Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:35

Poekkie schreef:
Hilary schreef:
Dat is dubbel verhuren van een object en dat mag niet. Althans, ze mogen er niet dubbel geld voor vangen.


Jawel zolang er altijd ergens een stal beschikbaar is. In het contract staat immers niet gespecificeerd om welke box het exact gaat.

Volgens mij maakt dat niet uit, hier heb ik destijds van het juridisch loket niets over gehoord.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:45

Liiesjjj schreef:
Ik vind het dus weer niet zo’n rare gedachtegang. Je hebt ervoor betaald toch? Het argument dat je dan jezelf een reputatie neerzet als pensionklant vind ik ook bijzonder. Je claimt alleen daar waar je recht op hebt, niks meer niks minder. Als mensen daar iets van vinden dan zegt dat imo meer wat over hen dan over jou.

Daarbij is het verstandig om je paard rustig te laten wennen aan het hooi op de andere stal (er even vanuit gaande dat dit van andere kwaliteit is). Mocht je het hooi meenemen kun je het de eerste periode mengen.


Hoezo betaald? Je betaalt niet apart voor hooi neem ik aan?
Hou jij dan ook rekening met de extra kosten en werk voor de pensioneigenaar bij een nieuw paard: box volledig leeg, alles gepoetst, pakken nieuw strooisel in, nieuw paard tijd apart waardoor ook een week minder gras voor de rest, …? (Op sommige stallen gaat dat mss niet zo maar zo hoort het wel. Een nieuw paard is hier voor mij altijd een periode van veel extra werk).

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:49

Als niet jurist zou ik denken:
Het lijkt me dat je een plek met een dienst afneemt en dat je daar dus geen specifieke dingen uit kan pikken die je nu nog wel wil en wat niet meer. Een beetje hetzelfde als dat je all inclusive op vakantie gaat, maar besluit eerder uit te checken, dan kan je dus niet nog 's middags aanschuiven voor de lunch.

Anders zou het zijn als je in je contract apart betaald voor het hooi en de brokken e.d. Dan kun je die mogelijk dus nog wel opeisen, afhankelijk van hoe het in je contract staat.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:55

Je zou kunnen vragen of je de huur exclusief voer kunt betalen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Het hooi meenemen lijkt me not don.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:02

Poekkie schreef:
Liiesjjj schreef:
Ik vind het dus weer niet zo’n rare gedachtegang. Je hebt ervoor betaald toch? Het argument dat je dan jezelf een reputatie neerzet als pensionklant vind ik ook bijzonder. Je claimt alleen daar waar je recht op hebt, niks meer niks minder. Als mensen daar iets van vinden dan zegt dat imo meer wat over hen dan over jou.

Daarbij is het verstandig om je paard rustig te laten wennen aan het hooi op de andere stal (er even vanuit gaande dat dit van andere kwaliteit is). Mocht je het hooi meenemen kun je het de eerste periode mengen.


Hoezo betaald? Je betaalt niet apart voor hooi neem ik aan?
Hou jij dan ook rekening met de extra kosten en werk voor de pensioneigenaar bij een nieuw paard: box volledig leeg, alles gepoetst, pakken nieuw strooisel in, nieuw paard tijd apart waardoor ook een week minder gras voor de rest, …? (Op sommige stallen gaat dat mss niet zo maar zo hoort het wel. Een nieuw paard is hier voor mij altijd een periode van veel extra werk).

Als pensionklant die vertrekt hoef ik toch niet te betalen voor het extra werk wat jij hebt aan een nieuw paard? Dat hoort bij het hebben van een pensionstal.

Als het goed is moet je als stalhouder het stalgeld te kunnen specificeren in wat de boxhuur is, hoeveel voor het werk wat je doet en kosten voor voer. Dat ivm de verschillende BTW tarieven op huur, arbeid en voer. Toen ik mijn paard had verkocht en nog op zoek was naar een ander heb ik in de overbruggende periode alleen de kale stalhuur betaald omdat ze de stal voor mij gereserveerd hield maar geen arbeid en voer afnam bijvoorbeeld.

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:24

Hilary schreef:
bloemm schreef:
Het ligt inderdaad aan de stal zelf helaas. Bij mijn vorige stalling werd hooi in de maand opzegtermijn niet verrekend (ik ga daar ook naar terug)

Op de huidige stal doen ze dat sowieso niet, dat wist ik al dus vandaar m'n gedachte gang om het dan maar mee te nemen. Waarschijnlijk staat er ook binnen een week weer een ander paard in onze stal dus ze verdienen er lekker aan ;).


Dat is dubbel verhuren van een object en dat mag niet. Althans, ze mogen er niet dubbel geld voor vangen.


Waar staat in de wet dat dat niet mag?
TS kiest er zelf voor om eerder te vertrekken en haar opzegtermijn niet uit te zitten.

In dit soort gevallen ben ik gewend dan de kale boxhuur te moeten afrekenen. Dat is directe inkomstenderving want zo'n box is niet altijd meteen gevuld omdat anderen die voor je in de plaats komen ook vaak weer moeten opzeggen en een opzegtermijn hebben. Het voer wordt gewoon opgevoerd. Ik heb een paar x een overlijden van een paard gehad en dan werd de opzegtermijn kwijtgescholden.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:26

@ Esther: Nou in dat geval hoort de prijs van het inbegrepen hooi ook gewoon bij het huren van een pensionstal en hoef ik toch niet toe te leggen voor je vertrek? Niet meten met twee maten en gewichten ;)

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:38

Ik ben ook eens een week na het opzeggen van de stalling weg gegaan vanwege de achterlijke omstandigheden waarin mijn paard stond (de hele dag in een box zonder buren). Dubbele kosten gemaakt, alleen de kosten van de extra kast heb ik er af laten halen door de stal vanwaar ik dus weg ging.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:48

Maar als jij weggaat omdat zij hun beloften niet nakomen en je hebt hier een gesprek over gehad, dan zijn ze wellicht ook redelijk genoeg om toe te geven dat als zij zich niet aan de afspraken houden, dat jij dat ook niet hoeft te doen. Met andere woorden, zij komen hun beloften niet na, jij verhuist daarom, zij laten je daarom als tegemoetkomer geen onnodige hooikosten betalen oid?

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:51

Ik heb net even te weinig informatie. TS gaat stel op sprong weg bij pensionstal en heeft een contract. TS geeft aan dat de eigenaren van de stal hun afspraken niet nakomen. Als deze afspraken zijn vastgelegd in het contract en deze worden niet nagekomen dan is er sprake van contractbreuk. In hoeverre er dan nog sprake is van opzegkosten weet ik niet heb het contract niet gezien en kan daar niet over oordelen.

Staat er in het contract dat de stalingskosten inclusief voer zijn en je betaalt daar dus voor, dan kun je 3 dingen doen:
1) claim het hooi / voer
2) laat het erbij zitten
3) vraag aan de staleigenaren de kosten te specificeren en betaal uitsluitend de kale stalhuur.

In alle gevallen zou ik hier zeker het gesprek over aangaan met de stal eigenaar.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:24

Babootje schreef:
Hilary schreef:

Dat is dubbel verhuren van een object en dat mag niet. Althans, ze mogen er niet dubbel geld voor vangen.


Waar staat in de wet dat dat niet mag?
TS kiest er zelf voor om eerder te vertrekken en haar opzegtermijn niet uit te zitten.

Dit is wat het juridisch loket mij vertelde.

Floret

Berichten: 29
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Middle of Nowhere

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:23

Als je ook over het vertrek gewoon een volwassen gesprek hebt kunnen voeren, zou ik dat ook op dezelfde manier doen wat betreft het hooi. Volgens mij is het niet gebruikelijk dat je dit meeneemt als je er zelf voor kiest om eerder weg te gaan, maar ook ik weet hoeveel stress het kan geven als je paard niet krijgt wat hij nodig heeft bij een stal en je daardoor "moet" verhuizen. En inderdaad: 'nee' heb je, 'ja' kan je krijgen.

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:28

Mer1980 schreef:
Ik heb net even te weinig informatie. TS gaat stel op sprong weg bij pensionstal en heeft een contract. TS geeft aan dat de eigenaren van de stal hun afspraken niet nakomen. Als deze afspraken zijn vastgelegd in het contract en deze worden niet nagekomen dan is er sprake van contractbreuk. In hoeverre er dan nog sprake is van opzegkosten weet ik niet heb het contract niet gezien en kan daar niet over oordelen.

Staat er in het contract dat de stalingskosten inclusief voer zijn en je betaalt daar dus voor, dan kun je 3 dingen doen:
1) claim het hooi / voer
2) laat het erbij zitten
3) vraag aan de staleigenaren de kosten te specificeren en betaal uitsluitend de kale stalhuur.

In alle gevallen zou ik hier zeker het gesprek over aangaan met de stal eigenaar.


De vraag is welke afspraken niet nagekomen zijn, of deze wel of niet in het contract staan en indien ze erin staan, hoe het verwoord is.
Ik heb het ook nagekeken toen ik mijn pony naar een andere stal verhuisde omdat er afspraken ook niet nagekomen werden en mijn pony gezondheids- en gedragsproblemen kreeg o.w.v. de omstandigheden waarin hij stond. De afspraken die niet nagekomen werden waren voornamelijk mondeling meegedeeld en daar had ik dus geen bewijs van. Wat er in het contract stond was zo algemeen / vaag dat er geen sprake was van contractbreuk.
Ik heb de maand opzeg gewoon betaald en mijn pony is er die maand ook nog blijven staan (zijn nieuwe stal kwam ook pas aan het eind van de maand vrij).

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 21:01

pateeke schreef:
Mer1980 schreef:
Ik heb net even te weinig informatie. TS gaat stel op sprong weg bij pensionstal en heeft een contract. TS geeft aan dat de eigenaren van de stal hun afspraken niet nakomen. Als deze afspraken zijn vastgelegd in het contract en deze worden niet nagekomen dan is er sprake van contractbreuk. In hoeverre er dan nog sprake is van opzegkosten weet ik niet heb het contract niet gezien en kan daar niet over oordelen.

Staat er in het contract dat de stalingskosten inclusief voer zijn en je betaalt daar dus voor, dan kun je 3 dingen doen:
1) claim het hooi / voer
2) laat het erbij zitten
3) vraag aan de staleigenaren de kosten te specificeren en betaal uitsluitend de kale stalhuur.

In alle gevallen zou ik hier zeker het gesprek over aangaan met de stal eigenaar.


De vraag is welke afspraken niet nagekomen zijn, of deze wel of niet in het contract staan en indien ze erin staan, hoe het verwoord is.
Ik heb het ook nagekeken toen ik mijn pony naar een andere stal verhuisde omdat er afspraken ook niet nagekomen werden en mijn pony gezondheids- en gedragsproblemen kreeg o.w.v. de omstandigheden waarin hij stond. De afspraken die niet nagekomen werden waren voornamelijk mondeling meegedeeld en daar had ik dus geen bewijs van. Wat er in het contract stond was zo algemeen / vaag dat er geen sprake was van contractbreuk.
Ik heb de maand opzeg gewoon betaald en mijn pony is er die maand ook nog blijven staan (zijn nieuwe stal kwam ook pas aan het eind van de maand vrij).


Hier helaas dus precies hetzelfde.. mondelinge afspraken. Mijn muur beweegt nog meer mee dan mijn pensionbaas dus helaas ook niks tussen te krijgen. Hij ziet zelf het probleem ook niet. We zijn het niet eens geworden, zonder ruzie maar ik ga ook geen welles nietes spelletje spelen, het is nou eenmaal zo. Na het advies in dit topic ook besloten er verder ook niet meer over te beginnen maar gewoon weg te gaan zonder hooi ;). Iemand hier zei dat ik het nog een tijdje zou kunnen mixen, dat was dus gedeeltelijk mijn idee.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 21:05

Poekkie schreef:
Liiesjjj schreef:
Ik vind het dus weer niet zo’n rare gedachtegang. Je hebt ervoor betaald toch? Het argument dat je dan jezelf een reputatie neerzet als pensionklant vind ik ook bijzonder. Je claimt alleen daar waar je recht op hebt, niks meer niks minder. Als mensen daar iets van vinden dan zegt dat imo meer wat over hen dan over jou.

Daarbij is het verstandig om je paard rustig te laten wennen aan het hooi op de andere stal (er even vanuit gaande dat dit van andere kwaliteit is). Mocht je het hooi meenemen kun je het de eerste periode mengen.


Hoezo betaald? Je betaalt niet apart voor hooi neem ik aan?
Hou jij dan ook rekening met de extra kosten en werk voor de pensioneigenaar bij een nieuw paard: box volledig leeg, alles gepoetst, pakken nieuw strooisel in, nieuw paard tijd apart waardoor ook een week minder gras voor de rest, …? (Op sommige stallen gaat dat mss niet zo maar zo hoort het wel. Een nieuw paard is hier voor mij altijd een periode van veel extra werk).


Of ik nou begin van het opzegtermijn of bij het einde vertrek, dat maakt dan voor de kosten van de pensionhouder voor het schoonmaken ook niet meer uit toch dat moet hij toch al bij een wisseling?
Laatst bijgewerkt door bloemm op 26-01-23 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:11

Goh wat een reacties hier... Stalling is hier degene die fout zit wbt afspraken niet nakomen en ts haar paard dat zogezegd lijd. Ik snap jou zelfs heel goed ts, wij zijn hier vaak ook gelijk moeten verhuizen en die dubbele kosten zijn flink. Technisch gezien betaal je natuurlijk gewoon voor dat hooi, stro én de stal zelf.
Ervoor kiezen eerder weg te gaan, tja, heb je echt een keuze als je dier eronder lijd? Vind zelf van niet. Ik denk alleen helaas niet dat je het mee krijgt. Jezelf zou je een hoop gezeur en geruzie besparen door indd maar gewoon te gaan.

imaudy
Berichten: 5049
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:32

Sommige stallen verdienen lekker op deze manier. De klanten niet kunnen houden en dan op deze manier geld krijgen.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:59

Zou netjes zijn als je alleen kale huur zo mogen betalen.
Dat je je stalgeld kwijt bent oke.
Maar het eten word niet genuttigd dus zou je ook niet betalen moeten vind ik.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:15

imaudy schreef:
Sommige stallen verdienen lekker op deze manier. De klanten niet kunnen houden en dan op deze manier geld krijgen.

En als iedereen maar komt en gaat wanneer het maar uitkomt is geen goed idee. Een opzegtermijn is heel normaal.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:35

imaudy schreef:
Sommige stallen verdienen lekker op deze manier. De klanten niet kunnen houden en dan op deze manier geld krijgen.


Ja zeker, een box brengt 50 euro op ofzo :')
Stel dat het hooi nog eens 75 was dan is het 1 goed maandje geweest ja. Echt om rijk van te worden.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 00:31

Poekkie schreef:
imaudy schreef:
Sommige stallen verdienen lekker op deze manier. De klanten niet kunnen houden en dan op deze manier geld krijgen.


Ja zeker, een box brengt 50 euro op ofzo :')
Stel dat het hooi nog eens 75 was dan is het 1 goed maandje geweest ja. Echt om rijk van te worden.

Nou TS betaald 475 euro per maand. Dus wel een ander rekensommetje.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 01:00

En dan? Ik weet niet welke voorzieningen er zijn maar de kosten van bakafschrijving, licht, onderhoud, verzekeringen etc zijn op zo’n terrein echt gigantisch. Ik blijf erbij dat de winst zelfs op dat bedrag niet of amper hoger zal liggen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 03:24

Als TS wil, mag ze zelfs de komende maand de box vol zetten met spullen, immers heeft ze er huur voor betaald. Een beetje pensionbaas zal gewoon tegemoet komen, volledig stalgeld lijkt mij onzin.

Toen mijn merie ruim 5 weken bij de hengstenhouder stond, kreeg ik ook 1/4 korting op mijn pensiongeld voor de maand dat ze er niet was en in die stal werd geen ander paard gezet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57953
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 03:43

bloemm schreef:
Het ligt inderdaad aan de stal zelf helaas. Bij mijn vorige stalling werd hooi in de maand opzegtermijn niet verrekend (ik ga daar ook naar terug)

Op de huidige stal doen ze dat sowieso niet, dat wist ik al dus vandaar m'n gedachte gang om het dan maar mee te nemen. Waarschijnlijk staat er ook binnen een week weer een ander paard in onze stal dus ze verdienen er lekker aan ;).

‘Verdienen’ is heel relatief. Ik neem aan dat je nog nooit het gehele onderhoud van je paard zelf geregeld hebt en het management altijd door pensionstallen hebt laten doen?

Je hebt een maand op zeg. Laat de knol staan of accepteer je ‘verlies’.

Of TS de box vol mag zetten met spullen hangt ook maar van het contract af. Indien de stal gehuurd wordt voor een paard ga je van een koude kermis thuis komen.

Tenzij iedereen die hier nu hard roept over de maand opzeg ook zou accepteren dat als pensionbaas m morgen belt en zegt ‘kom de knol maar halen.’ Is het vrij hypocriet om te zeuren over een maand opzeg.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Opzegtermijn stal en bijbehorende afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 03:49

Voor de mensen die zeggen, je hebt betaald voor het hooi dus neem het mee. Als je all inclusive boekt en je gaat een week eerder weg, verwacht je dan ook dat je het eten mee krijgt voor een week?

Soms is in goed overleg nog iets te doen met de prijs. Echter zoals meerderen al aangeven, heel veel vaste lasten gaan gewoon door.

Ook wordt er gezegd als er direct een ander paard staat is lekker verdienen voor de staleigenaar. Als het 2 maanden duurt voordat er een nieuwe pensionklant komt zegt niemand ik betaal wel een maand extra.