inclusief.

Babootje

Berichten: 26284
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:03

Het ligt er een beetje aan hoe je contract in elkaar zit/wat je precies huurt. Betaal je een all in tarief voor je box, uitmesten en voeren dan mag - wettelijk gezien - de staleigenaar dit ook in de opzegtermijn doorberekenen.
Het is alleen coulance als hij dat niet doet. Ik ben zelf overigens best vaak tegen gekomen dat voer en stro niet werd doorberekend.

Sta je op een zelfdoe stal waarin je box betaalt en ook zelf je hooi en voer apart afrekent dan lijkt het me logisch dat alleen de stalprijs in de opzegtermijn wordt berekend.