Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Ja
210 (33%)
Nee
411 (66%)

Totaal aantal stemmen: 621


Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:49

fransje23 schreef:
Als je een trailer hebt ga je die vanzelf ook gebruiken of althans ik.
Maar toen ik geen eigen trailer had miste ik die ook niet echt.
Dan maar geen buitenrit wat verder weg, in de buurt kan het ook.

Ik kan bijna niet meer paardrijden helaas.. Als ik dat nog wel had gekund dan had ik een trailer wel leuk gevonden voor inderdaad keertje naar de Veluwe of het strand. Lessen, clinics, etc. Nu zou het echt enkel voor vervoer naar een kliniek zijn wat in mijn geval gelukkig niet vaak voor komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:44

Wij hebben nooit een trailer gehad. Wel een trek auto en altijd genoeg geld gehad om er 1 te huren. Was ook een pomp bij ons "om de hoek" die ze altijd te huur had staan, dus nooit een probleem. Paardentaxi was evt. ook een optie geweest

We hebben ze geregeld gehuurd, (denk 3x per jaar ofzo, maar wel gedurende 10 jaar). Nooit problemen of gedoe. Ze was geen makkelijke lader, dus voor een buitenritje gingen we uberhaupt nooit dat gedoe aan.

Mocht ik weer een paard nemen zou ik er ook geen kopen, tenzij ik spontaan last krijg van borrelende wedstrijdambities. Maar huren was dikke prima, nooit een probleem, en kon vrijwel altijd ook last-minute. Als je geen frequente gebruiker bent, zou ik echt niet weten waarom het een "must" zou zijn.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:26

Ik had ook nooit zo'n problemen met geen trailer hebben en was gezegend met goede contacten waarbij ik een trailer kon lenen. Gelukkig maar één keer moeten worden opgehaald omdat ik niet meer rijdend met mijn paard naar huis kon. Die mensen ook uitgebreid bedankt en aangeboden de trailer te poetsen/vergoeding etc. Lijkt mij niet meer dan normaal.
Toch ben ik nu wel heel blij dat ik er een heb, ook kost het alsnog wat tijd om met trailer onderweg te zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:03

Ik pik weer even in. Ik had vanochtend een gesprek met mijn verzekeraar voor wat anders, en heb even de vraag gesteld over trailer uitlenen. In mijn polis/verzekering is het zo dat mijn trailer enkel en alleen verzekerd is achter mijn eigen voertuig. Dus als ik 'm uitleen, of zelf met iemand anders zijn auto mijn trailer trek, is er bij schade/ongeval geen dekking.

De uitzondering zou zijn bij panne onderweg van mijn auto en een derde partij sleept de trailer naar huis.

Ook niet onbelangrijk om te weten.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:06

Varekaj schreef:
Ik pik weer even in. Ik had vanochtend een gesprek met mijn verzekeraar voor wat anders, en heb even de vraag gesteld over trailer uitlenen. In mijn polis/verzekering is het zo dat mijn trailer enkel en alleen verzekerd is achter mijn eigen voertuig. Dus als ik 'm uitleen, of zelf met iemand anders zijn auto mijn trailer trek, is er bij schade/ongeval geen dekking.

De uitzondering zou zijn bij panne onderweg van mijn auto en een derde partij sleept de trailer naar huis.

Ook niet onbelangrijk om te weten.


Maar als je hem uitleent en hij hangt bij een ander achter zijn auto, dan is diegene toch verzekerd met die combi of is dat niet meer?

Ik heb wel een trailer, wil ook echt niet zonder. Ik wil niet afhankelijk zijn en weg kunnen als ik dat wil...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:24

In mijn geval niet, omdat het trekkend voertuig dan niet op mijn naam staat of onder mijn polis valt. Het gaat bij mij dus echt om de complete combi. Stel dat mijn vriend een auto had die het ook mocht trekken en bij dezelfde verzekering zat, dan kon er wel een gratis uitbreiding bij dat de trailer ook achter die auto zou kunnen.

Ik had er specifiek naar gevraagd omdat ik dus soms de vraag tot lenen krijg, of mensen die wel de auto hebben maar niet het rijbewijs, of dat we beiden ons paard meepakken. En dan ipv benzine betalen, hun auto ervoor zetten als wederdienst.
Maar dat is dan geen geldige constructie als er wat zou voorvallen.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 19:33

Wat gek eigenlijk.. mijn eigen auto heeft nieteens een trekhaak :+ altijd de auto van mijn vader mogen lenen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:55

Zit Varekaj niet in België? Misschien werkt het daar anders. Hier is voor zover ik begrepen heb aanhanger verzekerd bij/onder het trekkende voertuig. Wij hebben wel een losse verzekering voor diefstal en nog wat dingen, maar tijdens het rijden valt die onder de autoverzekering.

Wel zou de schade van binnen door dier van een ander weer onder avp vallen en dat moet die ander dan wel hebben en paard daarbij gemeld hebben.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 22:17

Ben idd van BE maar ik heb zo het idee dat het ook hier nog onderling kan verschillen. In elk geval een reden waarom mijn trailer dus niet (meer) mee gaat met iemand. Pech onderweg wordt dan een hele zure appel.

Spenk
Berichten: 21778
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 22:26

In Nederland is de aanhanger verzekerd bij het trekkende voertuig ja.

Maar let wel we hebben het dan over schade die je veroorzaakt/met een aanrijding dat soort dingen. Niet als je paard de trailer sloopt ofzo.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 22:34

Als je hem uitleent kan de gebruiker er ook schade mee rijden. In mijn geval is dus enkel mijn auto toegestaan als trekkend voertuig. Een stalgenoot kan evengoed een verzekering hebben ivm de trekhaak, maar mijn trailer hoort niet bij dat voertuig als zijnde combi.

Ik dacht dat het gewoon een aparte optie was eerlijk gezegd. Dus uitsluitend bij mijn auto of achter eender welke auto maar zonder verhuur, of als verhuurtrailer. Blijkbaar is het dus enkel de eerste optie.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 06:59

Maar wij hoeven dus de trailer niet aan te geven bij de verzekering, Varekaj. Elke aanhanger achter de auto valt gewoon onder de wa van die auto. Dus wij verzekeren geen combinatie, maar alleen de auto.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:44

Hoeft dat niet in NL? Voor alles tot en met 750kg geldt dat in BE ook. Alles erboven qua aanhanger heeft een eigen verzekering nodig en krijgt ook zijn eigen nummerplaat.

Spenk
Berichten: 21778
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:50

Nee de aanhanger heeft boven de 750 wel een eigen nummerplaat maar aanhangers zijn hier niet WA verzekerd die zijn altijd verzekerd op het trekkende voertuig daarom maakt uitlenen ook niet uit.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 11:00

Ik heb dit dus ook al eerder eens gevraagd bij mijn verzekeraar. Het is zelfs zo dat alleen mijn eigen paard in de trailer onder mijn verzekering valt, en niet die van een ander mocht ik met mijn combinatie een paard van een ander vervoeren. Vandaar ik al een hele poos dit als argument gebruik niet uit te lenen.
Heb ooit een hele verzekeringskwestie gehad toen ik nog geen trailer had en mijn paard mee mocht op de spliksplinternieuwe 2-paardstrailer van een vriendin. Had mijn paard nog nooit eerder vervoerd omdat ik geen trailer had nog, en wist niet dat mijn paard zich niet netjes gedroeg. Was dikke schade van €600, heel gedoe geweest dit door de verzekering af te laten handelen, duurde dik 4 maanden eer het rond was. Vriendschap was meteen bekoeld helaas...

Spenk
Berichten: 21778
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 11:12

Maar dat is heel wat anders dat is verzekerd voor schade dat zijn veel trailer niet. De wa verzekering op de auto gaat om schade aan betrokkenen in het verkeer.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:09

BopjeBo schreef:
Ik heb dit dus ook al eerder eens gevraagd bij mijn verzekeraar. Het is zelfs zo dat alleen mijn eigen paard in de trailer onder mijn verzekering valt, en niet die van een ander mocht ik met mijn combinatie een paard van een ander vervoeren. Vandaar ik al een hele poos dit als argument gebruik niet uit te lenen.
Heb ooit een hele verzekeringskwestie gehad toen ik nog geen trailer had en mijn paard mee mocht op de spliksplinternieuwe 2-paardstrailer van een vriendin. Had mijn paard nog nooit eerder vervoerd omdat ik geen trailer had nog, en wist niet dat mijn paard zich niet netjes gedroeg. Was dikke schade van €600, heel gedoe geweest dit door de verzekering af te laten handelen, duurde dik 4 maanden eer het rond was. Vriendschap was meteen bekoeld helaas...


Ik heb zon zelfde iets mee gemaakt, mijn zusje ging met mijn trailer met haar paard en een vriendin en haar paard op wedstrijd. Paard van vriendin heeft mijn zij en achterwand behoorlijk beschadigd met slaan. Was 1800 euro schade dus behoorliljk. Zaak is voorgekomen omdat ze absoluut niet wilde betalen. Rechter was heel stellig er in en heeft hun het bedrag gewoon opgelegd, dus weet niet of dat tussentijds verandert is maar schade door anderen is gewoon voor hun kosten...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:52

Daarvoor heb ik mijn familiale verzekering. Die dekt schade aan anderen aangebracht door mijn paard. Ik heb er nu niet naar gevraagd, maar als mijn paard in andermans trailer de boel aan gort zou meppen dan kan ik daarvoor die verzekering inschakelen.

Niet elke verzekering biedt deze optie aan en het kan dan ook nog verschillen in aantallen die gedekt worden, of soms maken ze onderscheid tussen pony's wel en paarden niet.

Maar als een ander paard mijn trailer verbouwt, en de eigenaar van het paard is niet verzekerd daarvoor, dan zal die toch zelf moeten ophoesten. Of ze dat willen/kunnen is een ander verhaal.

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:21

BarbaraNova schreef:
BopjeBo schreef:
Ik heb dit dus ook al eerder eens gevraagd bij mijn verzekeraar. Het is zelfs zo dat alleen mijn eigen paard in de trailer onder mijn verzekering valt, en niet die van een ander mocht ik met mijn combinatie een paard van een ander vervoeren. Vandaar ik al een hele poos dit als argument gebruik niet uit te lenen.
Heb ooit een hele verzekeringskwestie gehad toen ik nog geen trailer had en mijn paard mee mocht op de spliksplinternieuwe 2-paardstrailer van een vriendin. Had mijn paard nog nooit eerder vervoerd omdat ik geen trailer had nog, en wist niet dat mijn paard zich niet netjes gedroeg. Was dikke schade van €600, heel gedoe geweest dit door de verzekering af te laten handelen, duurde dik 4 maanden eer het rond was. Vriendschap was meteen bekoeld helaas...


Ik heb zon zelfde iets mee gemaakt, mijn zusje ging met mijn trailer met haar paard en een vriendin en haar paard op wedstrijd. Paard van vriendin heeft mijn zij en achterwand behoorlijk beschadigd met slaan. Was 1800 euro schade dus behoorliljk. Zaak is voorgekomen omdat ze absoluut niet wilde betalen. Rechter was heel stellig er in en heeft hun het bedrag gewoon opgelegd, dus weet niet of dat tussentijds verandert is maar schade door anderen is gewoon voor hun kosten...


Los van schade doet dat ook de relatie niets goeds. Vreselijk om te zien hoe mensen veranderen als er geld in het spel komt.

Motiveert mij wel als “trailer lener” (of parasiet op 2 pootjes volgens sommige hier :P ) even goed te kijken naar verzekeringen en het juridische gedeelte. Ik ging er gewoon vanuit dat ik betaal bij schade (duh). Maar ook fijn voor de andere partij als dit 100% helder is.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:42

Ook wel fijn om te weten of je verzekering ertussen komt of dat je het helemaal zelf mag aftikken. Brengt iemand je paard met koliek naar de kliniek, paard verbouwt de trailer. Je zal er maar staan als je €2000 moet aftikken voor schade en dat als gevolg heeft dat je bepaalde behandeling niet kan laten doorgaan.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:00

Maar dan is mijn vraag en dat naar eer en geweten beantwoorden.

Trailer wordt voor 2000 euro verbouwd.
Betaal je dat dan of ligt dan ineens iedereen op het kerkhof?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:14

Als mijn paard voor zulke kosten een trailer verbouwt bekijk ik het met mijn verzekering en anders betaal ik het inderdaad. Ik bedoel, je gaat een ander toch niet met zulke kosten opzadelen waar ze zelf geen oorzaak aan hebben?


Dat er mensen zijn die zichzelf in de spiegel kunnen aankijken zonder een rotte cent te vergoeden, daar heb ik geen goed woord voor over.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:11

In NL is het vrij simpel:
-schade door of bij een aanrijding oid (bestuurder is betrokken) valt het onder het trekkend voertuig.
-schade door het paard onstaan (paard is betrokken) verhalen via verzekering eigenaar/houder paard.

Grootste tip vanuit iemand die al vreselijk lang trailers uitleent en nog nooit gezeik heeft gehad.
Doe het gewoon niet voor de eerste de beste stalgenoot (tenzij enorme spoed) waar het wel leuk mee klikt.
Je kent ze toch niet echt en voor zaken als wedstrijd, buitenrit ed kun je prima een taxi huren.
En zorg voor een gezonde portie mensenkennis.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:40

Het simpelste zou zijn als je gewoon geen zorgen zou moeten maken om zoiets.

Ik vind een trailer of in ieder geval vlot bereikbaar transport wel echt een must als je een paard hebt. Hopen op de blauwe ogen van stalgenoten of tevreden zijn met een taxi/verhuurdienst op 30min van huis, met beperkt aanbod, dat zou ik persoonlijk nooit meer doen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:33

Wat eigenlijk gewoon het lastigst is, en ik denk dat DP daar ook op doelt, zijn de situaties waarin de paarden eigenaar geen trailer heeft en nog niet nagedacht heeft over wat te doen in geval van nood.

Dan kan het voorkomen dat je als "trekkende combinatie -eigenaar" in een nood/spoedsituatie gevraagd wordt of je trailer gebruikt mag worden dan wel of je wil rijden.

Nee zeggen kan dan eigenlijk in het belang van het dier niet, door het "SPOED" van de situatie wordt je dan in principe toch onder druk gezet om ja te zeggen. En dat is toch een heel vervelende situatie als je eigenlijk liever je trailer niet uitleent/ dan wel liever geen dieren van een ander vervoerd.

Als jij dan nee zegt ben jij de onverschillige botterik, terwijl je ook kunt denken dat het niet zo netjes is van de vragende partij om een ander zo voor het blok te zetten


Kortom: een eigen trailer hebben hoeft dan wat mij betreft misschien niet perse, maar dan is het wel handig dat je een noodplan hebt, dat je alvast geregeld hebt wie ingeval van nood zou willen rijden.

Zodat de "toevallig aanwezige trailer eigenaar" in geval van nood zich niet onder druk gezet voelt "ja" te zeggen.