Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:41

Frambozen123 schreef:
EllyC schreef:
Frambozen, wat een vervelende situatie.

Even op een rijtje
- Er is geen koopovereenkomst schriftelijk gemaakt - niet noodzakelijk maar had eea wat makkelijker gemaakt in de bewijslast
- Er was sprake van particuliere verkoop. De bewijslast ligt in dat geval bij de koper. Deze moet aantonen dat het paard niet voldoet en dat dit ook al het geval was ten tijde van de aankoop. Een keuring had hier voor zowel de koper als verkoper qua lichamelijk mankementen duidelijkheid in kunnen geven.
- Gebruik was bij koper duidelijk? Ofwel ze wisten dat jij geen grasmaaier wilde kopen maar een paard waar mee gereden kon worden.

Waar wil je bij voorkeur eindigen
- paard terug naar verkoper, aankoopbedrag terug?
- of paard houden en kosten/lagere waarde vergoed,

Kijk eens goed bij advocaten berichten via google, dan vind je genoeg voorbeelden die min of meer overeenkomen met jouw geval.

Het inhuren van een advocaat is tenslotte een dure aangelegenheid en wellicht kun je ook al is elke situatie uniek, al een GOED beeld bij vormen



Allereerst bedankt voor het duidelijke bericht
De verkoper was er zeker van op de hoogte dat ik opzoek was naar een paard om wedstrijden etc mee te starten, zij heeft mij benadrukt dat dit echt mogelijk was. Ivm veel pech met keuringen en toch niet in orde toen besloten hem niet te keuren.
Liefst aankoopbedrag terug en paard terug naar de verkopen.


Hier breekt mijn klomp.
Dus omdat er al meerdere niet goed bleken tijdens de keuring, denk je; ik keur niet meer want dan wordt ie ook niet afgekeurd…
Ja dat is ook een tactiek :')

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:43

Keuren of niet keuren en de daarop volgende discussie is niet relevant.

Als antwoord op je vraag. Inderdaad zoals meerdere zeggen. Ik zou juridisch advies inwinnen. Kijken wat je rechten zijn. Misschien heb je er wat aan en anders de eigenaar het paard terug laten nemen en je verlies accepteren…

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:58

Wat een heisa. Wat is er nu precies niet goed aan het dier? Wellicht relatief makkelijk op te lossen.

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:04

Hutcherson schreef:
Wat een heisa. Wat is er nu precies niet goed aan het dier? Wellicht relatief makkelijk op te lossen.


Als je leest dan is dat niet op te lossen. Dier mankeert vanalles.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:50

Suzanne F. schreef:
Hutcherson schreef:
Wat een heisa. Wat is er nu precies niet goed aan het dier? Wellicht relatief makkelijk op te lossen.


Als je leest dan is dat niet op te lossen. Dier mankeert vanalles.


Ik lees dat TS vanalles heeft getypt wat niet goed is in zijn algemeenheid. Heel de achterhand is niet goed(?) er is geen onderzoek gedaan naar oorzaak en enkel door DA onderzocht?

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:54

amyz schreef:
Volgens mij heeft TS keurig aan haar onderzoeksplicht voldaan toen ze vroeg of het paard geschikt was voor het beoogde doel, en de verkoper geen aanleiding gaf om daar aan te twijfelen. Keuren maakt het, meen ik, vooral makkelijker om te bewijzen dat de gebreken bij koop al aanwezig waren (of niet, natuurlijk). En aangezien bij een particuliere koop de bewijslast bij koper ligt...

Maar goed, ook ik ben niet juridisch onderlegd. Meen alleen dat dat van het keuren niet klopt.

Zou zéker contact zoeken met iemand als FloortjeM om je te laten adviseren. Wellicht is het wel verstandiger om in dit geval je verlies te nemen maar dat weet je pas als je je goed hebt laten adviseren!


Enige juiste advies hier.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 00:47

cissy schreef:
Om hoeveel geld minder terug gaat het hier nu eigenlijk? Als dat weinig verschil is zou ik m direct terugbrengen.
Als het verschil minder dan de helft is dan kun je nog in bijv social media kunnen zoeken of er iets over het paard terug te vinden is.

En wat wil jij op sociaal media vinden dan. Dat het paard eerder ook al kreupel was ofzo. En wat wil je dan. Paard is in augustus al gekocht daar kan tussentijds zoveel mee gebeurd zijn. Het is geen nieuwe auto waar je een halfjaar garantie op hebt. Een tweedehands auto is zelfs maar 2 maand en particulier gekocht helemaal niet. Ik weet een paard is geen auto maar een levend iets dat op en door veel oorzaken stuk kan gaan. Jij hebt kennelijk nog nooit een paard verkocht, anders zou je nooit zo reageren.

imaudy
Berichten: 5049
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 01:12

pillow schreef:
cissy schreef:
Om hoeveel geld minder terug gaat het hier nu eigenlijk? Als dat weinig verschil is zou ik m direct terugbrengen.
Als het verschil minder dan de helft is dan kun je nog in bijv social media kunnen zoeken of er iets over het paard terug te vinden is.

En wat wil jij op sociaal media vinden dan. Dat het paard eerder ook al kreupel was ofzo. En wat wil je dan. Paard is in augustus al gekocht daar kan tussentijds zoveel mee gebeurd zijn. Het is geen nieuwe auto waar je een halfjaar garantie op hebt. Een tweedehands auto is zelfs maar 2 maand en particulier gekocht helemaal niet. Ik weet een paard is geen auto maar een levend iets dat op en door veel oorzaken stuk kan gaan. Jij hebt kennelijk nog nooit een paard verkocht, anders zou je nooit zo reageren.


Beetje rare reactie van je. Ik las laatst dat een verkoper een paard terug moest nemen omdat op sociaal media gevonden was dat een eerdere eigenaar met het paard naar de kliniek was geweest. Toen kon aangetoond worden dat het probleem er al zat bij aankoop. Dan maakt het niet uit of de vorige eigenaar iets wist of niet volgens mij. Paard was niet geschikt voor het doel waarvoor hij aangekocht was.

Forcalquier

Berichten: 2064
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 02:39

Frambozen123 schreef:
EllyC schreef:
Frambozen, wat een vervelende situatie.

Even op een rijtje
- Er is geen koopovereenkomst schriftelijk gemaakt - niet noodzakelijk maar had eea wat makkelijker gemaakt in de bewijslast
- Er was sprake van particuliere verkoop. De bewijslast ligt in dat geval bij de koper. Deze moet aantonen dat het paard niet voldoet en dat dit ook al het geval was ten tijde van de aankoop. Een keuring had hier voor zowel de koper als verkoper qua lichamelijk mankementen duidelijkheid in kunnen geven.
- Gebruik was bij koper duidelijk? Ofwel ze wisten dat jij geen grasmaaier wilde kopen maar een paard waar mee gereden kon worden.

Waar wil je bij voorkeur eindigen
- paard terug naar verkoper, aankoopbedrag terug?
- of paard houden en kosten/lagere waarde vergoed,

Kijk eens goed bij advocaten berichten via google, dan vind je genoeg voorbeelden die min of meer overeenkomen met jouw geval.

Het inhuren van een advocaat is tenslotte een dure aangelegenheid en wellicht kun je ook al is elke situatie uniek, al een GOED beeld bij vormen



Allereerst bedankt voor het duidelijke bericht
De verkoper was er zeker van op de hoogte dat ik opzoek was naar een paard om wedstrijden etc mee te starten, zij heeft mij benadrukt dat dit echt mogelijk was. Ivm veel pech met keuringen en toch niet in orde toen besloten hem niet te keuren.
Liefst aankoopbedrag terug en paard terug naar de verkopen.


Geen keuring i.v.m. pech en niet in orde? Dan waren beide partijen toch op de hoogte van de mankementen? Of lees ik niet goed?

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:18

Het gaat er niet om of en wie er op de hoogte was. Het gaat er om wat er aangetoond kan worden over aanwezigheid ten tijde van verkoop.

Dat de koper niet wist van een gebrek is dus geen (juridisch) argument.

Floortjem heeft over dit soort zaken op Bokt al zoveel berichten geschreven....Zoek ze even op, lees je in en leer er van...

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:03

Daphara schreef:
Tja, voor een paard in de relatief goedkope prijsklasse zou ik het paard terug doen en blij zijn met het bedrag dat je terug krijgt. Als het paard in de hogere prijsklasse had gezeten, dan had je er misschien een zaak van kunnen maken, maar met deze prijzen kost een zaak je meer dan wat je nu minder ervoor terug krijgt.

banketstaaf maar waar.

De volgende keer het paard wel laten keuren, leassons learned.



Hier ben ik het helemaal mee eens, je mag in je vuistjes knijpen dat de verkoper het paard überhaupt terug wil nemen en je er een bedrag voor terug krijgt.

Ik zou goed nadenken of je het waard vind om rechtsbijstand in te schakelen.

Een zaak kan ook verloren worden, het is algemeen bekend in de paardenwereld er op zijn minst er een klinische keuring over heen te gooien.
Het zou maar zo kunnen dat de vorige eigenaar zich bedenkt en dan je helemaal niks, geen geld en een paard die niet geschikt is voor jou doelen.

Ik zou het denk ik ook af laten hangen van hoeveel % ze terug willen betalen en vanuit daar kijken of je het risico en de moeite vind om er tegen in te gaan.

Soms moet je risico's nemen om je gelijk te behalen en soms moet je genoegen nemen met het accepteren van je verlies. Die keuze ligt bij jou.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:24

Balko schreef:
Frambozen123 schreef:

Allereerst bedankt voor het duidelijke bericht
De verkoper was er zeker van op de hoogte dat ik opzoek was naar een paard om wedstrijden etc mee te starten, zij heeft mij benadrukt dat dit echt mogelijk was. Ivm veel pech met keuringen en toch niet in orde toen besloten hem niet te keuren.
Liefst aankoopbedrag terug en paard terug naar de verkopen.


Hier breekt mijn klomp.
Dus omdat er al meerdere niet goed bleken tijdens de keuring, denk je; ik keur niet meer want dan wordt ie ook niet afgekeurd…
Ja dat is ook een tactiek :')

:knuffel: Of ze bedoelt dat paarden gekeurd zijn, toen goedgekeurd zijn en later in eigendom alsnog iets mankeerde wat er in de keuring niet uitgekomen was.
Een keuring is een momentopname en zeker geen garantie voor geen problemen.

Dat je om die reden niet keurt kan ik me voorstellen. Maar, als er dan iets mis is wat wél bij een keuring eruit was gekomen, tja, dan vind ik dat je dat risico geaccepteerd hebt.

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:51

Suzanne F. schreef:
Al zolang ik op Bokt zit blijven er mensen kopen zonder te keuren. Ik verbaas me er ook elke keer weer over, maar na 22 jaar ben ik gestopt met me eraan te ergeren. Elke generatie blijft opnieuw naïevelingen geven.

Of wel keuren maar dan met de DA van de verkoper.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:06

Och, wij zijn ook zo. Ik heb toch een zwak voor kneusjes en projecten. We hebben er eigenlijk nooit ellende mee gehad. Maar dat risico calculeren we wel in. Eigen fok of aangekocht als veulen is ook maar afwachten wat het is of wordt.

In dit geval zou ik het aanbod van de vorige eigenaar aannemen. Een zaak wordt ook kostbaar en je weet niet of er in je voordeel beslist gaat worden. Daarnaast kan er in de tijd tussen nu en uitspraak ook veel gebeuren. Dat risico loop je liever niet.

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:20

Maar Lorette, jij kunt sturen. En een paard om evt beperkingen heen trainen. Jij hebt de kennis en de kunde om met kneusjes om te gaan. Dat hebben niet veel mensen.

DuoPenotti

Berichten: 29545
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:27

Ja inderdaad, ik denk dat veel mensen zouden willen kunnen rijden zoals jij kan, waaronder ik...

Maar idd niet keuren is ook een keuze.
En pas daarna gaan zeggen op de foto dit en dat...waarom altijd pas daarna?

Maar goed, trek een jurist aan zijn jasje
Zelf zou ik daar geen zin in hebben en het paard terug brengen voor dat lagere bedrag.
Stress en niets met het paard kunnen, zo ook niet verder met een ander wellicht in jaren getouwtrek...niet mijn ding

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:05

Hutcherson schreef:
Ik lees dat TS vanalles heeft getypt wat niet goed is in zijn algemeenheid. Heel de achterhand is niet goed(?) er is geen onderzoek gedaan naar oorzaak en enkel door DA onderzocht?

Wellicht is de post aangepast maar ik zie toch vrij duidelijk staan wat het paard mankeert en ook dat er RX'en genomen zijn?

Ik weet niet of TS van Belgie is maar ik merk dat hier in de omgeving keuren veel minder voor komt. Ik heb zelf ook nog nooit een paard laten keuren. Als er al gekeurd wordt is dat veelal klinisch en als dit paard bij aankoop klinisch goed was, was het er daarmee ook niet uit gekomen waarschijnlijk.

Ongeacht wat je rechten zijn en die heb je vast is de vraag ook nog: Hoeveel verlies je in het krijgen van die rechten als het via de rechtbank moet en is dat meer of minder dan wat je in geeft op het paard terug brengen aan een verminderde prijs?

Is dat eerlijk? Neen. Maar de wereld is niet eerlijk. Dus ik denk dat buiten de vraag "wat zijn mijn rechten" je jezelf ook de vraag moet stellen wat je er voor over hebt om dat recht te krijgen in een realistische kijk.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:43

Balko schreef:
Hier breekt mijn klomp.
Dus omdat er al meerdere niet goed bleken tijdens de keuring, denk je; ik keur niet meer want dan wordt ie ook niet afgekeurd…
Ja dat is ook een tactiek :')


Ik denk dat TS bedoelt dat hij/zij in het verleden al paarden liet keuren, waren goedgekeurd en kregen dan toch problemen.

TS, ik zou me dan eerder afvragen, als je zo vaak fysieke problemen krijgt met een paard, of er dan niet scheelt aan je manier van rijden/trainen/opbouwen. Tuurlijk, als je een recreatiepaard uit de wei plukt, hoe goed gereden die ook is, en je gaat er gelijk 3x per week een parcours mee springen, dan lijkt het me logisch dat ie stuk gaat.

In dit geval ga ik ervan uit dat de verkoper (particulier) ter goeder trouw is, en het paard wil terugnemen zodat het niet in verkeerde handen valt nu er wat aan blijkt te haperen. In dat geval zou ik die kans met beide handen grijpen, is ook fijn voor het paard. Want logisch dat hij niet de volle prijs wil terugbetalen: als jij een auto koopt, en je rijdt die in de prak, kan je die ook niet terugbrengen voor dezelfde prijs toch?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:53

Ik zou het aanbod van de verkoper aannemen, het is al fijn dat je ‘m zo terug kunt doen.
Je hebt in dit geval zelf het risico genomen om niet te keuren, dus dan kun je voor zulke dingen komen te staan helaas….

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:33

Ayasha schreef:
Hutcherson schreef:
Ik lees dat TS vanalles heeft getypt wat niet goed is in zijn algemeenheid. Heel de achterhand is niet goed(?) er is geen onderzoek gedaan naar oorzaak en enkel door DA onderzocht?

Wellicht is de post aangepast maar ik zie toch vrij duidelijk staan wat het paard mankeert en ook dat er RX'en genomen zijn?

Ik weet niet of TS van Belgie is maar ik merk dat hier in de omgeving keuren veel minder voor komt. Ik heb zelf ook nog nooit een paard laten keuren. Als er al gekeurd wordt is dat veelal klinisch en als dit paard bij aankoop klinisch goed was, was het er daarmee ook niet uit gekomen waarschijnlijk.

Ongeacht wat je rechten zijn en die heb je vast is de vraag ook nog: Hoeveel verlies je in het krijgen van die rechten als het via de rechtbank moet en is dat meer of minder dan wat je in geeft op het paard terug brengen aan een verminderde prijs?

Is dat eerlijk? Neen. Maar de wereld is niet eerlijk. Dus ik denk dat buiten de vraag "wat zijn mijn rechten" je jezelf ook de vraag moet stellen wat je er voor over hebt om dat recht te krijgen in een realistische kijk.


Ik lees alleen diagnoses en wat onnozel gespeculeer over de achterhand. RX zegt echt vrij weinig (een hoek van 10% met de camera maakt al of een paard kissing spines heeft of niet). En bovendien wordt gesproken van diagnoses en vermoedens maar niks over de oorzaken daarvan.

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:33

Wat maken de oorzaken van slechte straalbenen en OCD nou uit in deze?

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:39

Soms is een straalbeen niet slecht, maar puur de doorbloeding fors verstoord of staat de buigpees op teveel spanning. Allemaal op te lossen.
OCD hoeft geen belemmering te zijn zelfs in de topsport. En vooral het vage 'slechte achterhand van bekken tot punt van de hoef' is onnozel. Hoeft allemaal niet moeilijk te zijn maar goed als niemand verder kijkt dan RX. DA weet ook niet alles he. Zegt niet dat je duizenden euros in vanalles moet stoppen maar op zn minst eens een osteo/chiro/manueel. Iemand die weet wat ie voelt en compensatie kan terugbrengen in het lijf. Soms worden paarden afgemaakt die eigenlijk in de juiste handen waarschijnlijk niet dat lot hadden hoeven ondergaan.

Popstra
Berichten: 13763
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:08

Ik zou het aanbod vd verkoper ook aan nemen want heel eerlijk, als een koper van mijn paarden niet zou keuren voor de koop dan neem ik zelf helemaal niets terug als het paard later makken gaat vertonen!

grace1989
Berichten: 820
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:14

Hoi Ts, Hoe gaat het nu met je paard?

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:58

pillow schreef:
cissy schreef:
Om hoeveel geld minder terug gaat het hier nu eigenlijk? Als dat weinig verschil is zou ik m direct terugbrengen.
Als het verschil minder dan de helft is dan kun je nog in bijv social media kunnen zoeken of er iets over het paard terug te vinden is.

En wat wil jij op sociaal media vinden dan. Dat het paard eerder ook al kreupel was ofzo. En wat wil je dan. Paard is in augustus al gekocht daar kan tussentijds zoveel mee gebeurd zijn. Het is geen nieuwe auto waar je een halfjaar garantie op hebt. Een tweedehands auto is zelfs maar 2 maand en particulier gekocht helemaal niet. Ik weet een paard is geen auto maar een levend iets dat op en door veel oorzaken stuk kan gaan. Jij hebt kennelijk nog nooit een paard verkocht, anders zou je nooit zo reageren.


Ken jij mij?