Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Nadinetjuhh schreef:De regels betreft het BE rijbewijs zijn ook aangepast. Je mag nu met een normale B rijbewijs niet meer als 4500 kilo in totaal gewicht rijden. Dus een vrachtwagentje kan vaak wel met 2 paarden met deze nieuwe regelgeving.
Het nadeel van een vrachtwagentje is het per maand verzekeren en de wegenbelasting. Ook moet dit voortuig elk jaar door de apk heen en heb je er dus nog meer zorgen bij dan alleen je huidige auto.
Voordeel is dat het stabieler en veiliger is als een trailer. Meesten paarden (In mijn omgeving) reizen prettiger in een vrachtwagentje als in een trailer. Het is het overwegen waard maar het is goed om stil te staan bij de extra kosten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
LoveBodin schreef:Nadinetjuhh schreef:De regels betreft het BE rijbewijs zijn ook aangepast. Je mag nu met een normale B rijbewijs niet meer als 4500 kilo in totaal gewicht rijden. Dus een vrachtwagentje kan vaak wel met 2 paarden met deze nieuwe regelgeving.
Het nadeel van een vrachtwagentje is het per maand verzekeren en de wegenbelasting. Ook moet dit voortuig elk jaar door de apk heen en heb je er dus nog meer zorgen bij dan alleen je huidige auto.
Voordeel is dat het stabieler en veiliger is als een trailer. Meesten paarden (In mijn omgeving) reizen prettiger in een vrachtwagentje als in een trailer. Het is het overwegen waard maar het is goed om stil te staan bij de extra kosten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Die is nieuw voor mij, die 4500 kg. Waar staat dit?
Rijksoverheid vermeldt nog steeds 3500kg namelijk. (Edit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ewijs-auto)
Overigens ken ik ook de verhalen dat paarden makkelijker reizen op een vrachtwagentje.
Akshay schreef:voor jouw vraag mbt kosten voor onderhoud maakt het ook nog wat uit wat voor wagentje je wil gaan aanschaffen?
Een nieuwe?
Een jong gebruikte?
Een oud beestje van 25 jaar?
Ga je hem laten onderhouden bij een garage? Of ben je zelf handig, of handige mensen naast je, die het tegen onderdelen kosten kunnen doen?
Wat betreft het gewicht een hele goede. Wij zagen laatst een super grappige camper staan. Een jaren 70 Dodge bus. Daar mocht nog 120 kilo in mee. Dus een chauffeur en een hond . Altijd goed zelf bij blijven opletten dus
Ik heb zelf een trailer, dus qua praktijkervaring met vrachtwagentjes geen input.
Nadinetjuhh schreef:Mijn excuses, het is inderdaad 4250 kilo ipv 4500 kilo. Maar je komt met 1 paard niet snel over de 3500 kilo en al helemaal niet over de 4250.
plutolover schreef:Nadinetjuhh schreef:Mijn excuses, het is inderdaad 4250 kilo ipv 4500 kilo. Maar je komt met 1 paard niet snel over de 3500 kilo en al helemaal niet over de 4250.
nee maar als ik keer op buitenrit wil dan rij ik wel met 2 paarden. Dus wil wel graag weten of het kan zeg maar. Mijn haf zal tussen de 500-550 gaan wegen denk ik. Een groot paard zit al zo rond de 600-700 en moet het dan wel kunnen
Nadinetjuhh schreef:De regels betreft het BE rijbewijs zijn ook aangepast. Je mag nu met een normale B rijbewijs niet meer als 4500 kilo in totaal gewicht rijden. Dus een vrachtwagentje kan vaak wel met 2 paarden met deze nieuwe regelgeving.
Het nadeel van een vrachtwagentje is het per maand verzekeren en de wegenbelasting. Ook moet dit voortuig elk jaar door de apk heen en heb je er dus nog meer zorgen bij dan alleen je huidige auto.
Voordeel is dat het stabieler en veiliger is als een trailer. Meesten paarden (In mijn omgeving) reizen prettiger in een vrachtwagentje als in een trailer. Het is het overwegen waard maar het is goed om stil te staan bij de extra kosten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Odysseus schreef:Belangrijk is wel dat je je wagen dan op kenteken laat herkeuren bij het RDW zodat het van 3500 naar 4250 wordt gezet. Wanneer het precies ingaat is nog onduidelijk, het loopt nu nog bij de EU. Dus op het moment van schrijven gelden nog gewoon de "oude" regels van 3500 kg max. massa.
Brainless schreef:Odysseus schreef:Belangrijk is wel dat je je wagen dan op kenteken laat herkeuren bij het RDW zodat het van 3500 naar 4250 wordt gezet. Wanneer het precies ingaat is nog onduidelijk, het loopt nu nog bij de EU. Dus op het moment van schrijven gelden nog gewoon de "oude" regels van 3500 kg max. massa.
En als het door gaat moet je alsnog een cursus volgen en het geldt (zoals het nu Europees geregeld is) niet voor veewagens, alleen voor personenvervoer (zoals een camper en elektrische auto's).
Het is makkelijker om je C rijbewijs te halen en een C-vrachtwagentje te kopen.