Wat mag dit kosten? Pensionstalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Wat mag dit kosten? Pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:00

Phoeh, hier schrik ik toch van: zijn er echt mensen die voor stalling met binnenbak minder dan 300 euro betalen? Hier in België vind je dat al meer dan 10 jaar niet meer (tenzij mss in het franstalig gedeelte).

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:02

Pantykous schreef:
Ik moet naar Drenthe verhuizen denk ik :')


Dat is altijd een goed idee :j

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:03

Jup, mooi voorbeeld: https://www.pensionstalnijenkamp.nl/pensionstalling/

Geen PP, maar wel vol pension, incl binnenbak en op een mooie plek qua uitrijden. 300-350 euro per maand.
En overijssel is vast niet goedkoper dan drente voor pension stalling, veel plaatsen zijn echt vergelijkbaar.

Spenk
Berichten: 21778
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:07

hwn schreef:
Phoeh, hier schrik ik toch van: zijn er echt mensen die voor stalling met binnenbak minder dan 300 euro betalen? Hier in België vind je dat al meer dan 10 jaar niet meer (tenzij mss in het franstalig gedeelte).

Euhm ja? Die zijn hier heel veel :=

DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:12

DuoPenotti schreef:
MarliesV schreef:
Serieus DP, gaan we zo met elkaar om tegenwoordig? Wat een negatieve, muggenzifterige post, of ik vat het heel anders op dan bedoelt.

TS, ik zit in Overijssel, 300-350 per maand, mits het all in is, zou ik een normale prijs vinden, mits voldoende ruimte om ook in de winter dagelijks buiten te komen op een droog stuk.

waarschijnlijk wel ja...pfffffffffff

ik heb echt geen idee waar jou bericht vandaan komt.... ik zou zelf zeggen, ga jij zo met mensen om?

wil je aub je hatelijke pb's bij houden?
Dank je wel.


hwn schreef:
Phoeh, hier schrik ik toch van: zijn er echt mensen die voor stalling met binnenbak minder dan 300 euro betalen? Hier in België vind je dat al meer dan 10 jaar niet meer (tenzij mss in het franstalig gedeelte).

Ik heb net even hier op MP gekeken, maar zitten er diverse onder de 300 zie ik.
Geen idee of dat verder fijne stallingen zijn.

1 zie ik staan met binnen en buitenbak.
24/7 weidegang
225 in de maand.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:16

Hoe houd je de paarden veilig voor wolven?
Ik zou mijn paard niet op een paddock paradise willen hebben in wolven gebied, smalle paden kunnen ze geen kant op.
Heb je boxen beschikbaar voor de nacht zodat ze veilig staan?

Met het uitmeten van supplementen heb ik niks en daar zou ik dus ook niet voor willen betalen, waarschijnlijk ben ik gewoon geen geschikte klant voor jou.
Met box en incl mesten en binnen buitenzetten €300

Daannvd92
Berichten: 331
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:17

hwn schreef:
Phoeh, hier schrik ik toch van: zijn er echt mensen die voor stalling met binnenbak minder dan 300 euro betalen? Hier in België vind je dat al meer dan 10 jaar niet meer (tenzij mss in het franstalig gedeelte).


Ja hoor, ik stond hiervoor op een stal (Noord Holland) waar ik 195 euro per paard betaalde (incl. hooi en stro maar wel op basis van doe het zelf). Ik had dan een binnenbak, buitenbak, longeerbak. Spreek maar even niet over de kwaliteit daarvan, maar ik kon binnen wat doen als het nodig was. :Y)

Ik ben 5 jaar geleden van Oost Groningen naar Noord Holland verhuisd. Ik betaalde in Groningen 160 euro per maand, werd alles gedaan. Paarden stonden 24/7 op het land en in de winter op een hele grote paddock met goed hooi en snachts op stal. Ik weet dat zij iets omhoog is gegaan, maar minimaal.

Vanuit Groningen naar hier paard op een PP gezet bij iemand aan huis (kleinschalig en alleen een buitenbak), 250 euro in de maand, hooi werd gedaan uitmesten moesten we zelf doen. Paard (fjord) werd graatjemager (hooi met schimmel kreeg hij want het was een koudbloed) en we kwamen erachter dat hij op een landje stond en niet op de paddock paradise gedeelte; ja daar werd hij neergezet wanneer wij kwamen (ze wist onze tijden). Dat we achter al deze dingen kwamen, paard verhuisd naar de stal van 195 euro, waar we tot eind augustus 2022 hebben gestaan, nu aan huis.

Dus prijs / kwaliteit is echt zo verschrikkelijk divers en zeker niet altijd in goede zin.

----

Wat ik max zou willen betalen voor jouw stalling?
Wanneer alle informatie duidelijk is, zou dit ongeveer rond de 300 zijn.
Qua uitmeten, hier ben ik ook wel van, maar zou dit op eigen verantwoordelijkheid willen en niet bij stalling in.

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:37

hwn schreef:
Phoeh, hier schrik ik toch van: zijn er echt mensen die voor stalling met binnenbak minder dan 300 euro betalen? Hier in België vind je dat al meer dan 10 jaar niet meer (tenzij mss in het franstalig gedeelte).

Klopt. In de regio waar ik sta is €300 met enkel buitenbak normaal en eerder aan de lage kant. Ik ken wel een stal in de buurt waar ze een paar jaar terug €300 pm vroegen en die een geweldige binnenbak had…. Maar de stallen werden slechts 1x pw uitgemest, paarden buiten zetten moest je zelf doen enz. Pp een eind verderop vroeg enkele jaren terug al €450 pm. Geen idee wat die nu vragen, maar zal ook wel gestegen zijn.

hiphorse

Berichten: 1033
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:35

[/quote]
Ik heb net even hier op MP gekeken, maar zitten er diverse onder de 300 zie ik.
Geen idee of dat verder fijne stallingen zijn.

1 zie ik staan met binnen en buitenbak.
24/7 weidegang
225 in de maand.[/quote]

Ik woon in drenthe maar moet zeggen dat een echt goede stal vonden nog best een uitdaging is. Vooral als je niet een standaard paard hebt (andere voerbehoefte of niet op stal kunnen). Ik was blij dat ik een eigen weiland kon kopen.

DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat mag dit kosten? Pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:39

Klopt is ook zo. :j
Ik zou zelf al niet zoeken met binnenbak en dan komt er ineens al veel meer mogelijkheden op het pad.
Maar bij elke stal is wel iets, dat blijft zo.
Het is voor een stal ook niet mogelijk, of beter gezegd niet makkelijk mogelijk het voor iedereen goed te doen.
Dat gaat dan toch om wat daar gemiddeld de groep is.

Bij het aanbieden van 24/7 weidegang ga je natuurlijk ook niet snel staan met je insuline resistente paard.
Maar heb je er een die moeilijk aan gewicht kan komen of juist pas tot rust komt met zijn hoofd lekker aan het gras dan wel weer.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:41

Spenk schreef:
hwn schreef:
Phoeh, hier schrik ik toch van: zijn er echt mensen die voor stalling met binnenbak minder dan 300 euro betalen? Hier in België vind je dat al meer dan 10 jaar niet meer (tenzij mss in het franstalig gedeelte).

Euhm ja? Die zijn hier heel veel :=

ja? waar? :')

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:47

€320.
Moeten ze wel de hele dag buiten staan.

Wel op basis van all-in.
Elke dag stallen mesten en licht tot donker buiten.

Spenk
Berichten: 21778
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:56

HiFive5 schreef:
Spenk schreef:
Euhm ja? Die zijn hier heel veel :=

ja? waar? :')

Jij woont in België waar zie je het mij over België hebben? Nergens toch?

Ze gaf aan dat er nog mensen zijn die een stalling voor dat geld vinden dat dat in België al niet meer zo is. Nou in Drenthe dus wel :)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:57

hiphorse schreef:


Ik heb net even hier op MP gekeken, maar zitten er diverse onder de 300 zie ik.
Geen idee of dat verder fijne stallingen zijn.

1 zie ik staan met binnen en buitenbak.
24/7 weidegang
225 in de maand.[/quote]

Ik woon in drenthe maar moet zeggen dat een echt goede stal vonden nog best een uitdaging is. Vooral als je niet een standaard paard hebt (andere voerbehoefte of niet op stal kunnen). Ik was blij dat ik een eigen weiland kon kopen.[/quote]

Hier dezelfde ervaring.
Ik kom vanuit NH en dacht dat het hier peanuts zou zijn om een goede stal te vinden en dan had ik mijn zinnen gezet op een PP. Maar die zijn hier in de omgeving al helemaal niet -O-
Dat viel dus even vies tegen :( .

Ik woon hier nu 2,5 jaar en sta al op mijn 2e stal.
Ik ben nu heel tevreden, en ik wil na mijn huidige paard graag weer een paard maar af en toe nog wel de twijfels omdat goede stalling lastig te vinden is.
Zeker als je vol pension wilt/moet.

hiphorse

Berichten: 1033
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:10

Cowgirl schreef:
hiphorse schreef:

Ik heb net even hier op MP gekeken, maar zitten er diverse onder de 300 zie ik.
Geen idee of dat verder fijne stallingen zijn.

1 zie ik staan met binnen en buitenbak.
24/7 weidegang
225 in de maand.


Ik woon in drenthe maar moet zeggen dat een echt goede stal vonden nog best een uitdaging is. Vooral als je niet een standaard paard hebt (andere voerbehoefte of niet op stal kunnen). Ik was blij dat ik een eigen weiland kon kopen.[/quote]

Hier dezelfde ervaring.
Ik kom vanuit NH en dacht dat het hier peanuts zou zijn om een goede stal te vinden en dan had ik mijn zinnen gezet op een PP. Maar die zijn hier in de omgeving al helemaal niet -O-
Dat viel dus even vies tegen :( .

Ik woon hier nu 2,5 jaar en sta al op mijn 2e stal.
Ik ben nu heel tevreden, en ik wil na mijn huidige paard graag weer een paard maar af en toe nog wel de twijfels omdat goede stalling lastig te vinden is.
Zeker als je vol pension wilt/moet.[/quote]

Ik heb in 10 jaar 7 stallen gehad en 1 opfok wat verder weg.
Heb gemerkt dat je het beste bij iemand prive kan staan dan een commerciële stal die er geld mee moet verdienen. Maakt niet uit of het groot of klein is.

Om ontopic te blijven. Als de stal van ts volpension betreft met een nette pp en 24/7 buiten(dan ook rekeninghoudend met iets wolfwerend iets) of in elkgeval heel veel buiten ook in de winter.
Dan zou ik er gauw 300/350 euro per maand voor over hebben.

Maar zonder de bovenstaande alssen en duidelijk beeld hoe de locatie eruit ziet en waar is het moeilijk zeggen.

Mocht je echt goed zijn zit je vol in no time.

Skye93
Berichten: 44
Geregistreerd: 15-03-23
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat mag dit kosten? Pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:13

Ik zou dan gerust denken aan 300-350 euro per maand, mits het niet blubber in de winter is. Dan zou ik dat er prima voor over hebben.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:50

Popstra schreef:
ja ik ben zeker serieus. waarom zou het in Drenthe minder moeten kosten dan in het midden en westen van het land waar je nog geeneens zulke fasciliteiten hebt? arbeid is hetzelfde, kosten van voer, stroom etc ook.



In het zuiden is 375 vrij gangbaar.

In de uithoeken is de investering in grond van oudsher lager dus logisch dat de tarieven gunstiger zijn.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat mag dit kosten? Pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 09:45

zou het niet eerder iets met vraag en aanbod te maken hebben? in de randsteden zijn immers minder fasciliteiten dan elders in het land. wachttijden voor stalling zijn daar ook best groot.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 09:59

Popstra schreef:
zou het niet eerder iets met vraag en aanbod te maken hebben? in de randsteden zijn immers minder fasciliteiten dan elders in het land. wachttijden voor stalling zijn daar ook best groot.


Dat zou ook een rol kunnen spelen. Hoewel hier de vraag denk ik ook groter is.
Onze stal kent al jaren een wachtlijst en zo ken ik er meer hier in de buurt.

Wat je hier ziet is dat de bedrijven die al jaren staan, de kosten en daarmee het stallingsgeld stabiel weten te houden.
Het zijn de nieuwkomers met hoge financieringslasten en vaak mindere faciliteiten die hier stevig stallingsgeld vragen.

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:05

Popstra schreef:
zou het niet eerder iets met vraag en aanbod te maken hebben? in de randsteden zijn immers minder fasciliteiten dan elders in het land. wachttijden voor stalling zijn daar ook best groot.


In de randstad is het aantal stallen juist veel groter. Nu zullen hier ook meer paarden zijn maar alsnog.. Voorheen vlakbij Utrecht gewoond en daar waren een aantal stallen binnen een straal van 10 km waar ik terecht kon. Wel met een wisselend aanbod van faciliteiten maar allemaal zeer ok.

Nu in (zuid-oost) Friesland is er maar 1 stal binnen een straal van 10 kilometer. De meeste mensen in het buitengebied hebben 1 of 2 paarden aan huis en staan niet open voor pension. Aanbod hier is in ieder geval behoorlijk schaars waardoor de prijzen ook echt de pan uitrijzen.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat mag dit kosten? Pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:09

Weet nog wel dat ik 175 voor een pony en 200 voor een paard betaalde met een ruime lichte stal, binnenbak, buitenbak, longeerkraal, paddocks en weide. De hele dag buiten. Inmiddels is die stal 350 meende ik. Oeps. In Friesland

Maar er zijn hier ook nog stallen waar je 160 euro betaald met veel faciliteiten maar wel zelf uitmesten/buiten zetten en voeren. Het hoeft niet duur te zijn

Voor deze stal in Drenthe, even afhankelijk van de wolven (want ik heb shetlanders) zou ik 275 willen betalen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 07:57

Ik ben het eens met Popstra.
je zult eerst een echt goede kostprijsberekening moeten maken met daarbovenop een fatsoenlijk uurloon (voor een ZZP-er wordt €40,- t/m €50,- meestal aangehouden als reëel uurloon)

Je zult met de echte kosten moeten rekenen. En met een toegestaan aantal paarden voor die locatie.

Particulieren of hobbyboeren met inkomen er naast rekenen vaak met hooi/strooiselkosten en dan een zakcentje voor de moeite van €50,-of €100,- per maand er bovenop. Maar daar kun je geen bedrijf mee runnen.

Als het gaat om een onderneming en pension wordt je hoofdinkomen, dan zul je echt alle! kosten mee moeten rekenen (dus ook bedrijfsmatig gefinancierde hypotheek inclusief aflossing, al het onderhoud, aanschaf en afschrijving machines, afschrijving/vervanging bodems etc. en daarbovenop een volwaardig uurloon voor jezelf waar je ook je arbeids ongeschiktheidsverzekering en pensioenopbouw van kunt betalen.
En dan moet je ook nog btw betalen/rekenen en over je inkomen belasting betalen.

Veel oudere stallen hebben nog lagere lasten, maar rekenen echt niet alle kosten mee. Er wordt vaak niet voldoende afgeschreven en men kan niet sparen. Dus gaat de kwaliteit met de jaren achteruit of stoppen ze er op den duur mee.

Vaak heeft men er neveninkomsten bij met hoger uurloon of partner die buiten de deur werkt/eigen goedlopend bedrijf heeft en de paarden is meer "hobby"

Als je in deze tijd iets met zulke voorzieningen moet kopen (of huren) met ook nog de juiste!!!!! Milieuwet- en Natuurbeschermingswet vergunningen voor voldoende paarden om er een inkomen uit te halen, dan ben je echt al heeeeeeeeel veel geld kwijt aan vaste lasten.

Wij hebben paarden aan huis.
Ik vraag voor paard nu €190,- maar dat is met 5 paarden (max voor hobbymatig en bij 2,5 a 3ha land zelf je mest kwijt kunnen) niet kostendekkend voor afschrijving stal, machines, bakbodem, etc. en ik haal er helemaal geen uurloon uit.



Het is "doe het samen" zonder krachtvoer en exclusief strooisel in individuele stal, met alleen een buitenbak. Dus voor wat je hier in de regio hebt aan plekken, niet goedkoop als je het vergelijkt met de €190,- t/m 250 max.€270,- pp, die je hier betaalt voor volpension met alleen buitenbak.

Ik zie niet hoe nieuwe bedrijfsmatige stallen kunnen kopen of huren en winstgevend rondkomen voor prijzen onder de €400,- per maand. Als de btw daar af is blijft er iets van €330,- van over waar je uurloon en alle kosten nog vanaf moeten.

Ik zit in regio 3 provinciën Friesland/Groningen/Drenthe.

Deze regio is inderdaad wolvengebied. Dat is een groot probleem aan het worden!

Ik heb 24/7 buiten met een PP en we hebben onze paddock wolfwerend afgerasterd deze winter. Dat was van 2 linten naar 6 a 7. Dat betekent flinke investering maar ook dat ook de onderhouds- en afschrijvingskosten verdriedubbelen en dat loopt aardig in de kosten als je 3ha hebt.

De track en het land moet ook nog.

Daarnaast houd ik in gedachten dat ik op termijn mogelijk de paarden voor de nacht op moet gaan stallen. (Ik kan 6 boxen maken in afsluitbare stal, maar dan heb ik geen grote inloopstal meer. Ik zou er dan een afdak bij willen voor overdag.

Ik heb al aangegeven dat verbruik van strooisel voor individuele stallen bovenop de huidige stalprijs komt.

Veel stallen hebben nog niets gedaan aan wolvenpreventie.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Wat mag dit kosten? Pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 08:32

Met je eens joyce B, veel stallen kunnen domweg niet rendabel zijn, bestaat niet, onmogelijk!
En al helemaal niet als je aan de huidige normen moet voldoen.
Tuurlijk is 400 euro per maand een klap geld,zeker, maar dat zijn wel de huidige prijzen en terecht, mag de pensionhouder ook nog wat verdienen?
En ja je kunt jezelf uit de markt prijzen, maar je kunt je ook afvragen of een pensionhouden uberhaupt nog wel rendabel wordt .

Hier verhuren wij 3 boxen, incl. 24/7/365 weidegang, paarden kunnen zelf in en uit de box lopen, goede buitenbak en een leuk stukje bos achter en wij voeren in de ochtend, en sávonds op verzoek (bij ziekte of vakantie)
Maar verder exclusief , hooi, stro , voer, dus echt basic stal voor 125 euro per maand. Zelfs hier houden wij nagenoeg niks aan over, als je alle andere kosten (onderhoud en hypotheek, tijd) vanaf trekt.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat mag dit kosten? Pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 10:57

Men heeft gewoon werkelijk geen idee wat er bij een nette pension komt kijken aan kosten en arbeid. Het is niet enkel een kruiwagen, poepschep en bezem...

Ik heb mijn eigen prive fasciliteit hier in het midden vh land, weet waar ik het over heb en heb ook paarden elders in opfok, breedingstation en training. Verschillende stallen, ook over de grens (Belgie..Duitsland) en betaal voor enkel de stalling overal rond de 500/maand. Opfok 300