onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 12:36

Naast het aanschaffen van een paardenvrachtwagen voor b rijbewijs

vraag ik me af wat zijn ongeveer de maandelijkse en onderhoud kosten van zo wagentje?

Hoe ervaren jullie de paarden met zo wagen vs trailer? en hoe gaat het met parkeren? Kan je overal wel parkeren?

Ik zie wel eens vrachtwagens waar paarden hun hoofden over de wand kunnen doen, gaan ze daar niet overheen zoals ze bij een stang ook kunnen doen? Of is dan een dicht plaat voor voor hun neus beter optie? Maar dan zit je weer met een hooinet?

Wie kan mij hierin helpen? Ik overweeg om voor 1 te sparen. Maar net als met paarden het aanschaffen is leuk nu nog de onderhoudt hahah

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:50

Over het onderhoud kan ik je geen kostenplaatje geven, want ik heb er geen, maar misschien wel wat andere dingen:

Het parkeren op locaties is meestal niet zo'n probleem. Er is bijna altijd wel een plekje op een parkeerplaats of terrein. Waar je een auto/trailer kwijt moet kunnen, kun je de vrachtwagen vaak ook wel kwijt. Op stal zelf stallen is vaak wel lastiger. Daar zijn sommige stallen gewoon niet helemaal op berekend.

Mijn paard staat overigens veel rustiger in een vrachtwagentje. Achteruit reizen is voor hem duidelijk comfortabeler. Heb ook het idee dat hij stabieler staat omdat het vrachtwagentje wat stabieler is dan een losse trailer.

Grootste nadeel met een vrachtwagentje is dat als je geen auto mee hebt je met je vrachtwagentje uit eten moet als je op vakantie bent met je paard. Niet ideaal. Dan is parkeren plotseling wel lastiger in een dorpje of stad. :+

Hoeveel paarden wil je gaan vervoeren in het vrachtwagentje? Je moet er goed op letten dat de meeste vrachtwagentjes al snel te zwaar zijn om met een B rijbewijs mee te mogen rijden, zeker als je de paarden, personen en bagage nog mee berekend in het totaal laadgewicht. Sommige vrachtwagentjes worden ook leeg gewogen en daarna komt er nog de inbouw bij. Op papier mag je dan wel een paard erin zetten op B rijbwijs, maar op de weegbrug kom je vaak bedrogen uit. Zijn allemaal dingen om goed naar te kijken als je met je B rijbewijs ermee wilt rijden. Anders heb je al snel C1 nodig. Dat is uiteindelijk de reden dat ik BE ben gaan halen. En een trailer vreet bijvoorbeeld geen wegenbelasting en verzekeringen extra. Die zijn meestal wel pittig aan de prijs. Daarnaast eventuele stalling nog.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 13:00

Als er wat in komt te staan is het een Haflinger

Ik vind ergens wel krom dat, dit soort dingen niet echt wordt vermeld vooral je ze nu vaker ziet. Zou je zeggen dat er gewoon 2 paarden in mogen en mee mag rijden..

Hoeveel mensen stoppen er gewoon 2 paarden in terwijl het dan niet mag kwa ‘gewicht’

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:15

voor jouw vraag mbt kosten voor onderhoud maakt het ook nog wat uit wat voor wagentje je wil gaan aanschaffen?

Een nieuwe?
Een jong gebruikte?
Een oud beestje van 25 jaar?

Ga je hem laten onderhouden bij een garage? Of ben je zelf handig, of handige mensen naast je, die het tegen onderdelen kosten kunnen doen?

Wat betreft het gewicht een hele goede. Wij zagen laatst een super grappige camper staan. Een jaren 70 Dodge bus. Daar mocht nog 120 kilo in mee. Dus een chauffeur en een hond :)) . Altijd goed zelf bij blijven opletten dus :)

Ik heb zelf een trailer, dus qua praktijkervaring met vrachtwagentjes geen input.

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:16

De regels betreft het BE rijbewijs zijn ook aangepast. Je mag nu met een normale B rijbewijs niet meer als 4500 kilo in totaal gewicht rijden. Dus een vrachtwagentje kan vaak wel met 2 paarden met deze nieuwe regelgeving.
Het nadeel van een vrachtwagentje is het per maand verzekeren en de wegenbelasting. Ook moet dit voortuig elk jaar door de apk heen en heb je er dus nog meer zorgen bij dan alleen je huidige auto.
Voordeel is dat het stabieler en veiliger is als een trailer. Meesten paarden (In mijn omgeving) reizen prettiger in een vrachtwagentje als in een trailer. Het is het overwegen waard maar het is goed om stil te staan bij de extra kosten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :)

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:18

Qua kosten is er niet goed één antwoord te geven omdat het totaal afhangt van wat je aankoopt. Een oude wagen (20 jaar +) zal in het onderhoud meer kosten dan een gloednieuwe van €100.000,-. Elk jaar een APK zorgt voor meer verrassingen dan een nieuwe wagen die nog geen APK plicht heeft. Ik rij relatief weinig (2500 km p j) en daardoor valt het onderhoud me mee, maar de onderdelen zijn vaak wel duurder dan die van een personenauto (zoals de banden). Dus als er wel iets vervangen moet worden, voel je het meer in je portemonnee.

De wegenbelasting en toeslag voor vervuilende diesel kun je uitrekenen op de website van de Belastingdienst. Als je een wagen privé aankoopt kun je gebruik maken van het kwarttarief, je krijgt dan 75% korting op zowel de wegenbelasting als de toeslag. Gemiddeld ben je dan zo'n €50-65 kwijt per maand. Ik betaal €55 voor de wegenbelasting en €8 "vuile diesel tax".

Verzekering is ook afhankelijk van de waarde van de wagen. Voor WA + casco betaal ik €55,- per maand. Advies is om bij een verzekeraar zoals Hippo een verzekering af te sluiten omdat een normale verzekering het ziet als een bakwagen waar mee rondgescheurd gaat worden (mijn prijsopgave kwam rond de €280,- bij een normale verzekeraar waar de Hippo met €55,- kwam).

Ik heb bewust gekozen voor een wagen met hengstenopbouw omdat ik geen risico wilde hebben met over de stang springen. Het hooinet hangt dan gewoon bij het paard aan de wand. Ik vind het een hele fijne manier van vervoeren omdat je nooit ellende met over/onder de stang door hebt, je kan (als je 1 paard vervoert) het andere vak volduwen met spullen (baal zaagsel, mestboy, concourskast, fiets) maar ook het schot weg kan draaien en zo één groot vak overhoudt. Bijv. voor vervoer met koliek, merrie en veulen, paarden die nog geen vervoer gewend zijn, een bankstel als je verhuizen gaat :D .
Ik vind zelf het parkeren met een wagen tien slagen makkelijker dan met een trailer. Je moet alleen rekening houden met dat je rechts vrij houdt om uit te kunnen laden.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:19

Nadinetjuhh schreef:
De regels betreft het BE rijbewijs zijn ook aangepast. Je mag nu met een normale B rijbewijs niet meer als 4500 kilo in totaal gewicht rijden. Dus een vrachtwagentje kan vaak wel met 2 paarden met deze nieuwe regelgeving.
Het nadeel van een vrachtwagentje is het per maand verzekeren en de wegenbelasting. Ook moet dit voortuig elk jaar door de apk heen en heb je er dus nog meer zorgen bij dan alleen je huidige auto.
Voordeel is dat het stabieler en veiliger is als een trailer. Meesten paarden (In mijn omgeving) reizen prettiger in een vrachtwagentje als in een trailer. Het is het overwegen waard maar het is goed om stil te staan bij de extra kosten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :)


Die is nieuw voor mij, die 4500 kg. Waar staat dit?
Rijksoverheid vermeldt nog steeds 3500kg namelijk. (Edit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ewijs-auto)

Overigens ken ik ook de verhalen dat paarden makkelijker reizen op een vrachtwagentje.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:22

LoveBodin schreef:
Nadinetjuhh schreef:
De regels betreft het BE rijbewijs zijn ook aangepast. Je mag nu met een normale B rijbewijs niet meer als 4500 kilo in totaal gewicht rijden. Dus een vrachtwagentje kan vaak wel met 2 paarden met deze nieuwe regelgeving.
Het nadeel van een vrachtwagentje is het per maand verzekeren en de wegenbelasting. Ook moet dit voortuig elk jaar door de apk heen en heb je er dus nog meer zorgen bij dan alleen je huidige auto.
Voordeel is dat het stabieler en veiliger is als een trailer. Meesten paarden (In mijn omgeving) reizen prettiger in een vrachtwagentje als in een trailer. Het is het overwegen waard maar het is goed om stil te staan bij de extra kosten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :)


Die is nieuw voor mij, die 4500 kg. Waar staat dit?
Rijksoverheid vermeldt nog steeds 3500kg namelijk. (Edit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ewijs-auto)

Overigens ken ik ook de verhalen dat paarden makkelijker reizen op een vrachtwagentje.


De EU wil de regels gelijk trekken. Zo mag je nu bijv. in andere EU landen 4000-4500 kg op B rijden. Nederland is veel strenger.

https://www.rdw.nl/particulier/nieuws/2 ... (europa.eu).

https://topgear.nl/autonieuws/rijbewijs ... jden-2023/

"Met de nieuwe regeling mag je met een rijbewijs B elke auto besturen waarbij het maximaal toelaatbaar gewicht (op kenteken) niet meer dan 4,25 ton bedraagt."

Belangrijk is wel dat je je wagen dan op kenteken laat herkeuren bij het RDW zodat het van 3500 naar 4250 wordt gezet. Wanneer het precies ingaat is nog onduidelijk, het loopt nu nog bij de EU. Dus op het moment van schrijven gelden nog gewoon de "oude" regels van 3500 kg max. massa.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:29

Met de nieuwe regeling zijn kleine vrachtwagentjes wel een heel stuk interessanter inderdaad. :j Let alleen op dat er nu vooral een vrijstelling is voor elektrische bestelbusjes die door het gewicht van de accu anders niet meer bestuurd mogen worden. Hierbij moest het aantoonbaar zijn dat het gewicht van de accu het probleem opleverde en niet de lading zelf. Het plan om de gehele EU gelijk te trekken qua gewichten op B rijbewijs is er voor zover ik kan zien nog niet doorheen, dus daar nu op gokken is wellicht niet geheel verstandig met zo'n dure aankoop.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 13:30

Akshay schreef:
voor jouw vraag mbt kosten voor onderhoud maakt het ook nog wat uit wat voor wagentje je wil gaan aanschaffen?

Een nieuwe?
Een jong gebruikte?
Een oud beestje van 25 jaar?

Ga je hem laten onderhouden bij een garage? Of ben je zelf handig, of handige mensen naast je, die het tegen onderdelen kosten kunnen doen?

Wat betreft het gewicht een hele goede. Wij zagen laatst een super grappige camper staan. Een jaren 70 Dodge bus. Daar mocht nog 120 kilo in mee. Dus een chauffeur en een hond :)) . Altijd goed zelf bij blijven opletten dus :)

Ik heb zelf een trailer, dus qua praktijkervaring met vrachtwagentjes geen input.


het wordt wel een 2e handse maar niet 1 van 25 jaar oud. Beetje gemiddeld. Mijn vriend is vroeger automonteur geweest dus veel kan hij wel zelf kwa onderhoud.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 13:33

ik hoop dat dan de EU van 4500 door zet. hah ook al heb ik mijn E rijbewijs maar goed. Voor de paardenvrachtwagen zou het ideaal zijn. Waneer ik ga kopen weet ik nog niet. Ik moet eerst sparen maar ook rekening houden met kosten zoals wegenbelasting enz

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:38

Mijn excuses, het is inderdaad 4250 kilo ipv 4500 kilo. Maar je komt met 1 paard niet snel over de 3500 kilo en al helemaal niet over de 4250.
Laatst bijgewerkt door Lokii op 03-04-23 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 13:44

Nadinetjuhh schreef:
Mijn excuses, het is inderdaad 4250 kilo ipv 4500 kilo. Maar je komt met 1 paard niet snel over de 3500 kilo en al helemaal niet over de 4250.


nee maar als ik keer op buitenrit wil dan rij ik wel met 2 paarden. Dus wil wel graag weten of het kan zeg maar. Mijn haf zal tussen de 500-550 gaan wegen denk ik. Een groot paard zit al zo rond de 600-700 en moet het dan wel kunnen

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:53

plutolover schreef:
Nadinetjuhh schreef:
Mijn excuses, het is inderdaad 4250 kilo ipv 4500 kilo. Maar je komt met 1 paard niet snel over de 3500 kilo en al helemaal niet over de 4250.


nee maar als ik keer op buitenrit wil dan rij ik wel met 2 paarden. Dus wil wel graag weten of het kan zeg maar. Mijn haf zal tussen de 500-550 gaan wegen denk ik. Een groot paard zit al zo rond de 600-700 en moet het dan wel kunnen


Ja ik ben bang dat 2 paarden wel krap word. Misschien heb je wat aan dit artikel.
https://www.horses.nl/articles/tweepaar ... al%20wegen.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:00

Dat artikel slaat de spijker op z'n kop. Of je nou wel iets over de gewichten gaat of niet, dat maakt voor de vrachtwagen weinig uit. Die kunnen vaak meer aan. Het is inderdaad vooral in combinatie met een ongeval dat je problemen krijgt. De kans dat dat precies jou overkomt is natuurlijk klein, maar als het gebeurt gaat het soms over schades van miljoenen en daar wil je dan wel voor verzekerd zijn.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 14:02

maar hoe doen andere het dan? wel gewoon mij rijden ook al mag het niet?? ik zie het best vaak dat er gewoon 2 grote paarden in staan.

En dan denk dan is zo wagen best duur als er eigenlijk maar 1 paard in vervoerd mag worden.. Kan ik beter een 2 paardstrailer aanschaffen en een auto die het kan trekken..

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:03

Zal zeker een groot deel van de mensen gewoon gaan rijden inderdaad. De legale manier is de C of speciaal ontwikkelde C1 rijbewijs halen.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:30

Vrijwel iedereen rijdt gewoon illegaal (te zwaar beladen) rond. Alle profs met hun luxe tweepaardswagentjes, soms zelfs met een verlengde opbouw en plek voor 5 passagiers. Je kan voor de lol hun kentekens bij het RDW invoeren en zien hoe zwaar de wagens leeg wegen (en dat is vaak een onderschatting). Ik heb dat wel eens voor de lol gedaan bij de nieuwe wagen van Britt Dekker en de Meulendijks zusjes. Die wagens kunnen soms niet eens een enkel paard legaal vervoeren. Die van Meulendijks weegt bijv. rijklaar 2810 en heeft dus maar 690 over voor paard, materieel en passagiers. Maar ook zij crossen rustig Nederland rond met een of twee dieren erin. Of je dat moet willen is een andere vraag.

De gemiddelde (moderne) wagen weegt rijklaar zo'n 2600 kg, en hou je zo'n 900 kg over. Rijklaar betekent dat de tank 90% gevuld is en een gemiddelde bestuurder is meegerekend. Met de soepelere regels die hopelijk dit jaar doorgang vinden moet twee ook te doen zijn, mits je je wagen dus laat herkeuren.
Voordeel van een wagen is vooral het gemak (instappen, wegrijden) en comfort (droog kunnen opzadelen) en het rustige vervoeren. En als je BE hebt mag je er ook nog een trailer achter hangen waardoor je potentieel met vier paarden op pad kunt.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:57

Dat doe ik inderdaad ook wel eens, kijken naar de gewichten op basis van het kenteken. Klopt 9 van de 10 keer van geen kant. En dan nog het feit erbij dat de busjes kaal worden gewogen en vaak daarna pas de inbouw erin gaat. Tussenschot, deurtjes, kastjes, kussens op de wanden. Het telt allemaal op. Bij sommige kleine busjes die worden omgebouwd wordt zelfs geen rekening gehouden met de inbouw van de hele zijdeur. :+

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:02

Dan moet je als een wagen op 3500 kg staat dit gaan aanpassen bij de RDW
Als de fabriek aangeeft dat het niet kan, blijft de wagen 3500kg max
Ongeacht welk rijbewijs.
Een aanpassing in bv verenpakket enz kan aardig duur worden

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:02

Nadinetjuhh schreef:
De regels betreft het BE rijbewijs zijn ook aangepast. Je mag nu met een normale B rijbewijs niet meer als 4500 kilo in totaal gewicht rijden. Dus een vrachtwagentje kan vaak wel met 2 paarden met deze nieuwe regelgeving.
Het nadeel van een vrachtwagentje is het per maand verzekeren en de wegenbelasting. Ook moet dit voortuig elk jaar door de apk heen en heb je er dus nog meer zorgen bij dan alleen je huidige auto.
Voordeel is dat het stabieler en veiliger is als een trailer. Meesten paarden (In mijn omgeving) reizen prettiger in een vrachtwagentje als in een trailer. Het is het overwegen waard maar het is goed om stil te staan bij de extra kosten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :)


B rijbewijs is totaal tot 3500kilo

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:05

Odysseus schreef:
Belangrijk is wel dat je je wagen dan op kenteken laat herkeuren bij het RDW zodat het van 3500 naar 4250 wordt gezet. Wanneer het precies ingaat is nog onduidelijk, het loopt nu nog bij de EU. Dus op het moment van schrijven gelden nog gewoon de "oude" regels van 3500 kg max. massa.

En als het door gaat moet je alsnog een cursus volgen en het geldt (zoals het nu Europees geregeld is) niet voor veewagens, alleen voor personenvervoer (zoals een camper en elektrische auto's).

Het is makkelijker om je C rijbewijs te halen en een C-vrachtwagentje te kopen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 15:09

ik heb alleen giga faalangst..met examens.. moet geen excuus zijn.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:29

Brainless schreef:
Odysseus schreef:
Belangrijk is wel dat je je wagen dan op kenteken laat herkeuren bij het RDW zodat het van 3500 naar 4250 wordt gezet. Wanneer het precies ingaat is nog onduidelijk, het loopt nu nog bij de EU. Dus op het moment van schrijven gelden nog gewoon de "oude" regels van 3500 kg max. massa.

En als het door gaat moet je alsnog een cursus volgen en het geldt (zoals het nu Europees geregeld is) niet voor veewagens, alleen voor personenvervoer (zoals een camper en elektrische auto's).

Het is makkelijker om je C rijbewijs te halen en een C-vrachtwagentje te kopen.


Maar op de gemiddelde stal is er geen plek om een C vrachtwagen te stallen, op veel wedstrijdlocaties is er geen plek om een C wagen te parkeren en ook bij het bos en het strand is het een stuk onhandiger.
Ook moet je met een C wagen veel meer nadenken welke routes je rijdt qua hoogte, breedte en zwaarte.

Of je moet een B wagentje (bakwagen) naar het laadvermogen van een C laten keuren.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: onderhoud kosten paardenvrachtwagen B en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:40