bang paard wil stal niet meer in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

bang paard wil stal niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:15

hey hey ik heb een klein probleem mijn paard staat in een binnen stal met ongeveer 4/5 paarden die in de stallen voor haar staan, nou is de doorgang niet exrteem smal maar ze word elke keer bijna in haar bil gebeten.

ze durft de stal niet meer in en afgelopen keer begon ze te steigeren en stoten heel hard haar hoofd(heeft een wond) nou staat er een doodgaand paard naast haar, en ze word daar erg onrustig van heeft dat dan iets te maken met het doodgaande paard.

had haar dan toch weer buiten gezet na hoofstoten ze was er wild en bleef bokken/steigeren.
dus mijn vraag was dan eigenlijk moet ik haar naar een buitenstal verplaatsen? :?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: bang paard wil stal niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:16

Zorgen dat ze rustig naar buiten kan zonder bijtende paarden? Dus eerst de rest naar buiten?

Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

Re: bang paard wil stal niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:18

dat is dus het ding ze durft dan daarna niet terug zelf staan 2 andere paarden van mij in de zelfde stal ruimte maar aan de rest van de paarden mag ik niet komen

Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:19

tengeltje11 schreef:
Zorgen dat ze rustig naar buiten kan zonder bijtende paarden? Dus eerst de rest naar buiten?


dat gaat dus niet 3/5 paarden zijn niet van mij eigenaren willen niet dat ik daar aan kom dus het is meer probleem haar terug te zetten dan haar er uit te halen

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:20

Een doodgaand paard?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:22

Jeetje, wat een nare situatie.
Een doodgaand paard naast haar?
Ik snap dat je paard over de zeik gaat als ze steeds in haar kont gebeten wordt.
Kan ze niet in de voorste box staan, zodat ze niet langs al die andere paarden hoeft? En ze niet meer naast het stervende paard staat?

Antwoord op je vraag: " moet ik haar in een buitenstal plaatsen'' Ja, als dat haar situatie verbetert wel.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 30-03-23 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:23

Achteruit erin? En het bijtende paard een flinke pets op z'n neus geven als je langsloopt. Zal jou het verroesten dat het het paard van een ander is, paard hoort zich nog steeds te gedragen. Paard van een ander kan zich misdragen en jouw paard kan daardoor vervolgens de stal niet in, omdat jij niet mag corrigeren. Hou toch op.

En doodgaand paard? Wat bedoel je daar precies mee?

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: bang paard wil stal niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:27

het is begrijpelijk dat je paard niet meer naar binnen wil. is er niet een andere ingang toevallig?

Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:28

Suzanne F. schreef:
Een doodgaand paard?

ja het gaat de laatste tijd niet goed met dat paard de eigenaar zei dat hij dood ging hij is al 35 en de stal stinkt extreem naar schimmel

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:28

Zou zeker vragen om een andere, veiligere stal voor jouw paard. Of de eerste stal op het rijtje zodat je nergens langs hoeft. En tot die tijd langslopen met een ronddraaiend touw of een zweepje zodat je ruimte kunt maken voor je paard. Als een paard dan uithaalt komen ze logischerwijs zelf tegen dat touw aan. Is namelijk voor jezelf ook niet veilig. Paard hoeft maar mis te happen en zit in je eigen schouder.

Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:29

Nicky1963 schreef:
Jeetje, wat een nare situatie.
Een doodgaand paard naast haar?
Ik snap dat je paard over de zeik gaat als ze steeds in haar kont gebeten wordt.
Kan ze niet in de voorste box staan, zodat ze niet langs al die andere paarden hoeft? En ze niet meer naast het stervende paard staat?

Antwoord op je vraag: " moet ik haar in een buitenstal plaatsen'' Ja, als dat haar situatie verbetert wel.


daar hebben we al overna gedahct alleen daar staat onze andere merie met extreme angst om alleen te zijn en heeft een soort trauma opgelopen bij vorige eigenaar

Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:31

Django_Mette schreef:
Achteruit erin? En het bijtende paard een flinke pets op z'n neus geven als je langsloopt. Zal jou het verroesten dat het het paard van een ander is, paard hoort zich nog steeds te gedragen. Paard van een ander kan zich misdragen en jouw paard kan daardoor vervolgens de stal niet in, omdat jij niet mag corrigeren. Hou toch op.

En doodgaand paard? Wat bedoel je daar precies mee?


achteruit gaan is misschien inderdaad een optie alleen begint ze al te staken als we die riching opgaan!

zoals eerder genoemt gaat het extreem slecht met het paard valt steeds in elkaar staat dan niet op dan weer wel ., de eigenaar heeft gezegt dat het waarschijnlijk niet lang meer duurt

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:31

Xoxolof09 schreef:
Suzanne F. schreef:
Een doodgaand paard?

ja het gaat de laatste tijd niet goed met dat paard de eigenaar zei dat hij dood ging hij is al 35 en de stal stinkt extreem naar schimmel


Nou dat klinkt eerder als dat er noodzakelijke zorg/ingrijpen wordt onthouden. Arm dier.
Staat daar binnen dood te gaan. Geef het dan een spuitje en neem waardig afscheid.

Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:31

Gitana schreef:
het is begrijpelijk dat je paard niet meer naar binnen wil. is er niet een andere ingang toevallig?


nee helaas stal heeft 1 ingang

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:34

ookal laat je je paard er achteruit in gaan, of loop je met ronddraait touw, dat levert toch elke dag weer superveel stress op? dat wil je niet, dat is voor niemand leuk

Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:35

Gitana schreef:
ookal laat je je paard er achteruit in gaan, of loop je met ronddraait touw, dat levert toch elke dag weer superveel stress op? dat wil je niet, dat is voor niemand leuk

ja ze is al extreem kopschuw en zodra ze iets ziet van zweep op vliegend touw gaat ze aan de ren

Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

Re: bang paard wil stal niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:36

Suzanne F.
ja inderdaad paard word ook erg onrustig wanneer mijn merie de stal uit is . bv trappen naar muur, extreem hinniken en bijten naar niks

Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:37

Celebi schreef:
Zou zeker vragen om een andere, veiligere stal voor jouw paard. Of de eerste stal op het rijtje zodat je nergens langs hoeft. En tot die tijd langslopen met een ronddraaiend touw of een zweepje zodat je ruimte kunt maken voor je paard. Als een paard dan uithaalt komen ze logischerwijs zelf tegen dat touw aan. Is namelijk voor jezelf ook niet veilig. Paard hoeft maar mis te happen en zit in je eigen schouder.


helaas geen optie paard is mishandelt en extreem bang voor zwaaiend touw/ zweep ben wel daar mee bezig om dat te verminderen

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:40

misschien kun je er over nadenken of je dan wel op een handige (pension)stal staat voor je paard :(:)
zou ze in de buitenstal in haar uppie komen te staan of wel met anderen? hoe ligt ze verder in de groep?

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:42

Zelf zou ik niet doorgaan met een stal waarbij paard steeds gebeten wordt.
Daar moet een oplossing voor komen. Hetzij een eind maken aan het bijten op welke manier dan ook.
Hetzij een andere stal voor het paard waarbij het probleem niet bestaat.

Persoonlijk zou ik überhaupt geen stal meer willen maar een fijne plek met vrije in- en uitloop.
Maar dat is ieders eigen beslissing. Wil je je paard wel op een stal dan moet die stal en het loopje er naartoe op zijn minst wel veilig en prettig zijn voor het paard :(:)

Ik vind het maar een apart verhaal van dat "doodgaande" paard. Als een paard duidelijk "op" is dan laat je het niet langzaam lijdend doodgaan maar geef je het dier gewoon een spuitje om het uit het lijden te verlossen :(:)

Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:45

Gitana schreef:
misschien kun je er over nadenken of je dan wel op een handige (pension)stal staat voor je paard :(:)
zou ze in de buitenstal in haar uppie komen te staan of wel met anderen? hoe ligt ze verder in de groep?


ja er staan 3 andere paarden buiten waar ze dan naast staat voor de rest al ze op wei gaan van midden mei tot ong sep oct? dan worden zw gesplitst naar merie wij pony/oudjes en ruinen wei

op het wei kan ze het met 2 andere meries vinden er taan dan ong 5 meries geloof op dat wei het
het meer dat ze nu in een stal staat met 3 ruien en 2 meries en mijn ruin is nog jong dus die bijt veel(ook naar mensen) mijn andere merie die vooraan staat is wel kalm die ruikt eigenlijk alleen. maar als ik mijn ruin naast mijn bange merie zet probeert hij haar ookal zit er stikdraad om de padock haar aan te vallen. echt een probleem dus

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: bang paard wil stal niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:53

kun je je eigen paarden niet omruilen dan? je zegt dat je ook een merrie hebt die vooraan staat. stallen ruilen lijkt me dan niet zo spannend.

voor dat doodgaande paard zou ik zeker de veearts laten komen. Het is dierenmishandeling om een paard te laten creperen. Dat kan en mag niet.

Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 11:00

juval schreef:
kun je je eigen paarden niet omruilen dan? je zegt dat je ook een merrie hebt die vooraan staat. stallen ruilen lijkt me dan niet zo spannend.

voor dat doodgaande paard zou ik zeker de veearts laten komen. Het is dierenmishandeling om een paard te laten creperen. Dat kan en mag niet.


raar genoeg mag dat niet van de staleigenaren ik vind sowieso de stal niet echt gepast maar hij is ook niet te duur

Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 11:00

pmarena schreef:
Zelf zou ik niet doorgaan met een stal waarbij paard steeds gebeten wordt.
Daar moet een oplossing voor komen. Hetzij een eind maken aan het bijten op welke manier dan ook.
Hetzij een andere stal voor het paard waarbij het probleem niet bestaat.

Persoonlijk zou ik überhaupt geen stal meer willen maar een fijne plek met vrije in- en uitloop.
Maar dat is ieders eigen beslissing. Wil je je paard wel op een stal dan moet die stal en het loopje er naartoe op zijn minst wel veilig en prettig zijn voor het paard :(:)

Ik vind het maar een apart verhaal van dat "doodgaande" paard. Als een paard duidelijk "op" is dan laat je het niet langzaam lijdend doodgaan maar geef je het dier gewoon een spuitje om het uit het lijden te verlossen :(:)

ik ben het voledig met je eens

Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 11:02

juval schreef:
kun je je eigen paarden niet omruilen dan? je zegt dat je ook een merrie hebt die vooraan staat. stallen ruilen lijkt me dan niet zo spannend.

voor dat doodgaande paard zou ik zeker de veearts laten komen. Het is dierenmishandeling om een paard te laten creperen. Dat kan en mag niet.


sowieso lijkt dat me niet verstandig dan heeft mijn andere merie er last van