onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef_Bam

Berichten: 4098
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 23:07

Brainless schreef:
Odysseus schreef:
Belangrijk is wel dat je je wagen dan op kenteken laat herkeuren bij het RDW zodat het van 3500 naar 4250 wordt gezet. Wanneer het precies ingaat is nog onduidelijk, het loopt nu nog bij de EU. Dus op het moment van schrijven gelden nog gewoon de "oude" regels van 3500 kg max. massa.

En als het door gaat moet je alsnog een cursus volgen en het geldt (zoals het nu Europees geregeld is) niet voor veewagens, alleen voor personenvervoer (zoals een camper en elektrische auto's).

Het is makkelijker om je C rijbewijs te halen en een C-vrachtwagentje te kopen.


Een b rijbewijs veewagen is voor de wet hetzelfde als een camper, dus hoe kom je daarbij? Toen ik mijn wagentje had betaalde ik ook het campertarief aan wegenbelasting, dat scheelde een hoop.

Mijn wagen was bijna 30 jaar oud, onderhoud kostte een rib uit mijn lijf := . Maar als je een wat jonger wagentje klopt zal dat wel meevallen.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 23:42

plutolover schreef:
ik heb alleen giga faalangst..met examens.. moet geen excuus zijn.

Als je geen haast hebt, zou ik beginnen met afwachten wat de Europese regels echt gaan doen.
Er wordt ook hier weer lustig op los gespeculeerd en het vervelende is; je kan het allemaal moeiteloos ontkrachten maar het levert je nog steeds geen antwoord op wat het dan wel gaat worden.

Als je voor onderhoud van een fatsoenlijke wagen ongeveer 2k op jaarbasis reserveert, zul je zelden of nooit voor verrassingen komen te staan.

Voor de rest kan ik je intussen uit ervaring melden dat een grote vrachtwagen nauwelijks duurder in de heb is dan een B-rijbewijs vrachtwagentje en het verschil tussen 800kg of 4000 kg netto laadvermogen is toch aanmerkelijk...

Nylith
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 00:10

plutolover schreef:
Naast het aanschaffen van een paardenvrachtwagen voor b rijbewijs

vraag ik me af wat zijn ongeveer de maandelijkse en onderhoud kosten van zo wagentje?

Hoe ervaren jullie de paarden met zo wagen vs trailer? en hoe gaat het met parkeren? Kan je overal wel parkeren?

Ik zie wel eens vrachtwagens waar paarden hun hoofden over de wand kunnen doen, gaan ze daar niet overheen zoals ze bij een stang ook kunnen doen? Of is dan een dicht plaat voor voor hun neus beter optie? Maar dan zit je weer met een hooinet?

Wie kan mij hierin helpen? Ik overweeg om voor 1 te sparen. Maar net als met paarden het aanschaffen is leuk nu nog de onderhoudt hahah


Mijn vrachtwagentje kost me elke maand ongeveer 110 euro in totaal aan wegenbelasting en verzekeringen.

Qua reizen is het voor de paarden ideaal, ze staan vrijwel allemaal super rustig en ze laden ook erg makkelijk, terwijl dat laatste met een trailer vaak drama was.

Ik heb hiervoor een vrachtwagentje gehad met een stang, maar met jonge paarden vond ik dat niet fijn en veilig. Dus nu gekozen voor een hengstenuitvoering en dat bevalt mij prima!

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:08

Ben heel benieuwd naar je kenteken @Nylith .

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:23

De aanpassing tot 4250 kg is er vooral voor de elektrische markt. Een Hummer of jaguar met accupakket weegt veel meer dan 3500kg. Aangezien de voor genoemde automerken blijkbaar hun schoen aardig tussen de deur hebben gekregen, is men in Brussel ermee bezig.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 17:10

nikkel schreef:
De aanpassing tot 4250 kg is er vooral voor de elektrische markt. Een Hummer of jaguar met accupakket weegt veel meer dan 3500kg. Aangezien de voor genoemde automerken blijkbaar hun schoen aardig tussen de deur hebben gekregen, is men in Brussel ermee bezig.

Sorry maar dat is gezwam; sterker nog, als je de EU-stukken op Euro-lex erbij zoekt, vindt je het getal 4250 helemaal nergens terug!

De rest van de artikelen zijn allemaal interpretaties voor bestelauto's, campers, elektrische auto's, net wat de doelgroep van de betreffende site is maar werkende links naar concrete, officiƫle stukken heeft geen enkele van die sites!!

Kortom, rustig afwachten waar meneer de wetgever mee gaat komen, dan weet je het zeker.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:28

Het koninklijk besluit bepaalt dat een rijbewijs B volstaat om een voertuig van categorie C of C1 met een maximaal toegelaten gewicht tot 4.250 kilogram te besturen op voorwaarde dat de voertuigen op een alternatieve aandrijving rijden..

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:35

nikkel schreef:
Het koninklijk besluit bepaalt dat een rijbewijs B volstaat om een voertuig van categorie C of C1 met een maximaal toegelaten gewicht tot 4.250 kilogram te besturen op voorwaarde dat de voertuigen op een alternatieve aandrijving rijden..

Linkje graag....