Oud paard lopend (10 km) van stal verhuizen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Oud paard lopend (10 km) van stal verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 15:01

Volgende maand gaat mijn d-pony van stal verhuizen. De stal ligt op 9,7 km van mijn huis en mijn pony is bomproef.

Ze is op leeftijd, 30 jaar en met pensioen. Ze komt nog veel in de hand, maar ik doe niet echt wandelen met haar. Ze staat 24/7 buiten en is momenteel goed op gewicht.

Ik vroeg me af of ik de bijna 10 km lopend kan doen? Ik weet niet of dit voor paarden veel/ver is, vandaar mijn vraag. Ik heb geen trailer, trekhaak of een BE-rijbewijs. Indien nodig zal ik dit wel regelen, maar ik dacht misschien is 10 km ook prima te lopen en bespaart het mij regelgedoe.

Ikzelf vind 10 km prima en ben het ook gewend om ver te wandelen, maar weet niet of dit ook prima is voor een pony die met pensioen is. De vraag is dan ook meer gericht voor mijn pony of ik dat van haar kan vragen.
Laatst bijgewerkt door maria500 op 10-02-23 15:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Oud paard lopend (10 km) van stal verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:03

Ik zou lekker iemand zoeken die je kan brengen.

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:05

Lijkt me prima te doen hoor!

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:05

10 km is een flinke wandeling, maar goed te doen denk ik.
Mijn kinderen lopen ongetraind ook moeiteloos 10km met de avondvierdaagse, daar vergelijk ik het maar even mee haha..
Je zou misschien halverwege een rustpauze kunnen inlassen. Is de route alleen over de weg, of kun je ook onverharde paden nemen?

Amado7

Berichten: 10732
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:06

Ik denk dat het prima te doen is. Zeker als je paard veel 24/7 op de wei staat. Halverwege even lekker aan de hand laten grazen, en dan weer verder.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:06

10 km is niks, zeker aan de hand en op tempo van paard.
Er van uitgaand dat ze niet kreupel is en geen last heeft van haar hoeven uiteraard.
Veel in de berm lopen, geen te slentertempo nemen maar een goed staptempo en eventueel aan 5 km ergens een uurtje rusten zodat ze lekker kan grazen.
Dan ben je er in 3 uurtjes, zonder pauze is het 2 uurtjes stappen.

Ibbel

Berichten: 49164
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:08

Staat ze in een beetje grote wei? Maw, loopt ze overdag gewoon veel, tijdens het grazen/scharrelen?
Of is 24/7 buiten een paddock ter grootte van een buitenbak of kleiner waar ze veel minder kilometers zal afleggen op een dag?

In het eerste geval: echt geen probleem.
In het tweede geval is het misschien wat veel gevraagd, maar aangezien het eenmalig is, lijkt me dat ook overkomelijk.

In een trailer als je paard dat ook niet echt meer is gewend is ook een belasting, en misschien wel laadstress. En wat is dan erger...

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 15:09

De berichten stellen mij gerust!

Nee ze is niet kreupel en veel in de berm lopen is mogelijk. Ik denk dan gewoon lekker doorwandelen en halverwege even stoppen om een graaspauze te nemen en dan door.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 15:10

Ibbel schreef:
Staat ze in een beetje grote wei? Maw, loopt ze overdag gewoon veel, tijdens het grazen/scharrelen?
Of is 24/7 buiten een paddock ter grootte van een buitenbak of kleiner waar ze veel minder kilometers zal afleggen op een dag?

In het eerste geval: echt geen probleem.
In het tweede geval is het misschien wat veel gevraagd, maar aangezien het eenmalig is, lijkt me dat ook overkomelijk.

In een trailer als je paard dat ook niet echt meer is gewend is ook een belasting, en misschien wel laadstress. En wat is dan erger...


Het is een redelijk grote plek waar ze staat, maar ik weet niet of ze heel de dag rond scharrelt. De bedoeling is inderdaad eenmalig.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Oud paard lopend (10 km) van stal verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:13

Mijn 24 jarige met zwakkere achterbenen heb ik ook wandelend verhuisd de afstand was korter, zo'n 5km maar het ging heel goed.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:33

Ga van te voren al eens een paar keer een ronde lopen om te kijken hoe en wat ze aan kan. Dan merk je vanzelf of de 10km haalbaar is.

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:36

Mijn oude surrogaatpaardje is toendertijd ook lopend verhuisd naar zijn nieuwe pension. Hij stond veel buiten, was wel wat schraal, maar dat ging ook prima. Trailerladen was een ramp met hem, dus lopen was ook relaxter dan met de trailer, áls je hem er al in kreeg.

Denk dat als je oudje verder in goede conditie is dit inderdaad prima kan. Graas pauze tussendoor en dan is 10 km stappen aan de hand echt niet zoveel voor een oud paard. Bomproef is dan ook wel handig :P

Veel succes en wandel ze!

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Oud paard lopend (10 km) van stal verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:44

Als het dier verder gezond is en zuiver loopt kan het wel hoor. Ik zou het zelf wel van tevoren een beetje opbouwen, dus nu al beginnen met wandelen. 15 min, dan 30 min, 45 min, en zo voort. En inderdaad graaspauzes.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Oud paard lopend (10 km) van stal verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:49

Momenteel staat mijn 27 jarige haflinger op een soort nomadische stalling. Wij verhuizen als het gras op is, in een omtrek van ong 10 km. Op 1 maart staat de volgende verhuizing gepland. We lopen rustig, nemen pauzes en zoveel mogelijk onverhard. De paarden die meegaan zijn nu 31, 27, 21 en 11. Vinden het allemaal prima. Wel zijn ze allen gewend om regelmatig een wandeling te maken, dus netjes naast lopen kunnen ze.

nevica

Berichten: 1010
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:51

Als het volgende maand is en je weet niet zeker of het gaat lukken kun je ook alvast gaan oefenen. Beginnen met een (klein) deel van de route naar je nieuwe stal. Je merkt snel genoeg of ze dan die 10 kilometer ook aan kan. :)

Nielojram

Berichten: 7805
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Oud paard lopend (10 km) van stal verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:16

Je kan toch de hele dag over 10 km doen?
Hapje-stapje.

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Oud paard lopend (10 km) van stal verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:23

Hoe is ze normaal met wandelen? Want als je een hittepetitje hebt, die je half meesleurt of de halve weg loopt te dribbelen is 10 km echt heel lang!

10 km wandelen is alleen leuk als je een dier hebt die een beetje in hetzelfde tempo als jou loopt.

Loe_Loe

Berichten: 582
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:27

Nieljoram ja precies dit. 1 km loop je in 10 minuten met een gewoon wandeltempo. Tussendoor lekker laten grazen, prima te doen hoor! Gewoon dagje de tijd voor nemen.
Succes met de verhuizing!

Edit: als het idd rustig kan ja…

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:40

Hier eens een 7 jarige die alleen weiland gewend was aan de hand gestapt naar een andere stalling. Ik dacht ook dat dat stappen aan de hand geen kwaad kon over een iets langere afstand. Vlak voor het eind dus wel spierbevangen.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:02

Als je nooit wandelt lijkt 10 km mij wel ver voor een 30 jarige maar het is moeilijk in te schatten omdat we jouw pony niet kennen. Ik heb mijn 28 jarige oude pony met de trailer opgehaald, ik gok nog geen 2 km van mijn huis. Mijn pony ging vroeger vaak op de trailer en voor haar was dat kleine stukje lopen te ver. Ik wou ook voorkomen dat ze doodmoe aan zou komen, wennen aan de nieuwe plek kost immers ook energie.

jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Re: Oud paard lopend (10 km) van stal verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:44

Ik ga mee met Bravura. Sneu voor je paard Bravura en zeker ook voor jou. Is het uiteindelijk goed gekomen ? Maar wat jou is overkomen is ook een reeel beeld voor het paard van de TS. Zeker als er weinig kilometers in de benen zitten kan een 10 km afstand een te grote afstand zijn om in 1 x te overbruggen. Zelfs al doe je er de hele dag over. Ik zou er toch echt voor kiezen om haar met een trailer te brengen.
De kans op verzuring of zoolkneuzing, welke allebei kunnen leiden tot bevangen zijn, is groter dan bij een meer getraind, maar ook jonger, paard.

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Oud paard lopend (10 km) van stal verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:57

Geen verstand van oudere paarden ts, maar hier ook 11 km gewandeld met 3 Shetlanders die op een kleinere paddock stonden en vonden (ik ook) het heerlijk. Jij kent je paard het beste, als ze een beetje kwakkelt met gezondheid misschien even een trailer regelen

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:10

Ik heb een keer 15 km gedaan met een merrie van 24 jaar.
Zij was wel nog super fit en had er ook een enorm tempo in :')
Zelf redde de merrie het gemakkelijk maar ik kon na 10 km amper meer lopen terwijl ik echt bijna elke dag wel 8 tot met 10 km loop -O-
Dat kwam doordat 10 km op afsfalt iets anders is dan in het bos := dus ik voelde uiteindelijk elke kiezel op de straat.

Mijn tip is als je het gaat doen echt goede wandel of sportschoenen aandoen en een zweepje mee om auto's op afstand te houden, soms vergeten ze even dat je een paard in de hand hebt en geen fiets :x

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:38

Met mijn paard aan de hand loop ik 11 km in 2 uur. Maar ze stapt dan ook flink door. Onderweg af en toe een graaspauze inlassen en lekker gaan wandelen zou ik doen. Je kunt er de hele dag over doen. Rugtas mee en lekker picknicken onderweg.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Oud paard lopend (10 km) van stal verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:10

10 kilometer is niks, als je alleen stapt doe je daar 2 uurtjes over. Komt helemaal goed!