Keuren en blijkt OCD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Keuren en blijkt OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 08:45

Wat spreek ik dan af met de verkoper? Hoeveel haal je van de vraagprijs af als je het paard nog wel wil overnemen.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 08:58

Dino_xhi schreef:
Wat spreek ik dan af met de verkoper? Hoeveel haal je van de vraagprijs af als je het paard nog wel wil overnemen.


Eerst maar eens kijken of de OCD op een gunstige plek zit. Hoe groot is het fragment? Waar zit het? Wat is de prognose? Wat wil je met het paard? Sport of fokken? Want dan is de laatste al een no-go. Sport zou kunnen als de locatie en de grootte van het fragment gunstig is.
Als de prognose van de kliniek goed is dan ga je in gesprek met de verkoper. Dan vraag je hoeveel ze van de prijs af willen doen ivm de OCD. Kwam er verder niks uit? Klinisch en op de andere foto’s ook niet?

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Keuren en blijkt OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:11

Mee eens met Suzanne F.
Verder: minimaal de kosten van een operatie + revalidatietijd van de prijs af.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Keuren en blijkt OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:15

eerst idd checken adv susanne hierboven en dan zou ik kijken dat je hem na operatie en revalidatie periode overkoopt. Dan heb je het risico ook niet als hij tijdens de narcose overlijdt.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Keuren en blijkt OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:18

Bij operabel liefst door verkoper laten opereren en daar revalideren. Daarna kopen.

Wat oehlala zegt dus :D

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Keuren en blijkt OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:38

Als er al premium KWPN hengsten zijn met 2 chips dit jaar, dan denk ik dat in heel veel gevallen er nog geen halve euro van de verkoopsprijs moet.
Van belang is waar die chips zitten natuurlijk, maar daar moet je dus vertrouwen op de bekwaamheid van je DA, die ook moet durven inschatten wat het risico is in jouw doel.
L2 proefje rijden of 160 proeven binnen rijden is toch net wat andere belasting...

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:43

s0173957 schreef:
Als er al premium KWPN hengsten zijn met 2 chips dit jaar, dan denk ik dat in heel veel gevallen er nog geen halve euro van de verkoopsprijs moet.
Van belang is waar die chips zitten natuurlijk, maar daar moet je dus vertrouwen op de bekwaamheid van je DA, die ook moet durven inschatten wat het risico is in jouw doel.
L2 proefje rijden of 160 proeven binnen rijden is toch net wat andere belasting...


Als het geopereerd moet worden, is er natuurlijk altijd een groot risico. Dit zal niet om een premium hengst gaan, aangezien ik uit de OP opmaak, dat de evt. koper dit paard heeft laten keuren, of gaat laten keuren.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Keuren en blijkt OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:48

Opereren ( indien mogelijk) en revalideren bij eigenaar indien jong dier. Ouder dier afhankelijk van plek ocd en resultaten.

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:50

Suzanne F. schreef:
Sport of fokken? Want dan is de laatste al een no-go.
Zonder verdere informatie is dit wel een heel kort door de bocht conclusie. OCD kan ook ontstaan door een trauma, en het zou wel heel jammer zijn om een goede merrie er dan om te laten staan.



Dees schreef:
Verder: minimaal de kosten van een operatie + revalidatietijd van de prijs af.
Hiermee eens. En tel er nog een circa 500 euro bij voor medicatie en verbandmiddelen.

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Keuren en blijkt OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:06

Inderdaad Roodvos. Hier een met een kapotte sprong door een klap van een ander paard, die is D-OC goed en de moederlijn is gezond. Dat paard mag dus gewoon als fokmerrie blijven (want een sportpaard wordt het niet met die sprong).

Ik laat mijn jonge paarden zelf al op de foto zetten voor ze aan het werk gaan en indien nodig gaan ze dan al voor OK. Heb ik het laten zitten dan is in overleg met de dierenarts het risico van het fragment zo klein dat het het operatierisico niet waard is. In dat geval hoef je dus ook echt niet te verwachten dat de prijs anders wordt door het fragment. Dan koop je het paard voor de afgesproken prijs of het dier blijft gewoon bij mij.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Keuren en blijkt OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:24

Hier ook een chip door trauma. Paard is geopereerd en gerevalideerd bij- en op kosten van de verkoper. Toen opnieuw gekeurd en verkocht. Het paard was toen gewoon goed en de prijs hetzelfde.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:26

Dino_xhi schreef:
Wat spreek ik dan af met de verkoper? Hoeveel haal je van de vraagprijs af als je het paard nog wel wil overnemen.

Vraag je dat voor het geval dat? Want je hebt nog niet gekeurd toch?

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Keuren en blijkt OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:34

Ts, heeft er een handje van om topics te openen en dan niets meer toe te voegen, behalve in het topic over voeding. Gaat dit over de anderhalf jarige groninger die je begin januari op het oog had? Of een volgende?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Keuren en blijkt OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:37

Gewoon niet kopen. Simpel.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Keuren en blijkt OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:39

Hangt er vanaf Kuggur, een chipje op een plek waar het geen kwaad kan laat ik hem niet staan. In een gewricht wel.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:18

BigOne schreef:
Hangt er vanaf Kuggur, een chipje op een plek waar het geen kwaad kan laat ik hem niet staan. In een gewricht wel.

Dat is in deze discussie niet aan de orde; jij gaat dan uit van iets dat geen kwaliteits en dus waarde vermindering van het paard inhoudt.
Hier wordt gepraat over wat voor consequenties de gevonden OCD heeft voor de koop, zoals de verkoper voor de kosten van behandeling verantwoordelijk maken.
Dan zeg ik niet kopen en verder kijken.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:23

BigOne schreef:
Hangt er vanaf Kuggur, een chipje op een plek waar het geen kwaad kan laat ik hem niet staan. In een gewricht wel.

Als het geen kwaad kan, hoeft er ook niets van de prijs af :)

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Keuren en blijkt OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:31

Alles is eigenlijk al gezegd hierboven. Ik heb net een 2,5 jarige gekocht die al rx gekeurd was. RX niet van denderende kwaliteit en mijn eigen DA dacht een octje te zien (geen fragmentje dus)
Ik heb haar klinisch laten keuren en vermoedelijke oc nog een keer op (een goede kwaliteit) rx laten zetten.
Was in orde.
Als het wel iets was geweest en operabel, had ik haar alleen gekocht als ze werd geopereerd en gerevalideerd op kosten verkoper. Dan had ik haar voor de reeds overeengekomen prijs gekocht daarna.